Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.
IV. volební období. 2. zasedání.
314.
Zpráva
výboru technicko-dopravního a rozpočtového
o vládním návrhu (tisk 289) zákona
o nabytí Ostravsko-Frýdlantské dráhy státem.
I.
Ostravsko-Frýdlantská dráha jest dosud
v majetku akciové společnosti se sídlem
v Moravské Ostravě. Skládá se jednak
z hlavni tratě, která vede z Moravské
Ostravy-Přívozu přes Frýdek do Frýdlantu
nad Ostravicí v délce
32,6 km, jednak
z místní dráhy, která odbočuje z hlavní
tratě ve stanici Kunčice nad Ostravicí do
Českého Těšína v délce
30,2 km. Vedle obou
těchto tratí náleží do vlastnictví společ-
nosti ještě vlečka, odbočující ze stanice
Šumbark ve Slezsku k jámě Pokrok v délce
3,7 km. Provoz těchto tratí společnosti ob-
starávají státní dráhy na její účet.
Podle smlouvy, kterou sjednala státní
správa se společností, má vstoupiti stát
jako universální sukcesor ve veškerá práva
a závazky společnosti, a to s účinností od
1. ledna 1936. Nabude tudíž stát veškerého
movitého i nemovitého jmění společnosti
se vším příslušenstvím a se všemi zásoba-
mi, jakož i se všemi jejími fondy. Naproti
tomu převezme stát veškeré dluhy společ-
nosti, tedy zejména její prioritní obligační
půjčky z roku 1870 a z roku 1916 ku vlast-
nímu placení. Z těchto půjček byla prioritní
půjčka z roku 1870 na základě usnesení
valné hromady společnosti v roce 1928 celá
slosována; ze slosovaných titrů této
půjčky zbývá proplatiti pouze 33 obligací
po 600- Kč v nom. hodnotě 19. 800- Kč.
Potřeba na zúročení a umoření prioritní
půjčky z roku 1916 činí ročně asi
650. 000- Kč.
Za akcie společnosti, které dosud nachá-
zejí se v rukách třetích osob, zaplatí stát
1. 100 Kč za jednu akcii, což odpovídá ceně,
za kterou společnost kupovala svoje akcie
v posledních letech. Valnou část akciového
kapitálu má již stát ve svých rukách, cel-
kem 6. 521 akcií. Společnost koupila z volné
ruky 572 akcií, které podle zmíněné úmluvy
nabude z titulu zestátnění dráhy rovněž
stát, takže zbývá tu ještě 157 akcií v ru-
kách třetích osob, na jejichž proplacení
bude třeba 172. 700-- Kč.
Na úhradu těchto závazků není třeba
pro běžný rok činiti úhradové opatření,
neboť bude k tomu účelu použito dosta-
tečné hotovosti společnosti, které stát jako
její universální sukcesor získá.
Technicko-dopravní výbor projednal tento
vládní návrh ve schůzi konané dne 19.
února 1936 a doporučuje jej poslanecké
sněmovně k ústavnímu schválení.
V Praze, dne 19. února 1936.
Košek v. r.,
předseda.
Brožík v. r.,
zpravodaj.
2
II.
Rozpočtový výbor ve své schůzi konané
dne 27. února 1936 projednal vládní návrh
zákona o nabytí Ostravsko-Frýdlantské
dráhy, připojil se k usnesení výboru tech-
nicko-dopravního a doporučuje poslanecké
sněmovně připojenou vládní osnovu zákona
ke schválení.
V Praze, dne 27. února 1936.
Teplanský v. r.,
předseda.
Ostrý v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze dne..................................................1936.
o nabytí Ostravsko-Frýdlantské dráhy státem.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§1.
Připojená úmluva, sjednaná mezi republi-
kou Československou, zastoupenou jménem
vlády ministry železnic a financí, se strany
jedné a akciovou společností Ostravsko-
Frýdlantské dráhy se strany druhé, podle
které nabývá stát dnem 1. ledna 1936 této
dráhy, se schvaluje.
§2.
Veškeré úkony s provedením tohoto zákona
souvisící, majetkové převody, podání, zápisy,
připojená úmluva a jiné listiny, jakož i pro-
vádění likvidace společnosti jsou osvobozeny
ode všech veřejných daní, dávek, kolků a po-
platků.
§3.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej ministři železnic a financí.
3
Příloha.
Úmluva
sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jmé-
nem vlády (v následujícím krátce
,,stát"), se strany jedné a akciovou společnosti Ostrav-
sko-Frýdlantské dráhy (v následujícím krátce
,,společnost") se strany druhé o nabytí
Ostravsko-Frýdlantské dráhy státem.
Článek I.
Společnost postupuje státu dnem 1. ledna
1936 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky
veškerého movitého i nemovitého jmění spo-
lečnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno
v knihách pozemkových (všeobecných nebo
v železniční knize) či nikoli, zejména železnič-
ních tratí společnosti, a to z Moravské Ostra-
vy do Frýdlantu, tvořící předmět koncesní
listiny ze dne 2. ledna 1869, č. 30 ř. z., a
z Kunčic n/O. do Prostřední Suché - čes-
kého Těšína spolu s neprovozovanou a ve
stavbě jsoucí spojkou z Kunčic do Polanky,
které jsou předmětem koncesní listiny ze
dne 28. srpna 1909, č. 130 ř. z., se všemi budo-
vami a zařízeními, s vlečkou na jámu Pokrok,
s veškerým příslušenstvím a veškerými záso-
bami, jakož i veškerého ostatního jmění spo-
lečnosti, zejména fondů jakéhokoliv druhu,
pokud podle svého určení nebyly se souhlasem
státní správy spotřebovány, pokladních hoto-
vostí, jakýchkoli cenných papírů, pohledávek
u bank a u jiných dlužníků atd.
Článek II.
Naproti tomu přejímá stát rovněž od 1.
ledna 1936 veškeré dluhy, závazky a břemena
společnosti a zavazuje se:
1. že sám vyplatí zbytek dosud obíhajících
a neproplacených obligací společnosti, vy-
daných v roce 1870 v původní nominální hod-
notě 2, 899. 800. - Kč a v roce 1929 sloso-
vaných,
2. že převezme k vlastnímu placení podle
platného státní správou schváleného umořo-
vacího plánu nesplacený dosud zbytek prio-
ritní obligační půjčky společnosti z roku 1916,
vydané do konce roku 1935 ve jmenovité hod-
notě 12, 635. 600- Kč,
3. že zaplatí za každou odevzdanou akcii
společnosti s kuponem za rok 1935 a s pří-
slušným talonem částku 1. 100. - Kč.
Článek III.
Částka uvedená ve článku II v odstavci 3
bude vyplácena u oné tuzemské pokladny,
kterou státní správa včas oznámí a řádně vy-
hlásí. Vyzvání, aby byly akcie s kupony a
s talony předloženy k výplatě, vyhlásí státní
správa ve třech po sobě jdoucích číslech úřed-
ního listu republiky Československé.
Článek IV.
Společnost vstoupí do likvidace, jakmile
tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX).
Likvidaci společnosti provede šest likvidá-
torů, navržených státní správou a zvolených
valnou hromadou společnosti.
Článek V.
Fysická držba veškerých majetkových
předmětů v čl. I dotčených přechází na stát
dnem, kdy tato úmluva nabude právní plat-
nosti (čl. IX).
Společnost vydá státu veškeré právní po-
můcky, listiny, plány, účty, smlouvy, obchod-
ní knihy atd., které jsou v jejím držení, a celý
svůj archiv.
Článek VI.
Společnost svoluje, aby podle této úmluvy
bylo vloženo vlastnické právo
Českosloven-
ského státu (železniční správa) na všechny
nemovitosti společnosti náležející.
Společnost jest povinna řádně podepsati
právní listiny, potřebné ku knihovnímu pře-
vodu vlastnictví na stát do čtyř neděl po té,
jakmile jí budou státní správou k podpisu
předloženy.
Článek VII.
Obě smluvní strany vzdávají se práva od-
porovati této úmluvě pro zkrácení nad polo-
vici obecné ceny.
Článek VIII.
Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad
z této úmluvy vznikly, budou příslušný v prvé
stolici věcně příslušné soudy v sídle české fi-
nanční prokuratury v Praze.
4
Článek IX.
Tato úmluva váže společnost schválením
valnou hromadou akcionářů a nabude právní
platnosti ústavním schválením.
Úmluva tato byla sepsána v jednom prvo-
pise, který bude uložen v archivu minister-
stva železnic; společnost obdrží její opis.
V Moravské Ostravě, dne 9. listopadu 1935.
V Praze, dne 30. listopadu 1935.
Ministr železnic:
RUD. BECHYNĚ v. r.
Ministr financí:
Dr. TRAPL v. r.
Ostravsko-Frýdlantská dráha:
Ing. POLÍVKA v. r.
JOSEF KAFKA v. r.
Státní tiskárna v Praze. - 987-36.