Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 4. zasedání.

693.

Návrh

poslanců H. Bergmanna, Pavla Teplanského, Ant. Remeše, dr. Jos. Nováka, Frant.
Ostrého, Siegfrieda Tauba, dr. Rob. Mayr-Hartinga a Fr. Viereckla

na úprava poměrů státních berních vykonavatelů.

Národní shromáždění republiky Československé, račiž se usnésti na tomto
zákoně:

Zákon

ze dne............,

kterým se přejímají státní berní vykonavatelé do stavu státních úředníků

IV. služební třídy.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Berní vykonavatelé I. a II. platové stup-
nice, kteří jsou nyní v kategorii státních
podúředníků, přejímají se do stavu stát-
ních pragmatikálních úředníků, zařadě-
ných do IV. služební třídy podle platové-
ho zákona č. 103 ze dne 24. června 1926.

Veškerá ustanovení, platná pro státní
úředníky, zejména zákon ze dne 25. ledna
1914, čís. 15 ř. z., o služebním poměru
státních úředníků a zřízenců (služební
pragmatika) a platový zákon č. 103 ze dne
24. června 1926, nabývají tím i pro ně
platnosti.

§ 2.

Ku přijetí do služby státních berních
vykonavatelů vyžaduje se mimo všeobec-


2

ne podmínky, předepsané pro službu stát-
ní, průkaz o tom, že žadatel vychodil
s úspěchem tuzemskou trojtřídní školu
občanskou, nebo že má vzdělám, které lze
pokládati za rovnocenné a že jest tělesně
pro službu úplně způsobilý.

Podmínka o předvzdělání podle odstav-
ce 1. neplatí u těch, kdož jsou již ve služ-
bě v den vydání tohoto zákona.

§ 3.

Pro příslušníky berní služby vykona-
vatelské zavádí se odborná zkouška. Roz-
sah a zkušební předměty stanoví se naří-
zením.

Ministr financí může v případech nut-
ných, zejména pokud se týče osob již ve
státní službě jsoucích, povoliti výjimky.

§ 4.

Berní vykonavatelé, v §§ 1, 2 a 3 uve-
dení, zařazují se do onoho platového stup-
ně příslušné platové stupnice, která odpo-
vídá jejich dosavadním požitkům (základ-
nímu služnému).

Nekryjí-li se jejich dosavadní požitky
s určitým platovým stupněm té které pla-
tové stupnice, zařazují se do stupně nej-
blíže vyššího.

§ 5.

Nevyhovuje-li berní vykonavatel pod-
mínkám, stanoveným v § 3, prokáže-li se
však nejméně 20letou úhrnnou službou
státní, zařadí se rovněž do stavu státních
úředníků IV. služební třídy podle zákona
č. 103 z roku 1926.

§ 6.

Berní vykonavatelé III. platové stupni-
ce, pokud nevyhovují podmínkám v §§ 3
a 5 stanoveným, zůstávají v hodnosti
podúřednické, případně zřízenecké potud,
pokud těmto podmínkám zadost neučiní.

§ 7.

Služební doba ztrávená v platovém
stupni podúřednickém započítává se při
jmenování úředníkem podle §§ 4, 5 a 6
do postupu v tom stupni služného, do
kterého byl berní vykonavatel jako úřed-
ník zařazen.


3

§ 8.

Berní vykonavatelé, kteří budou zařa-
zeni do IV. služební třídy, obdrží služební
název, jenž se určí prováděcím nařízením.

§ 9.

Dosavadní berní vykonavatelé III. pla-
tové stupnice pokud nenabudou nároku
na převod do IV. služební třídy úřednické,
jakož i pomocní berní vykonavatelé jsou
ustanovováni a povyšováni podle zásad
platového zákona č. 103 z roku 1926, do-
sud pro ně platných.

§ 10.
Zákon provede ministr financí.

§ 11.

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení.

Odůvodněni.

Berní vykonavatelé byli od počátku
vedeni jako pomocné kancelářské síly
v poměru smluvním, analogicky jako
ostatní pomocné kancelářské síly (ofi-
cianti a kancelářští úředníci).

Zákonem č. 252 z r. 1919 byl jejich
smluvní poměr zrušen a byli jmenováni
definitivními státními zaměstnanci v ka-
tegorii podúřednické a zřízenecké, tedy
v nižší nežli byli dříve. Tím jejich auto-
rita v očích veřejnosti, při službě vnější
velmi nutná, nebyla posílena. Rovněž slu-
žební výkon berních vykonavatelů je ta-
kového druhu, že dovoluje vyššího zhod-
nocení, než jak tomu bylo dosud. Sesta-
vují samostatně všechny protokoly, rela-
ce a sepsání, které pro poplatníka a stát
jsou závazný ve všech jednáních práv-
ních, rekursech a žádostech Ihůtních, ja-
kož i v případě sporu tvoří pravoplatné
základy pro další jednání úřadů.

Obstarávají písemné práce, spojené
s politickými a soudními exekucemi, lu-
strují v pozemkových knihách, eventuel-
ně konají i jiné práce výše kvalifikované.

Vyšetřují rodinné a majetkové poměry
k účelu vyměření nebo odepsání daní,
nebo povoleni splátek na dlužné daně; při
výkonu exekuce propočítávají úroky a
předpisují exekuční poplatky. Provádějí
záznamy v daňových knihách a vypomá-
hají na výroční daňové uzávěrce. Jsou
to tedy veskrze výkony vyššího druhu.

Ve službě vnější vystupuje berní vy-
konavatel oproti stranám při všech
mnohdy těžkých exekučních úředních
jednáních jako samostatný výkonný or-
gán, odkázaný jen na svoji rozvahu, zku-
šenost a obezřetnost. Musí míti v prvé
řadě na vědomí zájmy státu, ale také za-
chovati určitou míru při jednání s poplat-
nými stranami, což jistě vyžaduje značné
inteligence a osobních schopností.

Vykonávání vnější služby je následkem
pokleslé berní morálky poplatnictva do
jisté míry ztíženo, ale často i nebezpečné,
o čemž svědčí časté projednávané přípa-
dy. Berní vykonavatel je podstatnou sou-
částí nejdůležitějšího a nejodpovědnějšího
oddělení každého berního úřadu, t. j. od-
dělení exekučního. Na svědomitosti,


4

schopnosti a pohotovosti každého jednot-
livce záleží výsledek jeho výkonu.

Směrodatnými činiteli úředními je tato
těžká služba berních vykonavatelů sice
uznávána, nebyla však dosud po zásluze
oceněna. Toto nedoceňování, ba přímo
podceňování, vzhledem k ostatním kate-
goriím jiných resortů, ztěžuje velmi často
výkon vnější služby, a je v důsledku toho
i na úkor finanční správě státu. V nynější
době, kdy důležitost této služby neustále
roste, zaslouží si, aby byla též spravedli-
vě zhodnocena.

Poněvadž se berní vykonavatelé podle
předloženého návrhu mají do IV. služební
třídy úřednické převésti podle dosavad-
ního platu (§ 4. návrhu), nevznikne pro

první dobu z tohoto převodu žádné nové
vydání státní pokladny.

Ani pro budoucnost nenastane žádného
podstatného zatížení státní pokladny, tak-
že by nebylo ani zapotřebí zvláštní úhra-
dy navrhovati.

Vznikne-li však v budoucnosti tato po-
třeba, uhradí se kvalitnějším a rychlejším
výkonem, která bude státní pokladně jen
na prospěch.

Občanstvo a zejména poplatnictvo má
na tom největší zájem, aby se berním
vykonavatelům dostalo vyšší průpravy
teoretické i praktické, čímž také poklesne
počet konfliktů mezi úřední osobou a po-
platníkem. Vyšší povšechné vzdělání ji-
stě k tomu přispěje značnou měrou.

V Praze dne 27. listopadu 1936.

Bergmann, Teplanský, Remeš, dr. Novák, Ostrý, Taub, dr. Mayr-Harting,

Vlereckl,

Láne, Hatina, dr. Moudrý, F. Richter, dr. inž. Lokscha, Martinásek, Bátková-
Žáčková, dr. inž. Tumlířová, Otáhal, David, František Němec, dr. Neuman, Fiala,

Tichý, dr. Patejdl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP