Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV, volební období. 2. zasedání.

140.

Zpráva

výboru branného a rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 121)

o civilních hlídačích vojenské správy.

I.

Branný výbor poslanecké sněmovny pro-
jednal ve schůzi konané dne 20. listopadu
1935 vládní návrh zákona o civilních hlída-
čích vojenské správy.

Osnovou touto upravuje se formou zá-
kona dosavadní faktický stav střežení ně-
kterých vojenských objektů civilními hlí-
dači.

Střežení divisních proviantních skladů,
v nichž uložen je značný, velmi cenný a
pro určitou dobu nenahraditelný vojen-
ský materiál, dále jiných důležitých vo-
jenských objektů a ústavů jest nutno ob-
starávati osobami stálými, dokonale obe-
znalými s poměry místními jakož i s tech-
nickým a provozním zařízením střeženého
objektu. Těmto podmínkám nemohou i při
sebe větší svědomitosti vyhovovati denně
se střídající vojenské stráže stavěné růz-
nými útvary vojenskými.

Proto obstarává vojenská správa stře-
žení takovýchto objektů civilními hlídači,
ježto není možno k tomuto střežení udržo-
vati stálé strážní oddíly vojenské, neboť
by tím trpěl výcvik mužstva.

Účelem navrženého zákona jest v prvé
řadě postarati se o zvýšenou zákonnou
trestní ochranu civilních hlídačů vojenské
správy a současně upraviti i jejich právo
k použití zbraně při výkonu služby. Za
tím účelem budou civilní hlídači vojenské

správy bráni do přísahy, neboť se jim zá-
konem tímto propůjčuje ve výkonu služby
charakter vrchnostenské osoby. Hlídači
tito budou postaveni co do trestní ochrany
na roven veřejným bezpečnostním orgá-
nům a budou se tudíž po té stránce vzta-
hovati na ně i příslušná ustanovení trest-
ních zákonů, jakož i jiných platných no-
rem, jak uvedeny jsou v důvodové zprávě
k § 4.

Návrh zákona zdůrazňuje též výslovně,
že civilní hlídači vojenské správy jsou při
výkonu své služby oprávněni zjišťovati a
zadržovati osoby, a to shodně jako jest
tomu u bezpečnostních úřadů a orgánů.

Vzhledem k tomu, že civilní hlídači
budou moci použíti při výkonu služby
i zbraně, bylo nutno upraviti zvláště
i otázku zvýšené trestní odpovědnosti.

Za vzor sloužila tu osnově obdobná usta-
novení platná pro četnictvo a civilní stráže
bezpečnosti o použití zbraně, při čemž bylo
však přihlíženo i k tomu, aby úkoly na tyto
hlídače kladené, mohly býti splněny.

Pro srovnání s jinými předpisy upravu-
jícími právo k použití zbraně lze uvésti na
př. pokud se týče četnictva, § 13 zákona
č. 299/1920 Sb. z. a n. ve znění pozměně-
ném zákonem č. 28/1928 Sb. z. a n., který
tuto věc upravuje takto;


2

,, § 13.

Četník službu konající má zákonem sta-
novená práva stráže civilní i vojenské, ale
smí šetře opatrnosti podle okolností pří-
padu potřebné, užití zbraně jen v těchto
případech:

1. v případě nutné obrany, aby odvrátil
násilný útok, jenž na něho byl učiněn aneb
který mu bezprostředně hrozí nebo jímž
se život jiné osoby ohrožuje;

2. jestliže nebezpečný zločinec, proti kto-
rému četník zakročuje, na vyzvání četní-
kovo se nevzdá nebo se zdráhá opustiti
svůj úkryt;

3. nelze-li jinak překonati odpor, směřu-
jící k zmaření jeho služebního vykoná;

4. aby zamezil útěk nebezpečného zlo-
čince, jehož nemůže jiným způsobem, za-
držeti.

Zakročuje-li četnictvo semknuté pod jed-
notným vedením a velením při shluknutích
a sroceních lidu, platí o použití zbraní před-
pisy platné v tomto směru pro vojsko. "

Stejné ustanovení platí podle čl. II zá-
kona č. 28/1928 Sb. z. a n. i pro členy sborů
stráže bezpečnosti

Porovná-li se toto ustanovení s § 4,
odst. 2 navrženého zákona, jest patrná, že
zásady platné pro četnictvo se navrženým
zákonem přejímají, ovšem s příslušnými
modifikacemi a doplněními nutnými z toho
důvodu, aby ochrana cenného majetku vo-
jenské správy byla i účinná. V zákoně jest
však pamatováno na to, aby pro majetek
nepatrné hodnoty nebyl dáván všanc lid-
ský život, neboť jen při nebezpečném
útoku lze použíti zbraně.

Povinnosti a práva civilních hlídačů ja-
kož i další podrobnosti této služby budou
upraveny v instrukci vydané minister-
stvem národní obrany v dohodě s minister-
stvem vnitra.

Pracovní poměr civilních hlídačů
vojenské správy je založen na čistě soukro-
moprávním podkladě a jest upravován po-
dobně jako u ostatního dělnictva vojenské
správy.

Branný výbor přijal osnovu ve znění
předloženém vládou s tím, že se v § 4,
v odst. 1. ve třetí řádce slovo "veřejné"
nahrazuje slovem "veřejné" a v odst 2.
téhož § písmena d) ve třetí řádce slovo
"nepřítelem" se škrtá, a navrhuje její
schválení i s připojenou resolucí

V Praze dne 20. listopadu 1935.

David v. r.,

předseda.

Luděk Pik v. r"

spravodaj.

Zákon

ze dne...........................................................

o civilních hlídačích vojenské správy.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

K střežení budov, zařízení a míst vojenské
správě náležejících nebo jí užívaných může
býti tam, kde toho povaha služby nebo ulože-
ných předmětů vyžaduje, použito též osob ob-
čanských (civilních hlídačů vojenské správy).


3

§ 2.

Civilní hlídači vojenské správy jsou k této
správě ve smluvním pracovním poměru jako
ostatní dělnictvo vojenské správy.

§ 3.

Civilní hlídači vojenské správy skládají pří-
sahu, jejíž znění stanoví instrukce (§ 5)
a jsou povinni nositi ve službě služební od-
znak, zbraň a čepici v úpravě stanovené rov-
něž instrukcí (§ 5).

§ 4.

(1) Civilní hlídači vojenské správy jsou za
činy, které souvisí s výkonem jejich služby,
trestně odpovědni jako veřejné bezpečnostní
orgány a požívají, jsou-li ve službě a mají - li
předepsaný služební odznak, trestní ochrany
veřejných bezpečnostních orgánů; při výkonu
své služby smějí zjišťovati a zadržovati jiné
osoby za týchž podmínek jako bezpečnostní
úřady a orgány.

(2) Zbraně smějí užíti, šetříce opatrnosti
podle okolností případu potřebné, jen v těchto
případech:

a) při nutné obraně, aby odvrátili násilný
útok, jenž na ně byl učiněn, nebo který jim
přímo hrozí, nebo jímž se ohrožuje život jiné
osoby;

b) aby odvrátili nebezpečný útok, který
ohrožuje majetek náležející vojenské správě
nebo jí užívaný anebo vojenské tajemství, po
marné výzvě, aby bylo upuštěno od útoku;

c) aby zamezili útěk pachatele, jenž vážné
poškodil nebo ohrozil majetek náležející vo-
jenské správě nebo jí užívaný, anebo odcizil
věci, které mají zůstati utajeny pro obranu
republiky, a byl-li pachatel přistižen při činu
nebo je-li důvodně podezřelý z takového činu
a nemohou - li ho zadržeti jiným způsobem;

d) proti osobám, které v pohraničním
pásmu, jehož rozsah určí vládní nařízení,
anebo v místech ohrožených se nezastaví,
byvše civilními hlídači vojenské správy, kteří
dali najevo, že jsou civilními hlídači vojenské
správy, k tomu opětně vyzvány, neohrožují - li
se použitím zbraně jiné osoby.

§ 5.

Instrukci pro civilní hlídače vojenské
správy vydá ministerstvo národní obrany
v dohodě s ministerstvem vnitra.


4

§ 6.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr národní obrany
v dohodě s ministrem vnitra.

Resoluce.

Poněvadž civilní hlídači vojenské správy nabývají charakteru přísežné vrch-
nostenské osoby a disciplinárně jsou jako ozbrojené osoby na roven postaveni čet-
nictvu a policii, žádá se vláda, aby předložila osnovu, podle níž civilní hlídači vo-
jenské správy by byli převedeni do státně zaměstnaneckého poměru zřízeneckého
podle platového zákona č. 103/26.

Pro všechny civilní dělníky vojenské správy budiž odstraněno hodinové počí-
tání mzdy a zavedena mzda týdenní se zabezpečením minimálního týdenního výděl-
ku za 42 hodiny pracovní.

Ministerstvo národní obrany se žádá, aby v nově ujednané kolektivní smlouvě
byla vyřešena otázka dovolených pro civilní dělnictvo vojenské správy, otázka úra-
zového pojištění, kvitančního poplatku, stabilisace pracovních a mzdových poměrů a
zaopatření přestárlých dělníků.

II.

Výbor rozpočtový jednal ve své schůzi dne 2. prosince 1935 o předložené vládní
předloze a usnesl se ji schváliti se stylistickými změnami, navrženými výborem bran-
ným, který ji přijal ve schůzi dne 20. listopadu 1935 a doporučuje poslanecké sně-
movně vládní osnovu zákona i připojenou resoluci k ústavnímu schválení.

V Praze, dne 2. prosince 1935.

Teplanský v. r.,

předseda.

Dr. inž. Brdlík v. r.,

zpravodaj.

Státní tiskárna v Praze. - 5357-36.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP