XII

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet za rok 1934 končí tedy v ná-
ležitosti schodkem .....................

341, 399. 151 Kč - h

a je proti rozpočtem očekávanému přebytku ...........

1, 174. 270 Kč - h

nepříznivější o ......................

34-2, 573. 421 Kč - h

Schodek byl způsoben vyššími výdaji nad rozpočet u kapitol 5, 17, 18 a 20, k jejichž úhradě nestačily
úspory dosažené u ostatních kapitol, jakož i nepreliminovanými výdaji, které bylo třeba hraditi z příjmů na
rozpočet, celkem 484, 883. 216 Kč 55 h, z nichž část nalezla úhradu v příznivějším výsledku rozpočtových
příjmů v částce 142, 309. 795 Kč 55 h.

Účiny preliminované.

 

Při srovnání náležitosti preliminovaných výdajů .........

8. 029, 701. 801 Kč 80 h

s výdaji rozpočtenými ....................

7. 630, 665. 720 Kč - h

   

jeví se překročení .....................

399, 036. 081 Kč 80 h.

Překročení vzniklo u kapitol:

5 ministerstvo národní obrany - v částce ...........

24, 175. 174 Kč 95 h

17 - ministerstvo sociální péče - v částce ............

54, 713. 981 Kč 95 h

18 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy - v částce..

4, 591. 043 Kč 20 h

20 - ministerstvo financí - v částce ..............

362, 325. 229 Kč 95 h

úhrnem...

445, 805. 430 Kč 06 h.

Naproti tomu docíleno úspor u ostatních kapitol celkem jen .....

46, 769. 348 Kč 25 h.

Překročení rozpočtu kap. 5 - ministerstvo národní obrany - vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1 -
ústřední správa - 1, 884. 249 Kč 75 h, u tit. 2 - národní obrana - 20, 606. 425 Kč - h a u tit. 4 - so-
ciální péče o vojenské poškozence, legionáře, jejich rodiny a pozůstalé - 1, 799. 329 Kč 35 h, celkem
24, 290. 004 Kč 15 h po odečtení úspory u tit. 3 - francouzská vojenská mise - 114. 829 Kč 15 h. Pří-
činy překročení jsou podrobně uvedeny v příslušných vysvětlivkách u kap. 5 na str. 29 až 35.

Překročení rozpočtu kap. 17 - ministerstvo sociální péče - vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1, § S -
sociální pojištění - 13, 891. 759 Kč 45 h, u tit. 1, § 4 -. péče stavební a bytová - 15, 523. 933 Kč 20 h,
u tit. 4 - péče o válečné poškozence - 17, 334. 741 Kč 40 h, u tit. 5, § 5 - náklad spojený s prováděním
zákona ze dne 21. března 1929, čís. 43 Sb. z. a n. o státních starobních podporách - 11, 970. 081 Kč 45 h
a u tit. 5, § 7 - náklad na stravování nejpotřebnějších vrstev obyvatelstva - 61. 184 Kč 60 h, celkem
58, 781. 700 Kč 10 h po odečtení úspor u ostatních odvětví 4, 067. 718 Kč 15 h. Podrobné vysvětlivky těchto
překročeni jsou uvedeny pod č. 411, 414, 421, 422, 429 a 432.

K překročení rozpočtu kapitoly 18 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy - došlo
tím, že podle poukazu ministerstva financí ze dne 14. listopadu 1934, čj. 73. 778, byla k tíži tit. 1, § 7 - lé-
čebné výdaje - zúčtována částka 7, 618. 340 KČ 70 h, jako splátka náhrad nedobytného léčebného za pří-
slušníky země Slovenské, dluhovaných státem zemským nemocnicím na Slovensku.

Překročení rozpočtu kapitoly 20 - ministerstvo financí - spočívá ve vyšší potřebě u tit. 5 - vše-
obecná pokladní správa - v částce............... 376, 976. 509 Kč 65 h,

proti níž stojí úspory u tit. 1-4 v úhrnné částce.......... 14, 651. 279 Kč 70 h.

Příčiny tohoto překročení jsou blíže uvedeny ve vysvětlivkách čís. 542-544, 546, 551, 555, 558-563 a 571.
O projednání těchto překročení se uvádí:

Ministerstvo sociální péče, když zjistilo podle stavu předepsané výdajové náležitosti, že nemá v me-
zích úvěru kapitoly úhrady pro veškeré výdaje, jež do konce roku 1934 vzrostou k náležitosti, požádalo
přípisem ze dne 19. září 1934, čís. P-4113-14/9, vládu, aby učinila potřebné opatření za účelem získání
souhlasu Národního shromáždění podle článku XII finančního zákona na rok 1934 pro překročení úvěru
kap. 17 o 79, 600. 000 Kč, poukazujíc na to, že u následujících titulů jeví se vyšší potřeba, kterou ne-
může uhraditi úsporami:

při tit. 1, § 3 - sociální pojištění - v odhadnuté částce ......

18, 100. 000 Kč -

h

při tit. 1, § 4 -A péče stavební a bytová - v odhadnuté částce .....

30, 000. 000 Kč -

h

při tit. 4, - péče o válečné a poválečné poškozence - v odhadnuté
částce ...................

20, 000. 000 Kč -

h

při tit. 5, § 5 - náklad spojený s prováděním zákona ze dne 21. března

   

1929, čís. 43 Sb. z. a n., o státních starobních podporách

   

v odhadnuté částce ..............

11, 500. 000 Kč -

h.

Přípisem ze dne 27. září 1934, čís. P-4113-27/9, zvýšilo svůj odhad vyšší

   

potřeby u tit. 1, § 3 - sociální pojištění - o dalších ........

2, 400. 000 Kč -

h,

čímž celkovou vyšší potřebu nad úvěr kapitoly uvedlo úhrnnou částkou..

82, 000. 000 Kč -

h.

Vláda usnesla se dne 9. listopadu 1934, aby byl vyžádán podle čl. XII finančního zákona na rok 1934
souhlas Národního shromáždění k překročení výdajů kapitoly do výše 82, 000. 000 Kč a pověřila předsed-
nictvo ministerské rady, aby příslušný vládní návrh předložilo Národnímu shromáždění k ústavnímu pro-


XIII

jednání. Po vládním usnesení snížilo ministerstvo sociální péče odhadnutou vyšší potřebu u tit. 4 - péče
o válečné a poválečné poškozence - z 20, 000. 000 Kč na 18, 000. 000 Kč, čímž se úhrn vyšší potřeby při
kap. 17 snížil na 80, 000. 000 Kč.

Národní shromáždění žádaný souhlas podle čl. XII finančního zákona na rok 1934 s výdaji do výše
80, 000. 000 Kč v kapitole 17 - ministerstvo sociální péče -, které nelze hraditi přesunem podle čl. XI cit.
zákona, udělilo a sice poslanecká sněmovna usnesením ve schůzi 356. dne 13. prosince 1934 a senát ve
schůzi 287. dne 20. prosince 1934. Tím jest k překročení celkového úvěru kap. 17 - ministerstvo sociální
péče - vykázanému v tomto státním závěrečném účtu částkou 54, 713. 981 Kč 95 h ve smyslu ustano-
vení čl. XII finančního zákona na rok 1934 souhlas Národního shromáždění již udělen.

Souhlasu Národního shromáždění podle čl. XII finančního zákona na rok 1934 vyžadují ještě tato pře-
kročení celkových úvěrů kapitol:

a) u kap. 5 - ministerstvo národní obrany - v částce .......

24, 175. 174 Kč 95 h

b) u kap. 18 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy -
v částce ..................

4, 591. 043 Kč 20 h

c) u kap. 20 - ministerstvo financí - v částce ............

362. 325. 229 Kč 95 h

U kapitoly 5 - ministerstvo národní obrany - objevuje se celkové nekryté překročení v částce
24, 175. 174 Kč 95 h.

Překročeny byly úvěry na osobní výdaje podle platových zákonů o částku 7, 448. 264 Kč 90 h a
úvěry na ostatní osobní výdaje o částku 12, 168. 017 Kč 35 h. Celkové překročení osobních výdajů
činí 19, 616. 282 Kč 25 h.

úvěry na věcné výdaje řádné byly celkem překročeny o částku 6, 634. 225 Kč 35 h. Překročení toto se
však snižuje o úsporu dosaženou u věcných výdajů mimořádných v částce 2, 075. 332 Kč 65 h; takže cel-
kové překročení úvěrů věcných činí 4, 558. 892 Kč 70 h.

Překročení osobních výdajů podle platových zákonů vzniklo tím, že z důvodů pohotovostních byl do-
plňován skutečný počet vojenských gážistů, podle něhož bylo preliminováno, na počet systemisovaný a že
zvýšenou výcvikovou činností vzrostly výdaje na příplatky a přídavky, dále že byly vyplaceny doplatky
za jeden čekatelský rok, dodatečně přiznaný většímu počtu vojenských gážistů. Překročení u ostatních
osobních výdajů vzniklo hlavně tím, že nedošlo k snížení žoldu mužstva ani k předčasnému propuštění
mužstva ročníku 1932, s čímž se při sdělávání rozpočtu počítalo. Překročení osobních úvěrů by bylo ne-
dosáhlo vykázané výše, kdyby bylo nedošlo k snížení rozpočtu kapitoly 5 v osobních výdajích podle čl. XXV,
odst. 1 finančního zákona na rok 1934 o úhrnnou částku 14, 813. 500 Kč - h.

Překročení u věcných výdajů objevuje se zejména u úvěrů určených k opatřování materiálu (oděv,
výstroj a lůžka, letectví, speciální výzbroj dělostřelectva, střelivo a výbušiny), jehož potřeba stoupla zvý-
šenou výcvikovou činností z důvodů pohotovostních, dále u úvěru na výcvik vojenských osob v záloze a
cvičení vojsk a u dopravních výdajů z těhže důvodů, mimo to u úvěru na sociální péči o vojenské poško-
zence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé, vzhledem k trvající nezaměstnanosti.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad upozorňoval během roku ministerstvo národní obrany na nepostačitelnost
některých úvěrů a nutnost, nelze-li provésti úsporná opatření vzhledem k zvýšeným požadavkům pohoto-
vosti, aby byl opatřen k vyšším výdajům souhlas Národního shromáždění podle čl. XII finančního zákona.

Ministerstvo národní obrany předložilo dopisem ze dne 18. prosince 1934, čj. 33. 236 dův. -VI/1. odděl.
1934, předsednictvu ministerské rady žádost, aby byl vládou vyžádán souhlas Národního shromáždění podle
čl. XII finančního zákona k výdajům až do výše 24, 200. 000 Kč - h, které nelze uhraditi přesunem podle
čl. XI finančního zákona. Předsednictvo ministerské rady se vyslovilo dopisem ze dne 9. ledna 1935, čís.
198/35 m. r., že vzhledem k stanovisku ministerstva financí bude možno návrh předložiti ministerské radě,
až ministerstvo národní obrany zjistí v dohodě s ministerstvem financí přesně veškerá překročení
v kapitole 5.

Na dotaz nejvyššího účetního kontrolního úřadu z 2. srpna 1935, čís. 11 798/407-IV-1935, zda bylo do-
pisu předsednictva ministerské rady již vyhověno, a na upozornění, že řízení podle čl. XII finančního zá-
kona bylo by provésti, i když rozpočtový rok již uplynul, jak to učinilo ministerstvo sociální péče v roce
1934 (stran překročení kap. 17 v roce 1983 - srov. str. XI státního závěrečného účtu za rok 1933), sdělilo
ministerstvo národní obrany dopisem ze dne 21. srpna 1935, čj. 4. 660 dův. V/4. odd. 1935, předsednictvu
ministerské rady úhrnnou částku, o niž byl rozpočet kapitoly 5 podle definitivní účetní závěrky za rok 1934
překročen.

O překročení kapitoly 18 se uvádí:

Částka 7, 618. 340 Kč 70 h, jejíž výplatou bylo způsobeno překročení celkového úvěru kapitoly 18, vy-
plývala k dobru země Slovenské z dodatečných přídělů zemských přirážek podle bilančních výsledků za rok
1933 a z vyúčtování župních přirážek za rok 1932, které však byly již zcela kompensovány vyplacenými
zálohami na ně. Aby se přes to dostalo zemi Slovenské hotových prostředků, zařídilo ministerstvo financí
vpředu uvedeným poukazem ze 14. listopadu 1934, čís. 73. 778, aby generální finanční ředitelství v Bratislavě
vyplatilo uvedenou částku 7, 618. 340 KČ 70 h komisionelně k tíži kapitoly 18, tit. 1, § 7 na účet náhrady
nedobytného léčebného za příslušníky země Slovenské léčené v zemských nemocnicích na Slovensku, dluho-
vané ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy zemi Slovenské.

Presidium ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy na upozornění nejvyššího účetního
kontrolního úřadu ze dne 9. srpna 1935, čís. 11. 975, že podle přezkoušených dílčích účetních závěrek pro


XIV

kap. 18 za rok 1934 vyplynulo překročení celkového úvěru kapitoly o částku 4, 591. 043 Kč 20 h, požádalo
přípisem ze dne 21. srpna 1935, čís. 4382 pres., předsednictvo ministerské rady, aby učinilo potřebné za
účelem opatření souhlasu Národního shromáždění podle čl. XII finančního zákona na rok 1934 k tomuto
překročení.

K účinům preliminovaným se ještě poznamenává:

Na osobní výdaje vlastní státní správy byla potřeba proti rozpočtu celkem nižší o 18, 293. 241 Kč 90 h,
z čehož připadá na úsporu při osobních výdajích podle platových zákonů a nařízení částka 15, 877. 612 Kč 17 h
a při ostatních osobních výdajích 2, 415. 629 Kč 73 h. Tohoto příznivého výsledku bylo dosaženo i při pod-
statném snížení rozpočtových úvěrů na osobní výdaje, jež bylo provedeno podle čl. XXV finančního zá-
kona. Srážky z platů zaměstnaneckých prováděné v důsledku vládních opatření úsporných činily v roku
1934 u vlastní státní správy úhrnem 358, 600. 478 Kč 30 h a připadá z této částky na srážky podle zákona
čís. 204/1932 Sb. z. a n. 233, 494. 628 Kč 55 h a na další srážky podle vládního nařízení čís. 252/1933 Sb. z.
a n. 125, 105. 849 Kč 75 h. Úvěr na osobní výdaje byl překročen jen u kap. 5 - ministerstvo národní
obrany - o částku 19, 616. 282 Kč 25 h, která tvoří součást celkového překročení kapitoly.

Potřeba na osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení činí pro vlastní státní správu
2. 489, 046. 244 Kč 83 h (30 99% celkové náležitosti preliminovaných výdajů na rozpočet, str. 12) a potřeba
na osobní výdaje podle platových zákonů a služebních řádů u státních podniků činí 2. 020, 848. 388 Kč 16 h
(28 84% celkových provozních výdajů, str. 14). Srážky z platů činily u zaměstnanců státních podniků
úhrnem 172, 284. 803 Kč 88 h, z čehož připadá na srážky podle zákona čís. 204/1932 Sb. z. a n. 101, 364. 788 Kč
34 h a na srážky podle vládního nařízení čís. 252/1933 Sb. z. a n. 70, 920. 015 Kč 54 h.

Oproti náležitosti preliminovaných výdajů za rok 1933 .....

8. 885, 746. 613 Kč 83 h

jest náležitost preliminovaných výdajů za rok 1934 ........

8. 029, 701. 801 Kč 80 h

nižší o ........................

856, 044. 812 Kč 03 h.

Snížení výdajů nastalo z těchže důvodů, které jsou uvedeny o snížení
str. VIII tohoto úvodu.

výdajů při účtu pokladním na

Při porovnání náležitosti preliminovaných státních příjmů....

7. 774, 149. 785 Kč 55 h

s příjmy stanovenými rozpočtem ...............

7. 631, 839. 990 Kč - h

jeví se náležitost příjmová vyšší o ..............

142, 309. 795 Kč 55 h.

Tento příznivý výsledek příjmové náležitosti má původ v tom, že byla k náležitosti předepsána u kap.
12 - státní pozemkový úřad - náhrada zálohy 150, 000. 000 Kč vyplacené náhradovému fondu podle § 79
zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 329 Sb. z. a n., jejíž splatnost nastala v roku 1934. Dále vykazuje proti
rozpočtu značný přebytek příjmová náležitost u kap. 19 - odpočivné a zaopatřovací platy - hlavně z vyš-
šího výnosu pensijních příspěvků zaměstnanců, který nastal zavedením zvláštního příspěvku podle § 10
vládního nařízení čís. 252/1933 Sb. z. a n.; u kap. 17 - ministerstvo sociální péče - hlavně z předepsa-
ných náhrad stavebních příspěvků a přeplatků na důchodech válečných poškozenou; u kap. 10 - minister-
stvo školství a národní osvěty - ze školného, z náhrad přeplacené kongruy a hlavně z pensijních příspěvků
nestátních učitelů na Slovensku a Podkarpatské Rusi; u kap. 18 - ministerstvo veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy - z předepsaného léčebného ve státních nemocnicích a zdravotních ústavech; u kap. 13
- ministerstvo průmyslu, obchodu a živností - z poplatků za dovozní a vývozní povolení a z patentních
poplatků. U kap. 20 - ministerstvo financí - vykazuje příjmová náležitost oproti rozpočtu schodek
v částce 82, 094. 913 Kč 10 h, při čemž vykazují schodek hlavně přímé daně (77, 823. 152 Kč 60 h), spotřební
daně (137, 871. 144 Kč 10 h), saldo státních podniků (247, 006. 920 Kč 80 h), kdežto přebytek se jeví hlavně
u daně z obratu a přepychové (277, 129. 303 Kč 15 h), cel (4, 451. 506 Kč 10 h), poplatků (15, 766. 958 Kč
90 h), monopolů (18, 047. 569 Kč 10 h) a u některých odvětví všeobecné pokladní správy.

Oproti náležitosti preliminovaných příjmů za rok 1933 ......

7. 355, 659. 048 Kč 78 h

jest náležitost preliminovaných příjmů za rok 1934 .........

7. 774, 149. 785 Kč 55 h

vyšší o .........................

418, 490. 736 Kč 77 h.

Zvýšení toto spočívá hlavně v příjmu u kap. 12 z náhrady zálohy náhradovému fondu a u kap. 20 ve
vyšším odvodu ze salda státních podniků.

Účiny nepreliminované.

Ve výdajích nepreliminovaných (str. 118-120) vykazují se v části A výdaje (uhrazené podle zákonů
jich se týkajících z příjmů mimo rozpočet) a to:

v oboru kap. 14 - ministerstvo veřejných prací -

a) náklad na stavby státních obytných domů....

7, 435. 178 Kč 65 h

povolený zákonem čís. 35/1923 Sb. z. a n. a uhrazený

 

z výtěžku losové půjčky podle zákona čís. 100/1921

 

Sb. z. a n.,

 

b) náklad na stavby z půjčky práce .......

16, 709. 004 Kč 70 h

povolený zákonem čís. 48/1933 Sb. z. a n. a uhrazený

 

z výtěžku půjčky podle téhož zákona;

 

XV

v oboru kap. 17 - ministerstvo sociální péče -

 

státní příspěvek podle či. III, § 4 vládního nařízení ze
dne 15. června 1934, č. 112 Sb. z. a n., ke sníženému po-

 

jistnému zemědělských zaměstnanců .......

6, 600. 000 Kč - h

v oboru kap. 20 - ministerstvo financí (všeobecná pokladní správa) -

 

a) vklad státu do čsl. reeskontního a lombardního ústavu

100, 000. 000 Kč - h

podle zákona ze dne 14. března 1934, čís. 49 Sb. z.
a n., povolený a uhrazený z výtěžku pokladničních
poukázek vydaných podle zmocnění v témže zákoně,

b) příděly ze státní investiční půjčky, povolené a uhra-
zené podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n.:

1. státním lesům a statkům pro školní statky země-

 

dělských škol .............

117. 584 Kč 45 h,

2. vodohospodářskému fondu při ministerstvu veřej-

 

ných prací ..............

6, 500. 000 Kč - h,

č) příděly z půjčky práce, povolené a uhrazené podle
zákona čís. 48/1933 Sb. z. a n.:

1. ministerstvu národní obrany na doplnění augmen-
tačních zásob, vojenského materiálu a veškerých

 

pomocných zařízení ...........

158, 272. 191 Kč 80 h,

2. státním podnikům ...........

201, 311. 433 Kč 10 h,

3. státním fondům ...............

96, 000. 000 Kč - h,

4. samosprávným svazkům .........

96, 565. 571 Kč 70 h,

V části B vykazují se nepreliminované výdaje, pro které nebyla zákony,
o něž se opírají, stanovena zvláštní úhrada a které bylo proto třeba hraditi
z příjmů na rozpočet, a to:

v oboru kap. 4 -

ministerstvo zahraničních věcí - náklad vzniklý úpra-

 
 

vou čsl. měny podle zákona čís. 25/1934 Sb. z. a n...

6, 960. 580 Kč 65 h.

 

Jde o výdaje, které bylo buď na základě smluv nebo
z důvodů zákonných nutno platiti v cizí měně a které do-
znaly v důsledku měnového opatření podle zákona čís.
25/1934 Sb. z. a n. příslušného zvýšení. Vedle toho jde
též o vyšší náklad na zahraniční přídavky stálým a při-
děleným zaměstnancům, vzniklý jejich výplatou také po-
dle nové měnové relace; skutečná výplata zahraničních
přídavků, jak se stala v roce 1934, byla schválena roz-
hodnutím vlády ze dne 20. července 1935;

 

v oboru kap. 10 -

ministerstvo školství a národní osvěty - příspěvky k od-

 
 

počivným a zaopatřovacím platům nestátních učitelů na

 
 

Slovensku a Podkarpatské Rusi v částce ......

27, 314. 921 Kč 90 h

 

podle zákonů čís. 166, 167 a 287 z roku 1924, čís. 104/
1926 a čís. 70/1930 Sb. z. a n.;

 

v oboru kap. 14 -

ministerstvo veřejných prací - příspěvek na další ka-

 
 

pitálovou účast státu v elektrárenských podnicích v částce

4, 646. 000 Kč - h

 

podle zmocnění v čl. XIV, odst. e) finančního zákona na
rok 1934;

 

v oboru kap. 20 -

ministerstvo financí (všeobecná pokladní správa) -

 
 

zbytek záloh na schodky Košicko-Bohumínské železnice

 
 

a místních drah ...............

46, 925. 632 Kč 20 h,

 

který nebyl uhrazen úděly z daně z obratu a daně pře-
pychové a z daně důchodové podle či. IV, odst. 3 finanč-
ního zákona na rok 1934.

 

V příjmech nepreliminovaných (str. 121 a 122) jsou vykázány:
příjmy mimo rozpočet, určené k úhradě nepreliminovaných výdajů z vý-

 

těžků úvěrních operací úhrnem .................

689, 510. 964 Kč 40 h,

a to z losové půjčky podle zákona čís. 100/1921 Sb. z. a n. (7, 435. 178 Kč
65 h), z investiční půjčky podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n. (6, 617. 584 Kč
45 h), z půjčky práce podle zákona čís. 48/1933 Sb. z. an. (568, 858. 201 Kč
30 h), z půjčky podle zákona čís. 49/1934 Sb. z. a n. (100, 000. 000 Kč - h)
a z půjčky podle zmocnění 61. III, § 4, odst. 6 vládního nařízení čís. 112/1934
Sb. z. a n. (6, 600. 000 Kč - h) uskutečněné až v roku 1935.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP