Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 2. zasedání.

234.

Návrh

poslanců Petra, Bezděka a dra Mičury
na vydání zákona o zadávání veřejných dodávek a prací.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne ........................................

o zadávání veřejných dodávek a prací.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

článek I.

§ 1.

Ustanovení tohoto zákona platí pro dodáv-
ky a práce, které zadávají úřady státní sprá-
vy, jimi spravované podniky, ústavy a fondy,
dále úřady, ústavy a podniky autonomních
svazků územních (země, okres, obec), jakož
i dodávky a práce státem podporované.

§ 2.

Ustanovení tohoto zákona netýkají se:

1. Dodávek, jež jsou vyhrazeny drobným
živnostníkům podle zvláštních ustanovení.

2. Dodávky a práce pro účele vojenské, jež
podle rozhodnutí ministerstva národní obra-
ny veřejnou soutěž nepřipouštějí.

3. Dodávky výrobků polního a lesního hos-


2

podářství, o kterých platí zvláštní zadávací
řád.

4. Dodávky a práce, které se provádějí
ve vlastní režii některým odvětvím státní
správy, budou-li ovšem povoleny nejblíže nad-
řízeným úřadem.

5. Uměleckých zakázek, uměleckých oprav,
vyjímaje stavební úpravy.

Článek II.

§ 3.

Dodávky a práce podle § 1 buďtež zadá-
vány jediné těm podnikatelům, kteří jsou
československými státními občany, zachovalí,
mají zaplacené daně, nedluží pojistné podle
zákonů o sociálním pojištění, kteří uzavřeli a
řádně dodržují hromadné smlouvy pracovní,
a to veřejnou soutěží kromě výjimek v §§ 4
a 5 uvedených.

§ 4.

S vyloučením veřejnosti, t. j. soutěží ome-
zenou, mohou býti zadávány:

a) dodávky a práce, jichž veřejné roze-
psání bylo by v rozporu s vojenskými nebo
jinými důležitými veřejnými zájmy, nebo by
způsobilo průtah v provedení na újmu veřej-
né bezpečnosti;

b) dodávky nebo práce, jež v čase zadání
mohou býti provedeny vhodným způsobem
jako některými podnikateli, nebo k jichž pro-
vedení je zapotřebí zvláštní odborné znalosti,
hodnověrnosti a již osvědčené výkonnosti;

c) dodávky a práce, jejichž úhrnná hod-
nota nepřesahuje 150. 000 Kč, jde-li o práce
živnostenské 25. 000 Kč. V tomto případě buď-
tež vyzváni k podání nabídky zpravidla nej-
méně tři uchazeči.

§ 5.

Z volné ruky, t. j. s vyloučením soutěže
mohou se zadati:

a) dodatečné objednávky původnímu do-
davateli nebo podnikateli, nežádá - li vyšších
cen, pokud tyto dodatečné objednávky nečiní
více než 20% původní dodávky nebo práce a
pokud není možno rozepsati pro tyto doda-
tečné práce zvláštní nabídkové řízení. Tato
omezení neplatí, jde-li o doplnění dodávek
nebo prací, jež jsou nerozlučně spojeny s pů-
vodní zadávkou a při nichž jest prokázáno,


3

že v zájmu věci mohou býti provedeny toliko
původním dodavatelem nebo podnikatelem;

b) dodávky a práce, které mohou býti pro-
vedeny v tuzemsku toliko určitým podnikem
v žádané jakosti, nebo které požívají paten-
tové nebo vzorkové ochrany;

c) naléhavé dodávky a práce, jež z vojen-
ských důvodů nebo jiných důležitých veřej-
ných, dopravních neb obchodních zájmů na-
prosto nestrpí odkladu;

d) monopolní a speciální předměty;

e) dodávky, jejichž úhrnná hodnota nepře-
sahuje 10. 000 Kč, a práce, jichž úhrnná hod-
nota nepřesahuje 25. 000 Kč;

f) dodávky a práce, pro něž při veřejné
neb omezené soutěži ani druhým rozepsáním
nebylo dosaženo vhodného výsledku.

článek III.

§ 7.

Dodávky a práce již rozepsané, ale dosud
nevyřízené, provedou se podle dosavadních
předpisů.

§ 8.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vy-
hlášení a s výjimkou uvedenou v § 7 nahra-
zuje všechna dosavadní nařízení, jichž plat-
nost ruší.

§ 9.

Provésti tento zákon se ukládá ministru
veřejných prací v dohodě se zúčastněnými mi-
nistry.

Odůvodnění.

Vládní nařízení č. 667 z r. 1920, jímž
upraven byl zadávací řád pro státní práce
a dodávky, zůstalo po dobu platnosti ne-
změněno, ač jeho úprava byla opravdu žá-
doucí. Již ta okolnost, že toto vládní naří-
zení upravuje podmínky pro dodávky a
práce pouze pro státní správu a nevzta-
huje se na dodávky pro veřejnou správu
vůbec, t. j. i pro samosprávné svazky a je-
jich ústavy, je dostatečným důvodem, aby
naléhavou a žádanou novelisací v tom smy-
slu, že v budoucnu všechny dodávky a
práce pro veřejnou správu, stát, země,

okres, obce, a jimi spravované ústavy, bu-
dou zadávány podle jednotných pravidel
stanovených zákonem a podle jednotného
zadávacího řádu.

Všeobecně bylo si stěžováno, že ustano-
vení zadávacího řádu neposkytují náleži-
tou ochranu zaměstnancům a subdodava-
telům, na dodávkách nebo pracech pro stát
súčastněným. Tato okolnost vyplynula
z toho, že zadávací řád dával právo pouhé
kontroly. Tím se stalo, že pro státní do-
dávky a práce nebyla závaznou podmínka
řádné úpravy mezd v oferujícím podniku a


4

kontrola ve smyslu vládního nařízení 667
byla proto i neúčinná. Nebylo neobvyklým
vjevem, že právě na účet dělnických a za-
městnaneckých platů byla uměle snižo-
vána výše nabídky.

Tento nezdravý a hospodářsky krutý
systém jednostranné svobody ve stanovení
náhrady za práci je žádoucno odstraniti.
To se může státi jedině tím, bude-li záko-
nem o zadávání veřejných prací a dodávek
uložena dodavatelům povinnost předklá-
dání úředně ověřeného opisu (výpisu) hro-
madné smlouvy pracovní, jíž jsou u oferu-
jící firmy (podniku, závodů) upraveny
mzdové poměry.

Není neobvyklým zjevem skutečnost, že
státní dodávku dostali podnikatelé, kteří
před tím diktátem snížili mzdy svým za-
městnancům. Toto soustavné porušování
mzdové hladiny vedlo u nás k úžasným a
křiklavým rozdílům mzdovým. Na odstra-
nění této mzdové rozdílnosti musí míti
státní správa zájem. Nelze-li zlepšení do-
sáhnouti ve všeobecném směru, je jistě
samozřejmou povinností státní správy, aby
tak učinila alespoň výjimkou pro podniky,
jimž jsou a budou zadávány veřejné do-
dávky a práce. Bude-li předložen ověřený
opis hromadné smlouvy pracovní a v na-
bídce odděleně vypočtena mzda podle sazeb
obsažených v hromadné smlouvě, bude již
to zárukou, že zaměstnanci budou míti za-
ručen spravedlivý podíl na státní dodávce.

Náš požadavek, aby nabídky dodavatelů,
kteří nemají žádné hromadné smlouvy pra-
covní a kteří porušili zákonná nebo smluv-
ní ustanovení na ochranu zaměstnanců,
předpisy o nemocenském, invalidním, sta-
robním, úrazovém a pensijním pojištění,
jakož i těch, kteří smluvenou mzdu (plat)
zadržují, a pojistné podle zákonů o sociál-
ním pojištění neplatí, byly vyloučeny ze

zadávacího řízení, je oprávněný, stejně tak
jako požadavek zvýšeného práva kontroly
zadávacího úřadu nad pracemi s dodávkou
spojenými.

Neméně důležitým je požadavek, aby
podnikatelé a dodavatelé nepřekročovali
ustanovení zákona o 8 hodinové pracovní
době a to tak, že při provádění prací a do-
dávek pro stát budou zachovávati pracovní
týden, v němž skutečná pracovní doba za-
městnanců nebude trvati déle než osm ho-
din denně a ne déle, než 40 hodin týdně.

Nová úprava zadávacího řízení pro do-
dávky a práce musí také vyloučiti nabídky
uchazečů, kteří nejsou československými
státními příslušníky, stejně tak jako vy-
loučiti pracovní účast dělníků a zaměst-
nanců, nemajících československé státní
příslušnosti.

Zadávací řád, vydaný na základě tohoto
zákona, nechť je upraven tak, aby ve všech
směrech poskytoval náležitou kontrolu za-
dávacího úřadu nad plněním převzatých
závazků, s dodávkou nebo prací spojených,
aby se tak předem vyloučila možnost ne-
kontrolovaného překročování rozpočtu.

Je povinností státní správy, aby při pro-
vádění plánu pomoci průmyslu a nezaměst-
naným velkým investičním programem
zabezpečila novým zadávacím řádem dosta-
tečný mzdový podíl dělnictvu a zaměstna-
nectvu a důkladnou kontrolou znemožnila
nezdravé zjevy, tak často se vyskytující
při státních dodávkách a pracech.

To se stane, bude-li schválen náš návrh
zákona o zadávacím řízení a na jeho pod-
kladě vydán nový zadávací řád pro dodáv-
ky a práce státním a jiným veřejným svaz-
kům, zemím, okresům, obcím, a jimi spra-
vovaným ústavům. Přijetím tohoto zákona
nevzniknou státní správě žádné výdaje
nové.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru ini-
ciativnímu a ústavně-právnímu k projednání,

V Praze, dne 10. prosince 1935.

Petr, Bezděk, dr Mičura,

Stanislav, dr Hula, Knotek, Otáhal, Zajíček, Brukner, dr Novák, Šamalík, Řičář, Svět-
lík, Vičánek, Hintermiiller, V. Sedláček, Bayer, Stašek, dr Jos, Dolanský, Janalík,

Košek.

Státní tiskárna v Praze - 5838-35.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP