Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 2. zasedání.

183.
Návrh

poslanců Zápotockého, Kopřivy, Beuera, Vallo, Tonika a Sliwky

na vydání zákona o zrněné zákona ze dne 15. června 1927, čís. 76 Sb. z. a n.

o přímých daních.

Podepsaní navrhují,
aby se poslanecká sněmovna usnesla na tomto zákoně:

Zákon

ze dne ...................................................................

o změně zákona ze dne 15. června 1927, čís. 76 Sb. z. a n. o přímých daních.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

§ 3., odst. 1. zákona čís. 76/27 Sb. z. a n.
se mění a bude zníti takto:

Od důchodové daně jsou dále osvobozeny
osoby, jejichž veškerý, v době pro zdanění roz-
hodné (§ 4. ) dosažený důchod nepřesahuje
12. 000 Kč; u osob se 4 příslušníky rodiny
(§ 5. ) zvyšuje se tato částka na 13. 200 Kč,
u osob s 5 takovými příslušníky rodiny na
14. 400 Kč a konečně u osob se 6 takovými pří-
slušníky rodiny na 15. 600 Kč; tento pro daně-
prosté minimum stanovený počet příslušníků
rodiny (§ 5. ) snižuje se u vdovců (vdov) vždy
o jednoho takového příslušníka.

Článek II.

§ 83., odst. 1 zákona čís. 76/27 Sb. z. a n.
ve znění zákona čís. 167/30 Sb. z. a n. se mění
a bude zníti takto:


2

Zvláštní daň výdělková činí, pokud se v dal-
ším jinak nestanoví, 15% dani podrobeného
ryzího výtěžku.

článek III.

§ 105., odst. 1. zákona čís. 76/27 Sb. z, a n.
se mění a bude zníti takto:

Sazba daně pozemkové činí 2% daňového
základu (§ 103. ), u velkostatků od 100 ha
půdy orné nebo 150 ha půdy lesní do 500 ha
půdy orné nebo lesní 7 5%, u velkostatků nad
500 ha půdy orné nebo lesní 10%.

Článek IV.
§ 199. zákona čís. 76/27 Sb. z. a n. se škrtá.

Článek V.

(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem vy-
hlášení. Tímže dnem pozbývají platnosti
všechna ustanovení mu odporující.

(2) Provedením tohoto zákona se pověřují
ministr vnitra a ministr financí.

Odůvodnění:

Reforma přímých daní, provedená záko-
nem čís. 76/27 přinesla velké úlevy kapita-
listům a bohatým občanům vůbec, zatím co
těžká daňová břemena doléhají na lidové
vrstvy, zbídačené zejména hospodářskou
krisí. Svízelný finanční stav obcí, okresů a
zemí byl rovněž zaviněn uvedenou daňovou
reformou a všeobecně je voláno po likvidaci
tohoto opatření bývalé ,,panské koalice".
Obzvláště před volbami bylo různými stra-
nami slibováno, že důsledky tohoto hospo-
dářství ,,panské koalice" budou zlikvido-
vány, avšak předvolební sliby nebyly dosud
splněny. Podáváme proto tento návrh zá-
koná, který se snaží zlikvidovat aspoň nej-
větší křivdu na lidových vrstvách a přispěti
alespoň k částečnému vyššímu zdanění bo-
hatých vrstev, které skutečně platit mohou,
zejména bank, velkých průmyslových pod-
niků a velkostatkářů.

Daně prosté minimum u daně důchodové,
stanovené dosud částkou 7. 000 Kč je třeba
zvýšiti na 12. 000 Kč, aby zůstali daněprosti
nemajetní poplatníci v době současné hlu-
boké hospodářské krise.

Sazbu zvláštní daně výdělkové je nutno
zvýšiti už proto, že od zavedení daňové re-
formy, t. j. ode dne 1. ledna 1927, projevuje
se obzvláště nápadným pokles ve výnosu.
Platba v roce 1926 činila okrouhle 239 mi-
lionů Kč, v roce 1927 - 251 milionů Kč,
v roce 1928 pouhých 41 milionů Kč. Pokles
je tím nápadnější, že tu jde o výtěžky sil-
ných kapitalistických společností, tedy
o výtěžky obzvláště způsobilé pro daňový
postih s hlediska únosnosti, jak to sám ci-
tuje vládní návrh čís. 702 z roku 1930.

Daň činžovní je třeba snížiti pro nema-
jetné obyvatelstvo měst a průmyslových
míst jako daň postihující tíživě nájemníky,
aby tímto snížením bylo umožněno zdra-
vější bydlení.

Sazba daně z velkostatkářské půdy orné
a lesní je nemírně nízká a dlužno její výnos
zvýšiti tak, aby alespoň byl určitý poměr
k břemenům drobných zemědělců a ostat-
ních lidových vrstev.

Tajnost daňových předpisů příčí se zása-
dám skutečné demokracie i požadavku širo-


kých vrstev obyvatelstva, aby předpis daní
byl veřejně znám a znemožněny neopráv-
něné výhody bohatých jednotlivců, žádáme
naopak zveřejnění daňových dat, zejména
u akciových společností a jednotlivců-milio-
nářů, aby obyvatelstvo se mohlo přesvědčiti
o daňové praksi a poukázati také na způ-
soby, jakými jsou těmito boháči daně zata-
jovány a defraudovány. Jsme přesvědčeni,
že jen takovým demokratickým způsobem
je možno zjednati nápravu, aby břemena
lidu byla spravedlivě snížena a daně boha-
tých úměrně zvýšeny.

Provedením našeho návrhu nevzniknou

3

státní pokladně další výdaje. Pokud se týče
ušlých příjmů, které by vznikly uskutečně-
ním našeho návrhu na zvýšení daněpro-
stého minima u daně důchodové a snížením
sazby daně činžovní, je možno uhraditi tyto
ušlé příjmy výnosem zvýšené zvláštní daně
výdělkové, daně z tantiém a daně z vyššího
služného, jakož i důsledným vymáháním
daně důchodové od poplatníků s příjmy nad
100. 000 Kč.

Po stránce formální navrhujeme, aby
tento návrh byl přidělen výboru ústavně-
právnímu a rozpočtovému a projednán ve
lhůtě 4 neděl.

V Praze, dne 2. prosince 1935.

Zápotocký, Kopřiva, Beucr, Vallo, Torok, Sliwka,

Krosnář, Hodinová-Spumá, Kosík, Borkaňuk, Schmidke, Nepomucký, dr. Jar. Dolan-
ský, Synek, Široký, Machačová, Šverma, Slánský, Zupka, Vodička, B. Köhler.

Státní tiskárna v Praze. - 5644-35.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP