Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.
IV. volební období. 3. zasedání.
Překlad.
343.
Návrh
poslanců inž. W. Richtera a G. Wollnera
na změnu ustanovení § 5 vládního nařízení ze dne 22. března 1935, čís. 48 Sb. z.
a n., o některých opatřeních v elektrárenském hospodářství.
Podepsaní navrhují:
Vládě se ukládá, aby změnila ustano-
vení § 5, odst. 1 vládního nařízení ze dne
22. března 1935, čís. 48 Sb. z. a n., o ně-
kterých opatřeních v elektrárenském ho-
spodářství tak, aby v první větě
a) za slovy »v zásobovacím území ji-
ného bylo škrtnuto slovo »všeužitečné-
ho«,
b) za slovy »elektrického podniku« by-
la škrtnuta vložka »(§ 6, odst. 2)«,
c) za slovy »ministerstvo veřejných
prací« byla vložena slova »nebo, jde-li o
území, které dosud zásobovala elektrickou
energií obecní nebo soukromá elektrárna,
ministerstvo obchodu, průmyslu a živno-
stí. "
Změněné znění 1. věty § 5, odst. 1 vlád-
ního nařízení ze dne 22. března 1935, Čís.
48 Sb. z. a n., by tedy znělo:
»Aby se zamezilo nehospodárné rozvá-
dění elektřiny, nesmí všeužitečný elektri-
cký podnik zřizovati, nabývati, najímati
nebo provozovati - přímo ani nepřímo
- elektrická zařízení (t. j. zařízení na vý-
robu nebo rozvádění elektřiny) v zásobo-
2
vacím území jiného elektrického podniku
za účelem dodávky elektřiny v tomto ú-
zemí, dokud se s tímto podnikem nedo-
hodl a dokud ministerstvo veřejných pra-
cí nebo, jde-li o území, které dosud záso-
bovala elektrickou energií obecní nebo
soukromá elektrárna, ministerstvo obcho-
du, průmyslu a živností nedalo k tomu
svolení. «
Tímto návrhem nebude stát finančně zatížen; po stránce formální navrhujeme,
aby tento návrh byl přikázán výboru iniciativnímu a potom výboru tech-
nicko-dopravnímu.
Důvody.
Nařízení čís. 48/1935 Sb. z. a n., které
se podle nadpisu týká některých opatře-
ní v elektrárenském hospodářství, zabý-
vá se hlavně poměry elektrických podni-
ků tak zvaných všeužitečných, ale neob-
sahuje ustanovení, které by se týkalo tak
zvaných elektrických podniků obecních a
soukromých.
Zdá se tedy býti přípustným, aby toto
vládní nařízení mohlo upravovati i jiné
poměry, týkající se tak zvaných obecních
a soukromých elektráren.
Nechtějíce zde rozebírati spornou otáz-
ku, zdali i tak zvané obecní a soukromé
elektrárny jsou nositeli soustavné elektri-
sace podle zákona čís. 438/1919 Sb. z. a n.,
přece považujeme zvláště v nynější době
krise za nutné učiniti opatření, abychom
zajistili národohospodářské důležité potře-
by těchto podniků a zabránili zbytečnému
mrhání cenné části národního majetku.
Vládní nařízení čís. 48/1935 Sb. z. a n.,
má v § 5 ustanovení, které se zdá vhod-
ným, nebude-li se ho užívati jen pro tak
zvané všeužitečné elektrické podniky, aby
zajistilo ochranu této části národního ma-
jetku, na které má zájem národní hospo-
dářství.
§ 5 totiž ustanovuje, že aby se zamezilo
nehospodárné rozvádění elektřiny, nesmí
všeužitečný elektrický podnik ani přímo
ani nepřímo zřizovati, nabývati, najímati
nebo provozovati elektrická zařízení, to
jest zařízení na výrobu nebo rozvádění
elektřiny, v zásobovacím území jiného
všeužitečného elektrického podniku za ú-
čelem dodávky elektřiny v tomto území,
dokud se o tom s tímto podnikem nedo-
hodl a dokud ministerstvo veřejných pra-
cí nedalo k tomu svého svolení.
Dohody s podnikem není třeba tehdy,
není-li tento podnik s to, aby řádně záso-
bil elektřinou odběratele, jehož zásobení
má sloužiti elektrické zařízení druhého
podniku, o čemž rozhoduje ministerstvo
veřejných prací.
V důvodové zprávě k tomuto nařízení
se uvádí:
Avšak i jiných opatření vyžadují ve-
řejné zájmy soustavné elektrisace i ny-
nější hospodářské poměry.
Především je nutno zabrániti zřizování
zbytečných elektrických vedení všeuži-
tečných elektrických podniků. Při prohlá-
šení elektrických podniků za všeužitečné
jest jim přikazováno přesně vymezené ú-
zemí, v němž jsou povinny sloužiti sou-
stavné elektrisaci. Je přirozené, že vše-
užitečné elektrické podniky počítají s tím,
že budou zásobovati celé toto území a pro-
jektují proto svá výrobní a rozvodná za-
řízení tak, aby postupně mohly celé toto
území elektřinou zásobiti.
Tento elektrisační program spojený
s velkými investicemi může však býti
ohrožen, vnikne-li do tohoto zásobovací-
ho území sousední všeužitečný elektrický
podnik a odejme-li podniku, o jehož úze-
mí jde, odběratele, na jejichž řádné záso-
3
bování již podnik ten při svých investi-
cích počítal.
Kromě toho odporuje takové jednání i
zásadě soustavné elektrisace o hospodár-
ném rozvádění elektřiny a vede i k plýt-
vání penězi poskytnutými na elektrisaci
společníky všeužitečného elektrického
podniku, tedy výhradně nebo převážně
penězi veřejnými.
I když důvodová zpráva k § 5 se zřete-
lem na hlavní tendenci nařízení se týká
jen poměrů elektrických podniků prohlá-
šených za všeužitečné, přece jsou tyto
vývody národohospodářsky tak důležité
a zásadní, že dlužno na ně pohlížeti ne-
jen s hlediska elektrických podniků za
všeužitečné prohlášených.
Jest to nepochybně zbytečné plýtvání
národním majetkem, když do území, kte-
ré již některá elektrárna bezvadně záso-
buje elektrickou energií, lhostejno, jde-li
při tom o elektrický podnik prohlášený za
všeužitečný nebo elektrárnu obecní nebo
soukromou, vnikne jiná elektrárna, aby i
ona zásobovala elektrickou energií toto
území bezvadně zásobované.
Zásobování elektrickou energií předpo-
kládá velké investice, neboť přirozeně zří-
zení přívodních a rozváděčích zařízení vy-
žaduje značného peněžního nákladu a roz-
váděči zařízení v některé osadě, i když
jsou k němu připojeni jen dva nebo tři
spotřebitelé, musí býti zřízeno v témž roz-
sahu a téže míře, jako by všichni spotře-
bitelé této osady měli býti zásobováni e-
lektrickou energií.
Je-li tedy pro určité území již takové
přívodní a rozváděči zařízení, které zaru-
čuje bezvadné zásobování spotřebitelů a
zřídí-li pro totéž území jiný elektrický
podnik rovněž přívodní a rozváděči zaří-
zení, jest přece pro posouzení národní ho-
spodárnosti tohoto nově zřízeného zaříze-
ní lhostejné, jde-li při podniku, jenž již
území zásobuje, o podnik, prohlášený za
všeužitečný nebo o elektrárnu obecní ne-
bo soukromou, poněvadž rozhodně národ-
ní majetek jest značně poškozován tím, že
když totéž území zásobují dva elektrické
podniky, žádný z těchto podniků nemůže
plně využíti svých zařízení, takže investo-
vané peníze leží ladem a nemohou splniti
svého účelu, totiž podle § 1 zákona čís.
438/1919 Sb. z. a n. umožniti co možno
nejdokonalejší využitkování všech přírod-
ních zdrojů energie a hospodárné její roz-
vedení ve všeobecném zájmu.
Mimo to ještě peníze, které podnik za
všeužitečný prohlášený vynaložil na nově
zřizované zařízení, jsou skoro výlučně ve-
řejnými penězi, neboť společníky a peněž-
níky podniků za všeužitečné prohlášených
jsou převážně stát a jiní zástupci veřej-
nosti.
Teprve nedávno se stal podobný pří-
pad. Území obce Městyse Železné Rudy I.
zásobuje bezvadně elektrickou energií
Stammova elektrárna v Železné Rudě a
tato elektrárna investovala značně peníze
do zařízení, zřízeného k zásobování obce
Železné Rudy; nyní zažádaly Západočes-
ké elektrárny, akciová společnost v Plzni,
podnik prohlášený za všeužitečný, o
schválení projektu k zásobování téhož ú-
zemí elektrickou energií a tento projekt
zemský úřad přes odpor nejen elektrárny
Stammovy a Městyse Železné Rudy
I.,
nýbrž i všech příslušných spotřebitelů
schválil a ministerstvo veřejných prací
nevyhovělo odvolání podaného proti to-
muto schválení.
Nyní budou Západočeské elektrárny,
akciová společnost, na území Městyse Že-
lezné Rudy I., ačkoliv toto území bezvad-
ně zásobuje elektrickou energií elektrár-
na Stammova, zřizovati vlastní rozváděči
vedení a ovšem i potřebné přívodní ve-
dení, jelikož se přece aspoň státní úřady
připojí k nově zřizované síti, a tím bude
dosavadní elektrárna značně poškozena,
aniž se nově zřízené zařízení bude nějak
vypláceti, takže peníze investované do
tohoto nového zařízení, které pocházejí
z veřejných prostředků, neboť přece jde
o podnik prohlášený za všeužitečný, ne-
jen budou vyplýtvány, nýbrž bude i po-
škozeno národní jmění poklesem spotřeby
proudu ze Stammovy elektrárny.
Kromě toho bude národní jmění poško-
zeno tím, že se přirozeně sníží základna
výdělkové daně firmy Stammovy, což
způsobí, že poplatnost této firmy státu,
zemi, okresu a obci poklesne, zatím co se
zřetelem na ustanovení § 72, odst. 1 b)
4
zákona č. 76/1927 Sb. z. a n., nelze oče-
kávati, že to nahradí Západočeské elek-
trárny a. s.
Že obecní a soukromé elektrárny právě
jako podniky za všeužitečné prohlášené
zasluhují ochrany zákona zvláště s hle-
diska národohospodářského, vyplývá z to-
ho, že na př. dnem 31. prosince 1932 obec-
ní a soukromé elektrárny obstarávaly
v Čechách 31. 1% elektrisace.
Konečně dlužno ještě uvážiti, že vnik-
nutí na území obecní elektrárny dlužno
považovati za těžké poškozeni finanční
situace této obce, neboť obecní elektrárna
jest přece často pro obec jediným zdro-
jem příjmů.
I do území těchto obecních elektráren
počínají vnikati všeužitečné podniky, za-
čínajíce nejdříve zásobovati státní úřady
v obci (nádraží atd. ), což jest rovněž plý-
tvání veřejných peněz, neboť náklady na
investice k tomu potřebné jsou velmi vy-
soké a cena proudu nebývá zlevněna.
Jest tedy tento návrh odůvodněn.
V P r a z e dne 28. února 1936.
Inž. Richter, Wollner,
inž. Karmasin, Jäkel, Knorre, May, Rösler, Fischer, F. Nitsch, Wagner, Sandner,
dr. Neurwirth, G. Böhm, dr. Jilly, Sogl, Nickerl, Nemetz, Gruber, Axmann, Hollube,
Jobst, Kundt.