Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936,

IV. volební období. 2. zasedání:

335.

Návrh

poslanců Bátkové, dr. Klapky, Richtra, Uhlíře a Tichého

na zřízení systemisovaných míst pro dozorčí orgány cenové služby u zemských
a krajinských tiráda a na prozatímní opravu smluvního poměru těchto zaměstnanců
podle nyní platných zákonitých ustanoveni a podle důležitosti služby.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Ministerstvu vnitra se ukládá, aby před-
ložilo urychleně návrh na zřízení syste-
misovaných míst pro zaměstnance dozor-
čí cenové služby u zemských úřadů a za-
tím aby upravilo služební poměr těchto
zaměstnanců tak, aby odpovídal platným
zákonitým ustanovením a důležitosti služ-
by.

Odůvodnění.

V tomto oboru státní služby je zaměst-
náno přes 100 dozorčích orgánů vesměs
ve smluvním poměru. Většina z nich ko-
ná službu protilichevní již šestnáctý rok.
Služební smlouvy, které zemské úřady
převzaly současně se zaměstnanci v r.
1934 od ministerstva vnitra, byly sjedná-
ny v r. 1920, tedy v době, kdy se před-
pokládalo, že zřízeni tehdejších protili-
chevních úřadů jest jen na přechodnou do-
bu.

Smlouvy obsahují výpovědní lhůtu jed-
noměsíční, což není ve shodě s § 31 zá-

kona ze dne 11. července 1934, čís. 154
Sb. z. a n. a dle § 3 těchto smluv lze dáti
výpověď bez udáni důvodů. Uváží-li se,
že tu jde většinou o dlouholeté zaměst-
nance, kteří v zájmu širokých vrstev spo-
třebitelských vykonali velký kus práce,
jest zřejmé, že stávající smluvní poměry,
nedávající zaměstnancům vůbec žádných
práv, jsou neudržitelné.

Mimo to projevuje se snaha některých
zemských úřadů po zavedení vojenské
kázně mezi zaměstnanci dozorčí služby
cenové. Tito jsou ve stálé existenční ne-


jistotě mnohdy pro malicherné příčiny,
jako je na př. zmeškání vlaku, poněvadž
se jim vyhrožuje, že při opětném případě
budou ihned propuštěni. Služební výkon
zaměstnanců je také mnohdy ztěžován
formálními malichernostmi. Je přirozené,
že tyto poměry nemohou prospěti výko-
nům zodpovědné služby, neboť podlamují
iniciativu zaměstnanců, na níž jest celý
úřad zbudován.

Jsme přesvědčeni, že službu protilichev-
ní, která byla ku prospěchu spotřebitelů
rozšířena o dozor na jakost potravin a o
jejíchž výsledcích vyslovil se pochvalně
pan ministr vnitra v sociálně politickém
výboru senátu i v rozpočtovém výboru
poslanecké sněmovny, nelze považovati
za přechodnou, jak tomu bylo před 16 le-
ty při založení smluvního služebního po-
měru zaměstnanců. Naopak, dnešní zhor-
šené hospodářské poměry nutně vyžadují
trvalé ochrany spotřebitelů a je proto jisté,
že služeb těchto zkušených zaměstnanců
bude třeba trvale, ať již bude v budoucnu
ochrana spotřebitelů jakkoli upravena.

Proto je třeba v zájmu služby, jakož i
spravedlnosti vůči sociálně slabým za-
městnancům, aby pro tento obor služby
byla u zemských úřadů a u úřadů krajin-
ských systemisována služební místa a do
doby než se tak stane, aby byly smlouvy
zaměstnanců upraveny tak, aby odpoví-
daly nyní platným zákonným ustanove-
ním, důležitosti služby a dlouholetému
služebnímu poměru.

Podepsaní navrhují, aby ministerstvo
vnitra urychleně předložilo návrh na zří-
zení systemisovaných míst dozorčích or-
gánů cenové služby u zemských a krajin-
ských úřadů a zatím aby upravilo služeb-
ní poměr zaměstnanců tak, aby odpovídal
zákonitým ustanovením a důležitosti služ-
by, aby zaměstnanci mohli konečně kona-
ti svoji těžkou a odpovědnou službu bez
obav, že budou na měsíční výpověď pro-
puštěni.

Úhrada je zabezpečena v položkách té-
to služby v rozpočtu ministerstva vnitra,
sociální péče a zdravotnictví.

V P r a z e dne 27. února 1936.

Bátková, dr Klapka, Richter, Uhlíř, Tichý,

dr Neuman, Fiala, Netolický, Lanc, Bergmann, Babek, Hatina, David, Polívka, Fr.
Langr, Tykal, Mikuláš, Jenšovský, Stejskal, dr Patejdl, Šmejcová.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP