Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 4. zasedání.

687.
Vládní návrh,

aby byl dán Národním shromážděním souhlas podle či. XIII finančního zákona

republiky Československé ze dne 19. prosince 1934, č. 256 Sb. z. a n., kterým

se stanoví státní rozpočet na rok 1935.

Návrh usnesení:

Národní shromáždění republiky českoslo-
venské souhlasí podle či. XIII finančního zá-
kona republiky československé ze dne 19. pro-
since 1934, č. 256 Sb. z. a n., kterým se sta-
noví státní rozpočet na rok 1935, s výdaji
státního rozpočtu1 na rok 1935, které nelze
uhraditi přesunem podle či. XII uvedeného
zákona a to:

A. v kapitole 5. (Ministerstvo národní obrany)

až do výše....
B. v kapitole 13. (Mini-
sterstvo průmyslu, ob-
chodu a živností) až do
výše .......

89, 810. 99575 Kč,
3, 084. 507'15 Kč,

C. v kapitole 16. (Mini-
sterstvo železnic) až do
výše .......

35. 34930 Kč,

D. v kapitole 17. (Mini-
sterstvo sociální péče)
až do výše....

160, 056. 32445 Kč,

E. v kapitole 20. (Mini-
sterstvo financí) až do
výše .......

408, 700. 981 - Kč.

Důvodová zpráva.

Podle státního závěrečného účtu ČSR. za
rok 1935 vyžadují souhlasu Národního

shromáždění republiky československé po-
dle či. XIII finančního zákona na rok 1935


2

výdaje, které nelze uhraditi ani přesunem
podle či. XII uvedeného finančního zákona
v těchto kapitolách:

A. v kap. 5. (Minister-
stvo národní obrany)
do výše .....

89, 810. 99575 Kč,

B. v kap. 13. (Minister-
stvo průmyslu, ob-
chodu a živností) do
výše ......

3, 084. 50715 Kč,

C. v kap. 16. (Minister-

stvo železnic)do výše

35. 346. 30 Kč

D. v kap. 17. (Minister-
stvo sociální péče) do
výše ......

160, 056. 32445 Kč,

E. v kap. 20. (Minister-
stvo financí) do výše

408, 700. 981 Kč.

Ad A.

V kapitole 5. (Ministerstvo národní
obrany) vyžadují souhlasu Národního shro-
máždění vyšší výdaje celkem 89 milionů
810. 995'75 Kč.

Překročení v uvedené částce nastalo
v důsledku intensivnější výcvikové čin-
nosti, opatření potřeb nutných k zajištění
větší pohotovosti armády a v souvislosti
s hospodářskými poměry, jakož i větší po-
třebou na podpory (půjčky) legionářům a
podpory sirotkům po legionářích.

Ad B.

V kapitole 13. (Ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností) státního rozpočtu na
rok 1935 vyžadují souhlasu Národního shro-
máždění výdaje vyšší celkem 3, 084. 50715
Kč.

Překročení výdajů kap. 13. stanovených
na 32, 871. 200 Kč o shora uvedenou částku
bylo nutné z těchto důvodů:

Podle usnesení ministerské rady ze dne
23. září 1920 bylo v Novém Sadě v Jugo-
slávii vybudováno v letech 1922 a 1923
skladiště průmyslových výrobků. Toto skla-
diště pronajalo ministerstvo obchodu ná-
jemní smlouvou ze dne 15. ledna 1924 Praž-
ským vzorkovým veletrhům a fě. Jugo-
slavenski Emporium, jejímiž společníky
byli Jerko Dorbic a Vjekoslav Král.
Smlouva uzavřena na 3 léta, v případě po-
rušení nájemní smlouvy jednou stranou
může druhá strana smluvní kdykoliv
smlouvu s jednoměsíční lhůtou vypověděti.
Pro spory z této nájemní smlouvy jest pří-
slušný rozhodčí soud.

Prohlášením ze dne 21. června 1924 vy-
stoupil z firmy Jugoslavenski Emporium
Jerko Dorbic a když pak firma neplnila
závazky plynoucí z nájemní smlouvy, dalo
ministerstvo obchodu podle či. XII. ná-
jemní smlouvy firmě jednoměsíční vý-
pověď.

Jerko Dorbic počal uplatňovati proti mi-
nisterstvu obchodu nároky na náhradu
škody pro poškození svého nájemního
práva a podal v lednu 1932, tudíž více jak
po 7 letech, u rozhodčího soudu žalobu na
československý stát na 12 milionů dinárů
a rozhodčí soud vynesl dne 28. dubna 1934
konečný rozsudek, kterým byl českosloven-
ský stát odsouzen zaplatiti 3, 577. 000 dinárů
s 5% úroky ode dne podání žaloby, t. j. ode
dne 21. /4. 1932 a na útratách 788. 000 di-
nárů.

Mimo to zvláštními nálezy byly určeny
odměny rozhodčích soudců a zapisovatele.
Do výše těchto odměn stěžovalo si mini-
sterstvo obchodu k apelačnímu soudu v No-
vém Sadě, který odměny snížil na celkovou
částku 1, 324. 909 50 din.

Z této částky připadají na českosloven-
ský stát dvě třetiny, na Jerko Dorbice 1/3,
vyjma odměny Dra Ratha v částce 44. 698
din., které nesou strany polovicí. Odměny
tří znalců určeny celkem částkou 75. 000
din., z čehož připadá na československý stát
37. 500 din.

Ministerstvo obchodu vyplatilo za úče-
lem likvidace sporu Jerko Dorbice a zapra-
vení palmámího účtu Dr. Matice celkem
částku 4, 867. 77370 Kč.

Jelikož podle finančního zákona na rok
1935 byly výdaje kap. 13. stanoveny úhrn-

nou částkou....
skutečné výdaje této ka-
pitoly počítajíc v to i vý-
daje spojené s likvidací
uvedené pohledávky činí

32, 871. 200 Kč,
35, 955. 70715 Kč,

vzniká při této kapitole
překročení pro které
jest zapotřebí souhlasu
Národního shromáždění,
ve výši ......

1 3, 084. 50715 Kč,

jak uvedeno shora.
Rozdíl mezi částkou
vyplacenou za účelem
likvidace této věci v
částce .......

4, 867. 773 70 Kč

a částkou, o niž jsou1 cel-
kové výdaje kap. 13. stát-

 

3

ního rozpočtu na rok
1935 překročeny...

3, 084. 50715 Kč

ve výši.

1. 783. 266 55 Kč

jest pak uhrazen úsporami v ostatních
úvěrech kap. 13.

Ad C.

V kapitole 16. (Ministerstvo železnic)
státního rozpočtu na rok 1935 vyžadují
souhlasu Národního shromáždění výdaje
ve výši 35. 349 30 Kč.

K překročení výdajů dochází podle vý-
sledků za rok 1935 v tit. 1, § 2, pol. 1.
"Platy stálých i přidělených zaměstnanců"

o .........

347. 759 40 Kč,

naproti tomu úsporami do-
cílenými v ostatních vý-
dajích § 1 a 2 téhož titulu
jest kryto ......

312. 410 10 Kč,

takže překročení úvěru
celé kapitoly 16. na rok
1935 činí ......

jak uvedeno shora.

35. 349 30 Kč,

Překročení rozpočtem povoleného úvěru
na pol. 1. § 2 svrchu uvedenou částkou
347. 759 40 Kč vzniklo především snížením
platových srážek podle vládního nařízení
č. 275/1934 Sb. z. a n., s kteroužto úpravou
nemohlo býti počítáno ani při sestavování,
ani při ústavním projednávání rozpočto-
vých návrhů na rok 1935. Překročení z toho
důvodu činí 145. 920 Kč. Dále bylo nutno
zvýšiti stav zaměstnanců ministerstva že-
leznic vzhledem k většímu pracovnímu
úkolu, který nastal zejména rozšířeným
investičním programem. Konečně také
úprava agendy nemocenského pojištění vy-
žádala si většího počtu pracovních sil.

Tato vyšší potřeba představuje zbývající
kvótu celkového překročení této položky
201. 839 40 Kč.

Celkový úhrn překročení úvěru kapitoly
16., tit. 1, povoleného rozpočtem narok 1935,
dosahuje, přihlédne - li se současně i k celko-
vým úsporám téže kapitoly za totéž rozpoč-
tové období úhrnné částky 35. 349'30 Kč,
vypočtené na podkladě výsledků do konce
roku 1935, při čemž bylo již přihlédnuto
k překročení úvěru na pol. 1, § 2. Jest tudíž
zřejmé, že kdyby ke snížení platových srá-
žek podle vládního nařízení č. 275/1934
Sb. z. a n. bývalo možno přihlédnouti již
při sestavování rozpočtu na rok 1935, byly
by výsledky citované kapitoly 16. přízni-

vější proti rozpočtu o celkovou částku
110. 670 70 Kč.

Konečně se dodává, že podle čl. II, bodu
3 finančního zákona na rok 1935 českoslo-
venské státní dráhy hradí potřebu mini-
sterstva železnic pokud není uhrazena jeho
vlastními příjmy. Bylo proto svrchu uve-
dené překročení celkové potřeby kapitoly
16., povolené rozpočtem na rok 1935, uhra-
zeno v mezích celkového salda podniku
ČSD za rok 1935, které podle výsledků do
konce roku 1935 vykazuje příznivější vý-
sledek proti rozpočtu o částku okrouhle
100, 000. 000 Kč.

Ad D.

V kapitole 17. (Ministerstvo sociální
péče) státního rozpočtu na rok 1935 vyža-
dují souhlasu Národního shromáždění vyšší
výdaje......160, 056. 324 45 Kč.

Překročení výdajů kap. 17. o uvedenou
částku bylo způsobeno vyššími výdaji při
těchto titulech a paragrafech:

V titulu 1 jsou překročeny tyto para-
grafy:

§ 1. Ministr o...

51490 Kč,

§ 3. Sociální pojištění o

8, 421. 522 Kč,

§ 4. Péče stavební a
bytová o....

5, 468. 61035 Kč.

Titul 4. Péče o vá-
lečné a poválečné po-
škozence je překročen o

7. 920. 192 25 Kč.

V titulu 5 je překročen

§ 4. Péče o nezaměst-
nané o....

133, 294. 897 20 Kč,

§ 5. Státní starobní
podpory o...

5, 924. 139 20 Kč.

Shora uvedená překro-
čení kap. 17. činí celkem

161, 029. 875 90 Kč,

z toho je kryto úspo-
rami v ostatních para-
grafech kap. 17....

973. 551 45 Kč,

takže celkové překro-
čení této kapitoly, k ně-
muž je potřebí souhlasu
podle čl. XIII finanč-
ního zákona na rok
1935, činí .....

160, 056. 324 45 Kč.

K odůvodnění těchto vyšších výdajů se
uvádí:

K tit. 1, § 3 Sociálního
pojištění.

V tit. 1, § 3 Sociální pojištění byl pře-
kročen úvěr stanovený na státní příspěvek


4

podle § 176 zák. č. 26/1929 Sb. z. a n. jed-
nak výplatami doplatků za léta 1929 až
1934 podle zák. č. 117/1934 Sb. z. a n. a
jednak tím, že nestačila preliminovaná
částka na příspěvky podle § 13 zák. č. 26/
1929 Sb. z. a n., neboť skutečný náklad
stal se zřejmým teprve po prvém řádném
podrobnějším vyúčtování.

Dále dlužno uvésti, že ministerstvo soci-
ální péče dluhovalo ústřední sociální po-
jišťovně pojistné za vojíny podle § 253 zák.
č. 221/1924 Sb. z. a n. za léta 1926 a 1927,
protože byla sporná výše částky, jež měla
Ústřední sociální pojišťovně za tato léta býti
doplacena, ústřední sociální pojišťovna po-
žadovala z tohoto titulu asi 14 mil. Kč. Po-
sléze však po opětném jednání přistoupila
na částku 5 mil. Kč k úplnému vyrovnání
své pohledávky za léta 1926 a 1927, avšak
s výhradou, že kdyby se později ukázalo,
že tato částka nestačí k úhradě všech pří-
padných nároků za tato léta, byla by jí za-
chována možnost požadovati dodatečnou
úhradu. Za těchto okolností akceptovalo
ministerstvo sociální péče v dohodě s mini-
sterstvem financí ochotu ústřední sociální
pojišťovny a provedlo výplatu. Pohledávka
Ústřední sociální pojišťovny se opírala
o zákonný nárok, který se však ve státním
rozpočtu neprojevoval, protože jeho výše
byla dosud sporná.

K tit. 1. § 4. Péče stavební
a bytová.

Potřeba na podporu staveb obytných
domů z roku 1919 až 1934 v rozpočtu kap.
17. na rok 1935 byla stanovena částkou
232, 000. 000 Kč, při čemž byla již odpočtena
částka 30, 000. 000 Kč, na kterou se odha-
doval výnos postihového práva státu.
K projednání návrhu zákona o postihovém
právu státu nedošlo, v důsledku čehož
objevil se úvěr na podporu staveb obytných
domů v rozpočtu 1935, po odpočtení shora
zmíněné náhrady nedostačujícím. Potřeba
vyššího úvěru byla zmírněna tím, že

1. nebylo v roce 1935 stavebníky plně vy-
užito výhod podle § 4 vlád. nař. č. 160/1934
Sb. z. a n., podle něhož lze poskytnouti
státní příspěvek i na ty stavby nájemních
domů, na něž byla udělena podpora podle
ustanovení zák. č. 45/1930 Sb. z. a n., jen
ve způsobe státní záruky, nebo podle zák.
č. 44/1927 Sb. z. a n., nebo podle zák. č. 43/
1928 Sb. z. a n., nebo jde-li o stavby zapo-

čaté po 31. prosinci 1923 s podporou stát-
ního bytového fondu, a že

2. značné platy podle ustanovení § 34
zák. č. 44/1927 Sb. z. a n., zák. č. 43/1928
Sb. z. a n. a č. 45/1930 Sb. z. a n., které
se podle ustanovení § 40 týchž zákonů zá-
roveň předpisují k náhradě, nemají podle
platných účetních norem vlivu na vyčer-
pání úvěru.

K tit. 4. Péče o válečné a po-
válečné poškozence.

Náklady na péči o válečné poškozence od
roku 1924, kdy dosáhly vrcholu tím, že byly
vesměs důchody válečných poškozenou vy-
měřeny a uspokojeny tak jich nároky ze zá-
kona, počaly klesati a přibližovati se sku-
tečné potřebě odpovídající počtu důchodců
v jednotlivých kategoriích. Pokles tento
však se zpomalil a zastavil zhoršením vše-
obecných poměrů hospodářských v posled-
ních letech, jež působily tak citelně na exi-
stenční poměry válečných poškozenců, což
mělo též za následek, že ani v roce 1935
nesplnily se předpoklady očekávaného vy-
rovnám nákladů na péči o válečné poško-
zence. V důsledku těchto skutečností pro-
jevily se úvěry preliminované pro požitky
válečných poškozenců v tit. 4, § 2 nedosta-
tečnými částkou 9. 175. 38770 Kč. Z tohoto
překročení byla uhrazena úsporami ostat-
ních paragrafů tit. 4 částka 1, 255. 195'45
Kč, takže celý tit. 4 byl překročen o
7, 920. 192'25 Kč.

K tit. 5, § 4. Péče o nezaměst-
nané.

Dlouho trvající hospodářská krise nedo-
znala ani v roce 1935 podstatného zlepšení
a vyplývající z ní mimořádná nezaměstna-
nost dosáhla i v roce 1935 značného roz-
sahu. Okolnosti tyto musely nutně vésti
k tomu, že z údělu 650, 000. 000 Kč, přiká-
zaného čl. III, odst. 2 finančního zákona na
rok 1935 vládě k použití na podpory vypla-
cené nezaměstnaným odborovými organisa-
cemi a na zmírnění následků nezaměstna-
nosti vůbec, bylo třeba dáti souhlas k po-
mocným akcím ve prospěch osob a dětí ne-
zaměstnaných ve větším rozsahu, než který
byl dán zařazeným údělem na dani důcho-
dové a na dani z obratu a dani přepychové
ve III. skupině státního rozpočtu na rok
1985, oddíl D.


5

Náklad na jednotlivé
vládou povolené akce
(produktivní péči a
podpůrné akce) v oboru
péče o nezaměstnané či-
nil v roce 1935...

388, 103. 988 30 Kč.

S připočtením nákla-
du, jehož si v roce
1935 vyžádalo propláce-
ní státního příplatku k
podpoře v nezaměstna-
nosti v částce....

348, 585. 034 65 Kč

činil by celkový náklad
na péči o nezaměstnané
v roce 1935 kromě ná-
kladu na chlebovou
akci, o níž je zmínka
dále, částku....

736, 689. 022'95 Kč

čímž byl úděl podle čl.
III, odst. 4. finančního
zákona na rok 1935 ve

650, 000. 000 Kč

překročen o částku..

86, 689. 022 95 Kč.

Z ní bylo pak uhrazeno
v § 4, tit. 5, kap. 17.

3, 394. 125 75 Kč,

takže zůstalo neuhrazen

o 83, 294. 897 20 Kč.

Dále sem byl súčtován též neuhrazený
nepreliminovaný výdaj na chlebovou akci
v roce 1935.

Ve schůzi ministerské rady konané dne
4. resp. 12. října 1934 byl ministr financí
pověřen, aby se postaral o úhradu nákladů
na chlebovou akci ve prospěch nezaměstna-
ných v roce 1935 ve výši 50, 000. 000 Kč
mimo rozpočtové prostředky určené pro
péči o nezaměstnané. Zároveň bylo usne-
seno, že o způsobu provedení tohoto usne-
sení, zejména o zásadním úhradovém řešení
dohodnou se zúčastněná ministerstva a nej-
vyšší účetní kontrolní úřad. S připojením
této částky celkové překročení § 4., tit. 5,
kap. 17. za rok 1935 činí 133, 294. 897 20 Kč.

K tit. 5. § 5. Státní starobní
podpory.

Náklady na "Státní starobní podpory"
klesají v důsledku přirozeného úbytku po-
živatelů. V roce 1935 ještě však pokles
tento nenastal v takové míře, aby bylo
možno dosáhnouti vyrovnání s rozpočtovou
částkou 65, 000. 000 Kč. Příčinu dlužno hle-
dati i zde v hospodářské krisi. Zhoršené vý-
dělkové poměry způsobují, že přicházejí
nově v úvahu pro státní starobní podpory

osoby, které dříve vůbec o tuto podporu ne-
žádaly, nebo jimž dřívější zdroje výživy v
důsledku krise většinou odpadly, takže jsou
odkázány jedině na státní starobní pod-
poru.

Ad E.

V kapitole 20. (Ministerstvo financí) vy-
žadují souhlasu Národního shromáždění
vyšší výdaje celkem 408, 700. 981 Kč.

K překročení výdajů nedošlo v titulech
1, 2, 3 a 4, kap. 20. státního rozpočtu na
rok 1935, tedy v oněch výdajích, které tý-
kají se především vlastní činnosti finanční
správy, a kde bylo docíleno v mezích úvěrů
uvedených titulů poměrně značných úspor,
a to

v titulu 1. Ministerstvo fi-
nancí ......

2, 053. 487 10 Kč,

v titulu 2. Podřízené úřa-

 

dy a orgány....

4, 214. 04665

v titulu 3. Veřejné dávky

2, 262. 108 55

v titulu 4. Monopoly..

17. 559 65

úhrnem tedy v titulu 1.
až 4 ........

8, 547. 20195 Kč.

Překročeny byly jen výdaje v titulu 5.
Všeobecná pokladní správa a to hlavně vý-
daje, kdež úspornost vůbec uplatniti nelze,
jako jsou závazky z převzatých záruk, pří-
padně takové výdaje, s nimiž nemohlo býti
při sdělávání rozpočtu počítáno.

Překročení v tit. 5.
činí .......

417, 248. 182 95 Kč,

odečtením úspor v tit.
1. - 4 .......

8, 547. 20195

snižuje se celkové pře-
kročení kapitoly 20.
Ministerstvo financí
na rok 1935 na..

408, 700. 981 Kč.

Překročení v tit. 5.
ve výši ......

417, 248. 182'95 Kč

je způsobeno zvýšením potřeby:

1. u tit. 5, § 1 Příspěvek
státní správy na
úhradu státního dlu-
hu o ......

63, 826. 170 35

dále nepreliminovanou potřebou hlavně:

2. v tit. 5, § 2, pol. 1a
Splátky na závazky
a pohledávky pře-
vzaté státními podni-
ky k 1. lednu 1925 o

3, 408. 171 65


6

3.

v tit. 5, § 2, pól. 8.
Nákup cenných papí-
rů o ......

120, 564. 407 50 Kč

4.

v tit. 5, § 2, pól. 3a
Výlohy spojené s re-
gulací kursů státních
ukládacích papírů o

96, 022. 810 65

5.

v tit. 5, § 4, pól. 3.
Závazky z převza-
tých záruk o...

113, 440. 000

6.

a v tit. 5, § 5, pól. 3a.
Příspěvek na podpo-
ry zemědělcům posti-
ženým živelními po-
hromami podle usne-
sení vlády ze dne 13.
července 1934 o..

 35, 540. 000

ad 1. Tit. 5, § 1. Příspěvek
státní správy na úhradu stát-
ního dluhu.

V rozpočtu na rok 1935 byl počítán při
tomto paragrafu úrok z poukázek ve jme-
novité hodnotě okrouhle 4. 422, 000. 000 Kč.
Novými úvěrovými operacemi byl však
v roce 1935 stav státních pokladničních po-
ukázek zvýšen na 6. 761, 787. 000 Kč jmeno-
vité hodnoty, čímž zejména bylo způsobeno
i zvýšení potřeby na příspěvku státní sprá-
vy na úhradu státního dluhu.

ad2. Tit. 5, §2, pól. 1a. Splátky
na závazky a pohledávky pře-
vzaté státními podniky k 1.
lednu 1925.

Nová potřeba při této položce byla způso-
bena definitivním vyúčtováním vzájemných
pohledávek států československého, maďar-
ského a rakouského za vydané, avšak neza-
placené, nebo naopak zaplacené, avšak ne-
vydané tabákové tovary v době státního
převratu,

ad 3. Tit 5, § 2, poL 3. Nákup
cenných papírů.

Překročení u této položky je odůvodněno
zejména súčtováním protihodnoty 5%
dluhopisů půjčky práce, jichž atrany použily

podle ustanovení § 12 žák. č. 48/1933 Sb. z.
a n. o půjčce práce k placení daně dědické
a pozůstalostního poplatku nemovitostního.
Jde tu toliko o položku stíčto-
v a c í, která vyjadřuje ryzí výsledek na ho-
tovosti, jenž odpovídá vzájemnému vý-
sledku obratu cenných papírů.

ad 4. Tit. 5, § 2, pól. 3a. Výlohy
spojené s regulací kursů stát-
ních ukládacích papírů.

Při této položce jde o neprelimiinovaný
výdaj, který je způsoben definitivním zúčto-
váním účinů několikaleté intervenění akce
prováděné ze státních prostředků v době
před zřízením československého reeskont-
ního a lombardního ústavu, které se stalo
žák. č. 49/1934 Sb. z. a n. Tyto uriny byly
sice z valné části proúčtovány již v ústavně
schválených závěrečných účtech za rok 1933
a 1934 a sice v účinech mimo rozpočet, hle-
díc však k ukončení této initervenční akce,
provádí se nyní súčtování jejich definitivně
na rozpočet.

atd' 5. Tit. 5, § 4, pol. 3. Závazky
z převzatých záruk.

Při této položce jde rovněž o neprelimino-
vaný výdaj, který vznikl realisací státních
záruk v částce 119, 880. 000 Kč, převzatých
podle příslušných ustanovení finančních zá-
konů za úvěry poskytnuté Zemskou bankou
v Praze ústřední bratrské pokladně v Praze.

ad 6. Tit. 5, § 5, pól. 3a. Příspě-
vek na podpory zemědělcům
postiženým živelními pohro-
mami podle usnesení vlády ze
dne 13. července 1934.

Výdaje při této položce byly způsobeny
státním vyúčtováním zbytku mimořádné
dotace povolené do výše 100, 000. 000 Kč
vládním usnesením ze dne 13. července 1934
zvláštním fondům, zřízeným při zeměděl-
ských raldách (v aemi Podlkarpatoruské při
zemském úřadě v Užhorodě) podle § 108
eákona ze dne 15. června 1927 č. 76 Sb. z.
a n. na zmírnění škod způsobených živelními
pohromami v roce 1934.

V P r a z e dne 24. listopadu 1936.

Předseda vlády:
Dr. M. Hodža v. r.

Ministr financí:
Dr. Kalfus v. r.

Státní tiskárna v Praze - 6494-36.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP