XLII
Pohyb státního dluhu v roce 1934 lze přehledně znázorniti touto tabelou:
Druh státního dluhu |
Přibylo |
  |
Ubylo
|
  |
Čistý přírůstek |
  |
  |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Vnitřní dluh založený ...... |
82, 663. 900 |
__ |
866. 644 |
40 |
81, 797. 255 |
60 |
Vnitřní dluh přechodný ..... |
979, 031. 000 |
- |
57, 516. 165 |
90 |
921, 514. 834 |
10 |
Zahraniční dluh ......... |
943, 038. 901 |
10 |
621, 306. 230 |
15 |
321, 732. 670 |
95 |
Státovkový dluh ....... |
- |
- |
498, 685. 595 |
70 |
498, 685. 595 |
70 |
Státní dluh v roce 1934... |
2. 004, 733. 801 |
10 |
1. 178, 374. 636 |
15 |
826, 359. 164 |
95 |
Podle resoluce přijaté Národním shromážděním při projednávání státního závěrečného účtu za rok
1932 v 243. schůzi senátu dne 21. prosince 1933 a v 330. schůzi poslanecké sněmovny dne 7. června 1934
připojuje nejvyšší účetní kontrolní úřad vyúčtování obchodů bankovního úřadu ministerstva financí, jež
byly Národní bankou spravovány podle úmluvy mezi vládou a touto bankou v době od 1. dubna 1926 do
30. června 1932, kdy jejich zbytek byl ve smyslu ustanovení § 9 zákona ze dne 9. června 1932, čís. 94
Sb. z. a n., převzat do vlastní správy státu a vyrovnán podle dohody ministra financí s Národní bankou,
jež byla sjednána dne 11. září 1934 a vládou schválena dne 27. září 1934:
Podle čl. IV úmluvy mezi vládou republiky československé a Národní bankou
Československou ze
dne 2. února 1927 převzala Národní banka Československá od státu pouze do správy tyto obchody Ban-
kovního úřadu ministerstva financí:
1. |
Obchody ve výkaze B (lombardní zápůjčky), jichž stav k 1. dubnu 1926 |
  | |
  |
činil ................ |
  |
348, 650. 262 Kč 93 h |
  |
a snížil se v době od 1. dubna 1926 do 30. června 1932 jednak platbou, |
  | |
  |
jednak odpisem na vrub reservy utvořené podle bodu a1. čl. IV "úmluvy" o |
307, 325. 889 Kč 13 h, |
|
  |
takže stav těchto obchodů k 30. červnu 1932 činil |
  |
41, 324. 373 Kč 80 h. |
2. |
Obchody ve výkaze C (eskontní obligo), jichž stav k 1. dubnu 1926 činil |
403, 953. 032 Kč 75 h |
|
  |
a snížil se v době od 1. dubna 1926 do 30. června 1932 platbou o... |
94, 911. 532 Kč 75 h |
|
  |
na ................. |
  |
309, 041. 500 Kč - h. |
  |
Pro případné ztráty vzniklé při správě obchodů právě jmenovaných (výkazy B a C) zřídil stát |
||
zvláštní reservu, do níž přidělil: |
  |   | |
a1) |
pohledávky z lombardu dodatečně převzatého podle účetní závěrky za |
  | |
  |
rok 1925, jež činily původně 53, 996. 300 Kč, k 1. dubnu 1926 pak... |
48, 888. 802 Kč 83 h. |
|
  |
Tato reserva zvýšila se v době do 30. června 1932 o rozdíl mezi úroko- |
  | |
  |
mi na straně druhé celkem o ........ |
  |
4, 553. 783 Kč 02 h |
  |
na ................. |
  |
53, 44, 5. 585 Kč 85 h; |
b1) |
zálohu pro kursové rozdíly devisové ..... |
15, 000. 000 Kč - h, |
|
C1) |
příděl ze zisku z roku 1925 ......... |
40, 000. 000 Kč - h, |
  |
d1) |
z přebytku, který vyplýval z konečného vyúčtování |
  |   |
  |
budov ................ |
14, 533. 931 Kč 58 h, |
  |
  |
úhrnem k 1. dubnu 1926 ......... |
  |
69. 533. 931 Kč 58 h; |
  |
tato reserva (b1, cl, d1) zvýšila se do 30. června 1932 kursovním rozdí- |
||
  |
lem při nákupu, prodeji, slosování a inventuře cenných papírů za ni kou- |
  | |
  |
pených na .............. |
  |
77, 841. 000 Kč - h; |
e1) |
úrokové výtěžky plynoucí ze správy obchodů uvedených ve výkazech B |
  | |
  |
a C, |
  |   |
f1) |
případné dodatečné splátky na dubiosa dříve již odepsaná a jiné naho- |
  | |
  |
dilé příjmy; |
  |   |
g1) |
z přebytku, který vyplýval z konečného vyúčtování |
  |   |
  |
budov ............... |
4, 756. 748 Kč 42 h, |
  |
h1/ |
rozdíl při ocenění zásoby kovů a devis.... |
5, 414. 535 Kč 02 h, |
  |
i1) |
výlohy zařizovací, účtované v roce 1925... |
1, 180. 493 Kč 16 h, |
  |
  |
úhrnem k 1. dubnu 1926 ......... |
  |
11, 351. 776 Kč 60 h; |
  |
tato reserva (g1 h1, i1) nedoznala do 30. června 1932 změny. |
  | |
  |   |   |   |
XLIII
Podle § 9 zákona ze dne 9. června 1932, čís. 94 Sb. z. a n., jímž byly |
  | |
kovek o tyto papírové 10 Kč a 20 Kč penízem... |
  |
548, 684. 551 Kč - h. |
Z takto uvolněného peníze použilo se především částky potřebné ku pře- Obchody tyto, jak shora uvedeno, činily k 30. červnu 1932: |
  | |
lombardní zápůjčky (B) ........... |
41, 324. 373 Kč 80 h, |
  |
eskontní obligo (C) ............ |
309, 041. 500 Kč - h, |
  |
úhrnem ................. |
  |
350, 365. 873 Kč 80 h; |
po srážce reserv a1 ............ |
53, 445. 585 Kč 85 h, |
  |
a g1, h1, i1 ............... |
11, 351. 776 Kč 60 h, |
  |
úhrnem ................. |
  |
64, 797. 362 Kč 45 h, |
zbylo k úhradě .............. |
  |
285, 568. 511 Kč 35 h. |
Zbývajících ............... |
  |
263, 116. 039 Kč 65 h |
bylo použito na splátku státovkového dluhu způsobem stanoveným úmluvou, t. j. na účet povinností let |
Tímto způsobem přešly dnem 1. července 1932 neukončené obchody Bankovního úřadu ministerstva
financí do vlastní správy státu; se souhlasem ministerstva financí vede Národní banka československá
nadále bezplatně jejich správu jako "Depot státní správy".
Hotové splátky a úroky z těchto převzatých obchodů odvádí Národní banka československá na žirový
účet Ústřední státní pokladny a podává o tom ministerstvu financí čtvrtletně vyúčtování.
Z někdejších reserv zanikly tudíž ke dni 30. června 1932 reservy a1, g1, h1, i1 jakož i reservy e1 a f1
článku IV "úmluvy"; dále trvá jen reserva b1, c1, d1, ze které byly koupeny cenné papíry v účtované
hodnotě 77, 841. 000 Kč. Podíl připadající na reservy b1 a c1 jest vlastnictvím státu, kdežto podíl z reservy
d1 jest určen na úmor státovkového dluhu. Podle dohody ministra financí s Národní bankou Českosloven-
skou ze dne 11. září 1934 jest celá tato reserva, hledíc k tomu, že jest uložena v cenných papírech, po-
nechána zatím ve správě Národní banky československé.
ZVLÁŠTNÍ FOND PRO KONSOLIDACI PŘECHODNÉHO STÁTNÍHO DLUHU. |
||
Podle účetní závěrky za rok 1934 (str. 345 až 348) fondu zřízeného podle čl. XVII finančního zákona |
||
pro rok 1927 činí koncem roku 1934 jeho aktiva.. |
  |
323, 195. 313 Kč 70 h, |
pasiva.. |
  |
- |
tudíž ryzí jmění ............ |
... |
323, 195. 313 Kč 70 h, |
které se proti stavu ke dni 1. ledna 1934.... |
  |
378, 292. 029 Kč - h |
zmenšilo o ................ |
  |
55, 096. 715 Kč 30 h. |
Ze jmění fondu byly pořízeny tyto výdaje: |
  |   |
a) Podle ustanovení bodu č), čl. VI finančního zá- |
  |   |
kona pro rok 1934 bylo použito částky.... |
50, 000. 000 Kč - h |
  |
k hrazení výdajů na úrok, úmor a na správní po- |
  |   |
b) Protože podle § 10 zákona čís. 103/1928 Sb. z. a n. |
  |   |
se odevzdávají stříbrné mince Národní bance Čsl. |
  |   |
(náležitost) částkou ...... ..... |
2, 678. 158 Kč 05 h. |
  |
c) Při přeměně vkladového účtu na nákup cenných |
  |   |
papírů (speciále I) u Anglo-Československé a |
  |   |
kursovní ztráta v částce ......... |
8, 509. 909 Kč 50 h, |
  |
kterou bylo třeba vyúčtovati k tíži fondu. |
  |   |
d) Za úschovu dluhopisů 8%ní čsl. zahraniční půjčky |
  |   |
u The National City Bank of New York bylo třeba |
  |   |
sitní poplatek............. |
1. 140 Kč 90 h |
61, 189. 208 Kč 45 h. |
  |   |   |
XLIV
Naproti tomu činily příjmy fondu: |
  |   |
e) na úrocích z daných záloh ......... |
826. 894 Kč 85 h, |
  |
f ) na úrocích z cenných papírů ........ |
5, 265. 598 Kč 30 h, |
  |
dohromady... |
6, 092. 493 Kč 15 h. |
|
Slosováním se snížil stav dluhopisů, které jsou majetkem fondu, o... |
1, 640. 500 Kč - h. |
|
Aktiva fondu sestávají: |
  |   |
1. z hotovosti složené v ústřední státní pokladně v Praze ...... |
24, 738. 176 Kč 35 h, |
|
2. z pohledávek z nesplacených záloh ...... |
  |
198, 356. 213 Kč 20 h, |
3. z cenných papírů ........... |
  |
100, 100. 924 Kč 15 h. |
  |   |   |
DÁVKA Z MAJETKU A DÁVKA Z PŘÍRŮSTKU NA MAJETKU.
Celková náležitost dávky z majetku a dávky z přírůstku na majetku včetně úroků z prodlení, exe-
kučních poplatků, pokut a příspěvků státního pozemkového úřadu podle zákonů čís. 323/1921 a 77/1922
Sb. z. a n. (to jest předpis po odečtení odpisů a slev z různých titulů a dobropisů a nahražovacích úroků
podle odst. 3 a 6 § 55 zákona o dávce a podle novely čís. 6/1924 Sb. z. a n. ), činila ke dni 31. prosince
1934 ................. |
  |
7. 508, 360. 930 Kč 55 h. |
Na tuto povinnost bylo do konce roku 1934 celkem zaplaceno.... |
7. 000, 537. 812 Kč 41 h, |
|
(závěrková platba ............ |
7. 023, 801. 141 Kč 39 h, |
  |
po odečtení konečných přeplatků ....... |
23, 263. 328 Kč 98 h), |
  |
takže zbývá koncem roku 1934 nedoplatek... |
  |
507, 823. 118 Kč 14 h, |
t. j. ve srovnání s celkovou náležitostí okrouhle 6'76°/" (v roce 1933 - |
  | |
7'93%). |
  |   |
V roce 1934 jevily se účiny dávky z majetku takto: |
  | |
Nezaplacená povinnost podle stavu k 1. lednu 1934 ........ |
600, 814. 836 Kč 69 h, |
|
k tomu nově předepsaná povinnost na dávce, úrocích z prodlení, exekučních |
  | |
poplatcích a pokutách ........... |
  |
38, 113. 700 Kč 04 h. |
Povinnost v roce 1934 činila tudíž úhrnem.... |
  |
638, 928. 536 Kč 73 h. |
Naproti tomu úhrada v roce 1934 jeví se takto |
  |   |
přeplatky koncem roku 1933 ......... |
10, 788. 012 Kč 77 h, |
|
platba podle závěrky ........... |
38, 809. 789 Kč 30 h, |
  |
odpisy a slevy .............. |
101, 946. 377 Kč 80 h, |
  |
5% dobropisy .............. |
770. 914 Kč 45 h, |
  |
nahrazovací úroky ............ |
2, 053. 653 Kč 25 h, |
  |
úhrnem... |
154, 368. 747 Kč 57 h, |
  |
z čehož po odečtení konečných přeplatků.... |
23, 263. 328 Kč 98 h |
  |
zbylo na úhradu nezaplacené povinnosti ..... |
  |
131, 105. 418 Kč 59 h, |
takže vyplynul ke konci roku 1934 výše uvedený nedoplatek ....... |
507, 823. 118 Kč 14 h. |
Z titulu nových předpisů nedozná vykázaná náležitost v budoucnu již asi podstatného zvýšení, neboť
dávka byla do konce roku 1932 úplně uložena, resp. vyměřena. Očekává se, že v příštích obdobích budou
působiti na vzrůst náležitosti toliko příspěvky státního úřadu pozemkového podle § 5 zákona čís. 323/1921
Sb. z. a n. a event. i podle § 14 žák. čís. 77/1922 Sb. z. a n. a kromě
toho předpis exekučních poplatků a
úroků z prodlení při opožděných platbách. Proti tomu dá se však souditi, že se náležitost dávky v příštích
obdobích spíše ještě sníží postupným vyřizováním zbylých opravných prostředků, žádostí za odpis dávky
u zabraného majetku podle § 1 zákona č. 323/1921 Sb. z. a n. a žádostí za slevu podle | 5 novely čís.
6/1924 Sb. z. a n. po případě též dodatečným přiznáním slev podle § 1 až 3 téže novely, odpisy z důvodů
nedobytnosti a i vyřízením stížností u nejvyššího správního soudu.
Jaký ciferní vliv budou míti uvedené okolnosti na náležitost a tím i na konečný výnos dávky, nelze
ní přibližně odhadnouti.
Ježto však platební lhůty nebývají zhusta dodržovány a vymáhání již splatné dávky zvláště u před-
pisů z velkého nemovitého majetku setkává se s obtížemi, nelze ještě v nejbližší době počítati s koneč-
nou likvidací dávky.
Realisovaný výtěžek dávky, jehož bylo použito ke splácení dluhu vzniklého z převzatých rakousko-
uherských bankovek, zůstatků žirových účtů a pokladničních poukázek rakousko-uherské banky i z akce
výměnné, činí podle celkového pokladního účtu (str. 498) ke dni 31. prosince 1934:
XLV
1. na hotovosti, to jest na platbách způsoby uvedenými v § 55, odst. 1, čís. |
  |
1, 3 až 5 zákona o dávce ................... |
7. 023, 801. 141 Kč 39 h. |
Tento výsledek se snížil postupně výplatami z titulů uvedených v celkovém |
  |
účtě (str. 497, sloupec 5) o .................. |
3. 110, 566. 543 Kč 32 h |
na částku ........................ |
3. 913, 234. 598 Kč 07 h, |
která se připočtením pasivního salda z účinů průběžných (kontokorentních) |
  |
per .......................... |
6, 838. 060 Kč 20 h |
zvýšila na částku ..................... |
3. 920, 072. 658 Kč 27 h, |
připsanou na žirovém účtu dávky u Národní banky čsl. |
  |
Zmíněné výplaty z dávky jsou definitivní až na částku 494, 196. 655 Kč |
  |
57 h, použitou na splácení státních bonů podle čl. XII, zák. čís. 102/1925 Sb. |
  |
z. a n., jež jest pouhou zálohou a bude dávce vrácena. |
  |
2. na vkladních listech .................. |
2. 233, 875. 676 Kč 48 h. |
. V této částce jsou obsaženy: |
  |
a) platy vkladními listy .......... 1. 473, 621. 167 Kč 62 h, |
  |
b) hodnota vkladních listů vyplacených finanční |
  |
správou a této refundovaných ...... 622, 223. 688 Kč 85 h, |
  |
č) hodnota vkladních listů uvolněných podle vlád. |
  |
nař. č. 319/1922 1 .......... 138, 030. 820 Kč 01 h. |
  |
Zbývá tudíž realisovaný a u Národní banky čsl. zúčtovaný zůstatek výtěžku |
  |
dávky..... .................... |
6. 153, 948. 334 Kč. 75 h. |
Po připočtení záloh podle výše citovaného či. XII .......... |
494, 196. 655 Kč 57 h |
činil realisovaný výtěžek dávky podle uvedeného pokladního účtu celkem.. |
6. 648, 144. 990 Kč 32 h. |
Obdobně zjištěný výsledek ke dni 31. prosince 1933 činil ....... |
6. 605, 555. 330 Kč 57 h, |
takže na realisovaném výtěžku dávky byl za rok 1934 přírůstek ..... |
42, 589. 659 Kč 75 h, |
který odpovídá částce vykázané ve výročních účtech Národní banky čsl. za |
  |
rok 1934 jako hrubý příjem na dávce .............. |
57, 366. 873 Kč 35 h |
po odečtení přebytků, přeplatků a nákladů v roce 1934 refundovaných per.. |
14, 777. 213 Kč 60 h, |
t. j. čistý přírůstek ..................... |
42, 589. 659 Kč 75 h. |
Nedoplatky koncem roku 1934 ............... |
507, 823. 118 Kč 14 h |
a pohledávka na zálohy na splacení státních bonů .......... |
494, 196. 655 Kč 57 h |
činily dohromady ..................... |
1. 002, 019. 773 Kč 71 h. |
Z toho však třeba uhraditi přeplatky ............... |
23, 263. 328 Kč 98 h. |
Zbylo tudíž nerealisovaných .................. |
978, 756. 444 Kč 73 h. |
Dlužno ovšem počítati se skutečným výsledkem spíše menším z důvodů svrchu uvedených.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad dokončil počátkem r. 1934 v r. 1932 započatou akci postupného projed-
návání individuelních výkazů nedoplatků těch poplatníků, kteří dluhovali na dávce ke dni 31. prosince 1931
enačnější částky. Zemské fin. úřady byly při tom upozorňovány na případy, kde vznikly pochybnosti o uvá-
děné nedobytnosti nebo o řádném dodržování povolených splátek, dále kde opravné prostředky nebo žádosti
za slevy podle novely a pod. nebyly dosti rychle vyřizovány, a žádáno o vysvětlení, proč včasným vymáhá-
ním, resp. zajištěním nepředešlo se nedobytnosti. V konkrétních případech doporučeno uplatniti podle okol-
ností věcné nebo i osobní ručení a nedoplatky náležitě zajistiti, eventuelně uhraditi z přejímacích cen za
zabraný majetek. Zvláště bylo též poukazováno na případy liknavého nebo opožděného vymáhání nedo-
platků, a na případy velkých poplatníků, kteří na dávku ve srovnání s předpisem zaplatili jen poměrně
nepatrné částky a na velké dlužníky, kteří, ač mohli, neučinili zadost své povinnosti v době, kdy se
dávka stávala postupně splatnou. V takových případech doporučeno postupovati vůči těmto dlužníkům
podle platných předpisů a projednati s urychlením návrhy berních úřadů na provedení reálních exekucí.
V příčině úroků z prodlení bylo příležitostně naléháno, aby jejich agenda byla uvedena do běžného
stavu. Tyto připomínky setkaly se podle zatím došlých odpovědí zem. fin. úřadů s ohlasem hlavně na
Slovensku.
Bylo žádáno, aby odpisy z titulu odvolání a nedobytnosti, pokud vešly v moc práva, byly bez průtahu reali-
sovaný, a všeobecně doporučeno věnovati zvýšenou pozornost depuraci nedoplatků, jakož i urychlenému
výpočtu a účetnímu provedení úroků z plateb předem na dávku vykonaných, a přeúčtování, po případě
vrácení přeplatků na dávce.
Počet kont s nedoplatky osob fysických snížil se za rok 1934 z 21. 723 kont koncem roku 1933 na
14. 958 kont, u osob právnických z 1. 226 kont na 909. Obdobné se snížil během roku 1934 počet kont s pře-
platky osob fysických z 1. 999 na 633 konta, a počet kont s přeplatky osob právnických ze 167 na 83 konta.
XLVI
DOHLÍDKOVÁ ČINNOST.
Dohlídkovou kontrolní činností na místě jest nejvyšší účetní kontrolní úřad pověřen podle § 6 zákona
čís. 175/1919 u všech státních úřadů a podniků, fondů a nadací, ústavů a institucí v majetku nebo správě
státní a u všelikých zařízení a institucí, jež přijímají podpory od státu. Vzhledem k velikému množství
kontrolovaných subjektů - jejichž počet stále vzrůstá -, rozmanitosti agendy a hospodářské činnosti
jednotlivých subjektů a značnému nedostatku kontrolního personálu byl nejvyšší účetní kontrolní úřad
nucen i v roce 1934 omeziti plán dohlídek a zajistiti v něm prohlídky na místě podle pravidelného, více
roků trvajícího turnu, jen u subjektů největších a s hlediska hospodářského nejvýznačnějších. U ostat-
ních subjektů mohl vykonávati dohlídkovou činnost pouze podle potřeby potud, aby měl přehled o celko-
vém hospodaření a podklad ke sledování a srovnávání hospodaření jednotlivých odvětví a mohl působiti
k omezování výdajového hospodaření. Než i u některých význačných hospodářských celků mohly býti do-
hlídky konány teprve po řadě roků a mohlo býti při nich sledováno toliko hospodaření jednotlivých ome-
zených úseků činnosti za dobu posledních dvou až tří roků, takže některé hospodářské obory a jich vý-
sledky nebyly po dobu několika roků na místě přezkoušeny.
Rozšíření dohlídkové činnosti brání trvale nedostatečný počet sil, který lze pro tuto činnost při
vzrůstajícím počtu jiných obligatorních úkolů nejvyššího účetního kontrolního úřadu uvolniti. Tento ne-
dostatek stupňuje se v poslední době ještě tím, že přezkoušení účelnosti, vhodnosti a hospodárnosti jed-
notlivých institucí, zařízení a opatření vyžaduje, aby byly zkoumány do podrobností všechny hospodářské
akty některých organicky samostatných úseků činnosti. Nedostatek sil nutí úřad k tomu, aby se
činnosti dohlídkové věnoval většinou jen v krátkých mezidobích, vybývajících po běžné a systematické
kontrole spisové, následkem čehož některé elaboráty dohlídkových zpráv týkající se obsáhlých a podstat-
ných závad nebo reformních námětů může zpracovati a sděliti teprve po několika měsících.
Projednání dohlídkových zpráv snaží se nejvyšší účetní kontrolní úřad uspíšiti systematickým třídě-
ním shledaných vad a poznatků a jich oznamováním po částech tak, aby příslušné úřady mohly jednotlivé
závady a náměty samostatně projednati. Závady méně závažné a nesporné sdělují se kontrolovanému orgánu
již na místě při výkonu dohlídky, takže nadřízený ústřední úřad dostává se sdělením dohlídkovým k vě-
domosti již stanovisko a opatření podřízeného orgánu. Tím se podstatně zjednodušuje a urychluje dohlíd-
kové řízení. Snaha nejvyššího účetního kontrolního úřadu po urychleném odstranění administrativních zá-
vad nesetkává se vždy s náležitým porozuměním.
Při všech dohlídkách u státních úřadů, ústavů a podniků věnuje nejvyšší účetní kontrolní úřad syste-
matickou pozornost dodávkám. Sleduje postup a podmínky zadávací, přihlíží k tomu, aby byly všestranné
uváženy předpoklady pro provedení zadávky, zejména v tom směru, jedná-li se s hlediska finančních zákonů
o potřebu nutnou a opatřuje-li se hospodárně. Dbá v prvé řadě o to, aby dodávky byly zadávány ve smyslu
zadávacího řádu a bylo tak zaručeno hospodárné obstarávání státních potřeb. Rovněž sleduje, aby i menší
nákupy byly prováděny účelně a hospodárně a působí pro vhodnou koncentraci těchto dodávek všude tam,
kde se tím může docíliti větších úspor.
U staveb sledoval, zda projekty byly řádně zpracovány a přezkoušeny a byly konány předběžné
sondovací zkoušky, aby nedocházelo ke změnám původních proposic, k vícepracím a doplňujícím dodáv-
kám a tím též ke zvýšeným nákladům. Také zkoumá, zda byl dodržen stanovený rozpočtový preliminář.
Při význačnějším překročení zadávací částky žádá o vyšetření jeho příčin, druhu víceprací a jejich pe-
něžního nákladu a o sdělení osoby, která za překročení zodpovídá. Sleduje též a připomíná nezbytnost včas-
ného projednávání kolaudací za tím účelem, aby nemusely býti placeny úroky z prodlení, aby mohly býti
včas zjištěny jakost a množství dodávky nebo prací a aby případné nedostatky mohly býti odstraněny na
náklad podnikatele a příslušné výdaje zajištěny složenou kaucí. Při placení dodávek sledoval úřad též, zda
platby jsou doloženy účty nebo splátkovými výkazy přezkoušenými s hlediska technického, administra-
tivního a účetního odbornými orgány. U investic zkoumal mimo to, je-li rentabilita předběžně propočtena
a doložena. V zájmu systematického zkoušení včasnosti kolaudací, rozsahu staveb a vynaloženého nákladu
zřizuje nejvyšší účetní kontrolní úřad ústřední evidenci staveb zahájených, prováděných a dokončených.
V oboru příjmového hospodaření státního věnoval nejvyšší účetní kontrolní úřad při dohlídkách po-
zornost zejména daňovým a poplatkovým nedoplatkům. V tom směru upozorňoval na vzrůst nedoplatků
u některých úřadů a na to, že úroky z prodlení nejsou předepisovány buď vůbec nebo v míře dostatečné.
V agendě poplatkové sledoval pak též, zda nenastává nedobytnost prodlením.
Na podkladě řady podrobných dohlídek u účtárny ředitelství státního dluhu konaných již v rocích
předchozích byl dán nejvyšším účetním kontrolním úřadem návrh na reorganisací správy a kontroly
státního dluhu, který spočíval v zásadních změnách a zjednodušení administrativy státního dluhu. Místo
administrativní kontroly positivní byla zavedena kontrola negativní, která se omezuje jen na dluhopisy
nevydané a na dluhopisy z oběhu vzaté nebo slosované. Práce v účtárně byla účelně zjednodušena a nově
organisována. Reorganisace provádí se postupně a zatím se dosáhlo ve správě státního dluhu na osobních
nákladech úspory v částce ročně okrouhle 600. 000 Kč tím, že se uvolnilo celkem 40 sil. Tyto síly přeložilo
ministerstvo financí k jiným úřadům. Vedle osobních úspor dosáhlo se též zmenšení výloh věcných (na
příkl. ročně 50. 000 Kč na nájemném pro ředitelství státního dluhu, které se přestěhovalo do uvolněných
místností své účtárny, dále na vydáních za knihy a kancelářské potřeby a pod. ).
U institucí státem podporovaných sledoval nejvyšší účetní kontrolní úřad při dohlídkách zejména
způsob hospodaření s toho hlediska, do jaké míry jest státní podpora odůvodněna jak z důvodu jejího
účele, tak s ohledem na vlastní hospodářské výsledky instituce. V tom směru zkoumal podrobně všechny
složky mající vliv na hospodářské výsledky kontrolované instituce se zvláštním zřetelem k správní režii.