Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 2. zasedání.

121.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ........

o civilních hlídačích vojenské správy.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

K střežení budov, zařízení a míst vojenské
správě náležejících nebo jí užívaných může
býti tam, kde toho povaha služby nebo ulože-
ných předmětů vyžaduje, použito též osob ob-
čanských (civilních hlídačů vojenské správy).

§ 2.

Civilní hlídači vojenské správy jsou k této
správě ve smluvním pracovním poměru jako
ostatní dělnictvo vojenské správy.

§ 3.

Civilní hlídači vojenské správy skládají pří-
sahu, jejíž znění stanoví instrukce (§ 5)
a jsou povinni nositi ve službě služební od-
znak, zbraň a čepici v úpravě stanovené rov-
něž instrukcí (§ 5).

§ 4.

(1) Civilní hlídači vojenské správy jsou za
činy, které souvisí s výkonem jejich služby,
trestně odpovědni jako veřejně bezpečnostní
orgány a požívají, jsou-li ve službě a mají-li
předepsaný služební odznak, trestní ochrany
veřejných bezpečnostních orgánů; při výkonu
své služby smějí zjišťovati a zadržovati jiné
osoby za týchž podmínek jako bezpečnostní
úřady a orgány.


2

(2) Zbraně smějí užíti, šetříce opatrnosti
podle okolností případu potřebné, jen v těchto
případech:

a) při nutné obraně, aby odvrátili násilný
útok, jenž na ně byl učiněn, nebo který jim
přímo hrozí, nebo jímž se ohrožuje život jiné
osoby;

b) aby odvrátili nebezpečný útok, který
ohrožuje majetek náležející vojenské správě
nebo jí užívaný anebo vojenské tajemství, po
marné výzvě, aby bylo upuštěno od útoku;

c) aby zamezili útěk pachatele, jenž vážně
poškodil nebo ohrozil majetek náležející vo-
jenské správě nebo jí užívaný, anebo odcizil
věci, které mají zůstati utajeny pro obranu
republiky, a byl-li pachatel přistižen při činu
nebo je-li důvodně podezřelý z takového činu
a nemohou-li ho zadržeti jiným způsobem;

d) proti osobám, které v pohraničním
pásmu, jehož rozsah určí vládní nařízení,
anebo v místech ohrožených nepřítelem, se
nezastaví, byvše civilními hlídači vojenské
správy, kteří dali najevo, že jsou civilními hlí-
dači vojenské správy, k tomu opětně vyzvány,
neohrožují-li se použitím zbraně jiné osoby.

§ 5.

Instrukci pro civilní hlídače vojenské
správy vydá ministerstvo národní obrany
v dohodě s ministerstvem vnitra.

§ 6.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr národní obrany
v dohodě s ministrem vnitra.

Důvodová zpráva.

K hlídání vojenských objektů, zejména
pak divisních proviantních skladů a jiných
vojenských ústavů a objektů, kde místní
poměry a povaha služby nebo důležitost
objektu a materiálu v něm uloženého vyža-
duje, aby střežení bylo obstaráváno oso-
bami stálými a úplně obeznalými jak
s místními poměry v kraji, tak i s tech-
nickým zařízením objektu a jeho provozem
(opatření proti požáru atd. ) zaměstnává
vojenská správa civilní hlídače.

Právě uvedeným podmínkám nemůže

vyhověti ani při sebe větší svědomitosti
denně se střídající vojenská stráž, stavěná
různými vojenskými útvary. Udržovati pak
jen k tomuto účelu zvláštní strážní oddíly
bylo by na úkor nerušeného výcviku muž-
stva během presenční služby.

Pracovní poměr civilních hlídačů vo-
jenské správy je založen na čistě soukromo-
právním podkladě, upravován jsa kolek-
tivní smlouvou, platnou i pro ostatní děl-
nictvo vojenské správy.

Na této úpravě pracovního poměru nemá


8

býti navrženou osnovou nic měněno. I na-
dále má pracovní poměr civilních hlídačů
vojenské správy býti poměrem soukromo-
právním a má býti upravován podobným
způsobem jako u ostatního dělnictva vo-
jenské správy. Osnova nemá tedy za účel
převésti tyto osoby do státně zaměstnanec-
kého poměru - zřízeneckého, nýbrž tyto
osoby mají býti ponechány i po vydání na-
vrženého zákona ve smluvním pracovním
poměru soukromoprávním, jak je tomu
dosud. To plyne z ustanovení § 2.

účelem navrženého zákona jest zejména,
postarati se o zvýšenou trestní ochranu
takových hlídačů, za současné úpravy je-
jich práva k použití zbraně ve vykonávání
služby, po kteréžto stránce není věc dosud
uspokojivě upravena.

V jednotlivostech.

K §§ 1 a 2.

Netřeba zvláštních poznámek a odkazuje
se na to, co bylo řečeno v poznámkách vše-
obecných.

K §3.

Vzhledem k tomu, že přísahou je vázána
vojenská stráž, četnictvo, do přísahy musí
býti vzati i hlídači ustanovení podle zem-
ských zákonů k ochraně jednotlivých od-
větví zemědělských (zákon ze dne 16.
června 1872, č. 84 ř. z., zákon ze dne 21.
února 1885, č. 41 čes. z. z., zákon ze dne
29. května 1887, č. 75 mor. z. z., a zákon ze
dne 29. května 1887, č. 33 slez. z. z. ), rov-
něž personál sloužící k ochraně lesů podle
cís. patentu ze dne 3. prosince 1852, č. 250
ř. z., personál železniční podle cís. nař. ze
dne 16. listopadu 1851, č. 1 ř. z. z roku
1852, a jiný, navrhuje osnova, aby i civilní
hlídači vojenské správy byli bráni do pří-
sahy, což je tím odůvodněnější, když se jim
propůjčuje charakter vrchnostenské osoby,
třebaže jejich služební poměr má býti
i nadále upraven pouhou pracovní smlou-
vou, platnou též pro ostatní dělnictvo vo-
jenské správy.

K § 4.

Aby mohli civilní smluvní hlídači vo-
jenské správy úspěšně plnit své úkoly, je
třeba je vybavit trestní ochranou nositelů

veřejné moci a právem použíti zbraně.
Ovšem zvýšená ochrana a pravomoc může
někdy svésti k zneužití postavení, a proto
musí k tomu přistoupit i zvýšená trestní
odpovědnost.

§ 2 staví v 1. odstavci civilní smluvní
hlídače vojenské správy co do ochrany a
odpovědnosti na roven civilním strážím.
Tím se civilním smluvním hlídačům vojen-
ské správy dostává trestní ochrany po-
psané v §§ 68, 81, 279, 312, 314 býv. rak.
trest, zák., v zák. č. XL/1914 o ochraně
úřadů a v §§ 344, 358, 531, 569, 571-voj.
trest. zák., že však také mají být trestně
odpovědni podle § 331 býv. rak. trest, zák.,
§ 448 a §§ 471 a násl. býv. uh. trest, zák.,
§ 12 ústavního zákona č. 293/1920 Sb. z.
a n. o ochraně svobody osobní, domovní a
tajemství listovního a zákona č. 178/1924
Sb. z. a n. o úplatkářství a proti porušování
úředního tajemství.

Pokud jde specielně o právo civilních hlí-
dačů k zjišťování a zadržování třetích osob,
přiznává jim osnova takové právo za stej-
ných podmínek jako bezpečnostním úřadům
a orgánům.

Odstavec 2 stanoví, v kterých případech
smějí civilní hlídači vojenské správy užíti
zbraně.

Při formulaci tohoto ustanovení byla
uvážena jednak obdobná úprava tohoto
práva, jaká se vyskytuje u jiných ozbro-
jených osob (u četnictva, civilní stráže
bezpečnostní), jednak bylo přihlíženo
k tomu, aby civilní hlídači vojenské správy
mohli splniti úkoly na ně vložené.

Po té stránce sluší uvésti, že hlavním
účelem služby civilních hlídačů vojenské
správy jest ochrana vojenského majetku;
zpravidla tu půjde o ochranu velmi cenného
a po určitou dobu nenahraditelného vojen-
ského materiálu, event. i voj. tajemství.

Má-li tato ochrana být účinná, musí býti
civilnímu hlídači vojenské správy dány
všechny prostředky, kterých je k střežení
majetku zapotřebí, tudíž nejen zbraň,
nýbrž i právo jí užíti, kdyby střežený ma-
jetek byl napaden.

Je pochopitelné, že každý útok na ma-
jetek nemůže ospravedlnit užití zbraně a že
zejména nelze za majetek nepatrné hodnoty
dávati všanc lidský život; proto stanoví
osnova zákona, že útok na majetek musí
býti nebezpečný, má-li použití zbraně odů-
vodnit.


4

Poznamenati sluší, že užití zbraně na
ochranu majetku není ničím novým, co by
bylo našemu právnímu řádu neznámo.
Existuje již v našem právním řádě
ochrana majetku zbraní, a to jednak
v obecné nutné obraně [§ 2 g) býv. rak.
trest, zák., § 79 býv. uh. trest. zák., § 3 g)
voj. trest. zák. ], jednak při použití zbraní
vojenskými asistencemi (§ 26 předp.
G-XV).

K § 5.

Podrobnosti o úkolech civilních smluv-
ních hlídačů vojenské správy, o jejich prá-
vech a povinnostech, se zřetelem k ustano-
vení § 4 budou obsaženy v instrukci, kterou
pro tyto hlídače vydá ministerstvo národní
obrany v dohodě s ministerstvem vnitra.

Po stránce rozpočtové tato osnova sama
o sobě nezpůsobí žádného finančního za-
tížení.

Pokud vojenská správa hlídače, jichž se
osnova zákona týká, již zaměstnává, jsou
jejich mzdy upraveny kolektivní smlouvou
a jejich úhrada je rozpočtově zajištěna
v příslušných úvěrech na mzdy civilních
smluvních zaměstnanců vojenské správy.

Dnes zaměstnává vojenská správa ve
svých skladech a ústavech úhrnem 163
těchto hlídačů, což vyžaduje ročního ná-
kladu okrouhle 1, 800. 000 - Kč.

Pokud budou v budoucnu - za nezmě-
něné délky presenční služby - v nutných
případech přijímáni noví hlídači, při čemž
půjde převážně o náhradu za přirozené
úbytky, stane se tak jen v rámci úhrady,
zajištěné rozpočtem vojenské správy.

V Praze dne 6. listopadu 1935.

Předseda vlády:
Dr M. Hodža v. r.

Ministr národní obrany:
Machník v. r.

Státní tiskárna v Praze. - 5116-35


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP