Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 3. zasedání.

445.

Návrh

poslanců Ant Hampla a Jar. Hladkého
na úpravu studentských nadací.

Podepsaní navrhují:

Slavná sněmovno, račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne........1936

o úpravě studentských nadací.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Veškeré nadace určené k peněžité
podpoře studujících středních a vysokých
škol v Československé republice, ať jsou
ve správě kohokoliv, se slučují v jedinou
československou studentskou nadaci. Ta-
to nadace je samostatnou právnickou o-
sobou.

(2) Nadační listinu o Československé
studentské nadaci zřídí ministr školství
a národní osvěty. Vládě přísluší ji schvá-
liti.

§ 2.

(1) Jmění sloučených nadací (§ 1) bu-
diž co nejdříve zjištěno a sepsáno. Spolu
buďte zjištěny podmínky udělování jed-


2

notlivých sloučených nadací uchazečům,
ustanovené zakladateli.

(2) Ke kmenovému jmění Českosloven-
ské studentské nadace náležejí zejména
také nadační jistiny, které podle mírových
smluv připadly Československé republi-
ce, a veškeré jiné nadační jistiny, jichž
výnos jest určen k peněžité podpoře stu-
dujících. Kmenové jmění československé
studentské nadace se rozmnožuje věnová-
ními třetích osob mezi živými a opatře-
ními na případ smrti.

§ 3.

(1) Správu jmění Československé stu-
dentské nadace vede ústřední správní
sbor, zřízený při ministerstvu školství a
národní osvěty, který se skládá z před-
sedy, jeho náměstka a 16 členů. Česko-
slovenskou studentskou nadaci zastupuje
na venek předseda ústředního správního
sboru nebo, je-li zaneprázdněn, jeho ná-
městek. Před soudy a úřady ji zastupuje
finanční prokuratura.

(2) Členy ústředního správního sboru
jsou 2 zástupci škol vysokých, 2 zástup-
ci škol středních, 5 zástupců státu a 7 zá-
stupců studentstva. Předsedu, jeho ná-
městka a zástupce státu jmenuje ministr
školství a národní osvěty v dohodě s mi-
nistrem sociální péče. Způsob povolávání
ostatních členů ústředního správního sbo-
ru určí vládní nařízení. Funkce členů ú-
středního správního sboru jsou čestné.
Funkční období trvá tři roky.

(3) Ústřední správní sbor se platně u-
snáší, je-li přítomna alespoň polovice čle-
nů, prostou většinou hlasů. Při rovnosti
hlasů rozhodne předseda nebo jeho ná-
městek, kteří jinak nehlasují.

§ 4.

(1) Kmenové jmění Československé stu-
dentské nadace buď uloženo způsobem
předepsaným pro ukládání sirotčího jmě-
ní. Ústřední správní sbor pečuje o to, aby
kmenové jmění Československé student-
ské nadace bylo zachováno neztenčené.
Vláda určí, které orgány státní správy
mají při správě tohoto nadačního jmění
spolupůsobiti. Náklady správy se hradí


5

z výnosu nadačního jmění. Správa jeho
buď vedena co nejúsporněji.

(2) Ústřední správní sbor jest povinen
každoročně předkládati zprávu o hospo-
daření jměním Československé student-
ské nadace ministerstvu školství a národ-
ní osvěty a nejvyššímu účetnímu kontrol-
nímu úřadu.

§ 5.

(1) Výnosu kmenového jmění Českoslo-
venské studentské nadace buď používáno
výhradně ku podpoře studujících, kteří
jsou zapsáni na středních nebo vysokých
školách v Československé republice a
jsou československými státními přísluš-
níky.

(2) V nadační listině (§ 1, odst. 2) buď
ustanoveno, v jakém poměru se rozdělí
celkový výnos jmění Československé
studentské nadace na jednotlivé země a
v nich na studenty škol středních a škol
vysokých a jejich jednotlivé odbory, ja-
kož i určena výše nadačních požitků, kte-
ré mohou býti uděleny jednotlivci, a způ-
sob jich výplaty.

§ 6.

Nadační požitky mohou býti jednotli-
vým uchazečům uděleny na dobu studii
středoškolských nebo vysokoškolských
nebo na dobu studií obojích. Do doby stu-
dií vysokoškolských se při tom započítá-
vá doba ještě jednoho dalšího roku, ná-
sledujícího po ukončení pravidelné studij-
ní doby, jestliže poživatel nadace v té do-
bě vykoná předepsané zkoušky státní ne-
bo zkoušky přísné.

§ 7.

(1) V nadační listině (§ 1, odst. 2) buď
ustanoveno, jakým způsobem jest při u-
dělování určitých částí nadačních požit-
ků přihlížeti k zadávacím podmínkám,
které byly ustanoveny zakladateli slouče-
ných nadací (§ 2, odst. 1) a které jsou do-
sud splnitelné. Aby mohlo býti k vůli za-
kladatelů sloučených nadací takto přihlí-
ženo, buďte utvořeny skupiny, které mají
podobné zadávací podmínky, a hledíc k
výši sloučených nadačních jistin, ustano-


4

ven způsob, po případě pořadí, ve kterém
se má přihlížeti k zadávacím podmínkám
jednotlivých sloučených nadací.

(2) Není-li podle odstavce 1. ustanove-
no jinak, mohou býti požitky Českoslo-
venské studentské nadace uděleny které-
mukoliv studujícímu příslušného odboru
(§ 5, odst. 2), který ve studiích dobře
prospívá a jest nemajetný. V pochybnos-
tech sluší dáti přednost uchazeči, který
vykazuje lepší prospěch ve studiích, při
stejném prospěchu pak uchazeči, jehož
hmotné poměry jsou méně příznivé.

§ 8.

(1) O udělování nadačních požitků jed-
notlivcům rozhodují zemské správní sbo-
ry Československé studentské nadace,
zřízené při zemských úřadech. O jich slo-
žení a rozhodování platí obdobně ustano-
vení § 3.

(2) Na obsazení uprázdněných nadač-
ních požitků vypíše zemský správní sbor
nejdéle do tří měsíců po uprázdnění ve-
řejnou soutěž.

(3) Žádosti za udělení nadačních požit-
ků přijímají správy škol, na kterých jsou
uchazeči zapsáni, a s vyjádřením učitel-
ského sboru předloží je zemskému správ-
nímu sboru.

(4) Uchazeči, kterému byla nadace udě-
lena, buďte s první splátkou vyplaceny
také požitky, které připadají na dobu, po
kterou byla nadace uprázdněna.

(6) O správě Československé student-
ské nadace v jednotlivých zemích před-
kládají zemské správní sbory každoroč-
ně zprávu ústřednímu správnímu sboru
(§3).

§ 9.

Dokud nebude provedeno sloučení na-
dačního jmění podle §§ 1 a 2 a dokud ne-
budou zřízeny orgány uvedené v §§ 3 a
8, nejdéle však po dobu dvou roků od po-
čátku účinnosti tohoto zákona, platí o
správě a udělování nadací ku podpoře
studujících středních a vysokých škol do-
savadní předpisy.


5

§ 10.

Předpisy §§ 1 až 9 tohoto zákona se
netýkají nadací určených k jiným úče-
lům, než jest uvedeno v §§ 1 a 2, zejmé-
na nadací, ze kterých se poskytuje stu-
dujícím ubytování a stravování, ani na-
dací, které budou zřízeny po počátku ú-
činnosti tohoto zákona, jestliže zakladatel
nadace ustanoví jinak. Avšak také sprá-
va nadací určených ku podpore studují-
cích středních a vysokých škol, na které
se tento zákon nevztahuje, může býti
vládním nařízením svěřena orgánům zří-
zeným podle tohoto zákona. Rovněž jim
může býti svěřena správa a rozdělování
peněz, které byly ku podpoře studujících
středních a vysokých škol poskytnuty ze
státních prostředků.

§ 11.

Ministr školství a národní osvěty uve-
řejní každého pátého roku soupis veške-
rých studentských nadací a všech jiných
zařízení sociální péče o studující v Čes-
koslovenské republice.

§12.

Tento zákon provede ministr školství
a národní osvěty v dohodě s ministrem
sociální péče a s ostatními zúčastněnými
ministry.

Odůvodněn!.

V 82. schůzi Národního shromáždění
Československé republiky dne 9. října
1919 byla podle referátů posl. dra Srdínka
a Johanise schválena resoluce usnesená
v kulturním a sociálně-politickém výboru
(tisk č. 1643/1919), kterou se vládě uklá-
dá, aby »vyslechnouc zástupce vysokých
škol, studentstva a podle možnosti a po-
třeby také dosavadních rozhodujících či-
nitelů o jednotlivých stipendiích a nadá-
ních, připravila reorganisaci stipendij-
nictví na jednotném základě«. Touto re-
solucí byl vyřízen návrh posl. dr Alice
Masarykové a druhů (tisk č. 331/1919),
kterým bylo mezi jiným navrhováno, aby
veškerá dosavadní stipendia pro vysoko-

školské studentstvo byla spojena v jedi-
nou státem upravenou masu studijní, ze
které by byly jednotlivcům udělovány
podpory. Pro udělování stipendií měly
býti stanoveny některé společné podmín-
ky, kterým by musil vyhovovati každý
žadatel, vedle toho však se mělo přihlížeti
také k jednotlivým ustanovením na-
dačním.

Tato resoluce však, stejně jako další
resoluce, navržená ve 112. schůzi Národ-
ního shromáždění dne 29. ledna 1920, kte-
rou se navrhovatel dr Frant. Krejčí do-
máhal toho, aby byl pořízen soupis veške-
rých nadací a aby byl každoročně vydá-
ván přehled o sociální péči o studentstvo


6

podle vzoru bývalé české zemské stati-
stické kanceláře, zůstala nesplněna přes
to, že se studentstvo opětovně a opětov-
ně domáhalo toho, aby jeho nadační věci
byly ze základu nově upraveny.

Nejde ale jen o to, aby byly nově upra-
vený nadace určené pro studenty škol vy-
sokých, jak to měla na zřeteli resoluce
z počátku zmíněná: Veškeré studentské
nadace, také ony, které jsou určeny pro
studenty středoškolské, potřebují nalé-
havě nové úpravy.

V Československé republice jest ohrom-
ný počet studentských nadací velmi ne-
stejné výše, jichž udělování jest vázáno
nejrozmanitějšími podmínkami, z nichž
velmi mnohé v důsledku zmíněných po-
měrů právních i skutkových jsou již ne-
splnitelné. Také správa jich jest vedena
na místech nejrůznějších. Požitky někte-
rých nadací jsou v znehodnocené valutě
tak nízké, že pozbyly pro účinnou podpo-
ru potřebného studentstva vůbec význa-
mu a že často řízení spojené s jejich za-
dáváním jest nákladnější, než celý jich
roční výnos. Mnohdy není o ně ani ucha-
zečů.

Přesná statistika o nadačním jmění a
o jeho výnosu chybí. Jest odhadována
znalci jen přibližnými ciframi. Tak dr Be-
dřich Mathesius v článku "Studentské na-
dace v republice československé", uve-
řejněném v č. 4 a 5 časopisu "Péče o stu-
dentstvo", roč. 1928, uvádí celkovou hod-
notu jmění studentských nadací v Česko-
slovenské republice částkou 250, 000. 000
Kč, které jsou uloženy jednak v cenných
papírech, jednak v nemovitostech.

K tomu přistupuji ještě velmi značné
nadační jistiny, které byly českosloven-
skou republikou převzaty při likvidaci po-
měru k Rakousku podle dohody ze 7. pro-
since 1925, č. 4 Sb. z. a n. z r. 1929, sjed-
nané k provedení čl. 266 a 273 mírové
smlouvy St. Germainské. Bylo v úmyslu
z těchto kapitálů vytvořiti jubilejní na-
daci chudinskou a studijní, úmysl tento
však dodnes nebyl realisován.

U ministerstva školství a národní osvě-
ty jde o 41, 600. 000 Kč v nostrifikovaných
rentách, vedle nadace Ferdinandovy a
Teuffenbachovy, jakož i nadací Pálffyov-

ských převzatých z Maďarska podle pa-
řížského protokolu z 26. dubna 1930, č. 82
Sb. z. a n. z r. 1931.

Kdežto výnosů nadačního jmění, které
jest již od dřívější doby na území tohoto
státu, aspoň z největší části jest používá-
no ku podpoře studentstva, zůstávají prá-
vě zmíněné obrovské nadační majetky,
převzaté z ciziny, nevyužity a jsou v do-
bě nynější hospodářské krise, kdy stu-
dentstvo potřebuje hmotné podpory více
než kdy jindy, nemajetným studujícím
prozatím nedostupné.

Jest proto naléhavě nutno, aby se k ú-
pravé studentských nadací přistoupilo co
nejrychleji a aby byla nová úprava tato
provedena tak, aby bylo umožněno z vý-
nosů velmi značných nadačních kapitálů
nemajetné studenty podporovati co nej-
účelněji.

Jedině správnou cestou k tomuto cíli
jest cesta naznačená již v revolučním Ná-
rodním shromáždění v r. 1919, o níž se
stala zmínka na počátku: Sloučení všech
roztříštěných studentských nadací v jedi-
ný celek pod jednotnou správou a rozdě-
lování výnosů sloučených nadací podle
zásad pokud možno sjednocených.

Předložená osnova zákona o úpravě
studentských nadací v Československé
republice navrhuje, aby byla pro celý stát
vytvořena jednotná Československá stu-
dentská nadace, spravovaná ústředním
správním sborem při ministerstvu školství
a národní osvěty, aby však správa její
byla zároveň účelné decentralisovaná po-
tud, že by o udělováni nadačních požitků
jednotlivým žadatelům rozhodovaly zem-
ské správní sbory zřízené při jednotlivých
zemských úřadech. Tím bude umožněno,
aby byl vzat při obsazování uprázdně-
ných nadačních míst náležitý zřetel na po-
třeby studentstva v jednotlivých zemích,
kterým by sotva bylo možno vždy plně
vyhověti při obsazování z místa jediného.

Osnova má na zřeteli v prvé řadě dvojí
naléhavý úkol: Jednak zhospodárniti pod-
porováni nemajetného studentstva ze
zdrojů již nyní sice využitých, avšak ne-
účelně, jednak rozšířiti co nejrychleji pod-
poru studentstva využitím zdrojů nových,
převzatých z ciziny, které dosud leží la-


7

dem. Vedle toho sleduje v § 10 ještě účel
další: Ukládá ministerstvu školství a ná-
rodní osvěty, aby periodicky publikovalo
zprávy o veškeré sociální péči o student-
stvo v Československé republice jednak
proto, aby studenti potřebující podpory
byli řádně informováni o možnostech a
způsobu podporu najíti, jednak aby byl
zjednán přehled o rozsahu studentské so-
ciální péče v celku i v jednotlivých od-
borech a krajích, který by ukázal, kde
jest potřebí tuto péči dalšími vhodnými
opatřeními ještě doplniti.

K jednotlivým ustanovením navržené
osnovy budiž připomenuto:

K §§ 1 a 2:

Nejnaléhavějším úkolem nové úpravy
studentských nadací jest sjednocení na-
dací, jichž výtěžky se vyplácejí poživate-
lům v penězích. V jiných případech, kde
se podpora poskytuje ve formě ubytování
a stravování, okamžitá úprava není tou
měrou nutná. Obmezuje se proto osnova
v § 1 na sloučení nadací, které slouží k pe-
něžitému podporování studentů. Pokud
jde o tyto, nečiní se však zcela žádné vý-
jimky a veškeré takové nadace z důvodů
účelnosti se slučují v jedinou Českoslo-
venskou studentskou nadaci, v níž - jak
již zpředu uvedeno - mají býti sloučeny
nejen nadace již uvedené v život, ale i
ony, které teprve v život uvedeny mají
býti pomocí nadačních kapitálů převza-
tých z ciziny podle dohody č. 4/1929 a
protokolu č. 82/1931 Sb. z. a n.

Osnova ovšem předpokládá v § 2, odst.
2, že nadační jmění bude rozmnožováno
i v budoucnosti věnováními soukromníků
i veřejných korporací a že tím způsobem
bude sociální péče o studentstvo postup-
ně vždy víc a více zlepšována.

K § 3:

Pro správu nadačního jmění navrhuje
se zřízení nového orgánu zřízeného při
ministerstvu školství a národní osvěty,
ve kterém by byly zastoupeny všecky
vrstvy, které mají na zdárném vedení ho-
spodářství s nadačním jměním zájem.
Zejména přiznává se vliv na hospodářství
s nadačním jměním také studentstvu, kte-
ré jest na věci v prvé řadě interesováno

a jemuž na řádné a hospodářské správě
nadačního jmění musí nejvíce záležeti.

K § 4 a 5:

O ukládání sirotčího jmění platí před-
pisy §§ 229 a násl. obč. zák. a doplňující
je předpisy nesporného řízeni resp., po-
kud jde o Slovensko, ustanovení zák. čl.
XX/1877. V prvé řadě mají ve smyslu
těchto předpisů býti nadační kapitály u-
kládány v cenných papírech požívajících
sirotčí jistoty, vedle toho mohou však
býti uloženy i v nemovitostech, poskytu-
jících přiměřený výnos a také v jiných
hodnotách hodících se k ukládání sirotčí-
ho jmění. Za všech okolnosti jest dbáti
toho, aby kmenové nadační jmění zůstalo
zachováno neztenčené, a aby výnos jeho
byl co nejvyšší, pokud jest to při bezpeč-
ném uložení možno. Celého výnosu pak
použíti jest výhradně ku podpoře nema-
jetných studujících. Každé jiné použití je-
ho jest nepřípustné. Nepřípustné jest také,
aby byly tvořeny t. zv. interkaláře; v § 8,
odst. 4 se předepisuje, aby i požitky, které
připadají na dobu, kdy je nadace uprázd-
něna, byly vyplaceny poživateli, kterému
bude nadace udělena.

V §§ 5 až 7 jsou upraveny podmínky
zadávání nadačních požitků jednotlivcům.
Stanoví se tu však jen základní zásady,
podrobnosti nutno vyhraditi nadační li-
stině, schvalované vládou (§ 1, odst. 2),
kterou bude lze sepsati až podle výsledku
soupisu nadačního jmění, zjištění jeho vý-
še, a zadávacích podmínek jednotlivých
sloučených nadaci K těmto jest přihlížeti
i v budoucnosti, pokud jsou právně a
fakticky dosud splnitelné. Není-li tako-
vých podmínek, ke kterým by bylo lze
přihlížeti, mají býti nadační požitky volně
propůjčitelné kterémukoliv žadateli, který
vyhovuje všeobecně předepsaným pod-
mínkám: Jest československý státní pří-
slušník, zapsaný na střední nebo vysoké
škole, jest nemajetný a studuje s dobrým
prospěchem.

K § 8:

O udělováni nadačních požitků jednot-
livcům mají rozhodovati zemské správní
sbory, složené obdobně jako ústřední
správní sbor. Zemské správní sbory jsou


8

zřízeny při všech zemských úřadech a
jsou v nich zastoupeny jednak školy střed-
ní a vysoké, jednak studentstvo a konečně
i stát. Také tu považovati nutno zastou-
pení studentstva za velmi důležité pro za-
ručení nestranného a spravedlivého vyři-
zování žádostí za udělení nadačních po-
žitků.

K §9:

K provedení navrženého zákona je tře-
ba nejprve nadační jmění podle § 2 se-
psati a pak podle § 1, odst. 2 a § 7 zříditi
nadační listinu. Než k tomu dojde, není
možno, aby nová ustanovení o správě a
udělování sloučené Československé stu-
dentské nadace vstoupila v život. Posky-
tuje se k tomu doba 2 let, která i k vyko-
nání tak obtížných přípravných prací, ja-
ko jsou předepsány, jest jistě dostatečná.
Do té doby mají platiti o správě nadační-
ho jmění a o udělování výnosů nadačního
jmění jednotlivcům předpisy dosavadní.

V závěru připomínají podepsaní navrho-
vatelé, že v podstatě až na menší změny
podávají obdobný návrh, jaký již byl po-
dán ve III. vol. období (tisk č. 2810/1934).
O návrhu tehdy podaném jednal také kul-

turní výbor posl. sněmovny dne 4. dubna
1935, kdež také vyložil své stanovisko
tehdejší ministr školství a národní osvěty
dr Jan Krčmář. V této schůzi usnesl se
také po vyslechnutí stanoviska pana mi-
nistra školství a nár. osvěty kulturní vý-
bor na resoluci, ve které uvítal úmysl mi-
nisterstva školství předložiti vládní návrh
zákona, jenž by sloučil příbuzné a menší
studentské nadace za účelem zvýšení na-
dačního kapitálu a přizpůsobil dnešní za-
staralé podmínky nadační nevyhovující
již dnešnímu právnímu stavu, i vyřešil
také otázku nadační správy. Než od té
doby však návrh vládní podán nebyl. Pra-
cuje se, pokud je známo, jen na soupisu
studentských nadací. Je však třeba, aby
v zájmu sociálního postavení studentstva
byla nová úprava studentských nadací
urychleně provedena a proto znovu podá-
vají navrhovatelé svůj iniciativní návrh.

S provedením tohoto zákona nevzejdou
státní pokladně žádné výdaje mimo ná-
klady na publikaci o sociální péči o stu-
dentstvo, které bude uhraditi ze správ-
ních výdajů ministerstva školství a ná-
rodní osvěty.

V Praze dne 11. května 1936.

Hampl, Hladký,

Biňovec, Pik, Dlouhý, Fel. Kučera, dr Markovič, dr Macek, Jar. Kučera, Vaverka,

Jurnečková-Vorlová, Srba, Polach, Benda, R. Chalupa, Jaša, A. Langer, Bečko,

Klein, Ešner, Nový, Révay, dr Mareš, Laušman.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP