Poslanecká sněmovna N. S. R. Č 1935.
IV. volební období 2. zasedání.
123.
Návrh
poslanců F. Michálka, F. Ostrého a J. Líšky
na zavedení zvláštní dlaně, vybírané ve prospěch obcí u obchodů s jednotnými
cenami, filiálních a správkáren továrních podniků.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Zákon
ze dne ......................1935,
kterým se zavádí zvláštní daň, vybíraná ve prospěch obcí u obchodů a jednotnými
cenami, filiálních a správkáren továrních podniků.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Dani podle tohoto zákona podrobeny
jsou domy s jednotnými cenami, filiální zá-
vody a správkárny továrních podniků.
(2) Daň vyměřuje se ze souhrnu úplat,
které některý z uvedených podniků během
kalendářního roku
v místě provozovny
přijal a vyměřuje ji příslušný finanční ú-
řad podle §u 2 tohoto zákona.
§ 2.
Zvláštní daň činí při obratu:
do |
  |   |
500. 000. - |
Kč |
2% |
|
nad |
500. 000Kč |
až |
do |
800. 000. - |
» |
3% |
» |
600. 000 » |
» |
  |
1, 000. 000. - |
» |
4% |
» |
1, 000. 000 » |
» |
» |
2, 000. 000 - |
» |
5% |
» |
2. 000. 000 » |
  |   |   |   |
6% |
2
§ 3.
(1) Celá tato daň přikazuje se obcím,
v nichž tyto podniky provozují svoji čin-
nost a není podrobena přirážkám samo-
správných svazků a sborů.
(2) Obecní úřady jsou oprávněny zúčast-
niti se s příslušným finančním úřadem pře-
zkoumání údajů strany.
§ 4.
Zákon tento nabude účinnosti dnem 1.
ledna 1936 a provede jej ministr financí.
Důvodová zpráva.
Mnohokráte bylo již upozorněno na ne-
blahé účinky filiálkového systému na sa-
mosprávné finance, který zničil řady sa-
mostatných obchodníků a živnostníků, ne-
boť byli nuceni živností odhlásiti.
Stále vzrůstajícím počtem těchto prode-
jen klesla velmi značně základna daně vý-
dělkové pro vyměřování autonomních při-
rážek a finanční hospodářství obcí stalo se
přímo kritickým.
Jelikož všechny filiálky zdaňují se spo-
lečně s centrálou, připadá rozvržená daň
na jednotlivé prodejny v obnose tak nepa-
trném, že daleko menší samostatný podni-
katel zapraví na daních obnos několikráte
vyšší.
Uváží-li se, že naše samospráva nachá-
zí se v tak neutěšených poměrech, že ne-
může plniti ani ty nejnaléhavější úkoly a
od stálu sanací rovněž stále požadovati ne-
lze, jest navrhovaný zákon zcela odůvod-
něn, neboť tyto podniky vyřadily řadu do-
bře prosperujících závodů, které samo-
správě značně daňově přispívaly.
V poslední době rovněž Francie, aby
alespoň částečně nahradila si finanční úby-
tek vzniklý záplavou filiálek a domů s jed-
notnými cenami, navrhuje zákon, aby na
tyto podniky uvalena byla zvláštní dávka
dle výše tržby.
Zavedení této daně u nás mělo by za-
jisté velmi blahodárný vliv na obecní fi-
nance a současně vyrovnalo by alespoň
částečně daňovou nerovnoměrnost mezi
drobným a středním podnikatelem na jed-
né a kapitalistickými firmami na druhé
straně, neboť domy s jednotnými cenami
mají výlohy oproti druhému obchodníku
nejméně o 20% nižší.
Tovární správkárny a podniky, prodáva-
jící své výrobky ve vlastních prodejnách,
mají menší režii o tyto položky: provise
cestujícího 3-5%, ztráty na úvěru 2%,
pokladniční srážka 2%, obratová daň 3%,
výdělek obchodníku 20-25%.
Navrhovaná osnova zákona sleduje hlav-
ně cíl pomoci finančně obcím, nalézajícím
se ve stavu neutěšeném a jest zajisté nej-
výš spravedlivo, aby tyto firmy, namnoze
cizozemského původu, alespoň z části na-
hradily úbytek jimi zaviněný.
Provedením tohoto zákona výlohy ne-
vzejdou, pročež netřeba navrhovati úhradu.
Naopak obce získají značný zdroj příjmů,
čímž státnímu hospodářství bude ulehčeno.
Po stránce formální budiž návrh přiká-
zán výboru iniciativnímu, rozpoč-
tovému a živnostensko-obchod-
nímu.
V P r a z e dne 10. září 1935.
Michálek, Ostrý, J. Líška,
dr Zadina, Mašata, Vencl, Kočandrle, Pozdílek, Bistřický, Vávra, A. J. Beneš, Ro-
dovský, Beran, Slavíček, Kejmar, Luka, Jiráček, Habarta, K. Chalupa, Pekárek,
Mlčoch, Šedý, Oliva, dr Staněk.