Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. inž. Nečas (pokračuje): .
. . . zasíláme své srdečné
pozdravy a dík těm představitelům
vlády, kteří i ve veřejných
projevech vzpomínají s láskou práce
Česko-Slovenské republiky. Dik náš patří
též rumunskému národu a jeho králi
Carolovi nejen za to, jak se rumunský národ choval
v dobách Kalvarie Česko-Slovenské republiky,
nýbrž též za to, s jakou ochotou Rumunsko
pomáhá v dnešní době těžkých
komunikačních potíží zásobovati
huculský kraj a nejzazší východ našeho
státu. (Potlesk.)
Dnes, kdy se již poněkud uklidnily vysoko vzedmuté
politické vlny po zářijových událostech,
bude třeba upozornit na škodlivost některých
názorů rozšiřovaných ve veřejnosti
v době našeho národního neštěstí.
Uvažme dobře, co děláme, dopouští-li
se na př., aby osoba presidenta Osvoboditele byla snižována
a zbavena důstojnosti. Jde o osobnost, kterou zná
celý vzdělaný svět (Potlesk.) a
která si vydobyla světového uznání.
Slova zákona, že (obrácen k soše T.
G. Masaryka) "T. G. Masaryk zasloužil se
o stát", byla jednomyslně přijata posl.
sněmovnou i senátem dříve ještě,
než byla vytesána pod tuto sochu v parlamentní
síni. (Potlesk.) Nešlapme si sami po tom, co
nám bylo svaté. Ztratíme-li úctu k
sobě samým, ztratí ji k nám i cizina.
(Výborně! - Potlesk.)
Nepřičítejme též vinu za neštěstí,
jež nás stihlo, jen svým lidem. To by znamenalo
ulehčovat vinu těch, při nichž jsme
věrně stáli a kteří nás
v kritických chvílích opustili, ačkoliv
k nám měli závazky.
Ve vládním prohlášen i v projevech pánů
ministrů obchodu dr Šádka a ministra
veř. prací Čipery zdůrazněna
je nutnost pronikavých a rychlých opatření,
směřujících k rozmnožení
pracovních příležitostí a k novému
budování republiky. Souhlasíme s těmito
projevy, ať jde o udržení nebo oživení
výroby průmyslové, zemědělské
a živnostenské nebo o provádění
velkých veřejných prací. Sociální
politika dá se dobře dělati jen tenkráte,
dělá-li se dobře i politika hospodářská
a finanční. Opatřiti lidem práci a
slušně ji honorovati, to je první požadavek
správné sociální politiky.
Nebylo by ovšem v zájmu státu, kdyby se sociální
politikou rozumělo jen opatření práce.
Je třeba současně chránit a rozvíjet
i sociální zákonodárství. Oceňujeme
dnes kroky směřující k oživení
výroby průmyslové, zemědělské
a živnostenské. Souhlasíme s autostrádami,
se stavbami průplavů, s velkými železničními
komunikacemi, s vybudováním našeho letectví
i s jinými veřejnými investicemi, jež
vláda ohlašuje. Naléhavě jen vyslovujeme
přání, aby pro tyto velké projektované
práce nebyly odsunovány různé jiné
veřejné práce. Nepomohly by nám na
př. autostrády, kdyby zároveň byla
zanedbávána a pustla ostatní silniční
síť. Vždyť by se pak po těch silnicích
motoristé na autostrádu ani nedostali.
Z velkých ztrát, jež jsme utrpěli v
září a říjnu dotkla se našeho
hospodářského života těžce
ztráta uhlí. Budeme-li chtít tyto škody
vyvážit na vlastní půdě, bude
třeba vedle racionálnějšího topení
- tato místa z včerejšího prohlášení
byla v některých listech ironisována, ale
nejsou tak bezvýznamná, aby měla býti
ironisována - vybudovat urychleně velká díla
vodní a elektrisační. Tyto a jiné
velké práce jsou nyní přímo
vynucovány novou změněnou mapou naší
republiky. Nebudeme provádět žádné
velké přepychové a luxusní stavby,
budeme provádět jen ty práce, kterých
stát a všechny jeho zájmy nezbytně potřebují,
nebo takové stavby, které jsou finančně
rentabilní.
Budiž dovoleno, abych při této příležitosti
vyslovil své uspokojení nad tím, že
se konečně přestává s některými
starými argumentacemi hospodářskými.
Nejen v politice a v politické ideologii, nýbrž
i v hospodářském životě musíme
zúčtovat se starými metodami. Těšíme
se z toho, že ve vládním prohlášení
nacházíme řadu vět, které byly
dříve neprávem prohlašovány za
názory hospodářských romantiků
a technických básníků.
Je však třeba zdůraznit, že se výrobě
průmyslové, zemědělské a živnostenské
i veřejným pracím podstatně nepomůže
bez osvěžení finanční politiky
a bez dosažení levného úvěru.
Pan předseda vlády to naznačil ve svém
rozhlasovém projevu dne 4. prosince těmito slovy
- jsou důležitá a já později
vysvětlím, pro(čte): "Naše
hospodářská síla je v naší
práci. Vím dobře, že k podmínkám
dokonalé výroby patří měnová
a hospodářská jistota a možnost pracovati
s levnými penězi. Proto budeme usilovati o levný
a dostupný úvěr pro podnikání
zemědělské, průmyslové, obchodní
i živnostenské."
Jsme rádi, že jsme slyšeli tato slova z úst
odpovědných. Dosud nám bylo totiž vždy
oponováno při propagaci politiky levných
peněz tvrzením, že politika levných
peněz vylučuje hospodářskou a měnovou
jistotu, a veřejnost byla stále matena inflačními
strašáky. (Slyšte!) Dostatečné
zásobení našeho hospodářského
života levnými a zdravými penězi je
podle našeho názoru nezbytným předpokladem
hospodářského oživení a tím
i znovubudování republiky. Považujeme za svou
povinnost - aby se předešlo jakýmkoliv omylům
- zdůrazniti při této příležitosti,
že zavrhujeme obě extremní finanční
methody: inflační i deflační. Inflace
znamenala by zhoubu našeho života a okradení
chudáků, deflace by znamenala škrcení
hospodářského života, nezaměstnanost
a zkázu dlužníků.
Pan ministr veř. prací Čipera se nedávno
zmínil v poradním sboru hospodářském
o tom, že je připraveno za 15 miliard Kč veřejných
investičních prací. Tyto plány i všechno
snažení vlády, o němž jsme včera
slyšeli ve vládním prohlášení,
nesetkaly by se s úspěchem, kdyby se neuskutečnila
politika levných peněz a kdyby se nesáhlo
při realisování investičních
projektů i k mimořádným prostředkům.
Budiž dovoleno, abych zde trochu odbočil a poukázal
na jeden případ, totiž na Německo. V
poslední době bývalo Německo přečasto
citováno, zvláště když šlo
o politickou ideologii. Je však třeba, aby si Německa
všimli tvrdošíjní odpůrci nových
method finančních, právě v jeho snahách
po opatření práce. (Slyšte!) Před
několika dny přednesl své myšlenky v
tomto směru v hospodářské radě
německé akademie říšský
ministr Schacht, považovaný ve světě,
jak je známo, za kouzelníka ve finanční
říšsko-německé politice. Schacht
odsoudil napřed velmi vtipně mechanické methody
klasických národních hospodářů
a vysvětlil pak, jakých finančních
method používal on pro financování výroby
říšsko-německé a veřejných
prací. Nepostupoval podle nějakého velkého,
předem vypracovaného teoretického programu,
nýbrž se snažil podle možnosti praktickým
a jednoduchým způsobem zvyšovati výrobu
za státní pomoci. Hlavním nástrojem
této pomoci bylo velkorysé financování,
pro něž nebylo s počátku kapitálu,
a bylo proto třeba od pomoci tomuto nedostatku tvořením
peněz na podkladě nově budovaných
hodnot. Toto tvoření peněz bylo pak mostem
k normálnímu financování pracovních
příležitostí. Od dubna letošního
roku bylo použití přechodných prostředků
omezeno a zastaveno a financování státních
výdajů odkazuje se na půjčky a zápůjčky.
Zajímavé je, že při všech těchto
finančních operacích činila podle
Schachta výše peněžního oběživa
v Německu v r. 1929 5˙9 miliard marek, dnes činí
7˙3 miliardy marek při zvětšeném
území Německa a velkých mimořádných
výdajích. (Slyšte!)
Naše hospodářská politika nedbala toho,
co po léta psal Keynes, nedbala poučení ze
skandinávských zemí, bez povšimnutí
zůstaly i některé velmi pozoruhodné
zkušenosti belgického ministra Henrika de Mana pro
přemáhání nezaměstnanosti.
Nechť se nyní zamyslí naši finančníci
a národohospodáři nad zkušenostmi z
Německa, pokud jde o financování investic
i jiné výroby. Víme dobře, že
nelze všechny ty různé metody aplikovati na
naše poměry, to je naprosto zřejmé i
nám. Je zřejmo a jasno, že Německo je
státem 8kráte větším a že
má silnou konjunkturu zbrojní, která zaměstnává
velké množství dělníků,
ale přesto všechno zasluhuje způsob opatřování
práce a její financování v Německu
velké pozornosti. Můžeme si tím vysvětliti
velkou potřebu dělnictva všech kategorií
v Německu.
Pokud jde o průmyslovou výrobu v naší
republice, zůstala nám i po těžkých
ztrátách ještě dostatečná
základna a možnosti k rozvoji. Všemi prostředky
nutno ovšem podporovati export a pustiti se tu čile
do práce. Naše země může vyživiti
při řádné organisaci práce
a spravedlivém rozdělení důchodu nejméně
dvojnásobný počet dnešních obyvatel
a zvýšiti ještě jejich dnešní
životní úroveň. Vyslovujeme přání,
aby se při budování nových průmyslů
pamatovalo v celostátním měřítku
především na ty průmysly, jež nejsou
tolik vystaveny konjunkturním výkyvům, jakými
může trpěti na př. průmysl zbrojní.
Do nouzových a chudých oblastí jižních
Čech, Českomoravské vysočiny, Valašska
i všech jiných potřebných krajů
republiky bylo by dobře rozděliti podle možnosti
podniky malé a střední, jak se to v cizině
dobře osvědčilo pro 100 až 200 zaměstnanců.
Aby mohly tyto podniky prosperovati, měl by jim stát
pomoci levným i hojným úvěrem, neboť
u nás musí zápasiti právě malé
a střední podnikání, jak je známo,
s vysokým krátkodobým bankovním úvěrem
a prodělává proto veliké potíže.
Příkladem může nám tu býti
Anglie, která v poslední době dobře
bojuje s krisí ve svých chudých a depresivních
oblastech. My zde máme pro tuto věc mladé
odborníky, kteří se v Anglii poohlédli.
Nechť jsou nyní pro to k práci přitaženi.
Neutrální zahraniční politika, kterou
náš štít bude dělati, bude míti
snad určité hospodářské nevýhody,
ale na druhé straně mnoho výhod proti dřívějšku.
Ztráta velkých průmyslových oblastí
naší republiky je zmírňována
naším přesvědčením, že
zařízení těchto velkých průmyslů
bylo často zaostalé. V novém domově
můžeme se i při skromnějších
prostředích zaříditi slušně
a moderně.
V oživení průmyslové, zemědělské
a živnostenské výroby bude hráti a musí
hráti značnou roli v budoucnosti i výzkumnictví.
O tom nás poučily různé zkušenosti
a také ztráty z poslední doby. Náš
stát má ještě mnoho latentního
bohatství, jež je třeba jen otevříti.
Územní změny nepřinesly, jak se mnohdy
v tisku myslelo, podstatných změn v hospodářské
struktuře našeho státu. Zdravé vyvažování
zájmů průmyslových i zemědělských
bude proto i nadále nutné. Zemědělství
vystupuje vedle sympatického plánu kolonisačního,
ohlášeného v prohlášení
vládním, který by mohl zvlášť
pomoci zejména našim lidem ze zabraného území,
s projektem živočišného monopolu či
syndikátu. Pan předseda vlády dotkl se včera
několika slovy tohoto velmi důležitého
problému. Povšimněme si však blíže
věci pro její velikou důležitost. Úprava
živočišné výroby může
znamenati stejně veliký a pronikavý zásah
do výroby zemědělské, právě
snad tak velký a možná v budou ctnosti ještě
větší, jako je tomu u monopolu obilního
při výrobě rostlinné. Otázka
cen dobytka vyžaduje si s hlediska zemědělcova
úpravy a objektivní posuzovatel musí tuto
oprávněnost přiznati. I malý zemědělec
má na živočišné výrobě
obyčejně větší zájem než
na výrobě rostlinné. Pan předseda
vlády zmínil se při řešení
živočišného monopolu o tom, že neutrpí
složka živnostenská a obchodní. Záleží
nám však také na tom, aby při řešení
tohoto velkého úkolu byla dobře upravena
i otázka konsumentů, to je cena masa, při
řešení půjde také o průmyslovou
výrobu, to je cena kůží, střev
atd. V souvislosti s řešením živočišného
syndikátu nebo monopolu půjde o otázku tržnic,
chladíren a skladišť. Tržnice náležejí
k rentabilním a velmi nutným investicím.
Chtěl bych zde zdůrazniti především
tu věc, že stejně jako u monopolu obilního
úprava živočišné výroby
bude spočívati na dvou velkých sloupech.
Jeden ten sloup to je konsument, druhý sloup je zemědělský
výrobce. Jakmile by se pohnul nebo poškodil jeden
nebo druhý sloup, tedy se zřítí celá
klenba, ať by to byl zemědělský výrobce
nebo konsument.
Zemědělství by velmi pomohla podle našeho
názoru politika levných a zdravých peněz,
o nichž jsem již hovořil, a pak uskutečnění
veřejně investičních prací,
stejně velmi aktuálních: vybudování
komunikací všeho druhu, telefonisace venkova, komasace,
regulace, rekultivace, meliorace, elektrisace - je vidět,
že pro všechny tyto pojmy budeme muset vynalézti
česká slova - i jiných účelných
investic. Na tomto poli mohou si podati všichni ruce, kdo
chtějí, aby česká vesnice se zvedla
a aby jí bylo umožněno žíti lepším
životem. Urguji při této příležitosti
projednání předlohy o stavbě bytů
pro zemědělské a lesní dělníky,
která byla před časem vypracována
ministerstvem sociální péče po dohodě
s ministerstvem zemědělství.
Uzavírám kapitolu o opatření práce
v našem státě poznámkou, že nová
hospodářská politika v nové republice
musí zúčtovati se starým argumentováním,
které staví do protikladu investice veřejné
s podnikáním soukromým, ať průmyslovým
nebo zemědělským. Po každé, když
se měla prováděti intensivnější
politika investiční, přicházeli odpůrci
se stereotypní námitkou: nu to je krásná
věc, víme, že ty veřejné investice
jsou dobré a prospěšné, ale neodnímejme
prostředky soukromému podnikání a
starejme se především o nutné oživení
výroby soukromé. S tím jsme se vždy
setkávali a tím jsme byli pokaždé ubíjeni,
zapomínalo se však při tom, že veřejné
investice jsou jen naprosto nutným doplňkem a nezbytným
podkladem každé moderní výroby průmyslové
i zemědělské. Zapomínalo se na to,
že v budoucnosti naše soukromá výroba
průmyslová a zemědělská nebude
moci obstáti v hospodářské soutěži
se státy, které mají postaráno o dopravnictví
všeho druhu, o silnice, železnice, vodní cesty,
elektrisaci, telefony a o všechny jiné veřejné
investice.
Zapomínalo se dále na to, že nepřikročí-li
se ihned k budování prací i velkých,
na něž se do nedávna náš hospodářský,
finanční i technický svět díval
jako na přehnané plány, jako jsou autostrády,
průplavy, výstavba dálkových spojovacích
vedení o vysokém napětí atd., bude
naše republika obepjata stavbami toho druhu na cizí
půdě a vyřazena v evropském hospodářství
na vedlejší kolej. Naše republika mohla by se
pak dostati, ač je obydlena lidem, který dovede
pracovati, chce pracovati a chce tvořiti, do takového
poměru k ostatním státům, jako se
dostala ta města, která před lety často
vlastní vinou zůstala stranou železničního
spojení a která nyní vegetují, protože
neleží na tepnách našeho dopravnictví.
Nic nám pak nepomůže, ani to, že Československo
má přímo ideální polohu v srdci
Evropy.
Naším druhým velkým cílem, vedle
opatření práce a všeho toho, o čem
jsem zde hovořil, je pozdvižení životní
úrovně našeho lidu. V posledních dnech
padla často slova "sociální spravedlnost".
Záleží na tom, co kdo konkrétně
do těchto dvou velkých slov vkládá.
Tak jako průmyslníkům záleží
na rentabilitě výroby průmyslové a
zemědělcům na stabilitě a rentabilitě
výrobků zemědělských, právě
tak záleží zaměstnancům všeho
druhu a dělníkům na zajištění
mezd a platů řádnými kolektivními
smlouvami. Při otázce mezd a platů jsme u
nejbolestnější stránky našeho hospodářského
života. Ciferně bylo několikráte dokazováno,
jak nízké jsou naše mzdy a platy v porovnání
s jinými státy. Upozorňujeme naléhavě
a žádáme o nestranné prozkoumání
toho fakta a této skutečnosti, že jen ty státy
překonaly krise, které mají slušné
mzdy a platy. Jen v takových státech prosperuje
živnostník i zemědělec, protože
má právě dobrého konsumenta. V tom
směru se obáváme, aby naše hospodářská
politika neupadla opět do staré deflační
chyby, škrcení důchodů, mezd, platů
a všeho hospodářského života. Jen
rovnováha mezi spotřebou a výrobou udrží
hospodářský život na výši
a oživí jej. Slyšíme-li dnes, že
se náš národní krajíc zmenšil
a že je nutno každému ukrojit méně
- a já chápu slova, která byla pronesena
v tom směru s velikou starostlivostí z mnoha vážných
míst - mohli bychom lehce k ranám osudu, jež
stihly republiku, připojiti ještě další,
čemu se říká opětovné
"utahování opasku" a z toho vnášení
nových, těžkých a zbytečných
poruch do našeho hospodářského života.
Veřejní zaměstnanci četli ve vládním
prohlášení s uspokojením, že se
nepomýšlí na snížení jejich
platů. Nyní je třeba, aby byly alespoň
prodlouženy osnovy o platnosti a závaznosti kolektivních
smluv, na nichž záleží dělníkům
a soukromým zaměstnancům. (Potlesk.)
Při zkoumání mezd v naší republice
je třeba, abychom si uvědomili, že tato otázka
stane se velmi aktuální při rozšířené
hospodářské spolupráci našeho
státu s Německem. Dělníci na obou
stranách budou mzdy srovnávati, a nevyhneme se řešení
při úpravě našich budoucích styků
obchodně politických.
Pan předseda vlády mluvil ve svém prohlášení
o zrovnoprávnění živností s družstevnictvím.
Za dnešních poměrů není zde nikoho,
kdo by byl jiného mínění. Zrovnoprávnění
družstevních podniků s podniky soukromými
ve věci daňové značí podle
našeho názoru tolik, že družstva se budou
vyvíjeti za stejných hmotných a právních
podmínek jako podnikání jednotlivecké,
individuální.
Hospodářský význam družstva pro
zemědělce, dělníka i živnostníka
vyžaduje, aby tato dobrovolná svépomocná
organisace sociálně slabých vrstev nebyla
potlačována. Družstva ať spotřební,
živnostenská či zemědělská,
vykonala mnoho dobra pro celek národa, a tu jest jejich
význam i do budoucna hodnotiti.
V zahraniční politice souhlasíme s vládním
prohlášením o tom, že se musí zahraniční
politika opírat o skutečnosti a souvislosti hospodářské
i sociální. Po tom, co jsme prožili, byli bychom
povděčni, kdyby i ostatní státy si
uvědomily, že Česko-Slovensko věrně
plní závazky, které na sebe vzalo, a že
stojí v slově, které jednou dalo. To bude
platit i při změněných zahraničních
vztazích.
Zahajujíce budování nové republiky
myslíme všichni na více než jeden milion
svých bratří oddělených od
nás posledním záborem. Zde chceme říci
otevřené slovo: Jako Němci pokládali
a budou pokládati menšiny svého národa
v druhém státě za části jednoho
těla a ducha, tak a ni my se nesmíme vzdáti
představy, že česká menšina v dnešním
Německu je kulturní součástí
našeho národa a že má právo na
své plné národní vyžití,
právě tak jako německá menšina
u nás. To odpovídá také tomu, co se
v Německu vkládá do slova "Volkstum"
a jeho respektování.
S povděkem sleduje celá veřejnost česká,
slovenská i podkarpatoruská všechno, co učinila
vláda generála Syrového i co podniká
nynější vláda, aby ulehčila těžký
osud našim bratřím v zabraném území.
Ať jde o vybudování ústavu pro uprchlíky
nebo o různé pomocné akce, nebo ať jde
o opatření existence našim optantům
- to vše jsou úkoly, které jsou při
budování nového státu našemu
srdci nejbližší.
Budiž dovoleno, abych skončil tímto prohlášením:
Klub poslanců národní strany práce
bude hlasovat pro obě předlohy, které se
projednávají, zejména když také
bylo odpověděno na různé dotazy a
učiněny doplňky k zákonu zmocňovacímu.
Končím tím, že ať jakýkoliv
bude vývoj vnitropolitických poměrů
a vytváření vzájemných vztahů
mezi jednotlivými stranami českými, slovenskými
a podkarpatskými, národní strana práce
bude považovati službu státu a národu
za svůj příkaz první a nejvyšší.
(Potlesk.)