10

Důvodová zpráva.

Zákonem ze dne 13. května 1924 č. 117
Sb. -z. a n., byly vydány podrobné předpisy
o požadování dopravních prostředků pro
vojenské účely za mobilisace k ve
válce, a třeba-li i za mimořádného povo-
lání zálohy a náhradní zálohy podle § 27
branného zákona. Jde tu tedy - na rozdíl
od zákona ze dne 12. května 1932, č. 68 Sb.
z. an. - o zákon, jehož praktické důsledky
(odevzdáni dopravních prostředků vojenské
správě k použití nebo do vlastnictví) se
ukáží teprve v dobách mimořádných.
. V m í r u se jeví účinky zákona č. 117/
1924 Sb. z. a n. jen v tom, že se podle něho
konají určité přípravy, které mají za účel
zabezpečiti hladké dosažení vlastního účelu
zákona v dobách mimořádných.

K těmto přípravám patří jednak klasifi-
kace a soupis dopravních prostředků a po-
dělování jich zvláštními evidenčními listy,
jednak četné jiné přípravy, které vojenská
správa musí podle své kompetence vyko-
nati, má-li se postarati o to. aby zákon mohl
býti hladce proveden, až toho bude v mimo-
řádných dobách třeba, což přispěje k hlad-
kému a rychlému provedení mobilisace.

Při provádění těchto příprav, zejména
pak při provádění klasifikací dopravních
prostředků, bylo seznáno, že zákon v celku
vyhovuje, přes to, že byla-jím upra-
vena, pokud jde o motorová vozidla a letadla,
materie úplně nová, předtím zákonem ne-
upravená, a že jen po některých
stránkách vyžaduje jistých změn a
doplňků.

Účelem této osnovy je uskutečniti tyto
změny a doplňky zákona č. 117/1924 Sb. z.
a n., jež se na základě praktických zkuše-
ností ukázaly nutnými.

K jednotlivým ustanovením.

K čl. I, § 1.

Tato měna je odůvodněna změnou na-
vrhovanou v čl. I, pod § 15; po této stránce
se odkazuje na vývody tam obsažené.

K čl. I, § 2.

Změna navrhovaná pod písm. a) má
za účel stanoviti, kdo vydá pro držitele koně
evidenční list. Jako dosavad vydá se evi-

denční list klasifikační komisí pro koně způ-
sobilého k vojenské službě po klasifikačním
řízení. Poněvadž však podle ustanovení no-
vého § 20a služební koně jízdních zbraní,
kteří byli odevzdáni do soukromého užívání
a přešli po určité době do vlastnictví uživa-
telova, se pokládají ode dne odevzdání do
vlastnictví uživatelova za evidenční bez kla-
sifikačního řízení, nemůže v tomto případě
vydávati evidenční listy klasifikační komise
a učiní tak vojenská správa sama.

Další změna v tomto paragrafu pod
p í s m. b) mění lhůtu uvedenou v § 20, odst.
6 zák. č. 117/1924 Sb. z. a n. Podle tohoto
dosavadního ustanovení mají se veškeré
změny s evidenčními koňmi (to platí vzhle-
dem k ustanovení § 39, odst. 3 i o evidenč-
ních motorových vozidlech) oznámiti do
patnácti dní obecnímu (městskému) úřadu
místa stálého pobytu držitele koně. Tato
lhůta je příliš dlouhá a je příčinou nepoho-
tovosti evidence koňstva a motorových vo-
zidel. Držitelům nevzniknou zkrácením této
lhůty žádné nesnáze. Dodati sluší, že dosa-
vadní 15denní lhůta měla za následek, že se
velitelství evidence koňstva dovídalo o změ-
nách zpravidla až druhý měsíc, často i poz-
ději, kdy nastaly s evidenčním koněm často
další změny, takže tím vznikla rozsáhlá
korespondence, která se zkrácením lhůty
určitě zamezí.

K čl. I, § 3.

Vojenská správa propůjčuje část služeb-
ních koní jízdních zbraní (jezdectva, dělo-
střelectva), kterých nezbytně nepotřebuje
pro jezdecké útvary při vykonávání služby
v míru, kterých však potřebuje jako zá-
lohy v mobilisaci, do soukromého užívání.
Podmínky pro vydávání služebních koní
jezdectva a dělostřelectva do soukromého
užívání jsou obsaženy v služebních před-
pisech branné moci K-III-3 a K-III-4. Uži-
vatel má právo užívati takového koně po
dobu smluvního poměru ke všem svým úče-
lům, neohrožují-li způsobilost koně k vá-
lečné službě, a má nárok, aby mu tento kůň
připadl po sedmi letech do neomezeného
-vlastnictví; naproti tomu je však povinen
po dobu smluvního poměru koně na vlastní
náklad pečlivě chovati, jej živiti a ošetřo-


11

vati a na vyzvání dopraviti k příslušnému
voj. útvaru na cvičení nebo za mobilisace
dáti ihned vojenské správě k disposici.

Uvedené služební koně jízdních zbraní
má vojenská správa po dobu smluvního po-
měru v evidenci a může s nimi po tuto dobu
též bezpečně počítati pro potřebu mobili-
sační. Koně takové však za dosavadního zá-
konného stavu ztrácí vojenská správa z evi-
dence, když připadnou po sedmiletém uží-
vání do vlastnictví soukromého uživatele.
Noví vlastníci koní mají sice podle zákona
č. 117/1924 Sb. z. a n. povinnost koně při-
hlásiti k soupisu a podrobiti je klasifikaci
koní podle § 16 cit. zákona, budou-li je ještě
v této době míti, nejsou však povinni hlá-
siti prodej těchto koní ani jiné změny jich
se týkající.

Poněvadž pak klasifikace koní je prová-
děna v delších intervalech (podle nynějších
ustanovení po třech letech), nemá vojenská
správa tyto koně po dobu až tří let v evi-
denci (resp. v disposiční sféře pro účely
event. mobilisace), a proto je nucena roz-
množovati početní stav svého koňstva ná-
kupy.

Nutnost úsporných opatření v nynější
době vede vojenskou správu k tomu, aby
nákup koní zredukovala. Navrženým záko-
nem bude jí to umožněno, neboť uznáním
koní, kteří přešli podle ustanovení cit. slu-
žebního předpisu K-III-3 nebo K-III-4 do
vlastnictví soukromých uživatelů za koně
evidenční bez jakéhokoli klasifikačního
řízení, bude celková záloha koňstva pro
účely mobilisační zvětšena, a to o koně,
kteří prošli celým vojenským výcvikem.

Vzhledem k výhodám, kterých se soukro-
mým držitelům institucí propůjčováním
voj. koní do užívání dostává, nelze s hle-
diska jejich zájmů proti navržené osnově
činiti námitky.

Co se ceny koni týče (kterou bude zapo-
třebí pojmouti podle § 20 zákona do evi-
denčního listu), se poznamenává, že ji nelze
stanoviti způsobem uvedeným v § 19 zá-
kona. Proto navrhuje osnova stanovení ceny
služebních koni, kteří přešli do. vlastnictví
soukromých uživatelů, způsobem sice ob-
dobným, ale vzhledem k povaze věci přece
poněkud odchylným.

Evidenční list, který v tomto případě
bude vydávati vojenská správa, bude -
stejně jako v případech jiných - spisován

trojmo (průpisem); prvopis dodá náhradní
těleso držiteli zároveň s doklady i odevzdání
koně do vlastnictví držitelova a průpisy
dodá příslušnému velitelství evidence koň-
stva, které učiní, čeho třeba, aby koně byli
vedeni v evidenci. Tyto podrobnosti budou
pojaty do předpisů, o nichž mluví odsta-
vec 1, a třeba-li, i do vládního nařízení.
O vydání evidenčního listu bude příslušný
okresní úřad uvědomen vojenskou správou.

K čl. I, § 4.

Změna dosavadního ustanovení § 22,
odst. 1 má ten účel, aby bylo jasno, že drži-
tel má koně nejen předvésti (dáti před-
vésti), nýbrž je též odevzdati, a to
řádně chované a opatřené dobrou ohlávkou
a ohlávkovým provazem, aniž za to bylo lze
požadovati zvláštní odměnu.

K čl. I, § 5.

Tato změna má za účel upozorniti drži-
tele, že případné úmyslné uvedení doprav-
ního prostředku do stavu nezpůsobilého
k vojenské službě se trestá podle ustano-
vení § 48, odst. 2.

K čl. I, §§ 6 až 11.

Z kruhů držitelů motorových vozidel byly
tlumočeny velice často stesky, že se drži-
telům motorových vozidel ukládá mnoho
povinností, kterými jsou zatěžováni, a bylo
žádáno, aby řízení pro soupisy motorových
vozidel bylo zjednodušeno.

Vojenská správa vyhovuje požadavkům
držitelů motorových vozidel; místo přihlá-
šek k soupisu motorových vozidel, které za-
těžují držitele, hodlá použíti pro svoji evi-
denci motorových vozidel výpisů z rejstříku
motorových vozidel, které vojenské správě
dodají politické nebo státní policejní úřady,
vedoucí rejstřík motorových vozidel. Sou-
pis zpravidla nebude vůbec prováděn, mož-
nost soupisu je však v zákoně ponechána
pro nepředvídané nutné případy a zejména
také z toho důvodu, aby evidence mohla
býti po víceletém období přezkoušena.

Rovněž klasifikace motorových vozidel
nemá býti zpravidla již prováděna. Evi-
denčním listem budou podělena všechna
nová motorová vozidla, jakmile přejdou do
používání. Evidenční listy starších ročníků
motorových vozidel, které vojenská správa
nebude potřebovati, budou zrušeny. Mož-


12

nost klasifikace se však v návrhu zákona
ponechá, neboť mohou nastati případy, že
při některém druhu motorových vozidel,
kterých nebude přebytek, bude třeba starší
ročníky takovýchto vozidel prohlédnouti,
zda jsou ještě způsobilá k vojenské službě.
Téměř s jistotou se dá však předpokládati,
že osobní motorová vozidla i značná část
nákladních motorových vozidel nebude již
klasifikačnímu řízení vůbec podrobována.

Upuštění od přihlášek k soupisu a od
klasifikace bylo umožněno vzrůstem počtu
motorových vozidel a děje se hlavně
v zájmu držitelů motorových vozidel. Od-
padnou však též značné práce spojené
s prováděním soupisu a klasifikace, kte-
rými byly zatíženy zejména politické
úřady; ovšem částečně budou tyto úřady
zase zaneprázdněny dodáváním opisů rej-
stříku vojenské správě, avšak v příštích le-
tech, kdy budou zasílány vojenské správě
jen doplňky a změny rejstříku, bude toto
zatížení politických úřadů jen minimální.

Držitelé motorových vozidel nebudou bu-
doucně uplatňovati nárok na osvobození
motorového vozidla při podávání přihlášek
k soupisu, nýbrž musí tak učiniti ihned,
jakmile přejde vozidlo do jich používání.
O osvobození vozidla rozhodují již nyní po-
dle ustanovení vládního nařízení č. 186/
1929 Sb. z. a n., o některých přesunech pů-
sobnosti zemských úřadů na úřady okresní,
úřady okresní.

K čl. I, § 12.

Změna navrhovaná pod p í s m. a. má
za účel nesporně vyjádřiti, že při určování
ceny motorového vozidla přihlíží i k jeho
výstroji neboli, že v ceně motorového vo-
zidla, jak bude podle odstavce 5 určena
bude zahrnuta i cena výstroje tohoto vo-
zidla.

Pokud pak jde o změnu navrhovanou pod
 písm. b, poznamenává se, že podle do-
savadního ustanovení § 40, odst. 8 zákona
by bylo značně ztíženo přejímání motoro-
vých vozidel. Ustanovení to není též v sou-
ladu s ustanovením odstavce 5 téhož para-
grafu, podle něhož stanovení směrných cen
motorových vozidel je ponecháno mini-
sterstvu národní obrany a není proto třeba,
aby výše náhrady za náhradní součástky a
pohonné hmoty, kde jde o částky poměrně
značně menší, byla stanovena způsobem
jiným, t. j. vládním nařízením, nehledě ani

k tomu, že by mohlo dojíti i k takovým pří-
padům, že by na př. cena pneumatik na vo-
zidle a cena pneumatik nenamontovaných
byla stanovena různým způsobem.

K čl. I, § 13.

Radiotelegrafická zařízení letadlová jsou
pro vojenskou správu velmi důležitá, proto
je třeba je pojmouti do výpočtu předmětů,
které mohou býti požadovány.

Odstavec 2 a 3 § 43 se slučuje, poněvadž
pro vojenskou správu postačuje čtvrtletní
předkládání seznamů.

K čl. I, § 14.

Bez výstroje letadel bylo by použití le-
tadel pro vojenskou správu dosti obtížné,
proto je navrženo doplnění § 47, odst. 1.

K čl. I, § 15.

Jako u jiných dopravních prostředků
jeví se vhodným i u plavebních prostředků
zavésti již v míru určité řízení, aby vo-
jenská správa mohla včas potřeby pohotově
a bez odkladu požadovati pro své účely pla-
vební prostředky, neboť udržování potřeb-
ného množství vlastních plavebních pro-
středků vojenskou správou není ani po-
třebné a bylo by velmi nehospodárné. Již
v míru je nutno vésti evidenci plavebního
materiálu i personálu a roztříditi plavidla
podle upotřebitelnosti k účelům obrany
státu za mobilisace. Zvláštní ustanovení
o požadování plavebních prostředků jsou
zpracována obdobně jako ustanovení o le-
tadlech, bylo proto možno z velké části od-
kázati na tato ustanovení; podrobnosti ply-
noucí ze zvláštních vlastností plavidel bu-
dou vymezeny vládním nařízením. Tím, že
do zákona je nyní pojato i požadování pla-
vebních prostředků, stává se zákon ucele-
ným, neboť bude zahrnovati všecky do-
pravní prostředky, které může včas po-
třeby vojenská správa požadovati a k úče-
lům obrany státu, kterých může používati.

Komisionelní prohlídky plavidel provo-
zujících plavbu většinou v cizích vodách bu-
dou se konati způsobem, který by držitele
takovýchto plavidel co nejméně zatěžoval.
Zamýšleno je konati prohlídky jen při při-
plutí těchto plavidel do domácích míst.

Složení komise, která provádí prohlídku
plavebních prostředků, a rovněž i komise,
která přejímá plavební prostředky (do


13

vlastnictví nebo k používání), bude stano-
veno vládním nařízením. Zamýšleno je, aby
byla komise, která provádí prohlídku pla-
vebních prostředků, složena ze zástupce
nejbližšího plavebního úřadu jako před-
sedy, ze zástupce ministerstva obchodu, ze
zástupce finanční správy a ze zástupce vo-
jenské správy. Přijímací komise pak byla
by složena ze zástupců týchž úřadů s při-
bráním znalce odborníka jako poradního
orgánu. Zástupci držitelů plavebních pro-
středků byli by dotázáni na cenu přejíma-
ných plavebních prostředků, jinak by však
v komisích nefungovali a neměli by vlivu
na stanovení obecné ceny plavebních pro-
středků. Zástupce okresního úřadu není za-
mýšleno do komisí stanoviti, jednak proto,
že politické úřady budou v době mobilisace
přetíženy pracemi jinými, jednak proto, že
zaujetí stanoviska politických úřadů není
u plavebních prostředků té důležitosti jako
u dopravních prostředků jiných. Složení
komisí, počet jejich členů a místní působ-
nost komisí nestanoví se přímo zákonem,
poněvadž požadování plavebních prostředků
je novum a není ještě prakticky vyzkou-
šeno, nebude-li třeba složení komisí, zvláště

komise, která provádí prohlídku plavebních
prostředků, v budoucnosti měniti.

Dodati sluší, že se i zákon o požadování
dopravních prostředků pro vojenské účely
v míru rovněž výslovně o plavebních pro-
středcích (§ 24 zák. 68/1932 Sb. z. a n. )
zmiňuje.

K čl. I, §§ 16 a 17.

Doplňky §§ 48 a 49 jsou odůvodněny do-
plněním zákona ustanoveními o požadování
plavebních dopravních prostředků.

K čl. II.

Ustanovení čl. II má ten účel, aby mohla
býti pokládána již ze zákona za evidenční
i ta novější vozidla, která nebyla podrobena
dosud klasifikaci a budou již v době, kdy
zákon nabude účinnosti, v používání, takže
se na ně ustanovení novelisovaného § 36,
odst. 1 nebude vztahovat.

Po stránce rozpočtové neznamená osnova
patrného zvýšení nákladů, naopak při pro-
vedení čl. I, §§ 6 až 8 by mohla míti v zá-
pětí určité snížení dosavadních nákladů na
provádění zákona č. 117/1924 Sb. z. a n.

V  P r a z e dne 18. října 1935.

Předseda vlády:

J. Malypetr v. r.

Ministr národní obrany:

Machník v. r.

Státní tiskárna v Praze. - 4707-35.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP