Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 4. zasedání.

751.

Návrh

poslanců Josefa Ešnera, Jar. Kučery, Luďka Pika, Antonína Remeše a

Frant. Nového

na vydání vládního nařízení podle čl. 1 zákona ze dne 21. června 1934, čís. 109
Sb. z. a n., jímž se pozměňuje vládní nařízení ze dne 24. května 1928, čís. 74 Sb.
z. a n. o náhradách pozemkové daně z důvodů živelních škod na zemědělských kul-
turách a vládního nařízeni ze dne 24. května 1928, čís. 75 Sb. z. a n. o poskytováni

podpor při živelních pohromách.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, aby neprodleně pro-
vedla své usnesení z roku 1935, týkající
se novelisace vládních nařízení č. 74 a 75
z r. 1928 Sb. z. a n. o náhradách pozem-
kové daně z důvodů živelních škod na ze-
mědělských kulturách a o poskytování
podpor při živelních pohromách a to tak,
že

1. akce pro zemědělce postižené živel-
ními pohromami prováděny budou na-
příště okresními a zemskými úřady,

2. v místních a okresních komisích pro
vyšetřování škod a rozdílení podpor při
živelních pohromách dostane se zastou-
pení všem zájmovým zemědělským orga-
nisacím,

3. podpory budou vypláceny v peně-
zích.


Odůvodnění.

Podle § 9 vlád. nař. č. 74/1928 pře-
zkoumání nároků na náhradu pozemkové
daně z důvodů živelních pohrom a zjiště-
ní výše škody přísluší okresním komisím.
Okresní komise skládá se z předsedy a
ze 4 členů. Tři členy jmenuje správa fon-
du v Čechách a na Moravě podle návrhů
příslušných odborů zemědělských rad.

Podle § 7 vlád. nař. č. 75/1928 čl. 2
zřizuje se místní komise v každé obci
postižené živelní pohromou a skládá se
z předsedy a ze 2 až 4 místních znalců,
jmenovaných politickým úřadem I. stoli-
ce z řad místních zemědělců, po slyšení
delegáta zemědělské rady z příslušného
okresu.

Při praktickém provádění obou citova-
ných vládních nařízení ukázalo se, že
jsou nedostatečnými a nevyhovují plně
účelu, který měl zákonodárce na mysli.
Praktickým prováděním obou citovaných
vládních nařízení pověřeny jsou odbory
zemědělských rad, které svým zastara-
lým složením neodpovídají demokratické
ústavě státní a hospodářskému rozvrst-
vení skupin zemědělských usedlostí. Od-
bory zemědělských rad opírají se o ze-
mědělsko-hospodářské spolky, v nich?
zájem veliké většiny držitelů půdy (ze-
mědělců) se nemůže uplatniti.

Obě citovaná vládní nařízení dávají
delegátům a odborům zemědělských rad
právo, aby navrhli a dokonce do okres-
nich komisí jmenovali členy ze řad ze-
mědělců. Místní komise škody vyšetřují
a okresní komise tato vyšetření kontro-
lují a podpory rozdělují. Jsou proto obě
tyto instituce velmi důležité. Podle § 109
odst. 2 zák. č. 76/1927 Sb. z. a n. má
býti z fondů zřízených podle § 108 té-
hož zákona použito přebytků ku posky-
tování mimořádných podpor hospodář-
sky slabým poplatníkům, jimž ku zmír-
nění škod způsobených živelní pohromou
jest zvláštní pomoci potřeba.

Delegáti zemědělských rad nedbají
zájmových organisací, nikoho se nedota-
zují a okresním úřadům navrhují k jme-
nování do místních komisí osoby jedné
politické strany, ke které sami přísluší.
Stejně stranické je jmenování členů do
okresních komisí, v důsledku čehož ne-
dostává se výhod ze zákona plynoucích
těm zemědělcům, které měl zákonodárce
na mysli, t. j. hospodářsky slabým po-
platníkům, nýbrž z největší části hospo-
dářsky silným jedincům.

Podpory postiženým zemědělcům po-
dle vlád. nař. č. 75/1928 vypláceny jsou
v naturáliích a přednost při zadávání do-
dávek těchto naturálií, které provádí o-
kresní úřady, mají družstva. I v tomto
případě okresní komise počínají si jedno-
stranně a protěžují z 90% družstva ho-
spodářská, jako by jiných družstev v re-
publice nebylo. Postiženým zemědělcům
dostává se tak podpor jednak opožděně
a jednak jsou jim často vnucovány k od-
běru také produkty, které jsou pro ně
nevhodné a které nepotřebují. Sdělí se
jim, kolik metrických centů levnějšího
zboží se jim přiděluje jako podpora a ulo-
ží se jim lhůta, do které je mají odebra-
ti. Skladiště družstva od místa pobytu
zemědělcova bývá často vzdáleno něko-
lik hodin cesty a zemědělec si musí sjed-
nati povoz k dopravě. Vedle toho v cha-
lupách zemědělců zejména malých, v té
době není peněz potřebných na zaplace-
ní odvezení naturální podpory a tak se
stává, že zemědělec nemůže ve stanove-
né době příděl odebrati.

Není žádných věcných důvodů, aby
podpory nebyly vypláceny v penězích,
neboť správě fondu živelního i správě
státní zůstává stejné, komu peníze vy-
účtuje, jestli družstvu anebo přímo země-
dělcům.

V Praze dne 14. ledna 1937.

Ešner, Jar. Kučera, Plk, Remeš, Nový,

Klein, Srba, Bečko, Polach, Schulcz, Kopasz, F. Kučera, František Němec, Benda,
Jaša, Jurnečková-Vorlová, dr. Markovič, A. Langer, Hladký, Dlouhý, Laušman,

Vaverka, Tymeš.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP