Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Sivák, dr
Markovič, Langr, Košek, Vávra.
Zapisovatelé: Michálek, Dubický.
155 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: Z vlády Česko-Slovenské
republiky: předseda vlády R. Beran; ministři
Sidor, arm. gen. Syrový, dr Kalfus.
Z vlády podkarpatoruské: předseda vlády
Vološin.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 159. schůzi
poslanecké sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Pan posl. Bohuslav Luža, nástupce za posl.
dr Stránského, dostavil se do dnešní
schůze.
Poněvadž před tím podle §u 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle §u 22 úst. listiny a §u 6
jedn. řádu tím způsobem, že přečtena
bude ústavou předepsaná formule slibovací,
pan posl. Luža ke mně přistoupí
a vykoná slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule, a p. posl. Lužu žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Slibuji, že budu věren republice Česko-Slovenské
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
Posl. Luža (podávaje předsedovi ruku):
Slibuji. (Poslanci usedají.)
Posl. Devečka, Petrovič, Rybárik,
Stunda, Teplanský, Topoli, Ursíny
a J. Vančo oznámili, že vystoupili
z klubu poslanců republik. strany zeměděl.
a malorol. lidu, a zároveň s klubem poslancov Hlinkovej
slovenskej ľudovej strany (strany slovenskej národnej
jednoty) sdělili, že stali se členy tohoto
klubu.
Dále oznámili: posl. Líška, že
přestal býti členem klubu poslanců
čsl. živn.-obchodnické strany středostavovské,
posl. inž. Protuš členem klubu poslanců
národního sjednocení a posl. Ivák
členem klubu poslanců národní obce
fašistické, a oznámili zároveň
s klubem poslancov Hlinkovej slovenskej ľudovej strany (strany
slovenskej národnej jednoty), že stali se členy
tohoto klubu.
Rovněž posl. Klajban a dr Lukáč
oznámili zároveň s tímto klubem, že
stali se jeho členy.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. dr Jar. Dolanského za posl. Slanského.
Předseda senátu NSRČS sdělil přípisem
ze dne 15. prosince 1938, k tisku 750-IV sen. 1938, že senát
projednal a přijal ve 127. schůzi dne 15. prosince
1938 osnovu ústavného zákona o změne
ústavy republiky Česko-Slovenskej a o mimoriadnej
moci nariaďovacej, a to ve znění usneseném
poslaneckou sněmovnou.
posl. J. Sedláčka:
vládě republiky Česko-Slovenské:
o nutnosti zákazu stavění pomníků
aktivním veřejným činitelům
a funkcionářům a pojmenování
veřejných budov a vůbec veřejných
objektů a škol jmény aktivních i třeba
vynikajících osob (č. D 583-IV),
o nutnosti stejného postupu při ustanovování
učitelů a profesorů, ať již tito
přišli z obsazeného území cizí
mocí v zemích historických nebo na Slovensku
nebo na Podkarpatské Rusi (č. D 584-IV);
min. spravedlnosti o nutnosti nahrazení výnosu ministerstva
spravedlnosti ze dne 4. února 1914, č. věst.
14, výnosem spravedlivěji hodnotícím
celonedělní službu soudních podúředníků
a zřízenců ve věznicích (č.
D 585-IV).
počátkem schůze: Zprávy tisky 1445
až 1447, 1449.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1448)
o zatímním vedení státního
hospodářství Česko-Slovenské
republiky (tisk 1449).
Zpravodajem jest p. posl. Remeš.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!
Po dobu dvacetiletého trvání našeho
státu dbali jsme celkem přísně ústavního
vyřizování státního rozpočtu,
který je základem spořádaného
hospodářství každého veřejného
svazku. Jen třikráte za celou tu dobu byli jsme
nuceni sáhnouti k rozpočtovému provisoriu.
Tentokráte vlivem událostí minulých
měsíců nejsme s to pro nejbližší
dobu ani provisorními čísly stanoviti hranici,
v níž se mají pohybovati státní
výdaje a příjmy.
Příčinou jsou důvody formální
i věcné. Vláda sahá proto k opatření,
které má dáti aspoň směrnici,
jíž se má říditi finanční
správa po tu dobu, nežli bude možno řádným
rozpočtem stanoviti hranici státních příjmů
a výdajů na r. 1939.
Územní změny, jakož i změny ve
vnitřní organisaci Česko-Slovenské
republiky, zejména v důsledku ústavního
zákona ze dne 22. listopadu 1938, čís.
299 Sb. z. a n., o autonomii Slovenské krajiny a obdobného
ustanovení zákona o autonomii Podkarpatské
Rusi, mění podstatně i strukturu státního
rozpočtu na r. 1939 i léta budoucí.
Státní rozpočet bude napříště
sestávati ze společného státního
rozpočtu pro celé území Česko-Slovenské
republiky a ze státních rozpočtů pro
zemi Českou a Moravskoslezskou, pro zemi Slovenskou a pro
zemi Podkarpatoruskou. Poněvadž však do konce
r. 1938 není možno sestaviti a ústavně
projednati všechny státní rozpočty,
je nutno dáti vládám žádané
zmocnění a zajistiti tak aspoň prozatímně
státní hospodářství.
Termín pro toto opatření, které je
opatřením z nouze, je stanoven nejzazším
datem 20. února 1939. Nejde tedy, jak se namnoze za to
má, o žádné rozpočtové
provisorium, nýbrž o zmocnění všech
tří vlád, aby v časově omezené
lhůtě, nejdéle do 20. února 1939,
vedly státní hospodářství v
rámci nezbytných opatření, jichž
je třeba k nezbytnému chodu státního
hospodářství.
Osnova má 5 paragrafů. V §u 1 vládního
návrhu, který rozpočtový výbor
schválil, zmocňuje se vláda Česko-Slovenské
republiky podle §u 70 úst. listiny, aby po dobu od
1. ledna 1939 až do vyhlášení ústavně
schváleného společného státního
rozpočtu na r. 1939, nejdéle však do 20. února
zmíněného roku, vedla státní
hospodářství společných věcí,
při čemž má opatřovati jen neodkladné
potřeby státní, které spočívají
na právních závazcích a plněny
býti musí, a pak jen takové potřeby,
kterých vyžaduje nezbytný chod státní
správy a státního hospodářství
vůbec. Do konce r. 1939 má podle ustanovení
§u 18, odst. 1 ústavního zákona ze dne
22. listopadu 1 938, čís. 299 Sb. z. a n.,
o autonomii Slovenské krajiny a podle ústavního
zákona o zmocnění ke změnám
ústavní listiny a ústavních zákonů
republiky Česko-Slovenské a o mimořádné
moci nařizovací určiti, které z nepřímých
daní, čítajíc v to i daň z
obratu a daň přepychovou, mají býti
použity na úhradu společného státního
rozpočtu.
Podle citovaného zákona má býti na
úhradu výdajů společných záležitostí,
do nichž počítán jest i státní
dluh, použito výnosu cel, monopolů a výnosu
společných státních podniků,
jakož i výnosu nepřímých daní,
které určí Národní shromáždění
zákonem.
Ve smyslu ustanovení §u 2 osnovy vykonává
vláda republiky Česko-Slovenské moc vládní
a výkonnou v zemích České a Moravskoslezské
a vede prozatímně státní hospodářství
v těchto historických zemích. Stejně
se zmocňuje vláda Slovenské země,
aby vedla stejným způsobem hospodářství
v zemi Slovenské a vláda podkarpatská na
Podkarpatské Rusi.
V §u 3 obsaženo jest důležité ustanovení
o tom, že úřady hospodařící
výdaji a příjmy jak společného
státního rozpočtu, tak rozpočtů
podle §u 2, jakož i státní podniky jsou
povinny zaslati příslušnému finančnímu
resortu do 25. prosince 1938 výkaz o očekávaných
peněžních výdajích a příjmech
v měsíci lednu 1939 ke schválení.
Stejný výkaz na měsíc únor
1939 musí býti předložen do 20. ledna
1939. Toto ustanovení jest jakousi náhradou za známé
dvanáctinky podle dosud používaných
finančních zákonů, jimiž byly
stanoveny státní rozpočty.
Podle ustanovení §u 4 dotčené osnovy
jsou státní výdaje i příjmy,
vzniklé za dobu zatímního vedení hospodářství,
součástí celkových příjmů
a výdajů pro r. 1939 a mají se po vyhlášení
ústavně schválených rozpočtů
zúčtovati na jejich rad.
V §u 5 se stanoví účinnost zákona
na 1. leden 1939 a mají jej provésti, pokud jde
o společný státní rozpočet
a o státní rozpočet pro země Českou
a Moravskoslezskou, ministr financí v dohodě s ostatními
členy vlády, pokud jde o rozpočet pro zemi
Slovenskou, Slovenská zemská vláda a pro
Podkarpatskou Rus pak vláda Podkarpatské Rusi.
Je nasnadě, ze toto nouzové opatření
neopírající se o číselnou skutečnost
nesmí potrvati dlouho. Proto se zmocnění
dává nejdéle do 20. února, při
čemž se předpokládá, že
do stanovené lhůty bude ve Sbírce zákonů
a nařízení vyhlášen řádný
rozpočet státních výdajů a
příjmů, jakož i rozpočty jednotlivých
zemí. Zmocnění nestanovící
hranici výdajů a neznající výši
příjmů ani rozpočtový schodek,
bylo by na další dobu experimentem velmi nebezpečným.
I když bude rozpočtem stanovena výše státních
výdajů a příjmů, bude hospodaření
i podle takového rozpočtu znamenati skok do tmy,
poněvadž zmizely předpoklady, podle kterých
jsme až dosud rozpočtovali. Bezpečně
můžeme zatím jenom očekávati,
že se bez schodku neobejdeme. Jak vysoký bude, to,
soudím, netroufá si dnes nikdo tvrditi. Je nepochybné,
ze budeme musit několik roků počítat
se schodkovým hospodářstvím všech
zemí. Jedno je jisté: Státní příjmy
poklesnou okrouhle nejméně o 30 až 40 %. Je
však nemožné stlačiti stejnou měrou
výdaje. Budou to zejména personální
náklady, které při poklesu příjmů
zůstanou trčet skoro neztenčeně na
své bývalé výši. Státní
zaměstnanci vrátivší se ze zabraných
území a ze Slovenska budou představovati
ono plus osobních výdajů. Propuštění
nějakých 15.000 vdaných žen bude činiti
tak asi 1/5 tohoto přebytku.
Problém státních zaměstnanců
na zmenšeném území bude jedním
z nejobtížnějších problémů,
které bude vláda řešiti. Tato otázka
se nedá vyřešiti žádným
násilným zlomem najednou. Její řešení
se musí díti postupně a podle předem
připraveného plánu. Jdeme do těžkých
měsíců bídy a nemůžeme
stav nezaměstnaných rozmnožiti ještě
o nějakých 60.000 propuštěných
státních zaměstnanců, kteří
by zatížili pracovní trh. Likvidace tohoto
problému se proto musí rozložiti na několik
let. Je nám všem jasno, že hospodářství
společné i zemské musí býti
řízeno s veškerou možnou úsporností,
které se ovšem nemůže rozuměti
tak, aby znamenala novou výrobu nezaměstnaných.
Všichni si musíme býti vědomi tvrdé
skutečnosti, že jsme se přestěhovali
z krásného statku do chaloupky pod doškovou
střechou, v níž nejsme neomezenými domácími
pány. Přesto však musí býti přední
naší starostí provozovati takovou hospodářskou,
finanční a exportní politiku, která
je s to zabezpečiti každému práceschopnému
člověku podíl na práci a dát
možnost získati chleba jemu a jeho rodině.
Každá jiná cesta byla by cestou pochybenou.
Bylo již naznačeno, že stát bude musit
hledati prostředky k posílení svých
příjmů, má-li zdolati těžké
obtíže doby. Připomínáme proto
poznovu účelnost zachycení daně důchodové
z příjmů kapitálových přímo
u pramene. (Slyšte!)
Po stránce předpověděné příští
formální úpravy státního rozpočtu
lze vítati úmysl zrušiti fondovní hospodářství
a převésti je pod kontrolu do státního
rozpočtu. Tím se stane do značné míry
také bezpředmětnou III skupina rozpočtová
(Příděly fondům a samosprávným
svazkům), která beztak jenom skutečný
stav rozpočtu zkreslovala, neboť o tyto příděly
byly zkráceny státní příjmy
na straně jedné a snižovány výdaje
na straně druhé. Tento optický klam působil
pak nesprávné posuzování jak státních
příjmů, tak státních výdajů
a zahaloval skutečnou výši poplatnosti obyvatelů
tohoto státu.
Rozpočtový výbor projednal ve včerejší
schůzi tento vládní návrh, o němž
mi uložil podati slavné sněmovně zprávu
s tím, aby jej jako přechodně nutné
opatření přijala. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
je přihlášen řečník, zahájím
proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášen jest p. posl. inž. Schwarz
na straně "proti". Dávám
mu slovo.
Posl. inž. Schwarz: Slavná sněmovno!
Projednáváme návrh, který je logickým
následkem událostí a zákonů.
které tato sněmovna již vzala na vědomí
anebo schválila. Pro mne, který jsem se proti těmto
schváleným změnám ústavním
anebo také jen hotovými činy provedeným
ohrazoval, je zase samozřejmým důsledkem,
že budu hlasovati proti osnově zákona. Budu
proti ní hlasovati již z této první
příčiny.