Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.
IV. volební období. 2. zasedání.
269.
Návrh
poslance Krosnáře
na vydání zákona o mimořádné nouzové výpomoci pro nezaměstnané v zimním
období 1936.
Podepsaní navrhují, aby se poslanecká sněmovna usnesla na tomto zákoně:
Zákon
ze dne .................
o mimořádné nouzové výpomoci pro nezaměstnané v zimním období 1936.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Na mimořádnou nouzovou výpomoc pro
nezaměstnané bude v zimním období 1936
kromě prostředků již povolených použito
dalších obnosů 54 milionů Kč na nákup
potravin a Jejich příděl nezaměstnaným.
§ 2.
Na příděl potravin má nárok každý ne-
zaměstnaný, který nepobírá podporu po-
dle zákona čís, 74/1930 Sb. z. a n o gent-
ském systému ve znění vládního nařízení
čís. 161/1933 Sb. z. a n., nebo který po-
bírá podporu podle gentského systému,
ale u něhož státní příplatek k podpoře
v nezaměstnanosti není vyšší než 30 Kč
týdně.
2
§ 3.
Každý nezaměstnaný má nárok na ten-
to příděl potravin:
u tuků - 1 kg pro živitele rodiny, 1/2 kg
pro svobodného na měsíc;
u pšeničné mouky - 10 kg pro živitele
rodiny, 5 kg pro svobodného na celé
období;
u ječné kávy - 2 kg pro živitele rodiny
a 1 kg pro svobodného na celé období;
u cukru - 3 kg pro živitele rodiny a
2 kg pro svobodného na celé období.
§ 4.
Nárok na příděl potravin vzniká od
prvního dne nezaměstnanosti.
§ 5.
Tento zákon nabývá platnosti dnem
vyhlášení. Tímže dnem pozbývají plat-
nosti všechna zákonná ustanovení tomuto
zákonu odporující.
Provedení tohoto zákona se ukládá mi-
nistru sociální péče v dohodě se zúčast-
něnými ministry.
Odůvodněni.
Akce nouzové výpomoci, usnesená vlá-
dou pro zimní období 1935/36, ukázala se
naprosto nedostatečnou. Počet nezaměst-
naných je daleko větší než v době, kdy
tato akce byla usnesena a než vláda tehdy
. předpokládala.
Nejen proto, že potravinová akce byla
určena pouze pro nezaměstnané, nepobí-
rající podpor podle gentského systému a
pro ty, kteří pobírají podpory podle gent-
ského systému v nejnižších třídách; ale
také proto, že byli vyřazeni nezaměstna-
jí ze sta okresů nazývaných zemědělský-
; mi, z obcí, kde počet nezaměstnaných ne-
ní vyšší než deset a že v praksi jsou vy-
Ťazovány mnohé tisíce nezaměstnaných,
o nichž úřady tvrdí, že mají jiné dosta-
tečné příjmy. Avšak ani těm, jichž nárok
je nepopiratelný, se přídělu potravin veli-
ce často nedostává, jednak pro libovůli
úřadů, jednak pro nedostatek prostředků,
které na potravinovou akci byly věnová-
ny.
Všechny tyto skutečnosti působí, že
hladovící a mrznoucí nezaměstnaní musí
se denně domáhati přídělu i těch málo po-
travin, kteťé jsou jim přislíbeny. V dů-
sledku libovůle okresních úřadů a bez-
ohledného zakročování ozbrojené moci
dochází k bouřím, které jsou důkazem ve-
liké nouze nezaměstnaných a skutečnosti,
že jim dochází trpělivost tolikrát zneuží-
vaná.
Je proto náš návrh, aby dosavadní ob-
nos 54 miliony Kč, věnovaný na potravi-
novou akci pro nezaměstnané, byl zvý-
šen aspoň na dvojnásobek, naprosto o-
právněn. Jsme si sice vědomi, že ani tak
zvýšený obnos není přiměřený veliké bí-
dě nezaměstnaných; ale jde nám o to, aby
3
byly zmírněny aspoň nejhorší následky
nezaměstnanosti a aby byla odstraněna
libovůle, která se denně ukazuje při vy-
řazování mnohých nezaměstnaných i z to-
ho tak malého přídělu potravin.
Z posléze uvedeného důvodu navrhuje-
me také, aby nárok na příděl potravin byl
opřen o zákon a aby tento nárok byl za-
ručen každému nezaměstnanému, který
nepobírá podpory podle gentského systé-
mu, nebo u něhož činí státní příplatek
k podpoře v nezaměstnanosti podle gent-
ského systému méně než 30 Kč týdně.
Nárok na příděl potravin má podle naše-
ho návrhu vzniknouti prvním dnem ne-
zaměstnanosti. Uskutečnění našeho ná-
vrhu nesmí samozřejmě býti provázeno
snížením jiných požitků, kterých se ne-
zaměstnaným dostává dosud.
Pokud se týče výloh 54 milionů Kč,
které vzniknou provedením našeho ná-
vrhu státní pokladně, navrhujeme, aby ty-
to výlohy byly kryty úvěrovými opera-
cemi, které budou na zmírnění nouze ne-
zaměstnaných zajisté vhodné a účelné.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru soci
álně-politickému k projednání do 8 dnů.
V P r a z e dne 20. ledna 1936.
Krosnář,
Kopřiva, Široký, Kosik, Sliwka, Beuer, Synek, Borkaňuk, Schmidke, Vodička, B.
Köhler, Dvořák, Klima, dr Jar. Dolanský, Kliment, Vallo, Nepomucký, Zupka, Ho-
dinová-Spurná, Slánský, Šverma.