Poslanecká sněmovna N.S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 4. zasedání.

754.
Zpráva

výboru technicko-dopravního a zahraničního
o vládním návrhu (tisk 669),

kterým se předkládají Národnímu shromáždění k projevu souhlasu Mezinárodní
úmluva o přepravě zboží po železnicích, Mezinárodni úmluva o přepravě cestu-
jících a zavazadel po železnicích spolu se Závěrečným aktem, jakož i se Závě-
rečným protokolem o návrhu dohody o zavedení nákladního listu na řad, které
byly podepsány v Římě dne 23. listopadu 1933.

I.

Mezinárodní železniční úmluvy, platné
od 1. října 1928, podrobeny byly revisi
na konferenci, která se konala r. 1933 v
Římě za účasti 25 států. Tato revise do-
tkla se podstatně dosavadních úmluv, a
to většinou ve směru zlepšení pro pře-
pravce.

Nejdůležitější změny jsou tyto:

naše interesovaná veřejnost žádala již
delší dobu zavedení sdružené dopravy
železnice - letadlo. Této potřebě bylo
při revisi vyhověno a podle revidované
úmluvy bude možno tyto sdružené pře-
pravy sjednávati podle čl. 2.

Čl. 10 zaručuje přepravcům nárok na
výpočet nejlevnějšího dovozného po sku-
tečně použité přepravní cestě, neboť že-
leznice bude napříště povinna vrátiti na
žádost rozdíl dovozného, bylo-li počítá-
no podle přímého tarifu, ačkoliv dovoz-
né, vypočítané sečtením sazeb prvých ta-
rifů po téže přepravní cestě a při splně-
ní podmínek použití těchto tarifů bylo
menší.

Revise pamatovala v čl. 11 také na
zkrácení výpravních a přepravních lhůt,
a to: Výpravní lhůty u nákladního zboží
zkracují se ze 2 na 1 den, přepravní lhů-
ta se stanoví na 1 den za každých zapo-
čatých 150 tarifních kilometrů na místě
dřívějších 2 dnů za každých započatých
250 km. U rychlozboží bude přepravní
lhůta činiti 1 den za každých započatých
300 tarifních km. Přerušení tarifních km
platí jen tehdy, byl-li důvod a trvání pře-
rušení poznamenán železnicí v nákladním
listě.

Čl. 29 zvyšuje náhradu za ztrátu neb
poškození zboží o 100%. Revidovaná ú-
mluva nepřevzala dřívější ustanovení,
podle něhož mohly býti sníženy nejvyšší
částky, stanovené za ztrátu nebo poško-
zené zboží, a to z důvodů hospodářských
nebo měnových.

Důležitou změnu přináší čl. 61, podle
něhož mohou dva nebo více států speci-
elními ujednáními a železnice vhodnými
tarifními ustanoveními sjednávati zvlášt-


ní přepravní podmínky pro určité druhy
přepravy. V těchto případech bude mož-
no zaváděti i předpisy, odchylné od strikt-
ních ustanovení Mezinárodní úmluvy o
přepravě zboží. Jedná se o přepravu s
nákladními listy na řad, o přepravu ča-
sopisů a zboží, určených pro veletrhy
nebo výstavy, o přepravu skříní (contai-
nerů) a nakládacích pomůcek.

Také v Mezinárodní úmluvě o přepra-
vě cestujících a zavazadel po železnicích
byly provedeny četné zrněny a to ve-
směs ve prospěch cestujících. To se tý-
ká zejména:

Doba platnosti jízdenek byla prodlou-
žena. Rozšířen byl pojem cestovního za-
vazadla a připuštěna doprava t. zv. ne-
doprovázených zavazadel, t. j. zavazadel
podaných bez předložení jízdenky. Zmír-
něny předpisy o přepravě malých zvířat.
Zpáteční jízdenka bude příště platiti za
každých započatých 50 km alespoň 1
den. Podle či. 30 odpovídá železnice za
opožděný výdej cestovního zavazadla

vůbec, kdežto dosud odpovídala pouze
za škodu opožděným výdejem způsobe-
nou. Lhůta k uplatnění tohoto nároku
prodlužuje se v či. 44 z dosavadních 14
na 21 dnů.

Obě tyto mezinárodní úmluvy vstoupí
v účinnost, jakmile 15 států provede je-
jich ratifikaci. Je v zájmu všech zúčast-
něných států a jejich národních hospo-
dářství, aby vstoupily v platnost co nej-
dříve vzhledem k značným výhodám a
zlepšení přepravních podmínek. Také
československému národnímu hospodář-
ství přinášejí revidované mezinárodní ú-
mluvy železniční důležité výhody a je tu-
díž v zájmu věci, aby byly co nejdříve
ústavně projednány a ratifikovány.

Ježto veškeré případné změny by se
rovnaly odmítnutí ratifikace Českoslo-
venskem, pro které přístup k římským
dohodám je zcela nezbytný, navrhuje
technicko-dopravní výbor poslanecké
sněmovně, aby schválila následující usne-
sení:

Národní shromáždění republiky Česko-
slovenské souhlasí s Mezinárodní úmlu-
vou o přepravě zboží po železnicích a
Mezinárodní úmluvou o přepravě cestu-
jících a zavazadel po železnicích, jakož
i se Závěrečným aktem a Závěrečným
protokolem o návrhu dohody o zavedení
nákladního listu na řad, které byly po-
depsány v Římě dne 23. listopadu 1933.

V Praze dne 20. ledna 1937.

V. Košek, v. r.,

předseda.

Fr. Janalík, v. r.,

zpravodaj.

II.

Zahraniční výbor ve své schůzi dne
21. ledna 1937 jednal o shora uvedené
úmluvě, projevil souhlas s usnesením vý-

boru technicko-dopravního a doporučuje
ji poslanecké sněmovně ke schválení.

V Praze dne 21. ledna 1937.

Hampl, v. r.,
předseda.

Dr. Mareš, v. r..
zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP