Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 2. zasedání.

187.

Návrh

poslanců V. Knotka, Jos. Šamalíka, J. Bruknera, Fr. Stanislava, K. Hintermüllera,

K. Řičaře

na změnu zákona ze dne 2. července 1924, čís. 169 Sb. z. a n. o plemenitbě
hospodářských zvířat a to koní, skotu, vepřů a ovcí.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne ........................

jímž se mění některá ustanovení zákona ze dne 2. července 1924, čís. 169 Sb. z. a n.
o plemenitbě hospodářských zvířat a to koní, skotu, vepřů a ovcí.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon ze dne 2. července 1924, č. 169 Sb. z.
a n. o plemenitbě hospodářských zvířat a to
koní, skotu, vepřů a ovcí, mění a doplňuje se
takto:

§ 2 odst. 1. nyní zní: ,,Výběr plemeníků
a to býků, kanců a beranů, obstará ,,Komise
pro chov hospodářských zvířat" volená okres-
ním zastupitelstvem a potvrzená zemským úřa-
dem na základě tohoto zákona".

Odst. 2. se nemění.

§ 3 odst. 1. nyní zní: "Povinnost opatřo-
vati a chovati v dostatečném počtu plemeníky
skotu přísluší obci. Plemeníky vepřů a ovcí
opatřují chovatelé stád, nebo skupiny chová-


2

tělu, komisí pro chov hospodářských zvířat
stanovené. "

Odst. 2. nyní zní: ,,Plemeníci tito nazývají
se plemeníky veřejnými".

Další odstavce tohoto paragrafu se ne-
mění.

§ 5 odst. 1. nyní zní: ,,Pokud nepřichází
v úvahu ustanovení § 3 odst. 6., hradí se ná-
klad na opatřování a chování veřejných ple-
meníků vyjmenovaných v § 2 odst. 1. tím
způsobem, že buď obecní starosta rozvrhne
vydání toto na chovatele plemenic příslušného
druhu hospodářských zvířat bera zřetel
k počtu plemenic každého chovatele, nebo že
zavede se určitý poplatek za připouštění ple-
menic a jalovic; za tento stanovený poplatek
musí chovatel v případě přebíhání plemenice
připustiti plemeníka až třikráte k jedné ple-
menici. Přebíhá-li se tato plemenice vícekráte
během jednoho roku, jest oprávněn chovatel
veřejného plemeníka žádati nový poplatek za
připouštění Jeví-li se z důvodů chovatelských
potřeba připuštění jiného veřejného pleme-
níka, může chovatel plemenice připouštěti
tuto u plemeníků jiných chovatelů. V tako-
vém případě, že chovatel skotu nepřipouštěl
k plemeníku v místní obci chovanému, nepod-
léhá povinnosti přispívati na jeho vydržo-
vání. "

Odst. 2. nyní zní: ,,Uhrazují-li chovatelé
skotu náklad na vydržování plemeníků roz-
vrhem stanovených nákladů, může poskyt-
nouti obec chovateli plemeníka přiměřenou
zálohu".

Odst. 3. nyní zní: ,,Rozvrh nákladu na vy-
držování veřejného plemeníka a to poplatku
na jeho udržování nebo poplatku za připouš-
tění budiž v obci u obecního úřadu po 15 dní
vyložen k veřejnému nahlédnutí, což budiž
obecním úřadem vyhlášeno způsobem v obci
obvyklým. V této lhůtě počínaje dnem vyhlá-
šení může každý chovatel plemenic podati
stížnost k okresnímu úřadu, který po dobro-
zdání okresního výboru rozhodne o ní s ko-
nečnou platností.

Odst. 4. nyní zní: ,,Příspěvky takto určené
musí chovatel zapraviti u obecního úřadu
anebo, jde-li o způsob úhrady poplatkem za
připouštění u chovatelů plemeníků".

Odst. 5. zůstává nezměněn.

Čl. II.

Provedením tohoto zákona pověřují se mi-
nistři zemědělství a vnitra.


3

Odůvodnění:

Zákon č. 169/1924 Sb. z. a n. o pleme-
nitbě hospodářských zvířat a vládní naří-
zení č. 204/1928 Sb. z. a n., kterým se tento
zákon provádí, zasáhly příliš pronikavě do
chovatelských poměrů. Ruší ustálené po-
měry ve vydržování a připouštění pleme-
níku a zavádějí nový způsob vydížování,
jímž neobyčejně chov hospodářského zví-
řectva se zdražuje, účelem zákona bylo
pozvednouti do jisté míry chov hospodář-
ského zvířectva, účele toho bylo by docí-
leno jistě přísnějším výběrem plemeníků,
aniž bylo třeba zvyšovati neúměrným způ-
sobem náklady spojené s vydržováním ple-
meníků a obmezovati příkrým způsobem
svobodu zemědělských podnikatelů, pokud
se týče připouštění plemenic určitým ple-
meníkům.

Obcím se ani zákonem ani prováděcím
nařízení m neposkytuje vůbec možnost ře-
šiti záležitost tuto s ohledem na hospodář-
ský stav chovatelů, ani s ohledem na prak-
tické jejich zájmy připouštění plemenic
příslušným plemeníkům. Výběr veřejných
plemeníků jest bez příčiny velmi obmezen.
Neudržitelné je ustanovení o jednom ple-
meníků pro 80 plemenic a rok starých ja-
lovic. Toto ohraničení lze bráti jen jako
maximum. K těžkému plemeníku jalovice
připouštěti nelze a tak namnoze ztěžuje
se připouštění mladých plemenic vůbec.
Není s praktického hlediska chovatelského
námitek, proč by jednak nebylo možno
stanoviti větší počet veřejných plemeníků,
když se najdou rolníci, kteří jsou s to na
svůj náklad plemeníka opatřiti a za přimě-
řené skočné připouštěti. Je-li přísný vý-
běr plemeníků, dosahuje se tím očekáva-
ného a zákonem sledovaného výsledku
stejně, ba lépe, než za působnosti těchto
strohých ustanovení. S praktického hle-
diska není závady, proč by nemohly obce
vejíti ve vzájemný styk k snazšímu prová-
dění zákona tam, kde jsou pro to pod-
mínky a kde to neohrožuje úspěšný chov
hospodářského zvířectva.

Pokud se týče způsobu úhrady výloh,
spojených s vydržováním plemeníků, ne-
odpovídá způsob náhradový stanovený zá-
konem č. 169/1924 Sb. z. a n. ani vžitým

a ustáleným poměrům, ani praktické po-
třebě obcí a chovatelů. O pochybnosti
tohoto způsobu náhradového, výlučně zave-
deného svědčí skutečnost, že třeba byl zá-
konem nařízen, provádí se výjimečně, vět-
šinou však provádí se pevně stanoveným
poplatkem za připouštění, který nemá v zá-
koně žádného opodstatnění.

Způsob jmenování komisí pro chov ho-
spodářských zvířat neodpovídá našim poli-
tickým poměrům. Prakse ukázala, že ko-
mise tyto navrhované delegáty zeměděl-
ských rad a jmenované Zemským úřadem
mají příliš jednostranný politický ráz,
který je nebezpečím pro nestranné a objek-
tivní plnění funkce zákonem na tyto kor-
porace vznesené. Volba komisí zastupitel-
skými sbory okresními jeví se proto prak-
tickou nutností.

Stejnou nutností jeví se součinnost vo-
lených zástupců občanstva v okresních za-
stupitelstvech s okresními úřady při vy-
řizování eventuelních stížností z působ-
nosti zákona podaných.

Vládní nařízení dává další možnost zdra-
žení příspěvků chovatelů plemenic na vy-
držování plemeníků, také tím způsobem,
že dovoluje okresním zastupitelstvům pře-
sunouti náklady spojené s výkonem ko-
mise pro chov hospodářských zvířat na cho-
vatele plemeníků, kteří je pak mohou pře-
nésti na chovatele plemenic. Toto ustano-
vení prováděcího nařízení je nutno zrušili
poněvadž by jeho důsledky nejtíže postihly
právě nejchudší chovatele hospodářských
zvířat.

Navrhované změny odpovídají skuteč-
ným poměrům v chovatelství hospodář-
ských zvířat, čehož důkazem jest fakt, že
zákon ani vládní nařízení nejsou a ne-
mohou býti v plném rozsahu prováděny.
V důsledku toho jeví se nutnou taková
úprava zákona, jaká by odpovídala skuteč-
ným poměrům a zabezpečovala při tom po-
třebný pokrok v chovatelství hospodář-
ských zvířat.

Provedení tohoto zákona nevyžaduje
úhrady se strany státu.


4

Podepsaní navrhují v ohledu formálním, aby návrh tento přidělen byl k pro-
jednání výboru zemědělskému.

V Praze, dne 15. listopadu 1935.

Knotek, Šamalík, Brukner, Stanislav, Hintermüller, Řičář,

dr. Jos. Dolanský, Bayer, Košek, Světlík, Vičánek, Sedláček, Stašek, dr. Novák, dr.
Mičura, dr. Hula, Zajíček, Bezděk, Petr, Otáhal, Janalík.

Státní tiskárna v Praze - 5688-36.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP