Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 3. zasedání.

575.
Návrh

poslance Františka Ježka

na přiznání zvláštního kvalifikačního přídavku státním zaměstnancům v území

národnostně smíšeném.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne .......

o kvalifikačním přídavku státním zaměstnancům v území národnostně smíšeném.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§1.

Státním zaměstnancům ustanoveným
v těch místech národnostně smíšeného
území, v nichž podle zákona z 29. února
1920, č. 122 Sb. z. a n. jsou povinni po-
užívati ve styku úředním vedle jazyka
státního také jazyka národnostní menši-
ny, náleží zvláštní kvalifikační přídavek
ve výši 25% z činovného stanoveného
zákonem z 24. června 1926, č. 103 Sb. z.
a n.

§2.

(1) Tento zvláštní kvalifikační přídavek
se vyplácí zároveň s činovným.

(2) Do pensijní základny se nezapočí-
tává.

(3) Úsporná opatření personální se na
něj nevztahují.


§3.
Podrobnosti upraví vládní nařízení.

§4.

(1) Zákon nabývá účinnosti dnem vy-
hlášení.

(2) Provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Nemůže býti sporu o tom, že postave-
ní státních zaměstnanců exponovaných
v krajích národnostně smíšených je mi-
mořádně zodpovědné. Jsou v prostředí
přečasto krajně nepříznivém jedinými
představiteli a obránci státní autority. Je-
jich zodpovědná služba není ničím usnad-
ňována; vykonávají ji obětavě za nejtěž-
ších podmínek bez jakýchkoliv výhod
proti těm zaměstnancům, kteří slouží ve
vnitrozemí.

A přece nutno též uvážiti, že jejich kva-
lifikace je daleko přísněji posuzována, ne-
boť všude tam, kde podle jazykového zá-
kona národnostní menšina má nárok na
styk s úřadem ve svém menšinovém ja-
zyku, musí státní zaměstnanec tento ja-
zyk dokonale ovládati.

Proto je pouze aktem sociální spra-
vedlnosti, jestliže v návrhu žádáme, aby
tato zvýšená kvalifikace a zvýšená zod-
povědnost této části státních zaměstnan-
ců byla po zásluze státem alespoň trochu
hmotné zhodnocena. Tímto zhodnocením

dostane se jim značného morálního posí-
lení pramenícího z poznání, že zodpověd-
ná práce je také uznávána. Pak přirozeně
zmizí zarmucující zjevy, že naši státní za-
městnanci pod tlakem tísnivých poměrů
se snaží co nejrychleji dostati se zpět do
vnitrozemí.

Mimořádnost tohoto kvalifikačního pří-
davku zdůrazňuje návrh tím, že jej nava-
zuje na činovné. Aby účelu bylo plně do-
saženo, je ovšem třeba, aby tento kvalifi-
kační přídavek byl vyplácen pokud možno
v plné výši. Proto má býti přiznáván na
základě činovného nezkráceného úspor-
nými opatřeními personálními, tato opa-
tření se také na něj nemají vztahovati a
do pensijní základny se nemá započítá-
vati. Jenom tím se dosáhne plně účelu.

Pokud se týče úhrady, navrhujeme u
vědomí závažného státního dosahu tohoto
opatření, aby se provedla z výnosu zru-
šení daňových výhod družstev a spole-
čenstev, až dosud zvýhodněných podle
zákona č. 76/1927.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru roz-
počtovému a sociálně-politickému.

V  P r a z e dne 22. června 1936.

Ježek,

dr. Branžovský, inž. Schwarz, Jan Sedláček, dr. Štůla, dr. Novotný, dr. Kramář,

Smetánka, dr. Rašiti, Gajda, Kut, Holeček, Knebort, Trnka, dr. Dominik, Špaček,

dr. inž. Toušek, inž. Protuš, dr. Domin, Chmelík, Zvoniček.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP