Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 2. zasedání.

155.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne. ............................................................ 1935

o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Všeobecná přirážka.

(1) K dani z obratu a dani přepychové (též
paušalované dani z obratu a paušalované dani
přepychové) podle zákona ze dne 21. prosince
1923, č. 268 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani
přepychové, ve znění zákonů ze dne 16. pro-
since 1926, č. 246 Sb. z. a n., ze dne 19. pro-
since 1930, č. 188 Sb. z. a n., ze dne 28. dubna
1932, č. 56 Sb. z. a n., a ze dne... prosince
1935, č.... Sb. z. a n., stanoví se přirážka ve
výši 50% daně za dobu od 1. ledna 1936 do 31.
prosince 1937.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na
1% ní pravidelnou daň z obratu podle § 10,
odst. 1 zák. č. 268/1923 Sb. z. a n. ve znění
zákonů č. 246/1926, 188/1930, 56/1932 a
... /1935 Sb. z. a n. a na paušalovanou nebo
sníženou daň, nahrazující výhradně nebo pře-
vážně l%ní pravidelnou daň z obratu.

(3) Ministr financí se zmocňuje, aby po do-
hodě s ministrem průmyslu, obchodu a živ-
ností nebo s ministrem zemědělství v přípa-
dech hodných zřetele vyhláškou ve Sbírce zá-
konů a nařízení stanovil, že se ustanovení od-
stavce 1 nevztahuje buď úplně nebo částečně
také na některou paušalovanou daň z obratu,
která nahrazuje výhradně nebo převážně


2

2% ní pravidelnou daň z obratu, nebo na pau-
šalovanou daň přepychovou.

(4) V nařízeních o pevných sazbách daně
z obratu nebo daně přepychové při dovozu a
ve vyhláškách o paušalování daně, které se
budou týkati doby po nabytí účinnosti tohoto
zákona, může býti přirážka podle odstavce 1
zahrnuta již do daňové sazby.

§ 2.

Zvláštní přirážka.

(1) Podnikatelé, kteří mají tři nebo více
prodejen (odstavec 2), dále pak podnikatelé,
kteří mají jednu nebo více prodejen s jednot-
nými cenami (odstavec 3), jsou povinni platiti
vedle přirážky podle § 1 ještě zvláštní při-
rážku k 2% ní pravidelné dani z obratu za dobu
od 1. ledna 1936 do 31. prosince 1937 z těch
dodávek a výkonů, které byly provedeny
(splněny) prodejnami, pokud se týče pro-
dejnou nebo prodejnami s jednotnými cenami.
Tato zvláštní přirážka činí 100% pravidelné
2% ní daně z obratu (bez přirážky podle § 1).

(2) Prodejnou podle odstavce 1 rozumí se
každá provozovna, která provádí (splňuje)
dodávky výhradně nebo převážné spotřebite-
lům; spotřebitelem je při tom každý, kdo na-
bývá předmětu k jinému účelu než ku prodeji
nebo zpracování po živnostensku. Za prodejnu
se nepovažuje výrobní provozovna, t. j. provo-
zovna, ve které jako v celku se provádí vý-
roba jakožto hlavní činnost, dále kanceláře
prodejní, kanceláře representační, vzorkovny
a jiné provozovny, jež uzavírají obchody jmé-
nem výrobní provozovny, která pak zboží dodá
a účtuje. Povahu prodejny neztrácí provo-
zovna, ve které se provádí výroba nebo opravy
zboží jakožto činnost vedlejší.

(3) Prodejnou s jednotnými cenami podle
odstavce 1 rozumí se každá provozovna, která
provádí (splňuje) výhradně nebo převážně
spotřebitelům dodávky předmětů, jež podle
obchodních zvyklostí k sobě nepatří, a to vý-
hradně nebo převážně v jedné nebo několika
pevných cenových stupnicích; spotřebitelem
je při tom každý, kdo nabývá předmětu k ji-
nému účelu než ku prodeji nebo zpracování
po živnostensku.

(4) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje:

1. na podnikatele, u nichž celkový obrat
v rozhodném daňovém období nepřesahoval
500. 000 Kč. Celkovým obratem se při tom roz-


3

umí roční souhrn všech podnikem přijatých
úplat (po příp. účtovaných cen) s připočtením
daně a ceny předmětů, vzatých pro vlastní
spotřebu, po příp. ceny dodávek a výkonů mezi
závody téhož podniku a dodávek a výkonů
mezi závody nebo podniky téhož majetníka
(stanoví - li jejich daňovou povinnost paušalo-
vací vyhláška), avšak po odečtení vrácených
úplat; u podnikatelů, kteří neprovozovali
podnik po celý rok, stanoví se celkový obrat
(roční) v poměru k obratu, dosaženému za
část roku, po kterou podnik provozovali. Roz-
hodným daňovým obdobím rozumí se předchá-
zející daňové období; u podnikatelů, kteří
v předcházejícím daňovém období žádný
podnik neprovozovali, rozumí se rozhodným
daňovým obdobím běžné daňové období. Podni-
katelé, kteří mají více provozoven, jsou po-
vinni uvésti v daňových přiznáních též cel-
kový obrat podniku v rozhodném daňovém
období;

2. na výdělková a hospodářská společenstva,
nehledíc na výši celkového obratu.

(5) Ministr financí se zmocňuje, aby po do-
hodě s ministrem průmyslu, obchodu a živ-
ností nebo s ministrem zemědělství v přípa-
dech hodných zřetele poskytl osvobození od
přirážky podle odstavce 1 nebo její snížení.

(6) Ve vyhláškách o paušalování daně může
býti stanoveno, že podnikatelé, uvedení v od-
stavci 1, jsou povinni platiti zvláštní přirážku
také k paušalované dani z obratu, která na-
hrazuje výhradně nebo převážně 2%ní pravi-
delnou daň z obratu, nebo k paušalované dani
přepychové, a to až do výše 20% paušalované
daně (bez přirážky podle § 1).

§ 3.

Ustanovení společná.

Přirážky podle §§ 1 a 2 jsou součástí daně
z obratu nebo daně přepychové (po příp.
paušalované daně z obratu nebo paušalované
daně přepychové) a platí o nich všechna usta-
novení zákona č. 268/1923 Sb. z. a n. ve znění
zákonů č. 246/1926, 188/1930, 56/1932 a
... /1935 Sb. z. a n., pokud neodporují tomuto
zákonu.

§ 4.

Ustanovení závěrečná,

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna
1936 a pozbývá jí dnem 31. prosince 1937; pro-


4

vede jej ministr financí v dohodě s ministry
spravedlnosti, průmyslu, obchodu a živností,
vnitra, zemědělství a sociální péče.

Důvodová zpráva.

část všeobecná.

V důvodové zprávě k současně předklá-
danému vládnímu návrhu zákona, kterým
se pozměňuje zákon o dani z obratu a dani
přepychové a prodlužuje jeho platnost, jest
zevrubně odůvodněna nutnost, aby finanč-
nímu hospodářství státu a svazků územní
samosprávy zůstal i pro dobu od 1. ledna
1936 zachován dosavadní výnos daně
z obratu a daně přepychové v neztenčené
výši. To předpokládá další trvání přirážek
k dani z obratu a dani přepychové, zavede-
ných od 1. května 1932.

Dosud jsou k dani z obratu a dani pře-
pychové zavedeny tyto přirážky:

1. všeobecná přirážka, o kterou
se zvyšují všechny sazby daně z obratu a
daně přepychové s výjimkou 1%ní pravi-
delné dané z obratu (jakož i paušálů a sní-
žených daňových sazeb, které nahrazují
l%ní pravidelnou daň z obratu). Tato vše-
obecná přirážka činí polovinu daně;

2. zvláštní přirážka, o kterou
se zvyšuje jen 2%ní pravidelná daň
z obratu u výrobních podniků s nejméně
třemi prodejnami, v nichž se prodává zboží
přímo spotřebitelům, a to jen pokud jde
o dodávky zboží vlastní výroby, provedené
prodejnami. Tato zvláštní přirážka činí 1%,
takže v právě uvedených případech se 2%ní
daň z obratu všeobecnou a zvláštní při-
rážkou zvyšuje celkem na 4%.

Vláda neshledává odůvodněným měniti
něco na dosavadní úpravě všeobecné
přirážky.

V dosavadní úpravě zvláštní při-
rážky navrhuje vláda tyto změny:

a) zvýšení zvláštní přirážky s dosavad-
ních 50% daně na 100% daně (bez vše-
obecné přirážky), takže by 2%ní pravidelná
daň z obratu s všeobecnou a zvláštní při-
rážkou činila celkem 5% (místo dosavad-
ních 4%);

b) rozšíření zvláštní přirážky na všechny
podniky (nejen výrobní, nýbrž i obchodní),

které mají tři nebo více prodejen, v nichž
se zboží prodává přímo spotřebitelům. Při
tomto rozšíření zvláštní přirážky i na ob-
chodní podniky nelze ovšem ani u výrob-
ních podniků omezovati přirážku jako
dosud jen na zboží vlastní výroby;

c) rozšíření zvláštní přirážky na podniky
s jednotnými cenami, i když mají jen jednu
prodejnu s jednotnými cenami.

Při tom však se ponechává dosavadní
omezení zvláštní přirážky na dodávky, pro-
váděné prodejnami, jakož i osvobození pod-
niků, jejichž celkový obrat nepřesahoval
500. 000 Kč, a osvobození družstev od této
přirážky.

Dále má býti v zákoně dán podklad pro
to, aby u podniků, které mají tři nebo více
prodejen anebo které mají jednu nebo více
prodejen s jednotnými cenami, mohla býti
při paušalování daně stanovena povinnost
platiti tuto zvláštní přirážku též k pauša-
lované dani z obratu.

Touto novou úpravou zvláštní přirážky
sleduje vláda kromě účelů fiskálních pře-
devším účely živnostensko-politické, chtějíc
aspoň z části vyrovnati výhodu, kterou
podniky, prodávající spotřebitelům zboží ve
větším počtu prodejen nebo v prodejnách
s jednotnými cenami, mají proti jiným
podnikům tím, že zboží jimi prodávané je
méně zatíženo daní z obratu, protože pro-
chází menším počtem obratů nebo protože
se nakupuje ve velkém množství za značně
stlačené ceny.

Vzhledem k uvedeným značným změnám
shledává vláda po formální stránce vhod-
nější upraviti ustanovení o přirážkách
k dani z obratu a dani přepychové pro dobu
od 1. ledna 1936 celkovým novým zákonem.

část zvláštní.

K § 1.

Ustanovení o všeobecné při-
rážce k dani z obratu a dani přepychové,


5

obsažená v tomto paragrafu, jsou věcně
úplně shodná s § 1 dosavadního zákona.

K § 2.

V tomto paragrafu jsou nově upravena
ustanovení o zvláštní přirážce.
Podstata této nové úpravy i důvody pro ni
jsou vysvětleny ve všeobecné částí důvo-
dové zprávy.

K § 3.

Toto ustanovení je věcně úplně shodné
s § 1 dosavadního zákona.

K § 4.

Časovou účinnost zákona navrhuje se
omeziti na dobu dvou let; tím bude Národ-
nímu shromáždění dána možnost podrobiti
za poměrně krátkou dobu znovu úvaze, zda
je nutné další trvání těchto přirážek k dani
z obratu a dani přepychové.

Pověřovací klausule k provedení zákona
jest upravena stejně jako ve vládním ná-
vrhu zákona, kterým se pozměňuje zákon
o dani z obratu a dani přepychové a prodlu-
žuje jeho platnost.

V Praze, dne 29. listopadu 1935.

Předseda vlády:
Dr. Hodža v. r.

Ministr financi:
Dr. Trapl v. r.

Státní tiskárna v Praze - 5558-35.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP