Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 2. zasedání.

277.

Návrh

poslanců dr Neumana, dr Klapky, Uhlíře, Ferd. Richtra, Mikuláše a Hatiny
na vydáni zákona o obecních archivech.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne ................

o organisaci obecních archivů.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Každá obec v ČSR jest povinna pečo-
vati o řádné uložení, zabezpečení a do-
plňování svého obecního archivu a o tako-
vou jeho úpravu, aby sloužil potřebě jak
úřední, tak i vědecké, aniž by při tom hro-
zilo nebezpečí jeho poškození nebo ztráty.

§ 2.

Obecním archivem jest rozuměti souhrn
písemných, kreslených, tištěných, fotogra-
fických a jiných podobných památek vzeš-
lý výběrem za účely správními i vědec-
kými z materiálu nahromaděného organi-
ckou úřední činností obecni správy.

§ 3.

Podmínkou řádného uložení obecního
archivu jest:

a) jeho úschova,

b) odborné uspořádání a opatření řád-
ným inventářem.


2

§ 4.

Uschován má býti archiv v uzamčené,
suché a proti ohni opatřené místnosti. Ne-
ní-li takové místnosti, budiž uložen v pev-
ně uzavřené skříni, postavené v místnosti
zabezpečené proti vloupání a ohni.

§ 5.

Uspořádání a opatření archivu rádným
inventářem může provésti jedině osoba
znalá zásad odborné archivní práce.

§ 6.

Obce, mající více jak 20. 000 obyvatel,
jsou povinny za tímto účelem a pro další
správu obecního archivu ustanoviti zvlášt-
ního odborného úředníka s předběžným
archivním vzděláním, který však podle
potřeby obecní může konati i jinou agen-
du osvětového rázu.

Menším obcím se doporučuje pověřiti
uspořádáním a opatrováním obecního ar-
chivu profesora nebo učitele nebo jinou
osobu, jež má o věc opravdový zájem a
jež jest povinna říditi se pokyny orgánů
ministerstvem školství a národní osvěty
k tomu ustanovených.

Obcím, u nichž ani prvou ani druhou
možnost nelze splniti, ponechává se na vů-
li buď dáti svůj archiv odborně uspořá-
dati a zabezpečiti jej náležitým uložením
v bezpečné schránce nebo jej deponovati
v nejbližším městském archivu spravova-
ném odborným archivním úředníkem ne-
bo v městském archivu hlavního zemské-
ho města. V tomto případě jest obec po-
vinna správě těchto archivů přispívati
určitým příspěvkem předem smluveným
nebo stanoveným ve sporných případech
ministerstvem školství a národní osvěty.

§ 7.

Revisí obecních archivů ministerstvo
školství a národní osvěty pověří úředníky
větších městských archivů, kteří o svých
nálezech podávají zprávy ministerstvu
školství a národní osvěty. Podle potřeby
mají tito úředníci sestavovati inventáře
archivů malých obcí, nebo udíleti pokyny
a rady archivářům, spravujícím menší
obecní archivy.


3

§ 8.

Jestliže se shledá, že se obec o svůj
archiv a jeho řádnou správu nebo uspo-
řádání a bezpečné uložení nestará, má mi-
nisterstvo školství a národní osvěty prá-
vo naříditi deponování tohoto archivu v
nejbližším obecním archivu odborným ú-
ředníkem spravovaném, nebo v archivu
hlavního zemského města a předepsati
obci příspěvek na udržovací náklady, sta-
novený podle rozsahu uloženého archivu.

§ 9.

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení.

§ 10.

Provedením tohoto zákona se pověřuje
ministr školství a národní osvěty v doho-
dě s ministrem vnitra.

Důvodová zpráva.

K § 1. Každý stát musí pečovati o svoji
kulturu a to se neobejde bez zabezpeče-
ní oněch zdrojů, z nichž kulturní dění be-
re podněty a látku ke svému tvoření.
Obecní archivy jsou velmi důležitým ta-
kovým zdrojem, poněvadž nás poučují o
minulosti národa, země a života v ní. Ne-
dostatečná a zákonem neuložená péče o
obecní archivy už způsobila mnoho nedo-
zírných škod. Archivy byly zpřeházeny,
mnoho věcí ztraceno, prodáno, ba i za-
šantročeno do ciziny.

Podstata vědecké práce si vyžaduje,
aby byl zachráněn archiv každý, ať obsa-
huje co chce. Jen dostatečné množství
látky dovádí k soudům platným a pouču-
jícím.

Úschova a náležité vědecké zhodnoce-
ní obecních archivů má i význam mravní.
Národ znající svoji minulost nalezne ces-
tu sám k sobě, stane se sebevědomým a
tvořivého života schopným.

Je už, bohužel, smutným údělem každé-
ho kulturního statku, že ač jeho význam
pro vývoj státu a národa jest nad jiné dů-
ležitý, nedochází bezprostředního oceně-
ní. Až na nemnohé výjimky neuvědomují
si správy obcí, jak vzácné národní statky

jsou jim svěřeny v podobě obecních archi-
vů. Musí tedy péče o tyto statky jim býti
přikázána zákonem.

K § 6. U větších měst může se vyskyt-
nouti několik případů: 1. Archiv jest tak
velký a důležitý, že vyžaduje svoji vlast-
ní odbornou správu obstarávanou vyso-
koškolským úředníkem zvlášť pro ten pří-
pad jmenovaným. Vskutku mnohá města
už mají své odborné archiváře. 2. Archiv
jest sice důležitý a potřebný odborné pé-
če a správy, ale není tak rozsáhlý, aby
jím byl odborný úředník plné zaměstnán.
Tu jest možné několikeré řešení:

a) Správce archivu jest současně kusto-
dem městského musea.

b) Pro konceptního úředníka pověřené-
ho řízením obecní agendy osvětové vy-
žaduje se filosofické a odborné archivní
vzdělání a tento úředník jest současně
pak pověřen správou městského archivu.

V obojím případě budiž požadováno
předběžné odborné vzdělání.

U menších měst může býti správa obec-
ního archivu svěřena obecnímu knihovní-
kovi nebo osobě, jež má o věc zájem. Ře-
šení prvé neznamená pro obec podstatné


4

zvýšení obecních výdajů, neboť obecní
knihovník jest stejné placen obcí. V kaž-
dém případě budiž požadováno, aby tato
osoba navštěvovala kurs pro obecní archi-
váře. Takové kursy může v budoucnu
organisovati ministerstvo školství a ná-
rodní osvěty pomocí Osvětových sborů
ve všech městech, kde jsou odborně spra-
vované městské archivy.

Svěření archivu menších obcí v deposi-
tum odborně spravovaného městského ar-
chivu nebo archivu hlavního zemského
města jest jediným řešením pro obce, u
nichž se nelze nadíti, že by daly archiv
náležitě uspořádati.

Jde o obce, u nichž se často nenachází
více, než několik fasciklů písemností, tak-
že lze snadno archivy i několika set obcí
deponovati v některém z velkých archi-
vů městských. Zvlášť výhodné by bylo
deponování v archivech hlavních zem-
ských měst, poněvadž tyto archivy jsou
vybaveny velkými vědeckými knihovna-
mi a jsou středisky vědeckého badání o
městských dějinách, takže tam by se i po
této stránce těchto deposit využilo. Kdy-
by pro obec byl stanoven minimální roč-
ní příspěvek Kč 30. -, jest dobře možné,
že by několik set obcí zaplatilo odborné-
ho úředníka nutného k správě deponova-
ných archivů a náklad spojený s ulože-
ním. Drobné zatížení, jež by pro jednotli-
vé obce vzniklo, bylo by vyváženo mno-
honásobně tím, že obce by byly zbaveny
jednou pro vždy starosti a péče o svůj
archiv.

Svěřením archivu v depositum nevzda-
li by se obce svého vlastnického práva
vůči němu a mohly by si jej kdykoliv vy-
žádati zpět, jakmile by byla dána záruka
řádného uložení.

K § 7. Budou-li revisí obecních archivů
pověřeni úředníci větších městských ar-
chivů, kteří budou podávati o svých ná-
lezech zprávy ministerstvu školství a ná-
rodní osvěty resp. orgánu, který řečené
ministerstvo bude jmenovat jako vrchní
revisní instituci (na př. zemským archiv-
ním inspektorům), odpadne náklad, který
by nutně vznikl, kdyby revisi prováděly
osoby z některých ústředních ústavů a
úřadů. Prakticky by se věc provedla tak,
že podobně jako jsou Státním památko-
vým úřadem jmenováni státní konservá-
toři, jmenováni by byli archiváři větších
měst státními oblastními archivními in-
spektory.

S výkonem této funkce spojené výlohy
podléhající schválení ministerstva školství
a národní osvěty mohly by býti přenese-
ny na okresy zahrnuté do inspekční o-
blasti. Byly by to položky v celku nepa-
trné a okresy by se tím zhostily své po-
vinnosti, kterou v osvětovém ohledu mají
vůči obecním archivům.

K § 8. Právo dané ministerstvu školství
a národní osvěty tímto paragrafem jest
nutné, má-li se zabrániti tomu, aby se zá-
kon neminul vlastním účinkem.

Provedením tohoto zákona nevzniknou
státu žádné podstatné výlohy, takže není
potřebí připojiti návrh úhradový.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru inicia-
tivnímu, kulturnímu a ústavně-právnímu.

V Praze dne 21. ledna 1936.

Dr Neuman, dr Klapka, Uhlíř, Ferd. Richter, Mikuláš, Hatina,

Fiala, Bergmann, Netolický, Lanc, Jenšovský, Šmejcová, Stejskal, Tučný, Bátko-
vá, Zeminová, David, Polívka, dr Stránský, Fr. Langr, Babek, Hrušovský.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP