Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1956.

IV. volební období. 3. zasedání.

544.

Návrh

poslance Antonína Chmelíka
na zřízení expositury okresního úřadu v Mladé Vožici.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, aby s urychlením zří-
dila v Mladé Vožici exposituru okresního
úřada v Táboře.

Odůvodnění.

Reformou veřejné správy, provedenou
na základě zákona ze dne 14. července

1927, čís. 125 Sb. z. a n., ze všech če-
ských samosprávných okresů nejvíce po-
stižen byl bývalý samosprávný okres
mladovožický, nyní součást politického
okresu táborského. Samosprávný okres
mladovožický vznikl po zrušení tak zv.
okres, úřadů a zřízením samostatných
okresů samosprávných roku 1867 a exi-
stoval v nepřetržité kontinuitě až do r.

1928. Po celou tuto dobu tento okres se
dobře osvědčoval a byl vždy soběstačný
a ačkoli jako ryze český okres za starého
Rakouska nenacházel žádné přízně u ra-
kouských vlád, které přirozeně favoriso-
valy buď okresy ryze německé nebo
okresy s majoritou německou, zanedbá-
vajíce soustavně okresy české, aby po-
krok českého národa v ohledu kulturním,
hospodářském i sociálním byl zpomalen,
přece přes tyto všechny nesnáze se svý-

mi velmi omezenými prostředky velmi
dobře hospodařil, což dokazuje ta okol-
nost, že rozpočty jeho nevykazovaly
žádných pasiv a že i závěrečné účty po-
tvrzovaly správnost tohoto hospodaření.
I při své likvidaci předložil aktivní vy-
účtování, maje při tom technicky i fi-
nančně připravena a zajištěnu rekon-
strukci hlavní silnice Mladá Vožice-Su-
doměřice, která ještě letošního roku za
správy nového okresu táborského není
dokončena. V té době tento malý okres
až na nepatrné úseky provedl si úplně
dokonalou silniční sít a to nejen po obvo-
du, ale i s tendencí od hranic okresu do
svého středu, jímž bylo okresní město
Mladá Vožice.

Z města Mladá Vožice hvězdicovitě
vyhíbají následující tratě: Mladá Vožice-
Hrachovice, Hrachovice-Pohnanec, Hra-
chovice-Ratibořské Hory, Mladá Vožice-
Hlasivo, Mladá Vožice-Těmice, Těmice-


2

Sudoměřice, Těmice-Miličín, Těmice-
Oldřichov, Petrovice-zastávka Miličín,
Německého Záhoří-státní silnice, Lažany-
státní silnice, Ml. Vožiče-Jarov, Bouřilka-
Vosná, Ml. Vožice-Šebířov, Šebířov-Vy-
šetice, Šebířov-Předbořice, Ml. Vožice-
Daměnice, Ml. Vožice-Františkov-Velký.
Ježov, Františkov-Červený-Kříž za Rod-
nou, Františkov-Domamyšl, Ml. Vožice-
Radvánov s přípojkou na silnici Roden-
skou, Rašovice-Nemyšl.

Při vybudování této silniční sítě nebyl
mu rovněž nápomocen Rakousko-uherský
stát, neboť jediná státní silnice probíhá
pouze malým úsekem západní hranice
okresu a to od Sudoměřic po Miličín. Ve-
dle toho okres velmi aktivně zasahoval
do všech hospodářských záležitostí a mů-
že se směle tvrditi, že bývalý okresní
výbor má velké zásluhy o povznesení
hospodářského života v tomto kraji.

Toho ovšem nelze tvrditi o dnešním
veleokrese táborském. Podle rozpočtu
okresu táborského na rok 1935, uveřej-
něném v Okr. věstníku pro pol. okres tá-
borský ze dne 19. října 1934, většinu
příjmů okresních stravuje jednak ústřed-
ní správa 54. 200 Kč, komunikace 1 mil.
299. 124, úrokování a amortisace dluhů
1, 563. 122 Kč. V oboru hospodářském vy-
kazuje sice rozpočet táborský 44. 868 Kč,
ale na podporu zemědělců je vlastně pa-
matováno jen nepatrnými položkami na
subvencování, na vydržování hospodář-
ských, hospodyňských škol a kursů 8. 000
Kč, odměny za chov koní, bravu atd
12. 000 Kč, což u tak velkého okresu je
číslice směšná. V oboru sociálním vyka-
zuje se potřeba 69. 408 Kč, ale zase jsou
to hlavně pense, úmrtní paušály zaměst-
nanců okresu a na vlastní sociální péči
není nikterak pamatováno, takže všechny
sociální instituce pro mládež a pro dospě-
lé jsou odkázány samy na sebe a nedo-
stávají od okresu ani haléře podpory. Ve
zhoršené míře platí to i pro kapitoly
zdravotnictví a veřejná bezpečnost. Ha-
sičské a samaritské sbory, které mají
nyní velkou důležitost nejen po dobu mí-
ru, ale hlavně v časech válečných, nedo-
stávají od okresu rovněž ničeho a kromě
bývalého vožického okresu, pro nějž le-
ště letos platí stará pojišťovací smlouva,

odmítá okres platiti pojistné "za přípřež,
čímž znemožňuje se hasičským sborům
vyjížděti k ohni a tím bezpečnost občan-
stva při živelných pohromách je velmi
ohrožena. Starý vožický samosprávný
okres plnil tyto své povinnosti mnohem
intensivněji než okresy nové a přes to,
při všem tomto cílevědomém a plánovi-
tém hospodaření, jež vyhovovalo potře-
bám všeho obyvatelstva jak městského,
tak i venkovského, nebylo poplatnictvo
zatíženo takovými poplatky, dávkami a
přirážkami, jako je tomu nyní. Vedle to-
ho tím, že sídlo okresu nalézalo se v Mla-
dé Vožici, ležící ve středu hlubokého ú-
dolí, jež celé k němu patří, jakož i vrchy,
tvořící jeho bývalou hranici, mělo oby-
vatelstvo okresu k němu přirozený spád
a mohlo, kdykoli toho bylo třeba, osobně
bez jakýchkoli zvláštních výloh projed-
návati všechny záležitosti, okresní agen-
dě příslušející, v tomto přirozeném stře-
disku. I z nejvzdálenějších dědin každý
poplatník za dobu jediného půldne pěší
cesty vyřídil si vše, čeho od okresu žá-
dal, maje při tom ještě dosti času vyko-
nati si potřebnou intervenci u berního
úřadu nebo okresního soudu. Město Mla-
dá Vožice dávalo venkovským obcím
příležitost, aby cestu k úřadu mohly spo-
jiti i s vlastním výdělkem, neboť po ce-
lou dobu trvání samosprávného okresu
byly ve Vožici zavedeny týdenní trhy ve
čtvrtek, jakož i výroční trhy každý mě-
síc, jichž obyvatelstvo dosud zúčastňuje
se za účelem potřebného nákupu neb pro-
deje svých hospodářských produktů a
hospodářského zvířectva. V ohledu pe-
něžním byla a je Mladá Vožice i nadále
střediskem celého přilehlého kraje, majíc
tři velké peněžní ústavy: Občanskou zá-
ložnu, Hospodářskou záložnu a Lidovou
záložnu, jakož i Hospodářské družstvo,
čímž všichni obyvatelé okresu nuceni
jsou gravitovati do Mladé Vožice, kam
ukládají svoje úspory, nebo kde opatřují
si dlouhodobé zápůjčky a kde konečně ve
velkém Hospodářském družstvu a na vý-
ročních trzích zpeněžují výsledky své
práce.

Dnešní úpravou okresů ovšem poško-
zeno bylo nejen bývalé okresní město, ale
i všechno obyvatelstvo tohoto území.


3

Sídlo okresního úřadu Tábor vzdáleno
jest od Mladé Vožice 21 km, krajní body
okresu, na severu Předbořice, Daměnice
30. 5 km, na východě Velký a Malý Ježov
29. 4 km, na západě Vitanovice 28. 70 km.
Při všem tom v celém okresu není vůbec
žádné dráhy, neboť na dráhu Wilsonovu
nemůže býti vzat zřetel, ježto dotýká se
přímo pouze jediné vesnice okresu nále-
žející, jíž jsou Sudoměřice. I Miličín, ač-
koli má na dráze zastávku tohoto jména,
má ke stanici nejméně 4 km. Kromě těch-
to dvou míst všechny ostatní obce a sa-
moty musí do Tábora, jakožto sídla okre-
su, buď pěšky nebo povozem anebo je-
dinou autobusovou linkou, probíhající
Vožicí a spojující pouze jednou denně
s Vožicí kraj kolem Kamberka a Smilo-
vých Hor. Že při takových vzdálenostech
a komunikačních nedostatcích znamená
každé cesta do Tábora velkou finanční
obět pro každého poplatníka, je samo-
zřejmé. Jízda autobusem z Ml. Vožice do
Tábora a zpět stojí 19 Kč a nejmenší útra-
ta může se odhadnouti na 10 Kč, protože
ten, kdo z Vožice do Tábora cestuje, musí
odjížděti o půl šesté hodině ranní a může
z Tábora odjeti teprve o půl 13. hodině.
Tyto náklady, spojené s cestou poplatní-
ků do Tábora, zdražují netoliko styk s ú-
řády, po jehož přímosti a intensitě česko-
slovenská vláda touží, ale i zvyšují ná-
klad na úřadování samo, neboť všechny
úřední cesty úředníků okresu na Mlado-
vožicku zatíženy jsou vysokým cestov-
ným a dietami. Okresní úřad v Táboře
sám uznal, jaké nesnáze a potíže vznikají
jemu i občanstvu z jeho vzdálenosti od
druhých středisk okresu a zavedl vždy
prvý čtvrtek v měsíci v Mladé Vožici ú-
řední den. Ale tento úřední den, ačkoli
obstaráván je konceptním úředníkem,
má cenu velmi problematickou, poněvadž
úředník sám nikdy nemůže nahlédnouti
do příslušných spisů, vyžádati si potřeb-
nou informaci, jako z účtárny, tak i z ji-
ných oddělení okresního úřadu a musí se
ve většině případů omeziti na pouhý slib,
že záležitost vyřídí až po svém návratu
do Tábora.

Mladovožicko tvoří ucelený geografic-
ký celek s přirozeným centrem v Mladé
Vožici, odkudž až na nejzazší konce

okresu všemi směry vedou okresní silni-
ce. Nejvzdálenější obec na jihu, Pohnání,
má do Mladé Vožice 8. 4 km, Ježovy na
východě 9. 6 km, Předbořice a Daměnice
na severu 9. 3 km, Horní Bořek a Miličín
na západe 14. 10 km. Všechny tyto silnice
mají spád do Ml. Vožice a činí jak pro
chůzi, tak i pro jízdu cestu snadnou a ne-
namahavou. Okres mladovožický čítá 37
obcí, z nichž dvě jsou města (Mladá Vo-
žice a Miličín) a jedno městečko (Kam-
berk). K těmto obcím bylo by možno při-
členiti i další obce ležící na jih od Blaní-
ka, rovněž s přirozeným spádem do Mla-
dé Vožice, kam je z těchto obcí mnohem
blíže, nežli do bývalého tamního okresu
Vlašimě a nyní do velmi vzdáleného pro
ně Benešova. Jsou to obce: Louňovice,
městy s Načeradec, Laby, Pravětice,
Roudný, Bořkovice, Libouň, Hrajovice.
Z okresu pelhřimovského bylo by možno
připojiti Říšnici, z níž je do Mladé Vožice
něco málo přes dvě hodiny pěší chůze,
ale do sídla okresu Pelhřimov tři hodiny
chůze do Pacova a odtud teprve drahou
do Pelhřimova a z okresu sedlčanského
obce Zvěstov a Šlapanov, kteréžto obce
jsou rovněž vzdáleny od Vožice jen dvě
hodiny cesty, mají dobré silniční spojení
s Vožicí, kdežto cesta do Sedlčan vyža-
duje přes dvě hodiny chůze na stanici
Votice-Veselka a odtud značný kus po
dráze. Tím by se okres značně zvětšil a
ucelil. Jestliže podle sčítání z r. 1921 čítal
okres 17. 445 obyvatel, měl by s těmito
obcemi dohromady 22. 369 obyvatel, kteří
by měli velmi blízko do Mladé Vožice,
používajíce při tom i výhod autobusové
dopravy, která vede přes Zvěstov, Lou-
ňovice, Kamberk do Ml. Vožice a může
býti prodloužena i přes Načeradec. Tímto
zvětšením o 11 obcí předčil by nový po-
litický okres mladovožický dva existující
již politické okresy, zřízené na základě
výše citovaného zákona a to: Jáchymov,
který má 21 obcí s 18. 010 obyvateli a
Týn n. Vlt., který má 42 obce se 16. 060
obyvateli a vyrovnal by se téměř okresu
humpoleckému, který má 56 obcí s 24. 915
obyvateli. Ale i tak, v té formě, v jaké se
okres mladovožický nacházel a bez při-
členění námi navrhovaných obcí, byl by
uceleným hospodářským, kulturním i so-


4

ciálním útvarem a svými finančními pro-
středky stačil by na všechny úkoly, které
dnešní doba okresům ukládá. Ostatní ú-
seky okresu spojují již uvedené autobu-
sové trati: Smilovy Hory-Mladá Vožice,
Sudoměřice-Mladá Vožice, Tábor-Pohná-
ní-Hrachovice-Mladá Vožice, při čemž
autobusové spojení dalo by se bez vel-
kých nákladů převésti i přes Miličín. Ho-
spodářsky by byl tento okres úplně sobě-
stačný, neboť, jak již bylo řečeno, má
všechny hlavní komunikace provedeny a
měl by za úkol jen jejich řádné udržování,
což by bylo tím snazší, že v městě Mladá
Vožice je okresní lom na znamenitý štěrk,
kterým táborský okres zvláště v posled-
ní době podstatně zlepšuje stav svých
okresních silnic.

Silniční sítí, měřící 125 km, zachyceno
je ze 104 osad plných 70, takže zbývají
ještě 34 osady, které silničního spojení
nemají vůbec. Z doby samosprávného
okresu však pro většinu těchto osad vy-
pracovány jsou silniční projekty. Jako
nejdůležitější tratě, které by bylo třeba
postaviti, jsou tyto další úseky: Petro-
vice - Kablovice - Malovice - Barčov - Chlí-
štov v délce 4 km, Mladá Vožice-Krchova
Lomná-Bendovo Záhoří-Mostek 5 km,
Dolní Kouty-Horní Kouty-Nahořany-Ro-
denská silnice v délce 3. 5 km, Kamberk-
Frauenhof-Vilice 4. 5 km. Ostatní silnice
jsou nepatrné délky, na příklad: Vitano-
vice-Vrcholtovice 1. 7 km, po případě Re-
míčov-Buková-Rašovice 3. 5 km, Pohna-
nec-Pohnání 0. 7 km, Blanička-Rodná 1. 3
km, Hoštice-Úlehle 0. 8 km, Křekovice-
Lhyšov 0. 7 km, Hlasivo-Rašovice 1. 7 km,
Křtěnovice-Mutice na silnici Mladá Voži-
ce-Sudoměřice 2. 6 km, Vyšetice-Vrchol-
tovíce 1. 7 km, Horní Borek-Miličín 1. 8
km. Doplněním těchto tratí vzrostl by po-
čet km na 159.

Jestliže v r. 1933 činil daňový předpis
berního obvodu mladovožického, který
celkem kryje se s bývalým samospráv-
ným okresem, 185. 150 Kč a jestliže nový
samosprávný okres mladovožický, o je-
hož znovuzřízení usilujeme, zatížen byl
ihned 200% okresní přirážky, činil by její
výnos 370. 300 Kč. Nový okres nebyl by
zatížen žádnými dluhy a domohl by se
toho, co mu již dávno patří, aby dvě

hlavní silnice, totiž Pacov-Votice nebo
Pacov-Miličín, konečně třetí varianta Pa-
cov-Sudoměřice, dále Tábor-Mladá Voži-
ce-Vlašim byly inkamerovány, čímž sta-
rost o jejich udržování by okresu odpadla.
Velmi dobrý stav silnic vyžaduje ročního
nákladu na 1 km asi 5. 000-6. 000 Kč,
ovšem tato částka nepočítá se na celou
silniční síť za jeden rok. Při velmi dobrém
a trvanlivém mladovožickém štěrku by
stačilo, kdyby důkladná oprava silnice
provedla se jednou za 5 roků, takže na
jeden rok připadala by oprava asi na 25
km, částkou 125. 000-155. 000 Kč.

Proti námitce, že stavba nových silnic
zatížila by značně okresní rozpočet, mů-
žeme jen podotknouti, že žádná ze sil-
ničních tratí, jež jsme výše označili, ne-
bude vyžadovati stavby nákladných mo-
stů, takže cena 1 km nové silnice pohy-
bovala by se mezi 80. 000-100. 000 Kč.
Ostatně tento náklad nenesl by jistě okres
sám, neboť jako dosud obdržel by na tyto
silnice podporu státní a zemskou, i pří-
spěvky osad a obcí, pro které silnice by
byly stavěny. Počítáme-li že by okres
sám věnoval na stavbu nových silnic
ročně 100. 000 Kč, že by měl k disposici,
jak jsme vypočítali, na opravu silnic již
existujících v nejhorším případě ročně
155. 000 Kč, s platy 25 cestářů v částce
50. 000 Kč ročně, zbývalo by mu z běžné-
ho příjmu po odečtení 100. 000 Kč na stav-
bu nových silnic, otopu, osvětlení, čištění
5. 000 Kč, celkem 60. 000 Kč, což je nej-
lepším důkazem, že okres mladovožický
byl by i dnes soběstačným a po vybudo-
vání celé silniční sítě, okresem aktivním.

Přehlédne-li se vše, na co jsme pouká-
zali, můžeme směle tvrditi, že žádné ze
sousedních měst, jakými jsou Pacov, Vla-
šim a Votice, nemá tolik důvodů pro vrá-
ceni okresu, jako právě Mladá Vožice.
Bývalý okres votický má spojení se Sedl-
čany drahou, Pacov má dráhu do Pelhři-
mova a Vlašim do Benešova, jediné Vo-
žicko tvoří tu ostrov úplně od komuni-
kace železniční odříznutý, což tím více
mluví pro zřízení samostatného okresu.
Jestliže tomuto přání nelze dnes z finanč-
ních důvodů vyhověti, pak je zde plně
na místě zřízení expositury okresního ú-
řadu v Táboře, po němž ovšem dříve či


5

později bude musit následovati zřízení
samostatného politického okresu.

Město Mladá Vožice je ochotno dáti
státu k disposici potřebnou a účelnou bu-
dovu, která plně svému účelu vyhoví.
Zřízení expositury znamenalo by zlevnění
státní správy, zrychlení jejího úřadování
a docílení co největšího bezprostředního

styku mezi úřadem a občanstvem. Zříze-
ním expositury a po něm následujícím
znovuzřízením okresu bude tomuto ra-
kousko-uherskou vládou zanedbanému a
dosud velmi opomíjenému kraji umožně-
no kulturně, hospodářsky i sociálně se
vyvíjeti a napraviti to, čím minulé doby
na něm se provinily.

V Praze dne 16. června 1936.

Chmelík,

Jan Sedláček, dr Štůla, Špaček, dr inž. Toušek, Trnka, Zvoniček, Ivák, Gajda,
dr Dominik, Smetánka, dr Rašín, dr Novotný, dr Fencik, Knebort, inž. Protuš,
inž. Schwarz, dr Domin, Holeček, Kut, Ježek.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP