Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 4. zasedání.

696.

Návrh

poslance dra Karla Domina
na úpravu výchovného pro nezaopatřené děti.

Podepsaní navrhuji:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne................,

jimž se mění zákon ze dne 24. července 1926, čís. 103 Sb. z. a n.

Národní shromážděni republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

§ 13 platového zákona ze dne 24. čer-
vence 1926, č. 103 Sb. z. a n. bude zníti
nadále takto:

Výchovné činí při jednom nezaměstna-
ném dítěti (§ 114) 1800 Kč, za každé další
nezaopatřené dítě 1200 Kč ročně.

Článek II.

§ 29 zákona citovaného v předchozím
článku bude zníti nadále takto:

Výchovné činí při jednom nezaměstna-
ném dítěti (§ 144) 1200 Kč, za každé dal-
ší nezaopatřené dítě 900 Kč ročně.


2

Článek III.

Také § 42 (soudcové), § 60 (vysokoškol-
ští profesoři), § 77 (profesoři), § 92 (vy-
sokoškolští asistenti a konstruktéři) a §
105 (vojenští gážisté z povolání) buďtež
upraveny analogicky § 13, to jest takto:

Výchovné činí při jednom nezaměstna-
ném dítěti (§ 144) 1800 Kč, za každé další
nezaopatřené dítě 1200 Kč ročně.

Článek IV.

§ 115 (gážisté mimo služební třídy) bu-
de zníti nadále takto:

Výchovné činí při jednom nezaopatře-
ném dítěti (§ 144) 1200 Kč, za každé dal-
ší nezaopatřené dítě 900 Kč ročně.

Článek V.

Zákon vejde v účinnost od prvního mě-
síce následujícího po dnu vyhlášení.

Důvodová zpráva.

Již nejednou bylo u nás trpce žalováno
na to, že manželství a mateřství nejsou
zákony dostatečně chráněny a že náš stát
podporuje systém jednoho dítěte anebo
nejvýše dvou dětí. Toto hledisko vyjadřu-
je především náš platový zákon čís. 1031
1926, podle něhož nedostává se státnímu
zaměstnanci pro třetí a další dítě nižád-
ného přídavku. Katastrofální pokles poro-
dů v rodinách státně zaměstnaneckých
souvisí zajisté ne v poslední řadě s tímto
neporozuměním platového zákona pro vý-
znam natality s hlediska státního.

V §u 13 citovaného platového zákona
čteme: Výchovné činí při jednom nezao-
patřeném dítěti (§ 144) 1800 Kč, při více
nezaopatřených dětech 3000 Kč ročně.
Obdobně stanoví § 29 pro zřízence 1200
Kč a 2100 Kč ročně.

V zájmu státním i národním platí pro
nás imperativní příkaz, abychom všemož-
né podporovali přirozený vzrůst národa,

jehož základem je spořádaná rodina. Tře-
ba pečovati o to, aby rodiče početnějších
rodin mohli své děti uživiti a vychovati.
Základní zásadou by mělo býti: výchov-
né nechť se řídí podle počtu dětí a nechť
stoupá za druhé a každé další dítě. Náš
platový zákon vychází však z opačného
stanoviska, neboť přiznává v §§ 13, 29,
42, 60, 77, 92, 105 a 115 největší výchov-
né za první dítě, menší za druhé a už žád-
ný další přídavek za třetí a další dítě.
Kdežto jinde se podporují rodiny s větším
počtem dětí jako zvláště důležité (a ovšem
i potřebné) a pro budoucnost státu, jeho
rozvoj a vzrůst nejvýznamnější, náš stát
neprojevuje tento zájem. Už loňského ro-
ku jsem poukázal na hrozivý pokles poro-
dů a na nebezpečí poklesající natality.
Zdůraznil jsem, že je v zájmu státu pod-
porovati mateřství, snažiti se o zvýšení
natality a odměňovati rodiny s větším
počtem dětí zvláštními přídavky a rozma-
nitými jinými výhodami.


3

Jsou to zajisté požadavky spravedlivé
s hlediska lidskosti i sociální péče a kdy-
by na náš stát nedoléhala tak těžce ho-
spodářská tíseň, měly by býti řešeny bez-
odkladně radikální změnou platového zá-
kona. Nová osnova zákona měla by sta-
noviti přídavky (výchovné) stoupající s
každým dítětem. Přihlížejíce k dnešní fi-
nanční tísni doporučuje alespoň takové
zlepšení, které zachovává v dosavadní
výši výchovné stanovené pro první a dru-

hé dítě, ale přiznává i pro každé další dí-
tě týž přídavek jako pro dítě druhé, to
jest 1200 Kč pro úředníky, soudce, vyso-
koškolské profesory, profesory, vysoko-
školské asistenty a konstruktéry, jakož i
pro vojenské gážisty z povolání, 900 Kč
pak pro zřízence a gážisty mimo služeb-
ní třídy.

Výchovné podle platového zákona a té-
to osnovy by bylo toto:

 

úředníci, atd.

 

zřízenci:

 
 

plat. zákon 103/1926

náš návrh

plat. zákon 105/1926

náš návrh

1. dítě

1800 KČ

1800 KČ

1200 Kč

1200 KČ

2. dítě

3000 Kč

3000 Kč

2100 Kč

2100 Kč

3. dítě

3000 Kč

4200 Kč

2100 Kč

3000 Kč

4. dítě

3000 Kč

5400 Kč

2100 Kč

3900 Kč

5. dítě

3000 Kč

6600 Kč

2100 Kč

4800 Kč

atd.

       

Touto zákonitou úpravou má se státi
první krok ke konečné změně výchovné-
ho ve smyslu shora naznačeném. Pokle-
sající natalita, zejména v historických ze-
mích, měla by býti varovným hlasem,
abychom už jednou se rozhodli opustiti
soustavu, trestající hmotně rodiny s vět-
ším počtem dětí. Výstižně řekl před rokem
J. E. kardinál - arcibiskup pražský dr Ka-
rel Kašpar, že u nás je více rakví než
kolébek a že tato skutečnost by měla nám
býti výstrahou. J. E. kardinál - arcibiskup
pražský poukázal též na to, že 36. 000
žen je ve státní službě a z těch je 15. 600
provdáno za veřejné zaměstnance. Z těch-
to manželství se však narodilo pouze 750
dětí !

Každý, kdo se vážně zamyslí nad ubý-
vající natalitou v době, kdy tolik potřebu-
jeme dorostu a expanse, uzná, že jde o
státní a národní problém svrchované dů-
ležitosti. S tohoto hlediska a zároveň i
z důvodů sociálních zaslouží si změna pří-
slušných paragrafů zákona plného souhla-
su všech poctivě smýšlejících lidí. Prof.
dr Krčmář upozornil jako ministr školství

a národní osvěty, že v republice Česko-
slovenské ubylo na obecných školách ro-
ku 1934 11. 121 žáků a roku 1935 již
23. 640 žáků, což je zajisté úkaz velmi po-
vážlivý. Také v návrhu na zřízení Zem-
ských fondů pro podporu chudých rodi-
ček a matek (tisk č. 303) bylo správně
zdůrazněno, že porodnost v našem státě
vytrvale klesá a že tento zjev se stává
v posledních letech hospodářské krise pří-
mo hrozivý. V roce 1902 narodilo se v
Cechách 220. 000 dětí, v roce 1934 již jen
109. 000. Tento pokles o více než 50% za
dobu třiceti let je velmi povážlivý a
správně se navrhovatelé citovaného záko-
na odvolávali na přesné propočty stati-
stické o vyhlídkách do blízké budoucnosti.
Podle těchto propočtů, bude - li počet po-
rodů klesati dosavadním tempem, za de-
set let, nejdéle za patnáct let úmrtnost v
Československu převýší počet porodů a
rozvoj státu byl by trvale zastaven.

Je tudíž naší povinností pečovati ze
všech sil, abychom zabránili této katastro-
fě. Předložený návrh zákona, který by


4

musil býti aplikován i na všechny ostatní
veřejné zaměstnance, jest jen jedním z
prostředků k zabránění neblahých důsled-
ků nynějšího systému. Populační statisti-
ka mluví číslicemi suchými, ale pravdivý-
mi a výstražnými. Bylo by těžkým hří-
chem nedbáti této výstrahy!

Provedení tohoto zákona je spojeno se
značnými finančními výlohami státu. Jde
však o eminentní zájem státu a bude mož-
no tyto výlohy krýti z úspor vzniklých
odstraněním daňových výhod, poskyto-
vaných podle zákona o přímých daních
družstvům.

Po stránce formální doporučujeme návrh k ústavnímu projednáni výborům
ústavně-právnímu a rozpočtovému.

V P r a z e dne 26. listopadu 1936.

Dr. Domin,

dr. Fencik, dr. Inž. Toušek, inž. Protuš, Gajda, dr. Dominik, Zvoníček, dr. Branžov-

ský, Ivák, Trnka, Chmelik, Inž. Schwarz, Knebort, Kut, Holeček, Smetánka, dr.

Štůla, Jan Sedláček, dr. Rašin, Špaček, dr. Novotný, Ježek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP