11

tu a dani přepychové prodlužuje na dobu
od 1. ledna 1936, jakož i návrh zákona

o přirážkách k těmto daním.

Vláda navrhuje, aby v zákoně o dani
z obratu a dani přepychové byly při tomto
prodloužení provedeny některé změny,
z nichž význačnější jsou:

a) nová úprava daňových subjektů (§ 5)
a případů, kde nastává ručení za daň (§ 8,
odst. 1). Novou úpravou těchto ustanovení
má býti dosaženo hlavně lepšího zachycení
daně u cizozemských podnikatelů, provo-
zujících výdělečnou činnost v našem státě,
čehož vyžaduje zájem finanční správy

i ochrana podnikatelů tuzemských;

b) některé změny ustanovení o kontu-
maci (§ 19, odst. 1) a o stížnostech (§ 21.
odst. 2). Těmito změnami mají býti uve-
dená ustanovení o dani z obratu upravena
shodně jako stejná ustanovení o daních
přímých, aby řízení u obojích těchto daní,
které se vyměřují společně, bylo upraveno
pokud možno jednotně, což bude zjednodu-
šením pro finanční správu i pro poplat-
níctvo;

c) některé změny v placení daně z obratu
a daně přepychové (§ 20), jimiž se má
čeliti hromadění nedoplatků těchto daní,
které se v posledních letech povážlivě
zvětšují.

Ostatní změny jsou většinou jen důsled-
kem právě uvedených změn anebo jsou
rázu formálního (na př. změny § 42 ná-
sledkem toho, že i v zemi Slovenské a Pod-
karpatoruské byly zákonem č. 253/1933
Sb. z. a n. zřízeny berní správy).

Vládní návrh přináší poplatnictvu něko-
lik cenných úlev proti dosavad-
nímu stavu:

a) rozšíření osvobození dovozu (§ 4,
č. 10) také na zpětný dovoz zboží, u něhož
je daň paušalována;

b) ulehčení průkazních podmínek pro
osvobození jednatelů od daně (§ 7, č. 3);

c) zavedení nového osvobození spisova-
telů a umělců od daně (§ 7, č. 4);

d) při zdaňování podle účtovaných cen
(§ 17, odst. 7) rozšíření nároku na nezda-
ňování nezaplacených účtovaných částek
na všechny případy nedobytnosti;

e) zmírnění povinnosti platiti z nezapla-
cených daňových splátek úroky z prodlení
(§ 20, odst. 6), které se podle dosavadního
zákona platí již od prvního dne po uply-

nutí splátkového období, podle vládního
návrhu se však mají platiti teprve ode dne
splatnosti daňové splátky, která nastáva až
za jeden a půl měsíce od uplynutí splátko-
vého období.

Poskytnouti poplatnictvu při této nove-
lisaci zákona o dani z obratu a dani pře-
pychové další úlevy, které by měly za ná-
sledek snížení výnosu těchto daní, nedovo-
luje velmi stísněný stav státních financí,
způsobený několikaletou hospodářskou
krisí. Finanční správa snaží se však vyjíti
poplatnictvu vstříc aspoň stálým roz-
šiřováním paušalování daně
z obratu. V tomto směru byly právo
v letošním a loňském roce učiněny veliké
pokroky zavedením paušálu u textilií, ko-
žešin, klobouků, radio-přístrojů, zboží kle-
notnického, zlatnického, stříbrnického, ho-
dinářského, zapalovačů, některého kameni-
nového zboží, prášků do pečiva, africké
trávy, kapoku, některých dovážených se-
men a chmele. Od 1. ledna 1936 má dále
býti zaveden velmi významný paušál daně
z obratu u obuvi a ostatního koženého zboží
a jedná se o zavedení některých dalších
paušálů (na př. u železářského zboží, pa-
píru a papírového zboží a u elektrického
proudu).

Část zvláštní.

K § 4, č. 10.

Dosavadní osvobození dovozu od daně
z obratu navrhuje se rozšířiti na zpětný
dovoz tuzemského vyvezeného zboží, který
jest dosud osvobozen jen od pravidelné
daně z obratu, nikoliv však od paušalované
daně (§§ 1 a 2 vl. nař. č. 127/1933 Sb.
z. a n. ).

Zároveň mají býti přímo do zákona po-
jaty případy osvobození dovozu od daně
z obratu, obsažené dosud jen v prováděcím
nařízení (čl. 8) a ve vládním nařízení, kte-
rým se stanoví předměty, jichž dovoz není
podroben dani z obratu (§§ 1 a 2 vl. nař.
č. 127/1933 Sb. z. a n).

Touto úpravou bude vyhověno přímím
poplatnictva a dosaženo také shodné ústa-
vy s rezovém celním.

K § 4, č. 11.

Změna citace v tomto ustanovení souvisí
s novou úpravou daňových subjektů v § 5.


12

K § 4, č. 12.

Malé rozšíření tohoto osvobození na-
vrhuje se na přání a ve prospěch nositelů
veřejnoprávního sociálního pojištění.

K § 4, č. 18.

Navrhovaným doplněním má býti přímo
v zákoně vymezen rozsah osvobození vý-
konů pro cizinu od daně, obsažený dosud
jen v prováděcím nařízení (čl. 11, odst. 8).

K § 4, č. 20.

Navrhovanou úpravou má býti tomuto
osvobození dán stejný rozsah, jaký mají
poplatkové úlevy, k nimž je připnuto,
kdežto podle dosavadního znění nastává
i při částečné poplatkové úlevě úplné osvo-
bození od daně z obratu, což není ve shodě
s účelem tohoto ustanovení.

K § 5.

Novou celkovou úpravou tohoto ustano-
vení mají býti přesněji stanoveny daňové
subjekty, zejména při tuzemských dodáv-
kách a výkonech, prováděných cizozemský-
mi podnikateli, tak aby pro každou zdani-
telnou dodávku a výkon byl dán postiži-
telný daňový subjekt.

K § 6, odst. 1.

Formální změna v tomto ustanovení sou-
visí s novou úpravou daňových subjektů
v § 5.

K § 7, č. 3.

Navrhovanou změnou tohoto ustanovení
má býti jednatelům, jejichž roční provise
nepřesahuje 40. 000 Kč, umožněno, aby ná-
rok na osvobození od daně prokázali ja-
kýmkoli věrohodným způsobem, kdežto do-
sud je přípustný jen průkaz obchodními
knihami nebo daňovým záznamem, jehož
vedení působí jednatelům značné obtíže.

K § 7, č. 4.

V tomto ustanovení se nově navrhuje
osvobození spisovatelů a umělců od daně,
jestliže souhrn úplat za spisovatelské nebo
umělecké výkony nepřesahuje za rok 40. 000
Kč (shodně s hranicí pro osvobození jed-
natelů od daně v § 7, č. 3 zák. ).

Důvodem pro toto osvobození je podpora

kulturní činnosti a ulehčení sociálně špat-
ných poměrů většiny spisovatelů a umělců.

K § 8, odst. 1.

Toto ustanovení, obsahující výpočet
právních poměrů, k nimž se připíná ručení
za daň, jest celkově nově upraveno. Změny
proti dosavadnímu stavu záležejí v tom:

a) že se poněkud rozšiřují případy ru-
čení za daň v případech, kdy je daňovým
subjektem cizozemský podnikatel nebo
osoba pro něj činná. Děje se tak ke zvýšení
dobytnosti daně v těchto obtížně zachyti-
telných případech i k ochraně tuzemských
podnikatelů před soutěží cizozemců;

b) že se stanoví přesně doba, na kterou
se ručení vztahuje, což dosud pro všechny
případy přímo v zákoně stanoveno nebylo.
Navrhovaná úprava odpovídá při tom ny-
nější praksi a přihlíží se při ní i k tomu,
aby osoby, zodpovědné za správu osob
právnických, nebyly ručením příliš posti-
ženy;

c) že se provádějí některé formální změ-
ny, související s novou úpravou daňových
subjektů v § 5.

K § 11.

Všechny změny v tomto ustanovení jsou
jen formální povahy a souvisejí s novou
úpravou daňových subjektů v § 5.

K § 12.

Formální změna v tomto ustanovení sou-
visí s novou úpravou daňových subjektů
v § 5.

K § 14.

Novým zněním tohoto ustanovení, které
souvisí také s novou úpravou daňových sub-
jektů v § 5, má býti dosaženo lepší evidence
cizozemských podnikatelů, u nás výdělečně
činných, čehož vyžaduje zájem finanční
správy i ochrana zdejších podnikatelů před
jejich nekalou soutěží.

K § 15. odst. 2.

Formální změna v tomto ustanovení sou-
visí s novou úpravou daňových subjektů
v § 5.

K § 17.

Změnou odstavce 1 má býti ministerstvo
financí oprávněno k vydání vzorce daňo-


13

vého přiznání, který je dosud stanoven pro-
váděcím nařízením. Tím má býti umož-
něno - podobně jako je tomu u přímých
daní - aby vzorec přiznání bylo možno
bez legislativních opatření přizpůsobiti
změnám v úpravě dané z obratu a daně
přepychové. Dále je v tomto ustanovení
upraven též formální postup při prokazo-
vání srážkových položek, a to obdobně jako
u daní přímých.

Změna odstavce 4 souvisí s novou úpra-
vou daňových subjektů v § 5 a s ustano-
vením o ručení v § 8, odst. 1, č. 7.

Změnou odstavce 7 má býti dovoleno,
aby poplatníci, kteří přiznávají k dani
z obratu podle účtovaných cen, nemuseli
zdaňovati všechny účtované částky, které
se staly jakýmkoli způsobem prokázané ne-
dobytnými, kdežto v dosavadním zákoně je
tento nárok omezen jen na určité případy
nedobytnosti (úpadkem, vyrovnáním, ne-
zaplacením směnky neb šeku).

Formální změna v odstavci 8 souvisí
s novou úpravou daňových subjektů v § 5.

K§ 19.

Změnou odstavce 1, s níž souvisejí také
drobné změny v odstavci 2 a 3, má býti
t. zv. kontumace pro nepodáni přiznání
(t, j. možnost stanoviti daňový základ od-
hadem bez spolupůsobení poplatníkova)
upravena stejně jako u přímých daní. Tím
má býti dosaženo zjednodušení vyměřova-
cího řízení.

Změna odstavce 5 je důsledkem nové
úpravy splátkových období tam, kde je daň
paušalována (§ 20, odst. 1).

Změnou odstavce 8 má býti mezi mi-
nistry, spolurozhodující o paušalování daně
z obratu a daně přepychové, pojat též mi-
nistr veřejných prací, což je žádoucí v pří-
padech, kde se paušalování týká předmětů,
spadajících do působnosti ministerstva ve-
řejných prací (na př. elektrického proudu
nebo zboží z drahých kovů).

K §20.

Navrhovanou novou úpravou ustanovení
o placení daně z obratu a daně přepychové
provádějí se proti dosavadnímu stavu tyto
změny:

a) zavádí se placení paušálů v měsíčních
splátkách, čímž má býti dosaženo snadněj-

šího a rychlejšího odvádění jich státní po-
kladně a stejnoměrnějšího rozvržení vý-
nosu daně z obratu během roku. Poplat-
níctvu nebude tato změna působiti zvláštní
obtíže, neboť se jí zavádí proti dosavadní-
mu stavu placení daně v menších, tudíž
snáze zapravitelných splátkách. Měsíční
placení daně z obratu je ostatně zavedeno
u všech poplatníků v četných státech ci-
zích, zejména v Německu, Rakousku a ve
Francii;

b) lhůta k odvádění daňových splátek se
nepatrně prodlužuje s nynějších šesti neděl
na jeden a půl měsíce po uplynutí splátko-
vého období, aby se shodovala se splatností
čtvrtletních splátek na přímé daně;

c) v souvislosti s tím zmírňuje se povin-
nost platiti úroky z prodlení z nezaplacené
daně, která nyní začínala již prvním dnem
po uplynutí splátkového období, kdežto
podle nové úpravy bude začínati teprve
dnem splatnosti (t. j. u tuzemských pod-
nikatelů o jeden a půl měsíce později);

d) dává se podklad pro možnost stano-
viti prozatímně výši daňové splátky ještě
před vyměřením daně, čehož je nezbytně
třeba k řádné kontrole a vymáhání těchto
splátek. Poněvadž poplatníkovi musí podle
navrhovaného znění býti dána možnost
súčastniti se řízení o stanovení výše čtvrt-
letní splátky, není nebezpečí, že by mohl
býti nespravedlivě postižen tímto opatře-
ním, jímž se ovšem konečnému rozhodnuti
o výši daně, připadající na daňové období,
nepředbíhá;

e) ustanovením odstavce 5 má se pro bu-
doucnost umožniti případné přenesení účto-
vání daně z obratu a daně přepychové
s berních úřadů na berní správy, o čemž
se uvažuje v rámci snah o reorganisaci
finanční správy.

Kromě těchto věcných změn provádějí
se v § 20 též některé změny formální, sou-
visející s novou úpravou daňových sub-
jektů v § 5.

K § 21.

Novou úpravou odstavce 2 má býti přes-
něji vymezeno právo poplatníka ku podání
stížnosti, a to podobně, jako tomu je u pří-
mých daní.

Novou úpravou odstavce 10 má se toto
ustanovení přizpůsobiti zákonu č. 65/1925
Sb. z. a n. o svátcích a památných dnech
republiky československé.


14

Novou úpravou odstavce 13 připíná se
nárok na náhradní úroky co nejúplněji
k úpravě těchto úroků u přímých daní.

K § 23.

Nové znění odstavce 1 souvisí s novou
úpravou placení daně v § 20, změna v od-
stavci 2, jež jest jen formální povahy, s no-
vou úpravou daňových subjektů v § 5.

K § 41. odst. 2.

Změna v tomto ustanovení je jen for-
mální povahy a souvisí s novou úpravou
daňových subjektů v § 5 a placení daně
v § 20.

K § 42.

Obě formální změny v tomto ustanovení
jsou důsledkem toho, že zákonem č. 253/
1933 Sb. z. a n. byly i v zemi Slovenské a
Podkarpatoruské místo finančních ředi-
telství a jejich expositur zřízeny berní
správy.

K § 43.

Navrhovanými změnami tohoto ustano-
vení má býti dán bezpečnější právní pod-
klad pro uložení pořádkové pokuty tomu,
kdo jedná proti zákonu nebo neuposlechne
úředních nařízení nebo vyzvání v daňové
věci někoho jiného (zejména fysickým oso-
bám, které jednají za osoby právnické, zá-
stupcům a zmocněncům).

K § 45. odst. 3.

Navrhovaná změna souvisí s novou úpra-
vou splatnosti daně v § 20.

K § 49.

Novou úpravou odstavců 1 až 3 se tato
přechodná ustanovení přizpůsobují době
účinnosti nového zákona.

Novým zněním odstavce 10 se navrhuje,
jako tomu bylo u dřívějších zákonů o dani
z obratu a dani přepychové, časové ome-
zení přítomného zákona, a to na dobu tří
let, takže Národní shromáždění bude míti
příležitost v době dosti blízké znovu se za-
bývati úpravou daně z obratu a daně pře-
pychové.

K § 50.

V pověřovací klausuli ku provedení zá-
kona se ministr pro zásobování lidu, jehož
funkce byla zrušena, nahrazuje ministrem
sociální péče, na něhož přešla podstatná
část působnosti ministra pro zásobování
lidu.

K čl. III.

Za účelem přehlednosti nového znění zá-
kona o dani z obratu a dani přepychové,
který se přítomným zákonem pozměňuje
již po čtvrté a v dosti velkém počtu usta-
novení, bude asi žádoucí republikovati jeho
úplné znění.

V P r a z e dne 29. listopadu 1935.

Předseda vlády:
Dr. Hodža v. r.

Ministr financí:
Dr. Trapl v. r.

Státní tiskárna v Praze. - 5557-35.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP