Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 2. zasedání.

157.

Zpráva

výboru zemědělského a rozpočtového

o iniciativních návrzích na poskytnutí veřejné podpory zemědělcům poškozeným
živelními pohromami (č. tisku 9, 11, 12, 14, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28,
29, 31, 32, 34, 36, 37, 38, 39, 40, 43, 45, 46, 48, 50, 51, 52, 53, 54,

55, 57, 62, 66, 67, 68, 72 a 84).

I.

Rok 1935 byl rokem bohatým na živelní
pohromy různého druhu. V době od 18.
června do 5. října podáno bylo poslanci
všech téměř politických stran 40 iniciativ-
ních návrhů na poskytnutí veřejné pod-
pory zemědělcům postiženým těmito po-
hromami.

Z těchto návrhů týkalo se 11 případů
poškození požáry většího rozsahu, 22 ná-
vrhů poškození krupobitím a průtrží mra-
čen a 7 obsáhlých návrhů povšechných,
týkajících se především pohrom způsobe-
ných katastrofálním suchem.

Ze 422 soudních okresů v celé republice
postiženo bylo suchem 209, krupobitím a
průtrží mračen 184, mrazy 45 a vichřicemi
12 okresů. Předběžný odhad těchto škod
podle šetření ministerstva zemědělství
činí přes 11/4 miliardy Kč, kterážto skuteč-
nost jest tím tíživější, že některé kraje re-
publiky postiženy jsou již vícekráte za se-
bou a že zemědělci dotyčných oblastí vy-
čerpáni hospodářsky i finančně těžkými
poměry minulých let stojí dnes v ohrožení
své existence na pokraji záhuby.

Pokud se týče škod způsobených krupo-
bitím a průtrží mračen, setkáváme se s ni-
mi téměř každoročně a ježto dosavadní
soukromohospodářská organisace krupo-

bitního pojištění nevyhovuje dostatečně
zájmům zemědělské výroby, neboť toto po-
jištění jest poměrně drahé a proto také
málo používané, jest tudíž tato pohroma ve
svých následcích jednou z nejtěžších a nej-
obávanějších. Aby se pojištění toto více
ujalo a rozšířilo, je potřeba je zlevniti po-
stavením jeho na veřejnohospodářskou zá-
kladnu poskytnutím veřejné podpory a za-
vedením větší úspornosti provozu ve smy-
slu podaných návrhů již v minulých obdo-
bích sněmovních. Volání po naléhavém vy-
řešení této ožehavé otázky jest tak živelné,
že v nejbližší dohledné době musí se jí
vláda a parlament znovu vážně zabývati.

Letošního roku postižena byla řada okre-
sů zhoubnými průtržemi mračen, kterými
nejen zničeno bylo osení, ale také odpla-
vena byla ornice, zejména ze svahů, a bah-
nem zanesena pole nebo louky v údolích.
Zemědělci, zejména v horských okresích,
jsou touto pohromou ochuzeni na celou řa-
du let, ježto zúrodněná hlína jest odpla-
vena, vymlety jsou hluboké průrvy a ná-
kladná úprava těchto pozemků bude trvati
po více roků a proto tyto případy zasluhují
mimořádného zřetele.

Největší však škodu na polních plodi-
nách, zejména na pícninách, okopaninách a
lučních porostech způsobilo dlouho - po


2

celou dobu vegetační trvající sucho, jehož
následky jsou tím větší, že již loňský rok
byl velmi suchý a spodní vláha téměř žád-
ná nebyla. Toto suché počasí potrvalo od
jara téměř do konce září. Nejvíce postižena
byla suchem země česká, a to v oblastech,
které již loňského roku suchem trpěly a jsou
tudíž následky této pohromy přímo kata-
strofální, hlavně pokud se týče nedostatku
píce a krmiv statkových, kteroužto skuteč-
ností dány jsou také směrnice ku potřebné
velkorysé výpomoci v zájmu opatření zlev-
něných krmiv a osiv, případně jich zapůj-
čení, aby zabezpečen byl stav dobytka,
loňského roku již snížený a aby zabezpečeno
bylo zejména zásobování mlékem. Mini-
sterstvo zemědělství zahájilo již v tomto
směru vážnou akci v jednání s Českosl.
obilní společností a všemi ostatními pří-
slušnými činiteli.

Je přirozené, že prostředky, které mají
k disposici správy náhradních a podpůr-
ných fondů při zemědělských radách, ani
zdaleka nestačí aspoň částečně zmírniti
tyto ztráty; proto usnesl se zemědělský vý-
bor požádati vládu o povolení mimořádné
dotace na podpůrné akce v obnosu 50 mil.
Kč. Zemědělský výbor jest si plně vědom,
že ani tento obnos nestačí nahraditi po-

vstalé škody a proto v jednání tím větší
váha kladena byla na to, aby vzhledem
k omezeným prostředkům vedeny byly
veškeré příslušné orgány vyšetřující i roz-
dělující tou největší objektivitou a svědo-
mitostí, aby ve skutečnosti dostalo se pod-
pory a ochrany opravdu nejpotřebnějším,
těm, kteří jsou ohroženi na své existenci,
aby tato výpomoc byla urychlena a zejmé-
na aby náhrady daně pozemkové vyřizo-
vány byly rychlejším tempem.

Vážný problém zemědělského zadlužení
vystupuje tím hrozivěji v pádu živelních
pohrom a proto tuto otázku nutno též
s urychlením řešiti, jakož i otázku pach-
tovních poměrů a preventivních zabezpe-
čujících opatření, zejména veřejných prací
vodohospodářských a všech jiných, které
mají za účel těžké následky živelních po-
hrom, i když je nemožno úplně odstraniti,
tedy aspoň pokud v lidských silách možné
- zmírniti.

Zemědělský výbor pojednal o všech ozna-
čených návrzích ve své schůzi dne 14. a 21.
listopadu 1935, provedl o nich obšírnou de-
batu a usnesl se na tom, aby všechny tyto
návrhy byly předloženy vládě a zároveň na-
vrhuje zemědělský výbor poslanecké sně-
movně ke schválení následující resoluci:

Vládě republiky Československé se ukládá:

1. Okresní úřady jsou povinny za pomoci obecních a okresních nouzových komisí
zahájiti a provésti se vším urychlením šetření škod způsobených krupobitím, průtrží
mračen a povodněmi, suchem, mrazem a jinými živelními pohromami, jakmile řádné
hlášení pohromy a z ní povstalých škod bylo poškozenými zemědělci nebo obecním
úřadem učiněno.

Výsledek šetření buď ihned hlášen místům určeným k provádění pomocných akcí
a berním správám za účelem berních úlev.

2. Podpůrné akce, prováděné zemědělskými radami na účet nouzových fondů při
zemědělských radách ve smyslu zákona ze dne 15. června 1927, čís. 76 Sb. z. a n.
a ze dne 14. července 1927, čís. 118 Sb. z. a n., buďtež se vším urychlením uskuteč-
něny. Státní příspěvek do nouzových fondů budiž i nadále rozdělován v poměru jak
stanoveno bylo v § 2 vládního nařízení ze dne 24. května 1928, čís. 75 Sb. z. a n. V pří-
padě nutné potřeby buďtež nouzové fondy přiměřeně zvýšeny z prostředků minister-
stva financí.

3. Jelikož letošního roku nabyly škody ohromného rozsahu, žádá se, aby ihned
byla uvedena v život veřejná pomocná akce, dotovaná částkou nejméně 50 milionů Kč,
která by umožnila ohroženým zemědělcům nákup zlevněných krmiv, osiva, sadby a
steliva, jakož i možnost výpůjčky obilí potřebného k výživě, osevu a krmení od obilní
společnosti. Tato pomocná akce musí v prvé řadě přihlížeti k pomoci tam, kde by byla
ohrožována produkce mléčná a zásobování mlékem a masem, dále užitková kontrola
cenného chovného materiálu, jakož i tam, kde ohrožena jest existence a řádný provoz,


3

zvláště u malých zemědělců. Přihlíženo budiž i k oprávněným žádostem zemědělců-
živnostníků a zemědělců-dělníků.

4. Vývoz mlýnských krmiv (otrub, mouky a šrotu) budiž zastaven a obnosů uše-
třených na dovozních listech budiž použito ku zlevnění krmiv v poškozených oblastech.

5. Pro dopravu produktů sloužících k účelům pomocných akcí buď trvale zavedeno
a poskytováno snížení dopravních tarifů.

6. V krajích, kde je nedostatek steliva, budiž povoleno sbírání náhradního steliva,
zejména ve státních lesích, a budiž opatřen případně náhradní materiál za slámu ste-
livovou.

7. Poškozeným zemědělcům buďtež poskytnuty úlevy daňové, zejména urychlení
náhrady daně pozemkové, sleva daně domovní, důchodové, výdělkové i obratové, jakož
i ve zřetelehodných případech poskytnut budiž odklad placení daní bezúročně a zasta-
veno exekuční řízení pro nedoplatky daňové.

8. V případě nutné potřeby jest třeba usnadniti a ulehčiti získání levného pro-
vozovacího úvěru, hlavně u lidového peněžnictví.

9. Platební schopnost zemědělců podlomena důsledky dřívější, léta trvající neren-
tability, zmenšuje se ještě více důsledky škod ze živelních pohrom. Vedle všeobecného
snížení úrokové míry jest nutno uskutečniti pronikavou úpravu zemědělského zadlu-
žení, a pokud se tak nestane, prodloužiti pro postižené zemědělce dosavadní morato-
rium.

Při úpravě zemědělského zadlužení budiž přesně definován pojem zemědělce. Ná-
rok na pomoc budiž přiznán i takovým zadluženým malým zemědělcům, kteří nejsou
ve svém nesoběstačném podniku existenčně zajištěni.

10. Pro zmírnění nouze a nezaměstnanosti buďtež v postižených oblastech
uskutečněny nouzové investiční práce, komunikační a jiné, na něž buďtež přijímáni
i drobní zemědělci, kteří toho potřebují pro zajištění existence, třebaže nebrali žád-
ného vyživovacího příspěvku. I na tyto práce nechť jsou umožněny příspěvky z pro-
duktivní péče o nezaměstnané od ministerstva sociální péče. Taktéž umožněno budiž
provádění elektrisačních a melioračních podniků ve větším rozsahu a za zajištěné
podpory.

11. Nabyvatelům půdy z pozemkové reformy, zvláště kolonistům a drobným pří-
dělcům buďtež poskytnuty další úlevy a pomoc k záchraně sloužící.

12. Vláda nechť se usnese, nařídí a podporuje takové technické a vodohospodář-
ské práce, které mají za účel živelní katastrofy buď předem zmírniti, anebo proti nim
poskytnouti ochranu.

Jsou to především zabezpečení vodních reserv, nádrží a rybníků, zejména tam,
kde tyto bývaly a kde by jich obnovení nenaráželo na vážné obtíže a překážky a kde
by sloužily na prvém místě těmto účelům zemědělským, dále vodovodní zařízení prací
závlahových a postřikových, které mají v době suchého počasí nesmírný význam.

Práce tyto buďtež dostatečně dotovány ve státním rozpočtu a přiznané podpory
včas propláceny. Zvláště buďtež všemi příslušnými úřady propláceny příspěvky na
dokončené již stavby venkovských vodovodů, meliorací a elektrisace.

Vláda nechť nařídí,
aby otázka hospodaření vodou byla vůbec podrobena přesným studiím a kontrole.

13. Mimořádně podpořena budiž rekultivace a nákladná úprava pozemků, kde pří-
valy byla ornice splavena a tím úroda po celou řadu let znehodnocena.

14. Budiž s urychlením předložen vládní návrh zákona o zemědělských komorách
jakož i vládní návrh zákona o vybudování veřejného ústavu pro pojištění živelní i do-
bytčí.

15. Budiž předložen vládní návrh zákona o zemědělských pachtech a než bude
zákon takový uskutečněn, budiž s urychlením vydáno vládní nařízení o úpravě pach-


4

tovného, při čemž budiž přihlíženo k obsahu vládních nařízení č. 164 Sb. z. a n.
z r. 1933 a č. 272 Sb. z. a n. z r. 1934.

16. Vládě ukládá se dále, aby přezkoumala účinky stávajících mléčných zákonů
a nařízení o cenách mléka, pasteurisaci a vyrovnávacích mléčných fondech a zjištěné
závady a nedostatky novelisací odstranila.

17. Aby okamžitě provedla změnu prováděcího nařízení ze dne 24. května 1928,
č. 74-75 Sb. z. a n. a sice v ten smysl, aby podpory udělovány byly především v pe-
něžitých obnosech.

18. Vzhledem k nutnosti likvidace osevních a sadbových akcí provedených pro-
střednictvím družstev oprávněných komisionářským výkupem obilí na podzim 1934
a na jaře 1935 na Moravě, žádá se vláda, aby z mimořádné dotace pro nouzové účely
poskytnuté, po předběžném vyšetření a prozkoumání zemským úřadem provedla lik-
vidaci těchto akcí se zvláštním zřetelem na zemědělce, kteří letošního roku byli opět-
ně živelní pohromou poškozeni.

V Praze dne 21. listopadu 1935.

Frant. Mašata v. r.,
předseda.

Václav Pozdílek v. r.,

zpravodaj.

II.

Tyto iniciativní návrhy jsou výkřikem
bolestí způsobených živelními pohromami
v zemědělském podnikání a opakují se kaž-
dým rokem. 8 návrhů obsahuje neštěstí po-
žárů ve 128 případech na obytných a hos-
podářských budovách a 30 návrhů obsa-
huje zničení úrody kroupami a suchem ve
velkém počtu okresů v historických zemích
i na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Ne-
jsou to případy ještě všechny. Dle úřed-
ního šetření ze 422 soudních okresů v celé
republice postiženo bylo suchem 209 okre-
sů, krupobitím a průtrží mračen 184, mra-
zy 45 a vichřicemi 12 okresů. I požárů bylo
daleko více v roce 1935.

živelní pohromy tyto jsou tím tíživější
proto, že opakují se v mnoha okresech po
více let za sebou, a malé podpory, kterých
se dostane poškozeným ze zřízeného fondu,
naprosto nedostačují, aby zmírnily bídu
zemědělského lidu v krajích postižených.
Pojišťování zemědělců proti živelním po-
hromám zvláště u krupobití kleslo na mí-

ru nebývalou, neboť zemědělec v době krise
nemůže platit vysoké prémie pojišťovací a
tak když přijdou kroupy nebo požár, způ-
sobí katastrofu, která zemědělce ohrozí na
existenci.

Zemědělský výbor projednávaje tyto ná-
vrhy, usnesl se požádati vládu o povolení
mimořádné dotace na podpůrnou akci v ob-
nosu 50ti mil. Kč na tyto živelní pohromy
z r. 1935.

Bude to malá pomoc na škody 111/2 mi-
liardy Kč a proto zdůrazňujeme požadavek
předložení vládního návrhu zákona o vy-
budování veřejného ústavu pro pojištění
živelní a dobytčí.

Rozpočtový výbor projednal návrhy na
poskytnutí podpor zemědělcům po živel-
ních pohromách v roce 1935, připojuje se
k usnesení zemědělského výboru ze dne
21. listopadu 1935 i s příslušnou reso-
lucí.

V Praze, dne 2. prosince 1935.

Teplanský v. r.,

předseda.

Ad. Křemen v. r.,

zpravodaj.

Státní tiskárna v Praze - 5612-35.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP