Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 4. zasedání.

745.

Návrh

poslanců Gottwalda, Nepomuckého, Slánského, B. Köhlera, Schenka, Širokého,

Vallo, Kosika, Śliwky a Borkaňuka

na vydání zákona o vyvážení zemědělců z dluhů a jejich ochraně před exekuční

dražbou.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne............,

o vyváženi zemědělců z dluhů a na jejich ochranu před exekuční dražbou.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Hlava 1.
Všeobecná ustanovení.

§ 1.

Na zmírněni následků hospodářské kri-
se zemědělců budou učiněna opatření po-
dle tohoto zákona:

§ 2.

Tento zákon se vztahuje:

a) na zemědělce, kteří sami nebo se
svou rodinou živí se zčásti nebo převáž-
ně zemědělskou prací a jejichž vlastní ne-
bo najatá hospodářství nepřesahují cel-
kovou výměru 30 ha půdy;


2

b) na majitele t. zv. rodinných domků,
jejichž roční zdanitelný důchod (čistý pří-
jem) nepřesahuje Kč 25.000.

§3.

Z působnosti tohoto zákona jsou vylou-
čeny dluhy

a) vzniklé po 1. říjnu 1936;

b) u nichž je usnesením obecního zastu-
pitelstva bydliště dlužníkova a zjištěním
okresního úřadu prokázáno, že vznikl ja-
ko následek zhýralého života dlužníko-
va;

c) které u jednotlivého dlužníka činí ú-
hrnem méně než Kč 1000.- nebo více
než Kč 75.000.-;

d) dluhy na mzdě a výživném, které
jest dlužník povinen poskytovati opráv-
něnému podle zákona;

e) výměnky.

Hlava II.

Odklad exekučních dražeb a exekučního
řízení.

§4.

(1) Všem dlužníkům po rozumu ustano-
vení §§ 2 a 3 zastavují se exekuční draž-
by a běžná exekuční řízení a nová exe-
kuční řízení nesmí proti nim býti vedena
až do vyvážení z dluhů podle tohoto zá-
kona.

(2) Skončení tohoto odkladu exekučních
dražeb a řízeni musí býti vyhlášeno
zvláštním zákonem.

Hlava III.
Převzetí a snížení dluhů.

§ 5.

(1) Všechny dluhy dlužníků po rozumu
ustanovení §§ 2 a 3 přebírá Státní ústav
pro vyvážení zemědělců z dluhů tak, že
věřitelem převzatých dluhů bude Státní
ústav pro vyvážení zemědělců z dluhů a
dlužníkem dosavadních věřitelů na místo
zemědělců a majitelů rodinných domků
se stává Státní ústav pro vyvážení země-
dělců z dluhů.


3

(2) Nezaplacené úroky k 1. říjnu 1936
se započítávají k základnímu dluhu, pře-
vzatému Státním ústavem pro vyvážení
zemědělců z dluhů.

§ 6.

(1) Státní ústav pro vyvážení zeměděl-
ců z dluhů snižuje zemědělcům a majite-
lům rodinných domků převzaté dluhy o
50%.

(2) Převyšuje - li ještě takto snížený dluh
50% odhadní ceny dlužníkova majetku,
může dlužníku na jeho zvláštní žádost bý-
ti povoleno další snížení ze zbývající po-
loviny dluhu.

§ 7.

Státní ústav pro vyvážení zemědělců
z dluhů může výjimečně převzíti a sníži-
ti i dluhy, které jsou buď nižší než 1000
Kč nebo vyšší než 75.000 Kč, dokáže - li
dlužník ve zvláštní žádosti mimořádné
okolnosti ospravedlňující toto opatření a
předloží - li příslušné potvrzení obecního
úřadu.

Hlava IV.

Státní ústav pro vyváženi zemědělců
z dluhů.

§ 8.

(1) Pro úkoly uvedené v § 1 až 7 se zři-
zuje Státní ústav pro vyvážení zemědělců
z dluhů (v dalším označen St. V. Ú.) se
sídlem v Praze. Jeho působnost se vzta-
huje na celé státní území. Může zřizovati
pobočky pro územní obvody ne větší jed-
notlivých zemí. Ústav je samostatnou
právnickou osobou, může samostatné na-
bývati práv a se zavazovati, má povahu
veřejnoprávní a je ústavem nevýděleč-
ným.

(2) Správu ústavu obstarává Správní
výbor. Správní výbor se skládá ze zá-
stupců všech zemědělských zájmových
organisací; každá organisace je zastou-
pena dvěma zástupci. Správní výbor volí
ze svého středu sedmičlenné představen-
stvo; předsedu a místopředsedu schvaluje
vláda. Podrobnosti urči vládni nařízení.


4

Hlava V.
Vyvažovači a umořovací plán St. V. Ú.

§ 9.

(1) Je-li věřitelem banka nebo jiná práv-
nická osoba nebo osoba fysická, jejíž
roční zdanitelný důchod (čistý příjem)
přesahuje 60.000 Kč, převezme St. V. 0.
toliko polovinu dluhu a to na běžný účet.
Toto ustanovení se nevztahuje na lidové
peněžní ústavy (§ 10).

(2) Jen ve výjimečných případech, kdy-
by hospodářskou zkázou věřitelovou by-
ly ohroženy zájmy lidových vrstev, může
St. V. Ú. převzíti i více než polovinu
dluhu.

§10.

Je-li věřitelem lidový peněžní ústav
(kampelička, reifeisenka, okresní hospo-
dářská záložna a pod.) nebo samospráv-
ný svazek nebo všeužitečná korporace
nebo fysická osoba, jejíž roční důchod je
nižší než 60.000 Kč, převezme St. V. Ú.
celý dluh na běžný účet.

Hlava VI.
Příjmy St. V. Ú.

§ 11.

(1) Dlužník je povinen spláceti St. V. Ú.
snížené dluhy (§ 5 až 9) v pololetních
splátkách rozvržených na 30 let, vždy
k 1. listopadu a k 1. květnu každého roku
se 4% úrokem. Každému dlužníkovi bude
vydána zvláštní dlužnická knížka.

(2) První splátka bude splatná 1. listo-
padu 1937.

(3) Na zvláštní žádost dlužníka, doporu-
čenou obecním zastupitelstvem, rozhod-
ne St. V. Ú. o zmírnění splátek dlužníko-
vých nebo o jejich dalším odkladu nebo
o poskytnutí nezbytného úvěru nebo o ji-
né finanční pomoci, sanaci a pod. Tyto
úlevy a podpory budou poskytovány exi-
stenčně ohroženým zemědělským dlužní-
kům, kterým by nepomohlo bezprostřed-
ně ani snížení dluhů o polovinu, ani pro-
dloužení splátek zbývajícího dluhu ve
30Ietý úmor se 4% úrokem, případně


5

s dalším snížením dluhů podle § 6, odst. 2,
nebo kteří utrpěli mimořádné ztráty ži-
velní katastrofou, nemocí v rodině, pádem
dobytka, ohněm a pod.

(4) Ručitelé zemědělských dlužníků ru-
čí do výše sníženého dluhu.

(5) Pohledávky St. V. Ú. převzaté podle
tohoto zákona, požívají zákonného před-
nostního práva pořadového přeď dluhy
později uzavřenými.

§ 12.

Do St. V. Ú. plynou další příjmy z dáv-
ky na mimořádné vysoké zisky. Na tuto
dávku platí:

a) cukerní průmysl .... 30,000.000

b) lihovarský a škrobárenský

průmysl....... 20,000.000

c) mlékárenský průmysl . . 5,000.000
d) pivovarský průmysl . . . 5,000.000
e) chemický a zbrojařský

průmysl.......35,000.000

f) Obilní společnost ze svého
státem zajištěného příjmu
(60 mil. Kč).....20,000.000.

K) velkostatky přesah. 100 ha
50 Kč na 1 ha zemědělské
půdy a 10 Kč na 1 ha neze-
mědělské půdy .... 30,000.000

h) v případě další potřeby za-
ručuje stát roční obnos do
výše.........50.000.000

§ 13.

Aby St. V. Ú. mohl neprodleně zahájiti
svou činnost, zmocňuje se ministr financí,
aby St. V. Ú. po jeho ustavení bezodklad-
ně vyplatil obnos 400,000.000 Kč z náhrad-
ního fondu při Státním pozemkovém
úřadě.

Hlava VII.
Umořováni převzatých pohledávek.

§ 14.

Převzaté pohledávky rolníků, živnost-
níků a jiných věřitelů, jejichž roční zda-
nitelný důchod nepřesahuje 24.000 Kč, u-
moří St. V. Ú. 3l/2 % úrokem do konce ro-
ku 1939 ve výši původní jistiny.


6

§ 15.

Na převzaté pohledávky ostatních vě-
řitelů vydá St. V. Ú. nepřenosné a neza-
stavitelné státní úpisy, které bude umo-
řovati počínaje dnem 15. května 1938
vždy k 30. květnu a k 30. listopadu každé-
ho roku ve splátkách, rozvržených na 30
let s 3% úrokem, pokud jde o věřitele
uvedené y § 9 a s 3l/2% úrokem, pokud
jde o věřitele uvedené v § 10.

§ 16.

(1) Vyvažovači řízení St. V. Ú. prová-
dí okresní soudy, přihlížejíce k dobrozdá-
ní obecních zastupitelstev. Podrobnosti
určí vládní nařízení.

(2) Žádosti a opatření podle tohoto zá-
kona jsou osvobozeny od všech kolků a
poplatků, dávek a daní.

§ 17.

Platnost vládních nařízení čís. 250/35 a
76/36 Sb. z. a n. se zrušuje pro osoby
vlastnící více než 50 ha půdy a minister-
stvo zemědělství (St. V. Ú.) vezme do zá-
boru všechny předlužené statky a velko-
statky těchto osob za účelem provedení
pozemkové reformy.

§ 18.

(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení a tímže dnem pozbývají plat-
nosti všechna zákonná ustanovení jemu
odporující.

(2) Provedením zákona se pověřují mi-
nistři zemědělství, financí, spravedlnosti
a vnitra.

Odůvodnění.

Domkáři, zemědělci a majitelé rodin-
ných domků jsou tísněni a na svých exi-
stencích ohrožováni neúprosnými dluhy.
Potřebují rychlé pomoci.

Ta jim byla také slibována v době par-
lamentních voleb r. 1935, zejména vede-
ním republikánské strany. Zadlužení ze-

mědělci a majitelé rodinných domků až
do 1. října 1936 očekávali, že volební sli-
by, dané lidu, budou také splněny a uzá-
koněny. Avšak venkovský lid byl zrazen
finanční a bankovní oligarchií, kartely a
velkostatkáři, kteří dávno ovládli vedení
té strany, která oddlužení nejvíce slibo-
vala. Po půldruhém roce po parlament-


7

nich volbách tytam jsou sliby i skutečné
oddlužení zemědělců.

Neboť vyhlášené vládní nařízení o t. zv.
»úlevě zemědělských dlužníkůŤ čís. 250/35
Sb. z. a n. v podstatě na dluhové a úro-
kové robotě lidu ničeho nezměnilo. Tak
zvané zemědělské vyrovnáníŤ, vyhlá-
šené vládním nařízením čís. 76/36 Sb. z.
a n. týká se z valné části velkých země-
dělských usedlostí a přečasto spekulativ-
ně zadlužených velkostatků a zbytkových
statků. Chystaný »oddlužovací fondŤ má
se týkati pouze těch dlužníků, kteří jsou
pojati do zemědělského vyrovnání, a to
jen těch, kterým ještě bude zemědělské
vyrovnání dobrovolně věřiteli povoleno.
Vyrovnávací fond má sloužiti k sanaci
peněžních ústavů při ztrátách ve vyrov-
návacím řízení zbytkových statků a vel-
kostatků. Konečně zrušením vládního na-
řízení o odkladu exekučních dražeb k 1.
říjnu 1936 místo slibovaného oddlužení
byl celkový stav zadlužených zemědělců
podstatně zhoršen. Bylo splněno přání
finanční a bankovní oligarchie a dědinami
opět valí se mor exekučních zájmů a dra-
žeb. Tak hrozí dnes značné ochuzení i
přímá hospodářská zkáza a pohroma sta-
tisícům zemědělských rodin a ztráta stře-
chy nad hlavou desetitisícům dělnických
majitelů rodinných domků.

Proto podáváme tento návrh zákona na
»Vyvážení zemědělců z dluhů a na jejich
ochranu před exekuční dražbouŤ posla-
necké sněmovně Národního shromáždění
ČSR, který vyjadřuje sliby dané venkov-
skému lidu ve volbách a který snižuje ze-
mědělcům i majitelům rodinných domků
dluhové břemeno, chrání je před exe-
kuční dražbou a zachraňuje jim rodnou
hroudu, po otcích zděděnou.

Co obsahuje návrh zákona na »Vyvážení

zemědělců z dluhů a na Jejich ochranu

před exekuční dražbouŤ a jak pomáhá

zadluženému zemědělci?

Každému zemědělskému dlužníku nebo
majiteli rodinného domku, který má ná-
rok na vyvážení zemědělců z dluhů (dle
§ 2 a 3) a který podá nekolkovanou žá-
dost za vyvážení z dluhů u příslušného
soudu (dle § 16) Státnímu ústavu pro vy-
vážení zemědělců z dluhů, zastavuje se

výkon exekuční dražby i exekučního ří-
zení a nesmí býti proti němu vedeno věři-
telem nové exekuční řízení až do skonče-
ní vyvazovacího řízení.

Po provedeném šetření o údajích dluž-
níka k žádosti za vyvážení z dluhů pře-
vezme St. V. Ú. dluhy u věřitelů a vydá
jim obligace za převzaté dluhy (dle §
5-7). Provede zemědělským dlužníkům
a majitelům rodinných domků snížení dlu-
hu na polovinu (podle § 6) a v případě po-
třeby poskytne dlužníkovi jinou nezbyt-
nou pomoc (podle § 11, odst. 3). Zároveň
stanoví úmor o polovinu sníženého dluhu
na 30 let se 4% zúročením a vypočte
roční kvótu, kterou bude dlužník spláceti
St. V. Ú. a to nejdříve 1. listopadu 1937.
Zároveň stanoví St. V. Ú. umořovací plán
pro věřitele, jejichž uvěř převzal:

a) Chudým věřitelům, živnostníkům a
těm věřitelům, jejichž roční čistý příjem
nepřesahuje zdanitelný důchod 25.000 Kč,
umoří St. V. O. pohledávku celou s 3l/2%
úrokem do konce r. 1939 (podle § 14).

b) Celou pohledávku převezme St. V.
0. a bude ji spláceti v 30 letech s 3½%
zúročením u všech lidových peněžních
ústavů, t. j. kampeliček, reifeisenek,
okresních hospodářských záložen, spoři-
telen a jim na roven postavených podni-
ků, které nemají větších kapitálových re-
serv a vysokých ročních obratů a zisků.
Zároveň bude přihlížeti St. V. Ú. k fi-
nančním poměrům každého peněžního
podniku a může zkrátiti amortisační lhůtu
a poskytnouti jiné výhody některým lido-
vým peněžním ústavům.

c) U bank a bohatých věřitelů převez-
me St. V. Ú. toliko polovinu dluhu a dru-
hou polovinu bude spláceti v 30 letech
s 3% zúročením (podle § 9 a 15).

Finanční prostředky na vyváženi
zemědělců z dluhů.

Zemědělským dlužníkům a majitelům
rodinných domků se snižují dluhy o polo-
vinu, t. j. celkem asi o 4 miliardy Kč. Kde a
z čeho lze za daných poměrů tuto sumu
uhraditi?

Předně: není možné ani správné celé
břemeno nebo jeho větší část uvaliti na
státní pokladnu. Neboť státní příjmy z vel-


8

ké většiny jsou složeny zase z peněz
drobných a středních poplatníků. Tak
jednou stranou by se zadluženým poplat-
níkům sice pomáhalo, ale druhou stranou
ve zvýšeném daňovém břemenu by se
opět těmto osobám vydání zvyšovalo.

Za druhé: zemědělci jsou převážně za-
dluženi u lidových peněžních ústavu. Pro-
to není možno snížiti dluhy na polovinu
na účet těchto lidových peněžních ústavů,
neboř by vyvstalo nebezpečí pro drobné
střadatele a drobné vklady. Snížení úvě-
rů je možno provésti toliko u kapitálově
silných bank a peněžních podniků, které
disponují stamilionovými reservními fon-
dy a zisky.

Přihlížíme - li k těmto dvěma skutečno-
stem, pak je oddlužení možné a provedi-
telné jen tenkrát, jsou - li zavázány k pla-
cení poměrně malých příspěvků ty práv-
nické a fysické osoby, které docilují mi-
mořádně vysokých stamilionových čistých
zisků. Těmi jsou u nás cukerní, lihovarský,
pivovarský, mlékárenský, zbrojařský a
chemický průmysl a velkostatky s vyšší
výměrou nad 100 ha půdy. Proto je nutno
v rámci vyvážení zemědělců z dluhů u-
skutečniti mimořádnou oddlužovací dávku
těmto kartelům, velkostatkářům a snížiti
státem zajištěný roční výtěžek Obilní
společnosti se 60 na 40 milionů Kč a 20
milionů Kč, které dává ročně stát Obilní
společnosti, převésti ve prospěch zadlu-
žených zemědělců.

Proto umořovací plán St. V. Ú. je slo-
žen ze 3 skupin příjmu:

a) Z 301etých splátek a 4% úroku, které
budou platit zemědělští dlužníci a majitelé
rodinných domků ze zbylé poloviny pů-
vodního dluhu.

b) Z příjmu St. V. Ú. ze zvláštního zda-
nění mimořádně vysokých příjmů (podle
§ 12). Toto zdanění je hospodářsky pro-
veditelné a únosné, neboť celkové zisky
cukerního kartelu jsou všeobecně odha-
dovány na 500 až 600 milionů Kč ročně,
lihového průmyslu na 300 až 400 milionů
Kč ročně, zisky zbrojařského průmyslu
jdou do dalších set milionů Kč ročně, což
dokazuje zejména rychlé stoupání akcií
tohoto průmyslu za poslední rok a pod.
Výše mimořádného zdanění ve prospěch

zemědělského oddlužení činí tedy pouze
5 až 10% skutečných čistých zisků kar-
telů a obchodních centrál. Obnos 50 mi-
lionů Kč ze státní pokladny není tak vy-
soký, aby nemohl býti v rámci rozpočtu
na rok 1937 bez obtíží uvolněn.

c) Obnos ve výši 400 milionů Kč z ná-
hradového fondu při Státním pozemko-
vém úřadě (resp. při ministerstvu země-
dělství), potřebný k okamžitému zahájení
činnosti St. V. Ú., je žádán pro vyvažo-
vači fond podle návrhu ministerstva ze-
mědělství pro pomoc z valné části stat-
kářů a velkostatkářů, kteří žádají za ze-
mědělské vyrovnání. Proto i tento obnos
z náhradového fondu při Státním pozem-
kovém úřadě může býti uvolněn pro po-
moc drobným a středním zemědělským
dlužníkům.

Jaká bude přibližná bilance Státního

ústavu pro vyváženi zemědělců z dluhů

v prvním roce jeho činnosti?

Nejpravděpodobnější odhad zeměděl-
ských dluhů byl vyjádřen zemědělsko-
zpravovědným ústavem posl. republikán-
ské strany prof. dr Brdlíka v celkové
výši 12 miliard Kč. Podle dosavadních
šetření připadá na zemědělce s výměrou
půdy do 30 ha přibližně asi dvě třetiny
veškerých zemědělských dluhů (po ode-
čtení dluhu zemědělského průmyslu a
větších usedlostí nad 30 ha výměry). Čili
Státní ústav pro vyvážení zemědělců
z dluhů i s dluhy majitelů rodinných dom-
ků operoval by podle tohoto zákona ma-
ximálně 8 miliardami Kč dluhů.

Celková bilance by se jevila takto:

a) Zemědělcům a majitelům rodinných
domků se sníží původní dluh s 8 miliard
Kč na 4 miliardy Kč, sníží se úrok na 4 %
a prodlouží splatnost tohoto sníženého
dluhu do 30 let ode dne převzetí dluhů
St. V. Ú.

b) Přímé snížení dluhů u bank a finanč-
ně silných věřitelů (zejména pokud jde
o dluhy majitelů rodinných domků) by či-
nilo kolem jedné miliardy Kč.

c) Tedy St. V. Ú. bude proti dřívějším
věřitelům zatížen 7 miliardami Kč pře-
vzatých dluhů a převezme pohledávek od


9

dosavadních dlužníků ve výši 4 miliard
Kč.

Úhrnná bilance St. V. Ú. bude pak činiti
tento přibližný obraz v prvním roce:

Příjmy:

a)

zemědělské splátky ze 4000
milionů Kč .......

133 mil.

b)

zemědělský 4% úrok ze 4000
milionů Kč .......

160 mil.

c)

další příjem St. V. Ú. podle
§12 ..........

195 mil.

 

celkem . .

488 mil.

 

Vydání:

 

a)

první rok splátka ze 7000
milionů Kč .......

233 mil.

b)

3% 58 úrok ze 6000 mil. Kč .

210 mil.

c)

3% úrok z 1000 milionů Kč .

30 mil.

d)

režie a běžná vydání St.V.Ú.

15 mil.

 

celkem . .

488 mil.

Na rychlé splácení pohledávek živnost-
níků, zemědělců a hospodářsky slabých
věřitelů, na okamžitou pomoc zeměděl-
cům, na nové úvěry a případnou sanaci
jak zemědělských dlužníků, tak i někte-
rých chudých věřitelů a peněžních ústa-
vů zbývá další jednorázový mimořádný
příjem 400 milionů Kč z náhradového fon-
du při Státním pozemkovém úřadě (podle
§13).

Tento přehled pravděpodobného účtu
St. V. Ú. dokazuje, že skutečné vyvážení
zemědělců z dluhů je zcela proveditelné,
možné a nijak těžko uskutečnitelné.

St. V. Ú. na zásadách demokratické
samosprávy.

Státní ústav pro vyvážení zemědělců
z dluhů bude vybudován na zásadě de-
mokratické samosprávy buď zájmových
zemědělských organisací podle § 4, anebo
v tom případě, že bude proveden připra-

vovaný návrh zákona o demokratických
okresních zemědělských společenstvech a
zemských zemědělských komorách, mo-
hou správu vyvazovacího ústavu vyko-
návati delegáti, jmenovaní zemskými ze-
mědělskými komorami k návrhu okres-
ních zemědělských společenstev.

Základy návrhu zákona.

Abychom usnadnili a zajistili uskuteč-
nění návrhu zákona na vyvážení zeměděl-
ců z dluhů a na jejich ochranu před exe-
kuční dražbou i po stránce parlamentní-
ho poměru stran a docíliti v poslanecké
sněmovně i v senátě potřebnou většinu
hlasů ve prospěch zadlužených zeměděl-
ců a majitelů rodinných domků, zejména
pak pokud jde o hlasy klubů poslanců a
senátorů republikánské strany a umožni-
li jim tak splnění jejich volebních slibů v
přesvědčení, že ze stran socialistických
a ze strany lidové není zásadního odpo-
ru proti všeobecnému požadavku země-
dělského oddlužení - vzali jsme proto
za základ k podanému návrhu zákona
známý návrh na vyvážení zemědělců z
dluhů Alfonse Šťastného z Padařova, za-
kladatele původního zemědělského pro-
gramu agrární strany a selského rebelan-
ta proti agrární a finanční šlechtě. Po-
daný návrh zákona je dále zpracován po-
dle zásad zákona o snížení a konversi ze-
mědělských dluhů právě prováděného v
Jugoslávii. Zásady těchto návrhů jsou pou-
ze v několika odstavcích přizpůsobeny
zvláštním hospodářským, úvěrovým a
peněžním poměrům v Československu.

Oddlužení a nová pozemková reforma -
pilíře obrany republiky na vsi.

Účelem tohoto návrhu zákona je za-
chránit drobnému zemědělskému lidu pů-
du a zachránit střechy nad hlavou stati-
sícům venkovských rodin v ČSR. Prove-
dení tohoto zákona na vyvážení zeměděl-
ců z dluhů a na jejich ochranu před exe-
kuční dražbou a druhého základního po-
žadavku domkářů a zemědělců - prove-
dení nové pozemkové reformy - pova-
žujeme za vážná opatření i s hlediska o-
brany republiky proti fašistickým útoční-


10

kům. Zemědělský lid na svobodné a ne-
zadlužené půdě bude nejlepší zárukou o-

brany republiky proti vnějšímu i vnitřní-
mu nepříteli.

Po stránce formální navrhujeme přikázání tohoto návrhu zákona iniciativ-
nímu, zemědělskému a rozpočtovému výboru poslanecké sněmov-
ny Národního shromáždění republiky Československé.

V Praze dne 10. ledna 1937.

Gottwald, Nepomucký, Slánský, B. Köhler, Schenk, Široký, Vallo, Kosík, Sliwka,

Borkaňuk,

Vodička, Dölling, Procházka, Kopecký, Šverma, Kopřiva, Machačová, Zupka,
Zápotocký, Krosnář, Hodinová-Spurná.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP