Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.
IV. volební období. 2. zasedání.
209.
Návrh
poslanců Zápotockého, dr Jaromíra Dolanského, Schenka, Schmidkeho, Borkaňuka
a Šliwky
na vydání zákona, jímž se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne
19. července 1921, čís. 267 Sb. z. a n. o státním příspěvku k podpoře nezaměst-
naných ve znění zákona ze dne 5. června 1930, čís. 74 Sb. z. a n. a vládního
nařízení ze dne 29. července 1933, čís. 161 Sb. z. a n.
Podepsaní navrhují, aby se poslanecká sněmovna usnesla na tomto zákoně:
Zákon
ze dne.... ..........,
jímž se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 19. července 1921,
čís. 267 Sb. z. a n. o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných ve znění
zákona ze dne 5. června 1930, čís. 74 Sb. z. a n. a vládního nařízení ze dne
29. července 1933, čís. 161 Sb. z. a n.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
§ 1 se mění a zní takto:
Zaměstnanci, kteří podléhají povinnému ne-
mocenskému pojištění, mohou si zajistiti
nárok na stálý příplatek k podpoře v neza-
městnanosti za podmínek uvedených v tomto
zákoně, členům vrátivším se z vojenské
služby se zachovává nárok na podporu v ne-
zaměstnanosti, pobírali-li ji před nastoupením
vojenské služby, ale nevyčerpali jí; tyto
osoby mohou vyčerpati podporu po návratu
z vojenské služby.
2
§ 2.
§ 4, odst. 1., č. 3. se mění a zní takto:
3. Stanovení výše podpory, podmínek ná-
roků a způsob výplaty jsou určeny stanovami
odborové organisace, pokud neodporují usta-
novením zákona, člen odborové organisace je
oprávněn zabezpečiti si vyšší nároky placením
členských příspěvků ve vyšší třídě než odpo-
vídá jeho průměrné mzdě za časovou jednotku
(za hodinu, týden, měsíc a pod).
§ 3.
§ 4, odst. 1., č. 4. se mění a zní takto:
4. Přiznání státního příplatku musí býti
vázáno na průkaz, že se nezaměstnaný marně
hlásil o zaměstnání u veřejné zprostředkova-
telny práce nebo u odborové zprostředkova-
telny práce, která bude v tomto směru uznána
za rovnocennou zprostředkovatelně veřejné,
ihned, jakmile uplatnil nárok na podporu v ne-
zaměstnanosti; další vyplácení státního pří-
platku je vázáno na průkaz, že nezaměstnaný
se hlásil aspoň třikráte v týdnu u veřejné
zprostředkovatelny práce nebo místa, které
zprostředkovatelna označila nebo u obce po-
bytu nebo ve skupině odborové organisace,
je-li zprostředkovatelna od ní vzdálena více
než 3 km. Tohoto průkazu není třeba, bylo-li
to nezaměstnanému z vážného důvodu zne-
možněno.
§ 4.
§ 4, odst. 1., č. 7. se mění a zní takto:
7. Odborová organisace jest povinna podro-
biti se státnímu dohledu na hospodaření stát-
ním příplatkem, který provádí ministerstvo
sociální péče a ministerstvo financí.
§ 5.
§ 4, odst. 3., se mění a zní takto:
3. S výplatou státního příplatku k podpoře
v nezaměstnanosti může odborová organisace
počíti teprve až dostane od ministerstva
sociální péče k tomu svolení; totéž platí ob-
dobně o účinnosti změn stanov nebo pravidel.
Nedojde-li od ministerstva sociální péče za-
mítnutí do dvou měsíců, jest považovati ozná-
mení odborové organisace za schváleno.
§ 6.
§ 5, č. 2 se mění a zní takto:
2. kdo má sice nárok na podporu v neza-
městnanosti podle stanov odborové organi-
3
sace, ale nebyl před tím než uplatnil nárok na
podporu v nezaměstnání již po tři měsíce
jejím členem. Započítává-li však odborová
organisace přistupujícímu členovi do členské
doby i členství v jiné odborové organisaci,
platí to i pro státní příplatek.
§ 7.
§ 5, č. 5 se mění a zní takto:
5. kdo pro své tělesné nebo duševní vlast-
nosti je ke každému zaměstnání neschopen.
§ 8.
§ 6, č. 4. se mění a zní takto:
4. V podpůrném roce má člen nárok na
řádnou podporu se státním příplatkem po
dobu 26 týdnů. Nárok na novou podporu
počíná za rok ode dne, za který byl státní pří-
platek vyplacen jako za prvý podpůrný den
v předchozím podpůrném období.
§ 9.
§ 7, odst. 1., č. 1. se mění a zní takto:
1. Státní příplatek se rovná co do výše troj-
násobku podpory, kterou podporovanému vy-
plácí odborová organisace ze svých peněz.
§ 10.
§ 7, odst. 2. se mění a zní takto:
2. U ženatého člena nebo provdané členky,
kteří prokáží alespoň jednoroční dobu člen-
ství v odborové organisaci, dále u svobodného
člena nebo členky, kteří prokáží pětiletou dobu
členství v odborové organisaci, činí státní pří-
platek čtyřnásobek organisační podpory, čtyř-
násobek organisační podpory náleží také svo-
bodným členům a členkám, pečují-li o své děti
a nepobírají pro ně pravidelné alimentace
nebo starají-li se o své rodiče, sourozence nebo
i jiné osoby, s nimiž žijí ve společné domác-
nosti.
§ 11.
§ 7, odst. 4. se mění a zní takto:
4. Státní příplatek k podpoře, kterou pod-
porovanému vyplácí odborová organisace ze
svých peněz a která nesmí být nižší nežli
075 Kč denně, nesmí převyšovati částku
18- Kč denně, při čemž součet podpory a
státního příplatku nesmí převyšovati dvě tře-
tiny původní mzdy nezaměstnaného; oč tento
součet převyšuje dvě třetiny původní mzdy
4
nezaměstnaného, o to se sníží organisační pod-
pora. Při přechodném, hůře placeném zaměst-
nání, jest při posuzování poslední mzdy neza-
městnaného říditi se mzdou zaměstnání, jež
toto přechodně předcházelo. Ustanovení, kte-
rými se jinak obmezuje výše státního pří-
platku, se ruší.
§ 12.
§ 8 se mění a zní takto:
Nárok na státní příplatek nezaměstnanosti
přísluší nezaměstnanému, trvá-li nezaměst-
nanost aspoň 7 dní, jdoucích po sobě, od
prvního dne nezaměstnanosti.
§ 13.
článek III., odst. 1. se mění a zní takto:
1. členem odborové organisace, který nárok
na podporu se státním příplatkem podle
tohoto zákona ještě nenabyl, nebo již vyčerpal
a jest bez své viny nezaměstnaným, má nárok
na mimořádnou podporu v nezaměstnanosti
a státní příplatek po dobu 13 týdnů v roce.
Článek III., odst. 2. se ruší.
§ 14.
článek VI. se mění a zní takto:
Ministerstvo sociální péče přizná odboro-
vým organisacím předběžné náhrady účtů za
vyplacený státní příplatek ve výši 90 % a po-
skytne zálohy na výplatu státních příplatků
do výše průměrně 6-9ti měsíční potřeby.
§ 15.
1. Odborovým organisacím, které o to
zvláštním podáním požádají a prokáží, že
jejich fond určený na podporu nezaměstna-
ných je pasivním, bude povoleno vybírání
mimořádného příspěvku. Povolení taková
uděluje ministerstvo sociální péče. Mimořádný
příspěvek, byl-li povolen, nesmí převyšovati
včetně jakýchkoliv jiných srážek (tedy i člen-
ského příspěvku) jednu polovinu organisační
podpory a u odborových organisací mimo-
řádně postižených krisí a nezaměstnaností dvě
třetiny organisační podpory.
2. Kvóta do fondu na podporu nezaměst-
naných bude odváděna z členských příspěvků
vybíraných odborovou organisací ve výši,
kterou určuje sjezd nebo představenstvo od-
borové organisace.
3. Odborové organisace, které provádějí vý-
platu podpor v nezaměstnanosti se státním
5
příplatkem, dostanou na úhradu výloh spo-
jených s prováděním zákonných ustanovení
režijní poplatek, jehož výše bude pro každý
běžný rok stanovena ministerstvem sociální
péče v dohodě s odborovými organisacemi za
každý podpůrný případ. Pro rok 1935 a 1936
činí režijní poplatek za každý podpůrný
případ 10- Kč.
§ 16.
1. Tento zákon nabývá účinnosti dnem vy-
hlášení; tímže dnem pozbudou platnosti
všechna ustanovení mu odporující.
2. Provedením zákona se pověřuje ministr
sociální péče v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Odůvodnění:
Přes všechna ohlašování opatření k zmír-
nění nezaměstnanosti a přes všechna vyka-
zovaná data o oživení výroby přesahuje po-
čet nezaměstnaných stále více než 700. 000
osob. Je zřejmo, že nezaměstnanost jako
důsledek krise kapitalistického výrobního
řádu stává se zjevem trvalým. Většina ne-
zaměstnaných je nejen po dlouhé měsíce,
ale po celou řadu let vyřazena z výrobního
procesu bez sebemenší naděje na opětné
získání trvalého zaměstnání a bez finanč-
ních prostředků.
S pokračující krisí a rostoucí vyčerpa-
ností nezaměstnaných stává se otázka za-
bezpečení existencí nezaměstnaných a pod-
půrné péče stále palčivější. Leč místo zlep-
šení se podpůrná péče dalekosáhle zhoršo-
vala. I nedostatečná ustanovení původního
zákona o státním příspěvku k podpoře neza-
městnaných vyplácené odborovou organi-
sací (t. zv. gentský systém), podle něhož je
podporována asi jedna třetina celkového
počtu nezaměstnaných, byla posledním vlád-
ním nař. č. 161 /33 Sb. z. a n. značně zhor-
šena. Při tom nezaměstnaní odborově ne-
organisovaní nebo ti, kteří z jakýchkoli dů-
vodů nárok na podporu od odborové organi-
sace nemají, jsou odkázáni na jeden, dva
stravovací lístky v ceně 10 až 20 Kč týdně
a řada z nich je zbavena i této ubohé pod-
pory.
Dělníci se právem domáhali a domáhají
toho, aby tento naprosto nevyhovující stav
byl odstraněn a aby byly zavedeny řádné
podpory pro všechny nezaměstnané po celou
dobu nezaměstnanosti. Tím více se pak děl-
níci staví proti všem opatřením, jež ještě
zhoršila dosavadní nedostatečnou podpůr-
nou péči. Zejména jsou dělníci pobouřeni
poslední novelisací zákona, kdy vládním na-
řízením čís. 161 ze dne 29. července 1933 a
výnosem ze dne 25. srpna 1933, čís. 36. 000-
III. e 33 byl státní příplatek k podpoře orga-
nisační dalekosáhle snížen a zavedena řada
ustanovení, která znamenají neslýchané
šikany nezaměstnaných a oklesťování jejich
i tak zúžených nároků.
Všechny odborové ústředny a to Sdružené
průmyslové svazy, Odborové sdružení čsl..
Československá obec dělnická a Zentrale Ge-
werkschaftskommission des deutschen Ge-
werkschaftsbundes se vyslovily pro zru-
šení těchto zhoršovacích ustanovení a pro
zavedení původní výše státního příplatku.
Komunistická strana, žádajíc zásadně za-
vedení řádných podpor v nezaměstnání pro
všechny nezaměstnané a po celou dobu ne-
zaměstnanosti, staví se plně za požadavek
odborových organisací, aby do doby nahra-
zení gentského systému všeobecnou a do-
statečnou podporou bylo zabráněno nejen
jakémukoliv zhoršování dnešního stavu, ale
provedeno aspoň částečně zlepšení zrušením
vládního nařízení čís. 161/33.
Toto vládní nařízení snížilo v prvé řadě
státní příplatek, který dříve činil tří až čtyř-
6
násobek, na tří i jednonásobek a zhoršilo
tak postavení nezaměstnaných právě v době.
kdy vzhledem k dlouholeté krisí a zvýšené
vyčerpanosti nezaměstnaných bylo naopak
třeba zlepšení podpor. Místo aby tíže krise
a nezaměstnanosti byla aspoň částečně pře-
nesena na hospodářsky silné. t. j. kapita-
listy, byla přenesena na sociálně nejslabší,
t. j. na nezaměstnané dělníky a jejich od-
borové organisace. Tak se stalo, že místo
preliminovaných 700 milionů Kč bylo na
všechny podpory vydáno v roce 1934
jen 648 milionů, tedy o 52 miliony méně,
ač se předpokládalo, že celkové náklady pře-
kročí částku zařazenou do rozpočtu už se
zřetelem na úspory očekávané v důsledku
provedeného zhoršení gentského systému.
Jak se účinky vládního nařízení čís. 161/
33 Sb. z. a n. projevily u jednotlivých ne-
zaměstnaných a u odborových organisací,
je patrno z těchto skutečností:
Před vydáním tohoto vládního nařízení
činila u Průmyslového svazu dělnictva tex-
tilního výplata státního příspěvku u jed-
noho nezaměstnaného roku 1933 průměrně
Kč 393'21 a po novelizaci, roku 1934 prů-
měrně Kč 291'59, t. j. snížení o Kč 131'62.
čili o 34%. Svaz kovodělníků (předseda
poslanec A. Hampl) vyplatil roku 1933 na
státním příplatku Kč 62, 304. 000'- a roku
1934 Kč 35, 734. 000-, t. j. méně o Kč
26570. 000'-. čili o 42%.
Proto navrhujeme, aby od 1. 1edna 1936
vstoupil v platnost návrh tohot zákona,
který zvyšuje opět státní příspěvek na tří
až čtyřnásobek, jako tomu bylo před vydá-
ním nařízení čís. 161/33. Současně navrhu-
jeme, aby byla zrušena všechna ustanovení,
jež umožňují vylučování tisíců nezaměstna-
ných členů odborových organisací z nároku
na státní příplatek nebo umožňují jeho sní-
žení na míru nejnižší.
K§1.
Nárok na státní příplatek.
Podle našeho návrhu mohou získati bezpod-
mínečný nárok na podporu v nezaměstna-
nosti zaměstnanci všech kategorií, pod-
léhající povinnému nemocenskému pojiš-
tění, tedy i dělníci sezónní. Původní zákon,
podle něhož mají nárok jen příslušníci ČSR
a těch států, které mají obdobná opatření
pro příslušníky ČSR (reciprocita), vylučuje
z podpory mnoho organisovaných dělníků,
pracujících a bydlících na území ČSR, jimž
však nebyla přiznána státní příslušnost
nebo kteří jsou příslušníky států, s nimiž
nebyla reciprocita sjednána. Je proto třeba
přiznati nárok na podporu i těmto zaměst-
nancům. Navrhujeme, aby osoby vrátivší se
z vojenské služby mohly dobírati podporu
po návratu z vojny, poněvadž dosud bylo
nastoupení vojenské služby považováno za
přerušení a člen musil čekati nových šest
týdnů na podporu.
K §2.
Navrhovaným ustanovením má býti do-
cíleno, aby státní příspěvek k podpoře orga-
nisační dostával člen v oné příspěvkové
třídě, kterou si v odborové organisaci platí
a aby nebyl nadále nucen přestupovati do
nižších příspěvkových tříd se sníženou pod-
porou v důsledku toho, že poklesla jeho
mzda. Námitka, že dělníci s nízkou mzdou
mohli by tak docíliti vyšších podpor v ne-
zaměstnanosti než činí jejich mzda, je úplně
lichá, poněvadž zůstává v platnosti ustano-
vení, že celková podpora nesmí přesahovati
dvě třetiny mzdy. což jest ustanovení úplně
dostačující k obmezení výše podpory. Pře-
vyšuje-li však podpora dvě třetiny mzdy,
nechť se pak o to sníží podpora organisační
a nikoliv státní příplatek, jak tomu bylo až
doposud. Svým návrhem snažíme se zacho-
vati členům jejich získaná práva a umožniti
odborovým organisacím větší příjem ze za-
placených příspěvků.
K § 3.
Původní zákon doplňujeme zlepšenou
textací vládního nařízení čís. 161/33 Sb. z.
a n. o hlášení nezaměstnaných. Podle pů-
vodního zákona mohl se nezaměstnaný hla-
sití v místě pobytu, když vzdálenost od
zprostředkovatelny práce byla větší než
6 km. Novelisací se vzdálenost snížila na
3 km. Doplňujeme zákon tím, aby další hlá-
šení mohla býti potvrzována v odborové
skupině a ustanovením, že nárok počíná
ihned, jakmile nezaměstnaný jej uplatnil,
místo dosavadního "jakmile se stal neza-
městnaným".
K §4.
Vypouští se poslední odstavec vládního
nařízení čís. 161/33 Sb. z. a n., který zhor-
šoval původní zákon tím, že ministerstvo
7
sociální péče v dohodě s ministerstvem fi-
nancí může státní příplatek odepříti, zasta-
viti nebo rozhodnouti o jeho výši.
K § 5.
Ruší se ustanovení vládního nařízení čís.
161/33, které přeneslo rozhodování s mini-
sterstva sociální péče na vládu a zhoršovalo
původní zákon tím, že zásady podpůrných
pravidel upravují se vládní vyhláškou a na-
řízením, aby podpůrná pravidla, stanovy a
jejich změny schvalovalo ministerstvo so-
ciální péče, bez jehož schválení nestaly se
účinnými. Podle citovaného vládního naří-
zení nesmí odborová organisace počít s vý-
platou státního příplatku pokud nedostane
od vlády svolení, kdežto původní zákon měl
ustanovení lepší.
K § 6.
Pozbývání nároku. Ruší se pří-
slušné ustanovení vládního nařízení čís. 161/
33 Sb. z. a n. a zavádí se znovu lepší znění
původního zákona. Ve vládním nařízení sta-
noví se podmínka pro získání nároku na 6 ti-
měsíční členství, kdežto v původním zákoně
bylo 3měsíční. V prvé větě zaměňují se
slova "se stal nezaměstnaným" za slova
"uplatnil nárok na podporu v nezaměstna-
nosti".
K § 7.
Dosavadní znění zákona: "kdo pro své
tělesné nebo duševní vlastnosti není pravi-
delného zaměstnání schopen" není dost
jasné a úřady i úředníci ministerstva so-
ciální péče vykládají si je svým, mnohdy
různým způsobem; to působí odborovým
organisacím veliké finanční ztráty na vy-
loučeném státním příplatku. V prvé řadě
postihuje ty členy, kteří pobírají invalidní
důchod, provisionisty a pensisty. Svazům
jsou vylučovány veliké obnosy na státním
příplatku i u těch členů, kteří mají od lékaře
potvrzení, že jsou schopni k lehké práci;
tím jsou postiženi především kovodělníci a
horníci, ale i tisíce jiných dělníků.
Dožadujeme se také, aby byl přiznán
státní příplatek osobám starším i když mají
státní starobní důchod a jsou-li ještě způ-
sobilé k lehké práci. Ve výkladu k tomuto
zákonu uvádí dr. Rosenkranz, že fysické
stáří samo o sobě nevylučuje z nároku,
nýbrž jen neschopnost k pravidelnému za-
městnání. To se za dřívější praxe také pro-
vádělo, ale nyní vylučuje ministerstvo so-
ciální péče u takových členů státní příplatek
s odůvodněním, že prý nelze bráti dvě pod-
pory současně.
K § 8.
Podle dosavadního zákonného ustanovení
počíná u členů, kteří vyčerpali řádnou pod-
poru se státním příplatkem, nový nárok na
6 měsíců ode dne skončení. Tím jsou poško-
zeni hlavně ti členové, kteří pobírali pod-
poru přerušovaně a nový nárok byl tím
mnohdy oddálen. Svým návrhem chceme od-
straniti tuto křivdu.
K § 9.
Výše státního příplatku. Ruší
se příslušné ustanovení vládního nařízení
čís. 161/33 Sb. z. a n. a zavádí se znovu pod-
statně lepší znění zákona z 5. června 1930,
čís. 74 Sb. z. a n. Podle citovaného vládního
nařízení, dosud platného, je 7 stupnic s po-
měrně vyšším státním příplatkem. Navrhu-
jeme zlepšení a zjednodušení. Pozměňujeme
zákon ustanovením, že čtyřnásobek organi-
sační podpory, resp. zvýšení náleží i těm
svobodným členům, kteří pečují o své děti,
rodiče, sourozence, o svoji družku nebo i
jiné osoby, s nimiž žijí ve společné domác-
nosti.
K § 11.
Ruší se příslušné ustanovení vládního na-
řízení čís. 161/33 Sb. z. a n. a mění se slova
"poslední mzdy" za slova "původní mzdy"
a slova "o to se sníží státní příplatek" za-
měňují se za slova "o to se sníží organisační
podpora". V předposlední větě vypouští se
časové ohraničení "netrvá-li déle tří mě-
síců". Záměny slov jsou důležitý proto, aby
nebyl snižován státní příplatek v případech,
kde podpora převyšovala dvě třetiny mzdy
a aby nebylo nutno přikládati k přihlášce
potvrzení o původní mzdě. Tím bude zabrá-
něno vylučování rozdílu státního příplatku
a bude také zabráněno finančním ztrátám
odborových svazů i jejich členů. Podle do-
savadního znění zákona snižoval se státní
příplatek, převyšovala-li podpora dvě tře-
tiny mzdy, kdežto podle našeho návrhu sni-
žovala by se podpora organisační. Za pře-
chodné zaměstnání bylo dosud považováno
takové, které trvalo déle tří měsíců. Ústa-
8
novení to poškozuje členy, kteří v důsledku
krise a hospodářských poměrů mají pře-
chodné zaměstnání na delší dobu a mnohdy
ani nemají naděje, že se ještě vrátí k svému
původnímu povolání. Poslední připojenou
větou snažíme se zabrániti nesprávnému
výkladu a provádění.
K § 12.
Výplata a účtování stát-
ního příplatku. Text se zavádí
znovu podle znění zákona z 5. června 1930,
čís. 74 Sb. z. a n. a ruší se příslušné usta-
novení vládního nařízení čís. 161/83. Náš
návrh znamená zlepšení, neboť dle něho
budou míti členové nárok na podporu od
prvního dne nezaměstnanosti, trvala-li tato
déle než 7 dnů. Také při opětovné neza-
městnanosti v průběhu jednoho roku od-
padne sedmidenní karenční lhůta.
K § 13.
Mimořádná nezaměstnanost.
Z vládního nařízení čís. 161/33 Sb. z. a n.
vypouští se slova "který následkem déle-
trvajících nepříznivých poměrů na trhu
práce" a "tím ohrožen na výživě své a své
rodiny". Pojem ohrožení na výživě je ne-
určitý a odborové organisace mají smutné
zkušenosti s četnickými relacemi, na jejichž
základě pak činí okresní úřady oznámení
ministerstvu sociální péče o majetkových
a rodinných poměrech. Má-li nezaměstnaný
zadlužený domek, několik měřic polí nebo
jiný majetek, oznamují, že prý na výživě
ohrožen není. Stejně tak činí i u členů,
kteří mají nějaký důchod nebo je-li tomu
tak u členů jejich rodiny. Ministerstvo so-
ciální péče v takových případech zpravidla
vylučuje státní příplatek, ač tento byl pře-
depsán na základě potvrzení obecního
úřadu, že žadatel je ohrožen na výživě.
Tím vznikají odborovým organisacím ve-
liké finanční ztráty a zrušením výše uve-
dené stylisace bylo by možno tomuto zjevu
zabrániti. Kromě toho dostane se podle
našeho návrhu mimořádné podpory všem
členům organisace.
Přijetím návrhu podle čl. III., odst. 1.
stává se bezpředmětným odstavec 2., podle
něhož měli nárok na podporu se státním
příplatkem jen členové organisace takových
odvětví a takového územního obvodu, jež
určila příslušná ministerstva vyhláškou
v úředním listě. Přijetím našeho návrhu
měli by nárok na tuto podporu členové
všech odborových organisací a na celém
území státním. Tento požadavek je jistě
odůvodněn těžkými hospodářskými po-
měry, jimiž dnes trpí všechna pracovní
odvětví.
Vypouští se z dosavadního znění zákona
závěr poslední věty, který zní: "má-li tento
cizí stát obdobná opatření a nakládá-li
s příslušníky ČSR jako se svými státními
příslušníky". Zdůvodnění je obdobné jako
v § 1, odst. 1., v němž navrhujeme podporu
se státním příplatkem pro všechny členy
odborových organisací bez rozdílu státní
příslušnosti.
K § 14.
Dosavadní ustanovení se mění pouze tím,
že se stanoví výše předběžné náhrady na
90% a dosavadní nedostatečné zálohy pro-
dlužují se na 6ti až 9ti měsíční průměrnou
potřebu. Organisace nemají dostatek pe-
něžních prostředků a nemohou plniti po-
vinnosti, které jim ukládá zákon o podpoře
nezaměstnaných. Navrhované změny jsou
odůvodněny také tím, že u většiny případů,
kde jsou členové z práce vysazováni, mohou
býti doklady předkládány k refundaci stát-
ního příplatku teprve po 9 měsících
i později. Organisace vyčerpaly své fondy
a při velikém počtu nezaměstnaných jeví
se dnešní zálohy nedostatečnými, a ne-
mohou také odborové svazy zasílat do
skupin zálohy v dostatečné výši, aby ne-
zaměstnaným mohla býti podpora se stát-
ním příplatkem pravidelně vyplácena.
K § 15, odst. 1.
Vybírání mimořádných při-
sp ě v k ů. V této části našeho návrhu jsou
hlavně obsažena ustanovení, jež si vyža-
duje prakse, prováděná podle vládního na-
řízení čís. 161/33 Sb. z. a n. a podle výnosu
ministerstva sociální péče z 25. srpna 1933.
č. 36. 000/III/E/33.
Stylisací našeho návrhu má býti docí-
leno, aby z citovaného výnosu bylo vy-
puštěno v druhé řádce slovo "věrohodně"
a ve třetí řádce zaměněna slova "může býti
povoleno" za slova "bude povoleno"; v páté
řádce za slovy "ministerstvo sociální péče"
vypuštěna slova "v dohodě s ministerstvem
financí", a vypuštěna závěrečná věta:
"Tato ustanovení nesmí býti ani přijímá-
ním darů, ani jakýmkoliv jiným způsobem
obcházena".
9
Ze zmíněného výnosu je pro odborové
organisace nejdůležitějším odstavec 4.,
neboť dává jim možnost, aby mohly volně
disponovati aspoň částí organisační pod-
pory. Vypuštěním některých slov a jejich
záměnou mění se smysl a význam, škrtnu-
tím poslední věty vyhrazuje si organisace
právo na přijímám darů.
K § 15, odst. 2.
Kvóta do fondu pro pod-
poru nezaměstnaných. Citova-
ným výnosem oklestilo ministerstvo soci-
ální péče pravomoc odborových organisací,
neboť jim nařizuje v jaké výši musí býti
kvóta pro fondy odváděna a stanoví nej-
nižší hranici na 25% ze členských pří-
spěvků. Náš návrh se snaží zjednati
i v tomto směru nápravu.
Podle citovaného výnosu zasílají odbo-
rové organisace ministerstvu sociální péče
doporučené dvojmo poukazy, které musí
býti zařazeny podle sídel okresních úřadů
a abecedně podle skupin. Tím mají odbo-
rové organisace hodně práce. Ministerstvo
zasílá tyto poukazy okresním úřadům k vy-
šetření majetkových a rodinných poměrů.
Zrušením tohoto předpisu zmenšila by se
práce a zmenšily by se také ztráty odbo-
rových organisací a zejména by odpadly
stížnosti, na něž je poukazováno ve vý-
kladu k čl. III., odst. 1.
K § 15, odst. 3.
Toto ustanovení je pojato do návrhu zá-
kona, protože podle dosavadní praxe je
ponecháno libovůli ministerstva sociální
péče a ministerstva financí, aby stanovila
výši režijního příplatku a určila, které od-
borové organisace dostanou režijní pří-
platek. Po smutných zkušenostech dopo-
ručujeme, aby ustanovení o režijním pří-
platku bylo pojato do zákona.
Výlohy asi 150 milionů Kč, které by
státní pokladně vznikly provedením tohoto
návrhu zákona, buďtež uhrazeny z výnosu
mimořádné vzestupné daně, uložené všem
osobám fysickým a soukromým osobám
právnickým, jejichž majetek má vyšší hod-
notu než jeden milion Kč.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přidělen výboru sociálně-
politickému a rozpočtovému k bezodkladnému projednání do 8 dnů.
V Praze, dne 6. prosince 1935.
Zápotocký, dr Jar. Dolanský, Schenk, Schmidke, Borkaňuk, Sliwka,
Hodinová-Spurná, Machačová, Kopřiva, Vodička, Kosik, Beuer, Dvořák, Široký,
Šverma, Zupka, Vallo, Kliment, Nepomucký, Synek, Klíma, Slánský.
Státní tiskárna v Praze. - 5768-35.