Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1956.

IV. volební období. 3. zasedání.

391.

Návrh

poslanců dr. Jar. Dolanského, Zápotockého a Döllinga

na vydání zákona o přeměně stravovací akce na podporování nezaměstnaných
peněžitou podporou a o přídělu potravin.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne ............

o přeměně stravovací akce na podporování nezaměstnaných peněžitou podporou a

o přídělu potravin.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.
Kdo má nárok na podporu.

§1.

Všechny osoby, které se zdržují na úze-
mí Československé republiky, jsou ve své
výživě odkázány na mzdu anebo plat,
pozbyly zaměstnání a do nového zaměst-
nání nebyly přijaty, ač se o to ucházely,
mají nárok na podporu podle tohoto zá-
kona, pokud nepobírají státní příplatek
k podpoře v nezaměstnání podle zákona
ze dne 19. července 1921, čís. 276 Sb. z.
a n., ve zněni zákona ze dne 5. června


2

1930, čís. 74 Sb. z. a n. a vládního nařízení
ze dne 29. července 1933, čís. 161 Sb. z.
a n. a tento státní příplatek k podpoře
v nezaměstnanosti není týdně vyšší než
30 Kč.

§2.

Nárok na podporu v nezaměstnání mají
také tyto osoby:

1. Ti, kdož byli propuštěni z vojenské
služby nebo z vojenského cvičení a kdož
jsou svou výživou odkázáni na mzdu ne-
bo plat a nebyli přijati do zaměstnání, ač
se o to ucházeli;

2. sezónní dělníci, vykonávající práce,
které jsou zpravidla vlivy povětrnostními
nebo zvláštní svou povahou obmezeny
pouze na část roku, pokud jsou u nich
splněny podmínky podle § 1.;

3. drobní živnostníci a malorolníci, kteří
pozbyli výdělkové možnosti, nebyli při-
jati do zaměstnání za mzdu nebo plat, ač
se o ně ucházeli;

4. osoby starší 14 let, které po absol-
vování školy nebo po svém vyučení ne-
byly zařazeny do zaměstnání, ač se o ně
ucházely;

5. osoby omezeně pracující, nebyl-li je-
jich výdělek v předchozím týdnu vyšší
než 40 Kč u svobodného a 60 Kč u živitele
rodiny.

§3.

Nárok na podporu vzniká, trvá-li neza-
městnanost aspoň 7 po sobě jdoucích dnů
a to od prvého dne nezaměstnanosti a za-
niká týden, v němž bylo nastoupeno za-
městnání.

§4.

Nezaměstnaný může bez újmy nároku
na podporu odepříti nabízenou práci, když
není s to vykonávati ji pro svoji tělesnou
slabost nebo z důvodů zdravotních. Je-li
nabízena práce v podniku, v němž je stáv-
ka nebo výluka, nebo kde zaměstnanci
jsou vysazováni z práce; neodpovídá-li
práce jeho kvalifikaci, nebo není-li mu
zaručen plat podle platného mzdového ta-
rifu, nebo podle sazeb, obvyklých v místě
u té kategorie dělnictva, ve které má
práci nastoupiti, nebo je-li mu nabízeno


3

místo práce mimo místo jeho pobytu a
není-li mu zaručena bezplatná doprava
do zaměstnání a zpět do místa jeho bydli-
ště. Je-li pracovní místo vzdáleno a ne-
poskytne-li se mu v novém pracovním
místě byt aspoň takových rozměrů, ja-
kých měl jeho dosavadní byt a za takové
nájemné, jaké platil v dosavadním bytě.

Článek II.
Výše podpory.

§5.

(1) Výše podpory pro každého neza-
městnaného podle § 1. a 2., odstavce 1.
až 4. činí 30 Kč týdně. Živitel rodiny má
kromě toho nárok na podporu ve výši
10 Kč na manželku nebo družku a po 10
Kč týdně na každého člena rodiny, pokud
tyto osoby nejsou zaměstnány nebo jejich
týdenní příjem nepřesahuje 40 Kč.

(2) Osoby omezeně pracující, jejichž
výdělek nedosahuje 20 Kč týdně, obdrží
podporu ve výši 30 Kč; ne dosahuje-li tý-
denní výdělek 40 Kč, obdrží podporu
20 Kč. Živitelé rodin obdrží mimo to po
10 Kč na každého člena rodiny podle od-
stavce 1. Živitelé rodiny, jichž týdenní
výdělek je vyšší než 40 Kč, ale nepře-
sahuje 60 Kč, obdrží pouze podporu 10 Kč
na každého člena rodiny podle odst. 1.

(3) Osoby, u nichž státní příplatek
k podpoře podle zákona o gentském sy-
stému nedosahuje 20 Kč týdně, obdrží
20 Kč a nedosahuje-li 30 Kč týdně, obdrží
10 Kč. Živitelé rodin obdrží kromě toho
po 10 Kč na každého člena rodiny podle
§ 5., odst. 1.

§6.

(1) Z nároku na podporu jsou vylouče-
ny osoby, které mají jiný pravidelný pří-
jem, dosahující výše podpory, kterou by
jinak pobíraly na základě tohoto zákona.
Je-li tento příjem menší, doplňuje se do
této výše.

(2) Podpory poskytované občas dobro-
činnými spolky nebo jinými osobami se
do těchto příjmů nepočítají.


4

Článek III.

Nouzová zimní výpomoc.
§7.

Nezaměstnaným, pokud spadají pod pů-
sobnost tohoto zákona, dále osobám mla-
distvým, od 16 let počínaje, kde v rodině
není živitel trvale zaměstnán a osobám
pobírajícím podporu v nezaměstnání po-
dle zákona o podpoře v nezaměstnání po-
dle gentského systému, dostane se vždy
v měsíci listopadu, prosinci, lednu a únoru
přídělů v naturaliích v následující výši:

a) tuky: na měsíc, živitelé rodiny 1 kg,
svobodní 1/2 kg;

b) mouka: na celé období 4 měsíců, ži-
vitelé rodin 10 kg, svobodní 5 kg;

c) cukr: na celé období 4 měsíců, ži-
vitelé rodin 3 kg, svobodní 2 kg;

d) kroupy: na celé období 4 měsíců, ži-
vitelé rodin 5 kg, svobodní 3 kg;

e) sladová káva: na celé období 4 mě-
síců, živitelé rodin 2 kg, svobodní 1 kg;

f) uhlí: na celé období 4 měsíců, živitelé
rodin 8 q, svobodní 4 q.

Rozdělení přídělů provede pravidelně
každý měsíc ministerstvo sociální péče
prostřednictvím okresních úřadů a obcí.

§8.

(1) Vydávání podpor nezaměstnaným
děje se prostřednictvím obcí jednou tý-
dně, pravidelně v pátek nebo v sobotu.

(2) Ministerstvo sociální péče poskytne
obcím prostřednictvím okresních úřadů
potřebné obnosy na podkladě výkazů,
předkládaných obcemi okresním úřa-
dům týdně, nejpozději v pondělí nebo
v úterý.

Článek IV.
Uplatňování nároků na podpory.

§9.

(1) Nárok na podporu podle tohoto zá-
kona uplatňuje se v obci pobytu při-
hláškou. Přihláška obsahuje: Jméno a
příjmení, rok, den a měsíc narození, po-


5

slední zaměstnání, jméno a stáří členů
příslušníků rodiny a obor povolání.

(2) Přihlášku jest doložiti potvrzením
o propuštění z práce, v níž musí býti ob-
sažena výše poslední mzdy, u vojínů pro-
pouštěcím listem. Nemá-li nezaměstnaný
takového potvrzení a nemůže-li je z ja-
kýchkoli důvodů obstarati, může si vyžá-
dati vydání potvrzení od příslušné nemo-
censké pojišťovny nebo revírní bratrské
pokladny. Nezaměstnaní, kteří byli napo-
sledy zaměstnáni v cizině, předloží po-
tvrzení cizozemské nemocenské pojišťov-
ny. Pokud nezaměstnaní nemohou předlo-
žiti výše zmíněné potvrzení zaměstnava-
telovo nebo nemocenské pojišťovny, mo-
hou se vykázati potvrzením obecního
úřadu v místě pobytu, že nemají žádného
příjmu ze samostatného podnikání, jsou
svou výživou odkázáni na mzdu nebo
plat, ale dosud zaměstnání nenalezli, ač
se o něj ucházeli.

(3) Zaměstnavatel jest povinen vydati
zaměstnanci potvrzení podle odst. 1. bez-
odkladně a bezplatně. Potvrzení zaměst-
navatele může býti nahrazeno potvrze-
ním závodního výboru (závodní rady) a
kde není, důvěrníkem zaměstnanců.

Článek V.
Zřížení sociálních komisí.

§10.

(1) Seznamy nezaměstnaných, kteří u-
platňují nárok na podporu v nezaměstná-
ní vyhotovuje a okresnímu úřadu před-
kládá sociální komise obce.

(2) Komise skládá se ze starosty obce
nebo jeho náměstka a ze zástupců za-
městnanců podle zásady poměrného za-
stoupení, navrhovaných dělnickými odbo-
rovými organisacemi v místě nebo jejich
okresními sdruženími a ze zástupců neza-
městnaných, volených na schůzi svolané
na podkladě seznamů nezaměstnaných
v obci. Složení komise se potvrzuje obec-
ním zastupitelstvem.

(3) Okresní sociální komise je složena
ze zástupce okresního výboru a zástupců
zaměstnanců, potvrzených k návrhu děl-


6

nických odborových organisací okresním
výborem a ze zástupců nezaměstnaných,
volených na schůzi nezaměstnaných v
sídle okresního úřadu.

§ 11.

Vyloučí-li obecní sociální komise ně-
kterého uchazeče z nároků na podporu v
nezaměstnání, může se týž odvolati k o-
becnímu zastupitelstvu a proti jeho roz-
hodnutí k okresní sociální komisi. Proti
rozhodnutí okresní sociální komise může
se uchazeč odvolati k ministerstvu soci-
ální péče, které rozhoduje nejdéle ve lhů-
tě 4 týdnů.

§ 12.

Poskytování podpory v nezaměstnání
jest považovati za nezbytnou sociální vý-
pomoc a proto není přípustno žádati za
ni jakoukoliv práci.

Článek VI.

Nezabavitelnost podpory a osvobození
od poplatků.

§13.

(1) Podpora, poskytovaná podle tohoto
zákona, je nezabavitelná. Toto ustanove-
ní neplatí o pohledávkách výživného,
které je podporovaný povinen poskyto-
vati podle zákona.

(2) Osoby podporované podle tohoto
zákona se osvobozují od kolků a jiných
veřejných poplatků.

Článek VII.
Závěrečná ustanovení.

§14.

(1) Odepře-li zaměstnavatel nezaměst-
nanému potvrzení podle § 9, bude sou-
dem potrestán pro přečin vězením od 1
do 6 měsíců.

(2) Stejně bude potrestán-soudem, kdo
nutil nezaměstnané, aby za podporu v
nezaměstnání pracovali nebo vykonávali


7

různé služby a úsluhy a činil-li tak zne-
užitím úřední moci, bude potrestán tu-
hým vězením od 6 měsíců do jednoho ro-
ku.

(3) Trest na svobodě budiž doplněn pe-
něžitou pokutou ve výši od 500 Kč do
5000 Kč.

(4) Podmínečné odsouzení, odklad se
vylučuje.

§15.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení a týmž dnem pozbývají plat-
nosti všechna zákonná a jiná ustanovení
jemu odporující, zejména výnos minister-
stva sociální péče ze dne 8. června 1933,
č. 28. 200/III/E a všechny směrnice o stát-
ní stravovací akci, vydané na základě to-
hoto výnosu.

§16.

Provedením tohoto zákona pověřuji se
ministr sociální péče, ministr financí a
ministr vnitra.

Odůvodnění.

Z 800. 000 v této době nezaměstnaných
dostáva sotva jedna třetina podporu po-
dle zákona o gentském systému. Ostatní
jsou odkázáni na t. zv. státní stravova-
cí akci, jež je prováděna na podkladě vý-
nosu ministerstva sociální péče ze dne
28. června 1933, č. 28. 200/III/E. Nezaměst-
naní nemají však na podporu ze státní
stravovací akce žádného nároku. Tisíce
nezaměstnaných, celé obce a celé okre-
sy jsou libovolně vylučovány ze státní
stravovací akce, z níž je jen nevelikému
počtu nezaměstnaných poskytována ne-
patrná podpora stravovacími lístky ve
výši 10. - nebo 20. - Kč týdně. Tento
stav je neudržitelný pro velkou nouzi ne-
zaměstnaných a proto, že značná část
nezaměstnaných je ze stravovacích akcí
libovolně vyřazována.

Navrhujeme proto, aby stravovací akce
byla převedena na zákonný podklad, aby

nárok na podporu měl každý, kdo ve své
výživě je odkázán na mzdu nebo plat,
aby podpora byla zvýšena a aby místo
poskytování stravovacích lístků byla vy-
plácena v penězích. Návrhem na přemě-
nu stravovacích lístků na peněžitou pod-
poru chceme odstraniti ponižující a al-
mužnický charakter podpory stravovací-
mi lístky a současně poskytnouti neza-
městnaným možnost opatřiti si nutné po-
traviny podle volného výběru. Dosud by-
li nezaměstnaní nuceni odbírati na stra-
vovací lístky jen zboží a potraviny urči-
tého druhu, při čemž se jim dostávalo
často zboží méně hodnotného a horší kva-
lity.

Převedením stravovací akce na peně-
žitou podporu budou také odstraněny
stížnosti obchodníků do pozdního zúčto-
vání a vyrovnávání stravovacích lístků
za něž zboží vydávali. Konečně známe-


8

na tato přeměna i pro státní správu znač-
né zjednodušení celé agendy, neboť od-
padne zúčtovávání stravovacích lístků
s jednotlivými obchodníky. Zvýšení pod-
pory navrhujeme aspoň na 30. - Kč týd-
ně pro každého nezaměstnaného, při
čemž živitelé rodin by dostávali po 10. -
Kč týdně na každého člena rodiny, po-
kud tyto osoby nejsou zaměstnány nebo
jejich týdenní příjem nepřesahuje 40. -
Kč u svobodného a 60. - Kč u ženatého.

Navrhujeme dále, aby bezpodmínečný
nárok na podporu měli také všichni t. zv.
dělníci sezónní, poněvadž dřívější pojem
sezónního dělníka už dávno pozbyl své-
ho významu. Krise způsobila, že na př.
žádný stavební dělník nepracuje plnou
sezónu, poněvadž stavební ruch je tak
slabý, že o nějaké plné sezóně nelze mlu-
viti. Také mzdy stavebních dělníků byly
tak dalekosáhle sníženy, že stačí sotva
k úhradě nejnutnějších běžných vydání a
nestačí v žádném případě k tomu, aby z
letního výdělku mohl býti stavební děl-
ník živ ještě v zimě, jak tomu bývalo v
dobách minulých. Stejná situace je rov-
něž v ostatních sezónních odvětvích.

Nárok na podporu budiž také přiznán
osobám mladistvým, které jsou dnes i ze
stravovací akce vyřazovány a trestány
za to, že vinou kapitalistické společností
nenalezly žádného zaměstnání. Současně
je nutno, aby částečná podpora byla po-
skytována také omezeně pracujícím oso-
bám s malými výdělky, které nezabezpe-
čují výživu těchto osob a příslušníků je-
jich rodin.

Do návrhu zákona, zařazujeme také le-
tošní nouzovou zimní výpomoc, provádě-
nou ministerstvem sociální péče v měsí-
cích listopadu až únoru a navrhujeme,
aby tyto příděly potravin byly v uvede-
ných měsících poskytovány nezaměst-
naným každoročně. Při tom žádáme roz-
šíření této akce o zimní příděl uhlí.

Navrhujeme také, aby se dostalo pod-
pory i nezaměstnaným maloživnostníkům
a drobným zemědělcům, kteří ztratili mož-
nost jakéhokoliv výdělku a aby částečně
byly podporovány osoby, jejichž příjmy
z prostředků veřejných nebo jiných jsou
menší než podpora podle tohoto zákona.

Při tom zdůrazňujeme, že náš návrh na
zlepšení stravovací akce zdaleka neřeší
problém nezaměstnaných a je jen částeč-
nou splátkou na oprávněný požadavek
sjednocení dosavadních podpor podle
gentského systému a ostatních druhů
podpor v jeden podpůrný systém, zave-
dením řádných podpor na podkladě po-
jištění pro případ nezaměstnanosti na ú-
čet státu a zaměstnavatelů pro všechny
nezaměstnané a po celou dobu nezaměst-
nanosti.

Považujeme za nutné zdůrazniti, že tím-
to částečným zlepšením dosavadní stra-
vovací akce nemůže býti v nejmenším
dotčeno provádění ostatních druhů péče
o nezaměstnané, naopak, že i zde nutno
působiti k jejich urychlenému rozšíření a
zabezpečení. To týká se zejména chle-
bové akce, mléčné akce pro děti neza-
městnaných, stravování ve školách, akce
ošacování jak pro děti nezaměstnaných
tak i pro nezaměstnané samé; zavedení
ošacovací akce bylo by tím naléhavější,
že nepatrné zásoby šatstva a prádla jsou
v rodinách nezaměstnaných v důsledku
dlouhodobé nezaměstnanosti dávno vy-
čerpány. Při tom ošacovací akce musí
býti zbavena ponižujícího charakteru roz-
dílení neupotřebitelných součástek odě-
vů, sbíraných úřady a obcemi po domech.
Nezaměstnaným musí se dostati řádného
ošacení ze zásob k tomu účelu státem za-
koupených.

Návrh, který podáváme, zpracoval
sbor důvěrníků nezaměstnaných Velké
Prahy na základě minimálních požadav-
ků všech nezaměstnaných. K tomu třeba
ještě ve smyslu předložených požadavků
sborem důvěrníků vládě upravit zákon-
ně otázku léčebné péče o nezaměstnané
a otázku příplatku nezaměstnaným na
činži.

K úhradě nákladů, spojených s prove-
dením tohoto návrhu zákona, které odha-
dujeme asi na 900 milionů Kč budiž kryta
jednak z obnosu preliminováného v roz-
počtu na rok 1936 ve výši 650 milionů Kč,
jednak zavedením mimořádné vzestupné
daně, uložené všem fysickým a soukro-
mým osobám právnickým, jejichž maje-
tek převyšuje hodnotu jednoho milionu


9

Kč. Zavedením námi navrhované daně
z majetku byli by milionáři donuceni k
tomu, aby aspoň část, z pracujícího lidu

vydřených finančních prostředků, vrátili
k zabezpečení svých sociálně nejhůře
postavených obětí, t. j. nezaměstnaných.

Po stránce formální navrhujeme, aby náš návrh byl přikázán výboru soci-
álně-politickému a rozpočtovému k projednání ve lhůtě 14 dnů.

V Praze dne 3. dubna 1936.

Dr. Jar. Dolanský, Zápotocký, Dölling,

Kopřiva, Synek, Kosik, Sliwka, Beuer, Borkaňuk, Schmidke, Vodička, Machačo-
vá, Široký, Kliment, Dvořák, Nepomucký, Vallo, Zupka, Klima, Slánský, Šverma.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP