Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Sivák, dr
Markovič, Langr, Košek, Vávra.
Zapisovatelé: de Witte, R. Böhm.
141 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři Bechyně,
dr Dérer, dr Kalfus, Mlčoch,
inž. Nečas, dr Šrámek, Zajiček.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
9 hod. 53 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati..
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. V. Sedláčkovi,
Taubovi.
min. školstva a nár. osvety na dotaz posl. Polívku
č. D 382-IV, posl. dr Mičuru č. D 416-IV,
posl. Otáhala č. D 454-IV;
min. železnic na dotaz posl. J. Sedláčka č.
D 443-IV.
přikázal předseda žádost kraj.
soudu v Bratislavě ze dne 7. března 1938, č.
Nt XVI 309/37, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím
v Bratislavě ze dne 13. března 1938, č. 2623/38,
za souhlas s trest. stíháním posl. Haščíka
pro přečin pomluvy podle §u 2 zákona
č. 108/1933 Sb. z. a n. (č. J 327-IV).
Odvolány byly imunitní žádosti za souhlas
s trest. stíháním posl. Zářeckého
č. J 260-IV, pres. sdělení 112. schůze
a č. J. 283- IV, pres. sdělení 123. schůze.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, a to ke sloučenému
jednání o prvých dvou odstavcích,
jimiž jsou:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 1103), aby byl dán
Národním shromážděním
souhlas podle článku XIV finančního
zákona republiky Československé ze dne 21.
prosince 1935, č. 245 Sb. z. a n., jímž se
stanoví státní rozpočet na rok 1936
(tisk 1224).
2. Zpráva výboru rozpočtového o
státním závěrečném účtu
republiky Československé za rok 1936 (tisk 1052)
spolu s účty státního bytového
fondu a dávky z majetku (tisk 1225).
Zpravodajem při obou odstavcích pořadu jest
p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. inž. Schwarz,
inž. Schreiber, inž. Richter; na straně
"pro" p. posl. Révay.
Dávám slovo p. posl. Révayovi.
Posl. Révay (malorusky): Vážení
pánové! Při rozpravě o účetní
uzávěrce dovolím si i já zaujmouti
stanovisko a ukázati při této příležitosti
na některé věci, na nedostatky a výhody
toho, co bylo pro Podkarpatí uděláno. Dovolte
mi, abych v další části své řeči
mluvil česky, aby mi všichni lépe rozuměli.
Státní závěrečný účet
republiky Československé za r. 1936 spolu s účty
státního bytového fondu a dávky z
majetku, tak jak nám je předkládán,
svou podrobností se snaží skutečně
poskytnouti co nejúplnější obraz o stavu
a vývoji státních financí.
Státní závěrečný účet
rok od roku je dokonalejší a svou strukturou dokazuje,
že naše republika má ve svém nejvyšším
účetním kontrolním úřadě
skutečného strážce státních
financí. Státní závěrečný
účet za r. 1936 dokazuje nejen vysokou úroveň
odborného vzdělání úřednictva
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, nýbrž i všech účetních
úředníků státních celé
naší republiky. Výsledkem jejich práce
a odborných znalostí je právě státní
závěrečný účet za rok
1936, předkládaný nám v této
dokonalé úpravě.
Budete se proto jistě diviti stejně, jako jsem se
divil já sám, když vlastně bych měl
státní závěrečný účet
naší republiky za rok 1936 pokládati za práci
neodborníků. Vždyť samo předsednictvo
ministerské rady republiky Československé
svým výnosem ze dne 21. února 1935, č.
j. 3617/35 ai 1934, rozhodlo co do složení disciplinárních
a kvalifikačních komisí, že vedle jiných,
ve zmíněném výnosu uvedených
kategorií úřednických nelze ani úředníky
účetní - tedy právě ty, jimž
vděčíme za tak dokonalý státní
závěrečný účet - pokládati
za úředníky odborné podle §u
16, odst. 5 služební pragmatiky.
Naše vláda tedy vlastně desauovala odbornou
účetní a kontrolní službu ve
státní správě na pouhou službu
pomocnou, řídíc se prostě názorem
starorakouských ministerstev, tak na př. výnosem
býv. rak. min. vnitra ze dne 3. února 1914, č.
903 M. J. a výnosem býv. min. obchodu ze dne 5.
února 1914, č. j. 6870/P, které však
zplna neodůvodňují zprvu citovaně
rozhodnutí naší vlády. Používám
rád této příležitosti, abych
upozornil, že je nejvýš na čase, aby se
konečně zreformovala účetní
a kontrolní služba v Československé
republice.
Základem kontrolní soustavy našeho státu
je stále ještě císařské
nařízení ze dne 21. listopadu 1866, čís.
140 ř. z., jímž zřízen jako nejvyšší
a nezávislý kontrolní orgán nejvyšší
účetní kontrolní dvůr. Podle
tohoto nařízení, podlomivšího
zcela účinnost kontrolního zař zení,
účtárny tvoří nyní součást
poukazujících úřadů, jímž
jsou podřízeny. Účtárny mají
vykonávati vedle kontroly pokladní správy
a vedle služby účetní a služby
účetně správní též
i preventivní kontrolu správní tím
způsobem, že každý platební rozkaz
správním úřadem vydaný musí
účtárna jako kontrolní orgán
spolupodepisovati (kontrasignovati) na důkaz, že nařízená
platba neodporuje platným ustanovením, především
finančnímu zákonu. Účtárna
sice může kontrasignaci odepříti už
s ohledem - v konkrétním případě,
na § 15 finančního zákona na r. 1936,
čís. 245 Sb. z. a n. z r. 1935, a vlád. nařízení
čís. 246 Sb. z. a n. z r. 1935 - jest však
povinna kontrasignovati "na rozkaz", neuzná-li
poukazující správní úřad
důvody účtárny. Bylo by jistě
zajímavé zjistiti, v kolika případech
právě v r. 1936 bylo postupováno podle §u
15 finančního zákona na rok 1936. Pochybuji
vůbec, zda se tak někdy stalo.
Při této příležitosti bych doporučoval,
aby naše vláda v návrhu zákona o sestavování
a projednání rozpočtu a o používání
úvěru pamatovala též na možnost,
aby takovéto případy bylo možno předkládati
i nejvyššímu účetnímu kontrolnímu
úřadu, který by v příloze k
závěrečnému účtu o nich
podával přehlednou zprávu. Jedině
nezávislá kontrola je účinná
a v demokratickém státě absolutně
nutná. Dokud bude u nás platit staré rakouské
nařízení, o němž už dr Gustav
Seidler v r. 1884 řekl (čte): "Nelze
vážně tvrditi, že nynější
stav, kdy podřízený má kontrolovati
přednostu, je s hlediska kontroly udržitelný,
a že vůbec dalo by se dnes mluviti o nějaké
kontrole účtáren vůči orgánům
správním", nebudu věřiti, že
v hospodaření státním, tak jak nám
o něm podává obraz státní závěrečný
účet za r. 1936, bylo dbáno hospodárnosti.
Lituji při této příležitosti,
že právě naše demokratická republika
nezákonným aktivováním těchto
zastaralých císařských nařízení
na území Podkarpatské Rusi a Slovenska dala
přednost před daleko pokrokovějším,
na území býv. Uherska dosud platným
zákonným čl. XX z r. 1897, jenž stanovil,
že účtárny poukazujících
úřadů co do pomocné služby podléhají
sice příslušným úřadům
správním co do kontroly, avšak ať jde
o kontrolu předchozí (preventivní) či
dodatečnou (dekursivní) fungují samostatně
a jsou za tuto svou činnost odpovědny jen ministru.
Výdaje kontrasignované "na poukaz", musely
býti zvlášť vedeny v evidenci a musely
býti měsíčně předkládány
účetnímu dvoru. O personálních
věcech úředníků účtárny
rozhodoval ministr, jemuž o nich podával zprávu
samostatně přednosta ministerské účtárny.
To jsou jen některé z pokrokových ustanovení
bývalého Uherska, k nimž, doufám, bude
přihlíženo v návrhu zákona, který
prý vláda o sestavování a projednávání
rozpočtu připravuje, a až se konečně
jednou zreformuje celá kontrolní služba našeho
státu. Poznamenávám, že právě
po této stránce postrádám iniciativní
činnosti nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, jenž v některých
věcech příliš lpí na starodávných
ustanoveních rakouských. Tak na př. nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
myslím, že tomu bylo v r. 1930, dal u státní
tiskárny pražské natisknouti tiskopisy likvidační,
které se snad hodily do let předválečných,
ale nikoliv do nynější doby. Všem účtárnám
bylo nařízeno, aby si tyto tiskopisy objednávaly
jen u státní tiskárny pražské.
Myslím, že ve většině případů
tak učinily jen jednou, ježto tyto tiskopisy, zvláště
pokud jde o likvidační listy a tiskopisy hlavní
knihy, nebyly k ničemu a hodily se jen do starého
Rakouska. Též vůbec dosud nezměnil účetní
kontrolní úřad tiskopisy a formu dílčích
účetních závěrek, jak je předkládají
poukazující úřady a jak byla stanovena
někdy v r. 1898. Úplně zbytečná
závěrka dala by se zcela prostě sloučiti
s přílohou 6 dílčí závěrky
atd. Je to jen důkazem, že i v nejvyšším
účetním kontrolním úřadě
na místě vedoucích u jednotlivých
sekcí, pokud jde o kontrolní úředníky,
nejsou vždy lidé praktičtí, jak by toho
náš život vyžadoval. Proto bych nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu
doporučoval, aby byl více iniciativně činný,
zvláště pokud jde o jeho vlastní úkol:
účetně kontrolní. Doporučoval
bych, aby jako účetní úředníci
byli k nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu přijímáni
jen účetní úředníci,
kteří prokázali nejméně 15letou
praxi u úřadů první a druhé
instance a mají výbornou kvalifikaci, a aby byli
k nejvyššímu účetnímu kontrolnímu
úřadu přijímáni úředníci
ze všech zemí naší republiky, tedy též
z Podkarpatské Rusi.
V rozpočtovém výboru posl. sněmovny
dne 24. listopadu 1936 zmínil se sám pan president
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, že k sestavení úplné
bilance celostátního majetku bylo by potřebí
sestaviti ještě soupis veškerého věcného
movitého majetku vlastní státní správy
s jeho oceněním.
Lituji, že nejvyšší účetní
kontrolní úřad tento soupis k státnímu
závěrečnému účtu dosud
nepřipojil. Je to také nemožné, dokud
nejvyšší účetní kontrolní
úřad sám v tomto směru nevydá
jednotné, dokonalé směrnice pro soupis, vedení
a ocenění státního movitého
majetku tak, jak to učinil i u majetku nemovitého.
Je to však naprosto nutné, aby se tak stalo, protože
tím, že není podchycen v závěrečném
účtu státní movitý věcný
majetek, vlastní státní správy, státní
závěrečný účet je neúplný,
a konečně stát je neúčelným,
po případě i zbytečným nákupem
věcného movitého majetku poškozován.
Státní závěrečný účet
není však ještě i po jiné stránce
úplný. Zatím co soukromník proúčtuje
ihned každý svůj závazek, jakmile se
o něm doví, buď přijetím faktury
a dodávky svého dodavatele, nebo jiným způsobem,
stát, resp. poukazující úřady
ponechávají takovéto závazky nepovšimnuty,
není-li k zaplacení těchto závazků
už ke konci závěrkového roku úhrady.
V závěrečném účtu jsou
totiž vyjádřeny jen závazky, pokud byly
administračními úřady poukázány,
resp. pokud byly v příslušných účtárnách
zapsány do hlavních knih alespoň náležitosti
výdajové. Jestliže však o takovémto
výdaji se účtárna nedověděla
následkem toho, že z různých důvodů,
obyčejně však proto, že poukazující
referent nevěděl, že už stejně
není úhrady na výdaj jím učiněný,
pak takovýto výdaj nebyl předepsán
k náležitosti výdajové, není
tudíž ani obsažen v závěrečném
účtě. Je to nedostatek kamerálního
účetnictví zavedeného ve vlastní
státní správě.
Proto doporučuji nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu k uvážení,
aby pro úplnost závěrečného
účtu jednou aspoň zkusil v prvých
měsících roku následujícího
sepsati takovéto výdaje a jejich přehledný
soupis podle poukazujících úřadů
pořídil a připojil k závěrečnému
účtu, po př. aby se pokusil novou formou,
či zlepšením kamerálního účetnictví
odstraniti tento nedostatek. Jsem přesvědčen,
že bychom byli všichni nemile překvapeni, závěrečný
účet byl by však úplnější,
nežli tomu je dosud.
Konečně bych doporučoval, aby k státním
závěrečným účtům
byly připojovány individuální výkazy
staveb investičních, z nichž by bylo vidět
povolené náklady na tu kterou investiční
stavbu, předání staveniště podnikateli,
den, kdy byla budova předána k užívání,
den kvalitní kolaudace, celkový skutečný
stavební náklad, rozdělený podle vlastních
stavebních výdajů, věcných
a osobních výdajů administrativních.
Jen tak bude nám možno posouditi, staví-li
stát účelně, programově, levně,
rychle a dobře, či nikoliv, jsou-li včas
stavby kolaudovány a včas zaplaceny pohledávky
stavebních firem, nejsou-li snad dokonce placeny i úroky
z prodlení.
Pokud jde o investiční stavby, bylo by daleko lépe,
aby byly opět, jak tomu bylo za Rakouska, zavedeny dvouleté
stavební rozpočtové úvěry.
Odlehčilo by se tak všem, kteří ke konci
každého roku hospodaří investičními
úvěry, a i různým obcházením
finančního zákona, jež se právě
proto "aby úvěr nepropadl", dějí.
Jako zástupce Podkarpatské Rusi bych si přál,
aby, pokud jde o tuto autonomní část naší
republiky, byly veškeré příjmy i výdaje
týkající se Podkarpatské Rusi vykázány
zvláštním pododdělením státního
závěrečného účtu. Nepřáteli
naší republiky se nám často vytýká,
že se na Podkarpatskou Rus doplácí. Proto by
bylo záhodno, abychom mohli ciferně prokázati
veškerý příjem i vydání
týkající se Podkarpatské Rusi, což
podle mého úsudku by bylo možno zcela snadno
provésti nejvyšším účetním
kontrolním úřadem aspoň v pododděleních
státního závěrečného
účtu.
Poukazuji na slova kol. Bródyho, který s
tohoto místa prohlásil, že již 18 let
čekáme, prosíme a žádáme,
aby náš pohádkový americký strýc,
československá vláda, přestal na konec
bohatství naší rusínské země,
ovoce naší země a práce bez kontroly
exploitovati a jimi naplňovati své pražské
komory. Kol. Bródy tvrdil, že se ročně
doplácí sta milionů na Československou
republiku. Ačkoliv jsem zde za Podkarpatskou Rus, pochybuji
o věrohodnosti tohoto tvrzení a proto doufám,
že našemu přání, aby Podkarpatská
Rus byla vykázána v pododděleních
se všemi svými příjmy a výdaji,
se vyhoví, protože mám za to, že to nebude
tak těžkým úkolem pro nejvyšší
účetní kontrolní úřad.
Z vysvětlivek na str. 584 státního závěrečného
účtu vidím, že v r. 1936 stát
nepovolil ani korunu, pokud jde o zlepšování
nestátních silnic na Podkarpatské Rusi na
vrub státního silničního fondu, ba
ani se žádným základem v r. 1936 na
zlepšování nestátních silnic
nebylo počítáno.
Ať už je vina kdekoliv, lituji, že v tomto směru
Podkarpatská Rus vyšla zcela naprázdno oproti
ostatním zemím, kde bylo povoleno ze silničního
fondu k tomuto účelu 91,836.605 Kč. A právě
na Podkarpatské Rusi je v tomto směru potřebí
nápravy, kde nestátní silnice, zvláště
vicinální, potřebují nutně
zlepšení. Vždyť na celé Verchovině
není žádné pořádné
silnice, jež by spojovala Užocko s Jasinskem, mimo několikakilometrový
silniční úsek mezi Sojmou a Huklivým,
právě nyní nákladem státu dostavovaný.
I z důvodů vojenských nezbytně je
nutno, aby se konečně uskutečnila tak zvaná
severní magistrála silniční na Podkarpatské
Rusi.
Udržování státních civilních
budov, jak je konečně z nepříznivého
výsledku na str. 80 vidět, nejsou věnovány
dostatečné peníze, zvláště
však na Podkarpatské Rusi. Nově postavené
nebo ze starého režimu převzaté budovy,
především budovy školní, jsou naprosto
nedostatečně udržovány. V Užhorodě
na př. i na Malém Galagu u některých
obytných budov, jako je tomu u obytných státních
domů v Srbově ulici, nebyly po 15 let natřeny
venkovní okenní rámy a dveře. Velikým
nákladem postavené státní budovy chátrají
jen proto, že zdánlivě na tento účel
není peněz, ačkoliv v nových budovách,
sotva předaných svému účelu,
se provádějí statisícovým nákladem
adaptace služebních bytů pánů
přednostů.
Též účelnost výdajů státního
vodohospodářského fondu v r. 1936 jak po
stránce technické, tak i po stránce finanční
snesla by závažnou kritiku. Stavba neúčelné
a nevýnosné hydroelektrárny na Uži u
Onokovců, náhonu Nevické-Užhorod a celého
vodního díla nad Užhorodem, označeného
na str. 588 "4 staveniště" a nákladem
3,966.118 Kč 10 hal., je při nejmenším
nehospodárná, jak se bude moci snadno ministerstvo
veřejných prací a i nejvyšší
účetní kontrolní úřad
přesvědčiti, jakmile dojde, dojde-li někdy
vůbec, k splnění úkolu, jemuž
toto dílo je určeno.
Budu-li hlasovati pro schválení státního
závěrečného účtu tak,
jak je nám předložen, učiním
tak v důvěře, že k mým vývodům,
námětům a přáním bude
kompetentními činiteli, z nichž na prvém
místě je nejvyšší účetní
kontrolní úřad, přihlíženo
a že se v těch směrech, jež jsem naznačil,
stane skutečná náprava.
Při této příležitosti musím
poukázati na některé nedostatky a chyby,
a to zejména ve školství na Podkarpatské
Rusi, protože ty chyby jsou mnohdy takového rázu,
že zcela vážně pochybuji, zda částky
preliminované a proplácené na školství
v Podkarpatské Rusi dosáhnou svého účele,
totiž kulturního povznesení lidu v zemi.
Prvním a největším nedostatkem je, že
na Podkarpatské Rusi i doposud zůstává
v platnosti zákonný článek uherský
XXXVIII z r. 1868 o školní docházce, ačkoliv
posl. sněmovna schválila v červnu loňského
roku resoluci, aby vláda předložila návrh
zákona, kterým by byla platnost t. zv. malého
školského zákona rozšířena
i na Podkarpatskou Rus. Ježto se tak dosud nestalo, kulturní
výbor se usnesl opětně na této resoluci
a na tomto-požadavku. Nutno poznamenati, že provedení
tohoto opatření by se nesetkalo se žádnými
většími potížemi, ježto školské
úřady - a budiž jim to přiznáno
ke cti - snaží se postupovati při zřizování
a rozšiřování škol analogickými
ustanoveními malého školského zákona.
Není tedy ani nejmenších důvodů,
aby v této věci nebyl učiněn konečně
pořádek, aby na Podkarpatské Rusi nebyla
platnost malého školského zákona provedena
a aby finanční správa a snad i nejvyšší
účetní kontrolní úřad
vyžadovaly od školských úřadů
pro jednotlivé třídy v našich školách
po 80 dětech podle platného zákona.