Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Sivák, Vávra.
Zapisovatelé: Vičánek, Šalát.
153 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: Z vlády Česko-Slovenské
republiky: ministři Sidor, Čipera,
divis. gen. Eliáš, dr Kalfus. Z vlády
podkarpatoruské: předseda vlády Vološin;
ministr Révay.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
15 hod. 50 min. a konstatoval, že sněmovna je způsobilá
jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. dr Hulovi; do konce tohoto
týdne posl. Židovskému.
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
12. prosince 1938, č. 97.970/1938-9, že na místo
uprázdněné resignací posl. dr Stránského
povolalo podle § 56 řádu volení do posl.
sněmovny náhradníka Bohuslava Lužu,
úředníka spořitelny a starostu města
Uherského Brodu, a že mu vydalo ověřující
list poslanecký.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 14. prosince 1938, č. j. 8813/S-38 m. r., že
při podpisováni zákonů a nařízení
podle §u 1 zákona ze dne 9. dubna 1920, č.
294 Sb. z. a n., jakož i v případě nepřítomnosti
v ministerské radě, při vedení resortní
agendy atd. zastupuje ministra dr Chvalkovského předseda
vlády Beran, ministra dr Fischera předseda
vlády Beran, ministra dr Kalfuse ministr dr Kapras,
ministra dr Kaprase ministr dr Kalfus, ministra dr Krejčího
ministr dr Havelka, ministra dr Šádka ministr
dr Feierabend, ministra div. gen. Eliáše ministr
arm. gen. Syrový, ministra Čiperu ministr
dr Klumpar, ministra dr Feierabenda ministr dr Šádek,
ministra arm. gen. Syrového ministr div. gen. Eliáš,
ministra dr Havelku ministr dr Krejčí, ministra
Sidora ministr dr Ďurčanský, členy
vlády Slovenské krajiny zastupuje ministr Sidor,
za jeho nepřítomnosti člen vlády Slovenské
krajiny, který bude v Praze. Členy vlády
Podkarpatské Rusi zastupuje její člen, který
je v. Praze přítomen.
Předseda vlády R. Beran oznámil dopisem
ze dne 2. prosince 1938 parlamentní úsporné
a kontrolní komisi, že vzhledem k svému jmenování
předsedou vlády vzdal se funkce předsedy
komise a jejího členství.
Imunitní výbor zvolil ve své dnešní
schůzi místopředsedou poslance dr Neumana
a zapisovatelem posl. Dvořáka.
Do výboru imunitního vyslal: klub poslanců
republik. strany zeměděl. a malorol. lidu posl.
Dvořáka za posl. dr Suchého; klub
poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. Hatinu za posl. dr Moudrého; klub poslanců
komunistické strany Československa posl. Procházku
a Vodičku za posl. Appelta a Švermu; klub
poslanců národního sjednocení posl.
dr Klímu za posl. dr Rašína.
Do výboru kulturního vyslal klub poslanců
čsl. strany nár. socialistické posl. Bábka
za posl. dr Kozáka.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. Bátkovou-Žáčkovou za posl.
dr Stránského; klub poslanců německé
soc. dem. strany dělnické posl. Tauba.
Do výboru ústavně-právního
vyslal klub poslanců národního sjednocení
posl. dr Klímu za posl. dr Štůlu.
Do výboru zahraničního vyslal klub
poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. dr Neumana a dr Klapku za posl. dr Kozáka
a dr Stránského.
Předseda senátu NSRČS sdělil přípisem
ze dne 14. prosince 1938, k tisku 745-IV sen. 1938, že senát
projednal a přijal ve 126. schůzi dne 14. prosince
1938 osnovu zákona o zřízení parlamentního
úsporného a kontrolního výboru.
počátkem schůze: Zprávy tisky 1442
až 1444.
Předsednictvo posl. sněmovny usneslo se podle §u
9, odst. 1, lit. m) jedn. řádu vyloučiti
z těsnopisecké zprávy o včerejší
157. schůzi sněmovny některé projevy
z řečí poslanců Zápotockého
a inž. Schwarze.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, na němž
jako odstavec prvý jest:
1. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového o usnesení senátu (tisk
1439) k vládnímu návrhu zákona (tisky
sen. 744 a 745) o zřízení parlamentního
úsporného a kontrolního výboru (tisk
1442).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této osnově sloučeno bylo s jednáním
o dalších 2 odstavcích pořadu, jimiž
jsou:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1440),
kterým se prodlužuje účinnost zákona
o dani z obratu a dani přepychové (tisk 1443).
3. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1441),
kterým se s některými změnami prodlužuje
účinnost zákona o přirážkách
k dani z obratu a dani přepychové (tisk 1444).
Jsou snad nějaké námitky proti návrhu
na sloučené projednávání těchto
tří odstavců? (Námitky nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Zpravodaji při odst. 1 pořadu jsou: za výbor
ústavně-právní p. posl. dr Neuman,
za výbor rozpočtový místo omluveného
posl. dr inž. Brdlíka p. posl. Bergmann. Zpravodajem
při odstavcích 2 a 3 pořadu jest za
výbor rozpočtový posl. dr Novák.
Dávám slovo zpravodaji o odst. 1 pořadu za
výbor ústavně-právní p. posl.
dr Neumanovi.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Slavná sněmovno!
Myšlenka účinné kontroly veřejné
správy a veřejného hospodářství
je tak stará jako sama republika. Křiklavé
přehmaty veřejné správy způsobily
ovšem, že hned v počátcích republiky
začínaly se ve veřejnosti ozývati
hlasy, cílící k tomu, aby těmto nepořádkům
a přehmatům ve veřejném hospodaření
bylo bráněno. Parlament po prvé se zabýval
touto myšlenkou v zákoně č. 301 z r.
1921, kterýmžto zákonem byla zavedena úsporná
parlamentní komise. Úkolem této komise, zřízené
v r. 1921 z podnětu a z iniciativy prvého předsedy
vlády dr Kramáře, byla kontrola hospodářství
státního i zemského a zejména zjišťování
závad. Cílem bylo zavedení největší
úspornosti. Komise byla ustavena v listopadu 1921, avšak
od r. 1922 přestala vyvíjeti činnost pro
obecné neporozumění.
Teprve v r. 1932, tedy 10 let po vydání prvého
zákona o úsporné komisi, došlo k vydání
zákona druhého čís. 205, který
nově upravoval činnost 24 členné úsporné
parlamentní komise a pětičlenného
výboru. Po dobu 6 let konal pak tento výbor svou
povinnost vymezenou zákonem tak, že si zaslouží,
aby jí při této příležitosti
bylo vzpomenuto. Dal jsem si předložiti obsáhlé
elaboráty o činnosti tohoto výboru a z nich
k informaci slavné sněmovny dovoluji si stručně
uvésti alespoň toto:
Úsporný výbor, jak mu to ukládal zákon,
pracoval v nejužším spojení s nejvyšším
účetním kontrolním úřadem,
který opatřoval pro úsporný výbor
odborný materiál, odborné posudky, konal
různá šetření, takže tímto
způsobem nahrazoval se nedostatek personálu úsporného
výboru. Dlužno poznamenati, že úsporný
výbor má pouze jednoho konceptního úředníka,
jednu kancelářskou sílu a jednoho zřízence,
ačkoliv participuje na spisovém přídělu
posl. sněmovny téměř 37 %.
Poněvadž zákon nepředpisoval formu,
jakou se má šetření konati, musil úsporný
výbor tuto formu teprve hledati a činil to s plným
vědomím, že tvoří tradici demokratické
kontroly parlamentu. Šlo především o to,
nezadávati právům parlamentu, ale na druhé
straně nezasahovati také do pravomoci odpovědných
ministrů. Zdá se, že úsporný
výbor tuto střední cestu již našel.
Byrokracie, která se nepotřebovala obávati
přezkoumání svého úředního
jednání, pochopila, že úsporný
výbor
jest jejím pomocníkem. Dlužno konstatovati,
že tato byrokracie poctivě se snažila podporovati
úsporný výbor v jeho snahách.
Úsporný výbor jednal jednak o podáních
občanů, jednak o věcech z vlastní
iniciativy tak, jak jich vyžadovala právě doba.
Z celkového počtu 8171 došlých jednacích
čísel posl. sněmovny bylo 3257 podání
pro úsporný výbor, to je téměř
39 %. Je patrno, že se úsporný výbor
vžil, že veřejnost jej přijala velmi sympaticky,
že požívá důvěry občanstva
a že tuto důvěru až do dnešní
doby nezklamal.
Zprávy o činnosti úsporného výboru
byly co nejstručnější, neboť jednání
úsporného výboru je důvěrné
a úsporný výbor řídil se správně
zásadou, že náprava ve veřejném
hospodářství a ve veřejné správě
nezjedná se planými sensacemi, nýbrž
zjednáním pořádku na pravém
místě. Její postup a výsledek potvrdil
také, že tato zásada je správná.
Úsporný výbor spolupracoval také s
národohospodářským odborem presidia
min. rady a s komisí pro zhospodárnění
veřejné správy, jejíž činnost
se vhodně doplňuje s činností úsporného
výboru.
Pokud jde o vlastní činnost úsporného
výboru, zjišťuji, že vycházela ze
zásady, že se zlu má čeliti v začátcích.
Přesvědčil se z vlastní zkušenosti,
že jakmile jednou nějaká akce byla zahájena,
třebas vložením poměrně malé
částky do rozpočtu, a bylo učiněno
první vydání, bylo již velmi těžko
rozběhnutý vládní stroj zastaviti.
Proto hlavní svou pozornost po všechna léta
věnoval státnímu rozpočtu. Pravidelně
se informoval o vývoji státních financí.
každého měsíce pravidelně, jak
jsem zjistil, zkoumal výkazy sestavené nejvyšším
účetním kontrolním úřadem
a konečně každoročně se zabýval
přípravami k sestavení státního
rozpočtu. Zvláště důkladně
projednal státní rozpočty na r. 1934 a 1938.
Tato činnost jest nyní novou osnovou ukládána
novému výboru přímo zákonem.
Nechci unavovati podrobnostmi, ale jsem povinen zde pověděti,
že členové úsporného výboru
věnovali sestavení státního rozpočtu
4 až 6 neděl zkoumajíce jednotlivé kapitoly
do všech podrobností podle vyžádaných
spisů od časných hodin ranních častokráte
pozdě do nocí. Celkem možno říci,
že i u příslušných ministrů
našli členové úsporného výboru
pro svou ohromnou práci plné porozumění,
třebas zásahy úsporného výboru
byly pro příslušné resorty často
velmi kruté. Takovýmto způsobem prozkoumání
položek státního rozpočtu nabyl parlament
podrobné znalosti o jednotlivých složkách
rozpočtu a ušetřil tak občanstvu velmi
značné částky. Přesto však
úsporný výbor pokládal tento postup
- a domnívám se, že je to tak - jen za vývojovou
etapu v tradici zkoumání státního
rozpočtu a jeho přáním bylo, aby po
vzoru západních demokracií byl ve styku přímo
s rozpočtovým oddělením ministerstva
financí po celý rok, aby se mohl účastniti
sestavování rozpočtu od samého počátku.
Doufejme, že i tato snaha bude korunována úspěchem.
Druhá věc výslovně uložená
úspornému výboru bylo zkoumání
zadávacího řízení. Nebylo ovšem
možno sledovati každé zadávací
řízení a proto se úsporný výbor
omezil pouze na případy, na něž byl
výslovně upozorněn, anebo kde příslušné
ministerstvo samo věc předložilo. Úsporný
výbor také seznal, že je třeba úpravy
zadávacího řízení, dal k ní
podnět a věc je nyní soustředěna
v sociálně-politickém výboru posl.
sněmovny, který k projednání otázky
zvolil subkomitét.
Úsporný výbor shledal, že hlavní
příčinou častých překročení
rozpočtených nákladů bývá
ve většině případů nedostatečný,
nedomyšlený projekt. Tím se otvírají
dokořán dveře stavebním změnám,
zlepšením během stavby a samozřejmě
i zvýšením stavebních nákladů.
Bylo zjištěno, slavná sněmovno, několik
opravdu křiklavých překročení,
a to opět jen namátkou, neboť úsporný
výbor nemohl prozkoumati všechny velké stavby,
k nimž došlo od převratu. Jest to především
stavba státní keramické školy na Vinohradech,
jejíž náklad byl překročen podle
zjištění úsporného výboru
skoro třikráte. A dodnes, slavná sněmovno,
nestojí státní keramická škola
na Král. Vinohradech na státním pozemku,
poněvadž je o této věci dosud spor mezi
obcí pražskou a státem. Dále sem patří
stavba obchodního paláce v Bratislavě, nynější
universita, ku kteréžto změně došlo
také z podnětu úsporného výboru,
a stavba solivaru v Piesku. S tím vším souvisí
také rychlé provádění kolaudací,
kteréžto otázce úsporný výbor
rovněž věnoval značnou pozornost a dosáhl
rychlejšího provádění kolaudací.
Úsporný výbor spolupracoval také s
čsl. společností normalisační,
neboť soustavnou normalisací a typisováním
lze po názoru výboru dosíci zjednodušení
a zlevnění zadávacího řízení,
ale také podrobnější a jednodušší
kontroly.
Dále bylo sledováno použití peněz
opatřených v kritických dobách státními
půjčkami. Šlo o to, aby se peněz použilo
rozumně, účelně a úsporně
a aby se při tom zaměstnávalo co nejvíce
lidí. Zvláštní pozornost byla věnována
půjčce na obranu státu. To, co členové
úsporného výboru v tomto směru vykonali,
za slouží mimořádného uznání
a pozornosti.
Výbor se také snažil dosíci pořádku
ve státním rozpočtu a státním
hospodářství i po stránce formální.
Snažil se, aby hospodářství fondů,
které se značně rozmohlo, bylo co nejvíce
omezeno a aby všechny státní výdaje
a příjmy probíhaly přímo státním
rozpočtem. I v tomto směru dosáhl výbor
značných úspěchů. ale nelze
se mi zabývati podrobnostmi.
Úsporný výbor sledoval sloučení
našeho archivnictví a snažil se o opatření
budovy pro státní archiv, aby naše drahocenné
památky, uložené nyní v místnostech,
kde se ničí, zůstaly zachovány.
Výbor věnoval v několika schůzích
velkou pozornost otázkám pojišťovnictví,
zejména u příležitosti projednávání
úpadku Fénixu. Úsporný výbor
také stál na stanovisku, aby pro pojišťovny
byl zřízen revisní svaz pojišťoven,
který se dobře osvědčil u záložen
a spořitelen.
Rovněž byl dán podnět k přezkoumání
různých typů plynových masek, aby
bylo zjištěno, zda tyto výtky nejsou pouze
konkurenčního rázu.
Z podnětu úsporného výboru bylo učiněno
dále opatření, že se školní
učebnice nesmějí již tak často
střídati, a bude jistě další
snahou výboru. aby učebná látka byla
normalisována, to znamená. aby se na jedné
škole z téhož předmětu neučilo
a nepožadovalo od žáků dvakrát
více než na škole jiné. Tím se
omezuje také počet učebnic a bude možno,
aby učebnice vydržely delší dobu.
Správně také poukázal úsporný
výbor na to, že při velmi značném
počtu typů škol není naše česko-slovenské
školství dosud vybaveno školou knihtiskařskou,
z níž by vycházely osoby způsobilé
vésti knihtiskařské závody. Také
tato škola bude nyní z podnětu úsporného
výboru zřízena.
Rovněž se úsporný výbor zabýval
unifikací zemědělského školství
a provedl po této stránce řadu úspěšných
zákroků.
Schodky, které měly, slavná sněmovno,
státní lesy a statky, obrátily na sebe samozřejmě
rovněž pozornost úsporného výboru.
Třeba konstatovati, že to byl jednak ohromný
pokles cen dřeva a na druhé straně obrovské
zatížení společného rozpočtu
výdaji na lesy na Slovensku a Podkarpatské Rusi,
které neměly kvalitního dřeva a hlavně
neměly cest, po nichž by bylo možno zralé
dříví odvésti. Byly vybudovány
velikým nákladem cesty a lesní dráhy,
jimiž bylo možno dostati se k odvážení
těžby. Je samozřejmé, že situace
státních lesů a statků bude nyní
ještě prekérnější a bude
třeba, aby úsporný výbor se zabýval
touto věcí jako jednou z prvých.
Rovněž byla věnována náležitá
pozornost úpravě otázky povinných
výtisků, čímž se státní
správě ušetřily velmi značné
náklady a zároveň je zavedena evidence všech
publikací.