Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 2. zasedání.

Překlad

144.
Návrh

poslanců Tauba, Schöfera, Hampla, Tayerla a Kleina,
aby byl doplněn zákon v státních starobních podporách:

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne

jímž se doplňuje zákon ze dne 21. března 1929, č. 43 Sb. a n. o státních

starobních podporách

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

§ 1 zákona č. 43/1929 Sb. z. a n. doplňuje
se tímto novým odstavcem:

(2) Státní starobní podpora může býti po
dosažení 65. roku věku přiznána i osobám,
které v době od 1. července 1926 do 31. pro-
since 1930 dosáhlý 60. roku svého věku, když
se v té době neúčastnily pojištění zaměst-
nanců pro případ invalidity a stáří nebo ne-
ukončily čekanú dobu.

§ 2.

Podporu dlužno v případech uvedených
v § 1, odst. 2, přiznati od prvního dne měsíce
následujícího po podání žádosti.


§ 3.

Provedením tohoto zákona, který nabývá
účinnosti dnem vyhlášení, pověřuje se mi-
nistr sociální péče.

Odůvodnění.

Zákon o státních starobních podporách
měl v našich sociálních zařízeních vyplniti
mezeru, která povstala tím, že osoby, které
již dosáhly nebo překročily 60. rok svého
věku, když zákon o sociálním pojištění na-
byl účinnosti, nebyly již pojaty do tohoto
pojištění, takže o jejich stáří vůbec nebylo
postaráno. Ve stejném postavení jako tyto
osoby zachycené zákonem o státních sta-
robních podporách jsou však osoby, které
sice ještě nedosáhly 60. roku svého věku,
ale z jiných, jimi nezaviněných příčin ne-
mohly již býti účastný dobrodiní pojištění.
Jde převážně o domácí dělníky, kteří ne-
byli přihlášeni k pojištění, poněvadž směr-
nice pro pojištění těchto osob byly vydány
teprve v roce 1932, a v jednotlivých pří-
padech i o osoby, které pro své pokročilé
stáří nemohly vůbec nebo aspoň trvale na-
jíti zaměstnání, takže nezískaly nároku na
pojišťovací úkony. Tyto osoby, u nichž s vý-
jimkou stáří jsou splněny všechny předpo-
klady zákona č. 43/1929 Sb. z. a n., nemo-
hou dostati ani starobní nebo invalidní dů-
chod, ani státní starobní podporu. Jest tedy

příkazem sociální spravedlnosti a souhlasí
i s potřebami sociální péče, aby tyto osoby
byly postaveny na roven osobám naroze-
nými před 1. červencem 1899. Jest to tím
naléhavější sociální požadavek, že chudin-
ská péče obcí pro finanční nouzi samo-
správných svazků nestačí ani k nejnutněj-
šímu zaopatření těchto osob. Proto pode-
psaní navrhují, aby do zákona č. 43/1929
Sb. z. a n., byly pojaty aspoň osoby, které
do konce roku 1930 překročily 60. rok své-
ho věku, překročily tedy již věk nyní roz-
hodující pro přiznání starobních podpor.

Finanční náklad navrhovaného opatření
se nedá pro nedostatek statistického mate-
riálu vypočítati, zvláště že naprosto nejde
o celé starobní třídy, nýbrž jen o kon-
krétní jednotlivé případy. Počet těchto pří-
padů jest však poměrně nepatrný a náklad,
který povstane tím, že se k nim bude při-
hlížeti, bude nahrazen očekávaným úbyt-
kem starších poživatelů podpory, takže
úhradu lze nalézti v mezích kapitoly XVII,
titul 5, § 5, státního rozpočtu.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru so-
ciálně-politickému, aby co nejdříve o něm podal zprávu. 

V Praze dne 6. listopadu 1935.

Taub, Schäfer, Hampl, Tayerle, Klein,
Katz, Kirpal, Zischka, Jar. Kučera, Benda, Ešner, Pik, Bečko, Jaksch, Hladký, Ma-

coun, Kögler, Heeger, de Witte, Neumeister, Nový, Polach.

Státní tiskárna v Praze - 5461-35.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP