Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 2. zasedání.

275.

Návrh

poslanců Rudolfa Smetánky a Haššíka
na podstatné zmírnění všech zákonů, ubíjejících motorisaci.

Lavinovité odhlašování motorových vo-
zidel (osobních automobilů, nákladních
automobilů, autobusů a motocyklů), které
za měsíc leden t. r. jde již do desetitisíců,
je nejpádnější a nejvýmluvnější odpovědí
majitelů motorových vozidel na poslanec-
kou sněmovnou a senátem N. S. schvále-
né drakonické zákony, nepřihlížející na
skutečnou hospodářskou a finanční po-
tenci obyvatelstva. Škody takto vzniklé
budou jistě ohromné a ve svých důsled-
cích pro obranu státu přímo katastrofální,
jestliže zákonodárné sbory rychle ne-
zmírní nesnesitelná břemena, jež majite-
lům motorových vozidel byla uložena.

Je opravdu zbytečno zdůvodňovat ob-
šírnější nutnost co největšího rozmachu
motorisace. která se v celém světě těší
co nejvydatnější podpoře i se strany stá-
tu. Zatím co tedy všude počet motoro-
vých vozidel rapidně stoupá, u nás výro-
ba jde hlemýždím krokem ku předu. Po-
škozujeme tak průmysl, obchod, živnosti,
dělnictvo o možnost práce, výdělku, obži-
vy, poškozujeme státní pokladnu zmen-
šenými příjmy, nejvíce však poškozujeme
armádu a pohotovost státu pro případ vá-
lečného konfliktu. Je nepochopitelné, že
ačkoli v jiných odvětvích podnikání chce-
me úspěšně soutěžiti s cizinou, v této tak
eminentně důležité otázce, dotýkající se
samé existence státu, neprojevujeme sna-

hu se jí vyrovnat, což se nám, nedojde-li
k rychlé a radikální nápravě, stane na
bojištích jistě velmi osudným. Jak si
s motorisaci a jejím rozmachem stojíme
opravdu velmi zle nejlépe o tom nás pře-
svědčují cifry ročně vyrobených moto-
rových vozidel v cizině a u nás. Tak
v Německu vyrobilo se za rok 1935 ca
200. 000. ve Francii ca 150000 automobilu.
U nás pak kolem 10. 000. V poměru k Ně-
mecku a jeho počtu obyvatel musilo by
býti u nás vyrobeno ca 50. 000, v poměru
k Francii rovněž přibližně týž počet vozů.

Nyní odhlašují majitelé motorových vo-
zidel více vozů, než se za rok u nás vy-
robilo. Takovýto stav je prostě neudrži-
telný, nemožný. Motorisace u nás je ne-
jen poškozována, ale v pravém slova
smyslu ubíjena. K nesmírné ovšem ra-
dosti našich příštích nepřátel, jimž se je-
jich práce hodně ulehčuje. Zákonodárné
sbory ubíjením motorisace pomáhají ne-
přátelům předem k vítězství vlastní
armádě k porážce. A tomu se říká u nás
účinná podpora brannosti a vojenské po-
hotovosti státu.

Nechceme-li se opravdu dočkat svou
vlastní vinou vojenské porážky se všemi
katastrofálními následky, nutno se od-
hodlat rychle k nápravě všech hříchu a
škod, spáchaných na motorisaci.


Podepsaní proto navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, aby dala resortním
ministerstvům vypracovati a urychleně
předložiti návrh radikální změny všech
dosud vydaných zákonů a nařízení brzdí-
cích a ničících rozvoj motorisace.

Tento návrh budiž přikázán výborům iniciativnímu, technicko-
dopravnímu, brannému a rozpočtovému.

V Praze dne 21. ledna 1936.

Smetánka, Haššík,

dr Domin, dr Novotný, Kut, Chmelík, dr Štůla, Jan Sedláček, Knebort, Sivák,
dr Pružinský, inž. Schwarz, inž. Protuš, dr Rašin, Ježek, Kendra, Čavojský, Su-
roviak, Turček, Danihel, Florek, Sidor, Onderčo, Špaček, dr inž. Toušek, Holeček,

dr Wolf, Dembovský.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP