Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.
IV. volební období. 2. zasedání.
303.
Návrh
poslanců Fr. Zeminové, M. Šmejcové, J. Bátkové, dr Klapky a dr Neumana
na zřízení Zemských fondů pro podporu chudých rodiček a matek.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovna, račiž se usnésti:
Zákon
ze dne................................................
kterým se zřizuji Zemské fondy pro podporu chudých rodiček a matek.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Článek I.
V zemi České, Moravskoslezské, Slovenské
a Podkarpatoruské zřizují se ve hlavních
městech Zemské fondy pro podporu chudých
rodiček a matek. Přičleněny jsou k zemským
úřadům a jsou řízeny zvláštními kuratorii,
složenými z polovice ze členů zemských zastu-
pitelstev a z polovice ze žen, působících v in-
stitucích pro ochranu matek a dětí.
Článek II.
Pro místní kontrolu správného použití Fon-
dů zemských a pro navrhování matek, potře-
bujících podporu, zřizují se v obvodu okres-
ních zastupitelstev Okresní komise pro pod-
poru chudých rodiček a matek. Složeny buď-
tež z poloviny členů okresních zastupitelstev
a z poloviny ze zástupkyň sociálně zdravot-
ních institucí pro ochranu matek a dětí.
Článek III.
Potřebné chudé rodičky, jež nemají žád-
ného jiného nároku na zdravotní péči a fi-
nanční pomoc v šestinedělí, jakož i chudé
matky, zejména s větším počtem dětí, mají
na potvrzení úplné nemajetnosti obecním úřa-
dem nárok na podporu z těchto Zemských
fondů pro podporu chudých rodiček a matek
takto:
a) pomoc porodní asistentky při porodu;
b) pomoc lékařskou při porodu v případě
nebezpečí;
c) finanční podporu rodičky v případě
úplné nemajetnosti a není-li jinak zajištěna;
d) finanční podporu chudým matkám, pro-
kázané nemajetným, které mají nejméně dvě
nezletilé a nezaopatřené děti; na děti starší
17 let se podpora nevyplácí;
e) finanční podpora dle odstavce d) je buď
jednorázová, v případech naléhavých a při
počtu více nezaopatřených dětí vyplácí se pod-
pora dvakrát ročně, nejdéle však po dobu
15 let;
Čl. IV.
Aby Zemské fondy pro podporu chudých
rodiček a matek mohly plniti úkoly článkem
III. vytčené:
a) zvyšuje se přirážka k přímým daním
státním, podléhajícím přirážkám, jež se vy-
bírá pro veřejné nemocnice a léčebné ústavy
v republice československé podle zákona ze
dne 21. prosince 1921, čís. 477 Sb. z. a n.,
o 3% a zvýšený výnos přikazuje se těmto
fondům;
b) zavádí se zvláštní přirážka k dani dů-
chodové při poplatném důchodu přes 36. 000
Kč ročně a to ve výši 50% u poplatníků svo-
bodných, bezdětných, starších 30 let a ve výši
25% u poplatníků ženatých (provdaných),
bezdětných, starších 30 let; výnos přikazuje
se těmto fondům;
c) jednotlivé země a okresy přispějí ze
svých rozpočtů dotacemi podle svých finanč-
ních možností těmto Zemským fondům.
Čl. V.
Zemská kuratoria k řízení fondů buďtež
10 členná. Předsedu volí sociální a zdravotní
komise zemských zastupitelstev, ženy, členky
zemských zastupitelstev a vytčených komisí,
mají přednostní nárok býti voleni do kura-
toria.
3
Zemské zdravotní a sociálně politické
úřady vysílají po úředním zástupci do kura-
toria s hlasem poradním.
Čl. VI.
Roční přehledy agendy Zemských fondů
pro podporu chudých rodiček a matek před-
kládají se příslušným komisím zemských za-
stupitelstev ke kontrole a prozkoumání.
Čl. VII.
Kuratorium Zemských fondů stanoví rok od
roku paušální úhradu porodním asistentkám
a lékařům za pomoc rodičkám, jakož i určí
výši finanční podpory, poskytované rodičkám
a chudým matkám podle finančního stavu
fondů.
Čl. VIII.
Provedením tohoto zákona pověřuje se mi-
nistr sociální péče, veřejného zdravotnictví,
financí a vnitra republiky Československé.
Zákon vejde v účinnost tři měsíce po vy-
hlášení.
Odůvodnění:
Porodnost v našem státě vytrvale klesá.
V posledních létech hospodářské krise stává
se tento zjev přímo hrozivý. Stačí, uvede-
me-li a srovnáme-li tato dvě čísla:
V roce 1902 narodilo se v Če-
chách 220. 000 dětí, v roce 1934
již jen 109. 000. Pokles převyšuje ve
třiceti létech 50% a roste zjevně rok
od roku. Vyvolává pozornost vědeckých
kruhů, sociologů, ale také rozhodujících
státních činitelů. V úbytku natality stojí
bohužel Čechy v čele, země Moravskoslez-
ská však Čechy znenáhla dohání. Zabezpe-
čení vývoje národa a republiky spočívá nyní
na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Země-
dělský základ obou zemí, jednodušší způsob
života a mravní neporušenost umožňují a
zabezpečují život rodin.
Ale data Státního úřadu statistického ve
věcech trvalého úbytku porodů jsou tak
znepokojující, že se jimi musí nyní zabývati
také vláda a Národní shromáždění. Regu-
lace poměrů se strany státu je i na tomto
důležitém úseku státního života nezbytně
třeba. Natalita republiky musí býti zabez-
pečena.
Bude-li počet porodů kle-
sati dosavadním tempem, dle
přesných statistických pro-
počtů, za 10 - nejdéle 15 let
úmrtnost ve státě převýší
počet porodů a rozvoj repub-
liky byl by trvale zastaven.
Uvažme, že počet obyvatelstva se v Evro-
pě během XIX. a počátkem XX. století
ztrojnásobil. Uvažme, že počet Němců, Ita-
lů, Poláků a jiných národů vytrvale roste
i v době přítomné, bylo by proto přímo tra-
gickou vinou zodpovědných činitelů, když
by se náš mladý, obnovený stát ocitl mezi
národy a státy úpadkovými, s nezajištěným
vzrůstem, rozvojem do budoucna.
Nejsme sentimentální, díváme se pravdě
statečně ve tvář. U nás na veliké naše štěstí
není to žádná degenerace, která by nás
ohrožovala. Jen jsme se zjevně uchýlili od
ústavních zákonů v běžné praksi života.
4
Manželství a mateřství ne-
stojí nyní pod zvláštní ochra-
nou zákonů, jak to ústava
předpisuje.
Stát sám dal špatný příklad. Zrušil ali-
mentační soustavu platovou a tak ženatý
zřízenec s kupou dětí má plat pár set mě-
síčně, kdežto svobodný sekční šéf, nebo bez-
dětné rodiny vysoké byrokracie těší se po-
měrnému hospodářskému blahobytu. Stej-
ně, ano hůře je tomu v soukromých povo-
láních.
Dnes populaci ve státě za-
chraňují chudí dělníci a malí
zemědělci! Lidé bohatí, rodiny dobře
situované, drží dnes zjevně systém jednoho
dítěte a v poslední době dámy z lepší spo-
lečnosti ani o to jedno dítě v rodinách ne-
stojí. Ohrozilo by jim domněle krásu, ve
skutečnosti pohodlí a poživačnost.
Je pravdou, že největší pokles porodů vy-
kazují Němci, ale Češi - kulturní
Češi,
jdou hned za nimi. Slováci a Rusíni nejsou
ještě moderními názory nakaženi. Za dvacet
až třicet let nás počtem budou doháněti,
štěstím pro stát je, že nepatříme k úpad-
kové skupině států v Evropě. U nás porod-
nost je z velké většiny otázka hospodářská,
z části také zodpovědnost mravní.
Četné ženy by mohly míti děti, jsou exis-
tenčně zabezpečeny a zdraví dobrého. Ale
nechtějí je. Je u nás stále statisíce mužů
i žen, kteří mají všechny předpoklady k za-
ložení rodiny a zabezpečení dětí. Brání se
však jejich příchodu všemi dovolenými i ne-
dovolenými prostředky. Této části obyva-
telstva našeho státu musíme uložiti povin-
nost, aby svoje pohodlí vynahradila rodi-
nám, jež za největších nesnází a obětí děti
přivádí na svět a řádně je vychovávají.
Většina žen se u nás mateřství nebrání.
Jejich volání v posledních letech však
nezní:
Nechceme děti!, ale jak vy-
chováme a uživíme svoje děti?
Vždyť bylo nedávno zjištěno, že je u nás na
50. 000 matek ve státě ročně, které nemají
ani nejnutnější prádelko na novorozeně, ne-
mají peněz na pomoc porodní asistentky,
nemají haléře na mléko, cukr, krupici, ne-
mají ani pro sebe nutnou výživu v kritic-
kém období mateřství. Matky s několika ne-
zaopatřenými dětmi, jejichž živitel je třeba
několik roků bez pevného zaměstnání, mají
přímo smrtelný strach před příchodem no-
vého dítěte. Proto je tolik pokoutních po-
tratů, proto tohle nešťastných matek
zmrzačí svoje zdraví nebo zahubí svůj život
nedovolenými zákroky. Tyto zvrácené po-
měry volají přímo zoufale po nápravě.
Stát, země, okresy, obce, parlament, ve-
řejnost i tisk musí udeřiti na tyto nesrov-
nalosti a pomoci chudým rodičkám v nej-
těžší době života a chudým matkám čet-
ných dětí pomoci podporou na výchovu
těchto a to na účet blahobytně žijících jed-
notlivců a rodin, které o děti nestojí.
Francie po celá desetiletí vydržuje
Fondy ku podpoře chudých rodin s větším
počtem dětí a dotuje je stamiliony franků
veřejných peněz. Švýcarské kanto-
ny také zavedly podobná opatření pro
mnohopočetné rodiny a chudé rodičky.
Rusko, přece tak populačně rostoucí,
obrací plně svoji tvář k rozvoji rodiny a
nejen zvyšováním úcty, ale také hmotnými
prostředky rodinu a mateřství plně podpo-
ruje. Itálie a Německo, fašistické
státy, podepřely rodiny a mateřství tak
četnými zákony, jako málokterý jiný stát.
Jugoslávie vrací se k podpoře rodin
s četnými dětmi u svých státních zaměst-
nanců. Maďarsko předkládá zákony,
jak podporami rodin a dětí zarazí tragedii
svého vymírání.
Není v Evropě pomalu státu, který by
se těmito životními otázkami nezabýval.
Státy demokratické, komunistické i fa-
šistické hledí zabezpečovati svůj rozvoj a
svoji budoucnost. Náš návrh z daleka ne-
vyčerpává nutnou zákonnou ochranu rodi-
ček a matek v republice. Ale obáváme se,
že velké, třeba oprávněné požadavky by se
umlčely odkazy na dlouhotrvající hospo-
dářské nesnáze. Jde nám o rychlé a nejnut-
nější opatření na ochranu chudých rodiček
a matek. Počítáme, že navrhované námi
finanční úhrady by mohly Zemským fon-
dům přinésti nejméně 30 milionů Kč ročně.
Kdyby jednotlivé země a okresy, které bu-
dou přece často tyto fondy potřebovati,
přidaly k dotaci 20, 000. 000 Kč, je zde zá-
klad, ze kterého se přece dá mnohé dobro
vykonati. Zákonodárci mohou přirozeně
připojiti nové zdroje příjmů, i odstupňo-
vati přirážky na daň důchodovou tak, aby
byla sociálně spravedlivou a zatěžovala
nejvíce kruhy bohaté a bezdětné. Tato ná-
rodní a státní solidarita ve věcech vývoje
státu musí se státi skutkem dříve nebo
později.
5
Národní shromáždění republiky Česko-
slovenské, jakož i vláda, musí dáti k ochra-
ně rodin a zrození i výchovy příštího po-
kolení dobrý příklad. Je nutno vrátiti se
k platové a mzdové soustavě, ve které se
bére na počet dětí a rodinu náležitý zřetel.
Soukromé podniky, zejména odkázané na
veřejné dodávky, musely by také tento
princip respektovati a tak poznenáhlu do-
stali bychom se do ovzduší příznivějšího
zabezpečení rozvoje republiky.
Provedení tohoto zákona není spojeno s finančními výlohami státu a doporuču-
jeme návrh k ústavnímu projednání výborům sociálně politickému,
zdravotnické mu a rozpočtovému poslanecké sněmovny.
V Praze, dne 31. ledna 1936.
Zeminová, Šmejcová, Bátková, dr Klapka, dr Neuman,
Babek, Stejskal, Jenšovský, Mikuláš, Tichý, Uhlíř, Netolický, Fiala, Hatina, dr. Patejdl,
Fr. Langr, Lanc, Tykal, dr Kozák, David, Richter.
Státní tiskárna v Praze. - 971-36.