Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Vávra, Langr,
Košek, Sivák, Taub.
Zapisovatelé: Vičánek, Šalát.
213 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Kalfus,
Zajiček.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Místopředseda Košek zahájil schůzi
ve 2 hod. 17 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
nemocí posl. dr Hula a dr inž. Lokscha.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznána
dodatečná omluva posl. Liebla na den 23.
t. m.
posl. dr Goldsteina min. financí ve věci postupu
finančních úřadů vůči
Zikmundu Urabinovi z Jablonce n. N. (č. D 468-IV).
počátkem schůze: Návrh tisk 1248 -
přikázán výboru iniciativnímu.
Předsednictvo usneslo se podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o včerejší 131. schůzi
sněmovny projevy ohrožující bezpečnost
státu z řeči posl. Švermy.
Místopředseda Košek (zvoní):
Přistoupíme k projednávání
pořadu, a to ke společnému jednání
o prvých dvou odstavcích, jimiž jsou:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 1103), aby byl dán
Národním shromážděním
souhlas podle čl. XIV finančního zákona
republiky Československé ze dne 21. prosince 1935,
č. 245 Sb. z. a n., jímž se stanoví
státní rozpočet na rok 1936 (tisk 1224).
2. Zpráva výboru rozpočtového o
státním závěrečném účtu
republiky Československé za rok 1936 (tisk 1052)
spolu s účty státního bytového
fondu a dávky z majetku (tisk 1225).
Zpravodajem výboru rozpočtového při
obou odstavcích jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati ve společné rozpravě,
započaté ve 130. schůzi sněmovny dne
22. února t. r.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. dr Klíma,
inž. Schwarz, Čavojský, dr Neuwirth,
dr Novotný, dr Porubszky, Slanský,
Turček, dr Štůla, Appelt,
J. Sedláček, Chmelík, dr Domin;
na straně "pro" pp. posl. Slavíček,
Pozdílek, Hintermüller, Polívka,
Tymeš, Křemen, Petr, dr Neuman,
Hladký, Petrovič, Brukner,
Bergmann, Benda, Rybárik, Říčář,
Hatina, Kopasz, Bayer, Netolický,
Schulcz, Fiala, Révay, Felix Kučera.
Uděluji slovo prvnímu řečníku
na straně "proti", p. posl. dr Klímovi.
Posl. dr Klíma: Slavná sněmovno!
Projednávání účetní
uzávěrky je jistě především
příležitostí k posouzení hospodaření
státního s hmotnými statky obyvatelstva.
Avšak v dnešní mezinárodní situaci
není jistě sporu, že je třeba jednat
a revidovat také hospodaření státu
se všemi statky bez výjimky, že je prostě
třeba jednati o celkové státní politice.
Jubilejní rok staví Československou republiku
do středu mezinárodního zájmu a obklopuje
ji mezinárodními událostmi a nebezpečenstvími,
jež do značné míry komplikují
celou problematiku zahraniční politiky. A tu jsem
toho názoru, že není dobře, jestliže
se tak dlouhou dobu ponechává volné pole
znervosňování obyvatelstva, jestliže
se po dlouhou dobu ponechává volné místo
dohadům a kombinacím, že není dobře,
jestliže veřejné mínění
má čekati 10 dnů na odpovědná
slova odpovědných činitelů.
Jestliže stojíme dnes, slavná sněmovno,
před nejobtížnější politickou
situací, ve které byl náš stát
od uzavření mírových smluv, tedy není
to zajisté jenom z toho důvodu, že by to byla
zásluha systematického a důrazného
postupu našich politických odpůrců.
Nechci se pouštěti do rekriminací, které
by v dnešní chvíli mohly býti všelijak
podezírány. Avšak pokládám za
nutno říci, právě proto, abychom v
dnešní době mohli včasně rozpoznat
cesty, kterými je třeba jíti, že dnešní
situace je také do značné míry následkem
opětovaných chyb a soustavných omylů
na straně československé zahraniční
politiky a ovšem také zahraniční politiky
našich velkých spojenců.
Naše zahraniční politika trvala totiž
s tvrdošíjnou neústupností na určitých
svých představách, které ovšem
byly krok za krokem vyvráceny politickými skutečnostmi.
Utvořila si předem určité obrazy o
novém Německu a nové Evropě, které
pokládala za živoucí jevy, a na těchto
ideologických předpokladech konstruovala svoji politickou
koncepci, nepřihlížejíc k tomu, že
se neúprosné zákonitosti vývoje krok
za krokem od těchto předpokladů vzdalovaly.
Dnešní politické události znamenají
v plném rozsahu vyvrcholení neúspěchu
dosavadní koncepce naší zahraniční
politiky, z nichž tato politika vycházela, a jeví
se jako neodbytná nutnost stanouti u tohoto mezníku
a hledati nové cesty odpovídající
nakupeným politickým skutečnostem.
Především naše politika také vycházela
po převratu z přeludu, z omylu, totiž z toho,
že pro budoucnost už budou odklizeny národní
rozpory mezi národy, že národní hlediska,
národní cíle jsou překonány
a že to budou především a výhradně
snad hospodářské a sociální
poměry, které budou rozhodovati o dalším
vývoji světa. Ukázalo se však, že
vždycky přece jenom nakonec v rozhodujících
okamžicích světového vývoje jsou
to národní hlediska, národní momenty,
národní cíle, které rozhodují
o osudech národů a států, poněvadž
konec konců v těchto národních silách
je národní charakter, je národní naturel,
chceme-li, všech národů. Poválečné
spoléhání naše a našich spojenců
na nové Německo se ukázalo přeludem,
neboť není nového Německa, nýbrž
pouze Německo změněné ve svých
konečných cílech, jichž vrcholem je
touha po hegemonii v Evropě, jak to konečně
vyjadřuje sama kniha pana říšského
kancléře Hitlera "Mein Kampf", ve které
se říká, že Německo nikdy nedopustí,
aby v Evropě byla vedle něho ještě rovnocenná
prvořadá vojenská mocnost. Tyto cíle
po hegemonii v Evropě jsou toho času maskovány
zdáním křižáckého tažení
proti bolševismu. V podstatě však poválečné
Německo nikdy nelikvidovalo nic ze svého programu,
a zachovávajíc ve své myšlence revanše
touhu po koloniích, nevzdávalo se ani starého
německého národního ideálu
po tlaku na východ, Drang nach Osten, jenž je integrující
součástí německého vlastenectví.
Jakákoliv představa o novém Německu
smiřujícím se anebo snad smířeném
se stavem vytvořeným mírovými smlouvami
se ovšem ukázala mylnou už r. 1922, kdy v Rapallu
Německo uzavřelo pakt se sovětským
Ruskem a kdy zahájilo svoji politiku směřující
k vytvoření revisionistické fronty v Evropě.
Když přes to ani po vystoupení Německa
ze Společnosti národů, ani po zavedení
všeobecné branné povinnosti v Německu,
ani po protismluvním obsazení Porýní
nebyly dosavadní základní politické
koncepce a směrnice naší a spojenecké
zahraniční politiky změněny, muselo
v důsledcích toho vzrůstati především
nebezpečenství pro nás, poněvadž
jsme první skutečnou barierou v cestě německému
tlaku na východ a poněvadž jako bašta
západn ho Slovanstva máme tu ve střední
Evropě svoje slovanské poslání na
předělu mezi západní a východní
Evropou a na předělu mezi živlem germánským
a slovanským.
Stejně neživotná však byla představa
nové Evropy, ztělesněné organisací
Společnosti národů. Předpoklad, že
tato organisace vymítí nebezpečí katastrofálního
řešení rozporu mezi národy a že
svou zásadou rovnoprávnosti bude zabezpečením
existence všech malých národů, byl od
počátku neoprávněný, když
k této ideologii Společnosti národů
se přiklonily pouze a výhradně státy,
které ve světové válce zvítězily,
avšak nikoliv státy poražené, a když
naopak byla od počátku budována v Evropě
revisionistická fronta. Skutečná nemohoucnost
Společnosti národů, která ovšem
byla vyvolávána také tím, že
tato instituce neměla dostatečné výkonné
moci, projevovala se hned v prvních letech jejího
trvání na př. už ve věci řeckého
konfliktu, potom při příležitosti prvního
čínsko-japonského konfliktu, později
při příležitosti konfliktu mezi Paraguaí
a Bolivií a vyvrcholila posléze při příležitosti
řítících se událostí
kolem habešské a španělské války,
kdy ze 7 světových velmocí posléze
pouze 3 zůstaly členy této instituce. Čili
Společnost národů jeví se jako jakási
mravní nebo, chceme-li, ideologická kapacita, ale
nikoliv jako skutečný politický faktor.
Vývoj poměrů mezi Rakouskem a Německem,
slavná sněmovno, znemožnil ovšem prozatím
také všechny koncepce o hospodářské
mezistátní dohodě středoevropské.
Dnešní německý zásah připojuje
užz k dříve prováděné
unifikaci právního řádu mezi Rakouskem
a Německem nátlak nebo, chceme-li, nucenou novou
orientaci rakouské vnitřní, vojenské
i zahraniční politiky, jež se ocitají
ve sféře vlivu Třetí říše
a jež jsou jenom východiskem k dalším
etapám, kterými nesporně má býti
zavedení celní a měnové unie mezi
těmito dvěma státy. Uskutečněním
těchto jednotlivých etap stala by se samostatnost
Rakouska ovšem jenom neživotnou formulí, obsaženou
v mírových smlouvách. Tímto zásahem,
slavná sněmovno, ocitá se však dnešní
Evropa před jednou velmi význačnou a závažnou
skutečností, totiž že Německo,
Třetí říše, stanulo na Dunaji
a otevírá tudy germánskému tlaku bránu
k dalšímu pochodu na východ. Toto německé
obsazení Dunaje má ovšem svoje politicky i
hospodářsky dalekosáhlé výsledky,
jimiž chystaná organisace dunajských zemí
i na hospodářském základě je
vyřazena ze souboru politických aktualit. Zbývá
otázka, pokud se interesované státy chtějí
a budou zabývati problémem, pokud to, co se stalo
mezi Rakouskem a Německem, je v souzvuku s t. zv. Ženevským
protokolem z r. 1924, po připadě s mírovou
smlouvou saint. germainskou.
Avšak v souvislosti s tím nemůže naše
zahraniční politika pozorovati s radostí
ani průvodní znak, který se objevil při
této příležitosti a který spočívá
v tom, že v tomto ožehavém problému ani
instituce Malé dohody, která paktem ze 16. února
r. 1933 byla vybudována jako svazek federativní
s jednotnou zahraniční politikou, nezaujala jednotného
stanoviska. Není o tom snad sporu, že události
mezi Rakouskem a Německem, bez ohledu na faktický
obsah smluv, které existují mezi těmito státy,
jsou toho dosahu a té důležitosti, že
i kdyby výslovných smluvních závazků
nebylo, staví se státy Malé dohody před
skutečnosti, na něž jednotná odpověď
těchto států je předpokladem skutečného
spojenectví a politickou nutností. Tím více
musíme postrádati v této době dokladu
o jednotném stanovisku Malé dohody, které
bychom si přáli jako okamžitou reakci na německý
zásah v Rakousku.
Je ovšem nutno doplniti tento výpočet politických
faktů ještě upozorněním na to,
že ovšem také se stává problematickým
stav, který doposavad byl mezi t. zv. státy římských
protokolů, poněvadž i do této unie nebo
spojení jsou událostmi mezi Rakouskem a Německem
ovšem zanášeny prvky rozkladu, které vytvářejí
úplně novou situaci.
A v této souvislosti, slavná sněmovno, vidíme
v nedělní řeči pana říšského
kancléře Hitlera jasný doklad, že dnešní
německou politiku jest chápati jako uskutečnění
pangermánského výboje, jenž po zrušení
válečných reparací, po jednostranném
zrušení vojenských klausulí mírových
smluv a po zavedení všeobecné branné
povinnosti v Německu dospívá k systematickému
postupu za změnu teritoriálního stavu, vytvořeného
mírovými smlouvami. Cesta tato směřuje
na rozdíl od toho, co pan říšský
kancléř Hitler napsal ještě ve své
knize "Mein Kampf", nikoliv jenom jedním směrem,
nýbrž dvěma směry, jednak cestou po
znovudobytí kolonií, jednak tlakem na východ.
A cesta tato se projevuje v dnešní chvíli jako
rozšiřování sféry německého
vlivu, pro tento okamžik, což ovšem neznamená,
že tento německý tlak by se musil vždycky
projevovati jenom jako rozšiřování sféry
vlivu a nikoliv ve vhodný okamžik jako postup jiný.
Tak i koncepce ochrany národních menšin, ochrany
německých menšin v sousedních státech
jeví se nám prozatím jako zřejmé
rozšiřování sféry německého
vlivu ve střední Evropě. Tato okolnost nás
však nutí, abychom nenechali bez odpovědi ty
výroky pana říšského kancléře
Hitlera, které se přímo dotýkají
zájmů našeho státu.
Měl bych v podstatě tři poznámky k
řeči pana říšského kancléře.
Předně k jeho tvrzení, že rozmach německého
hospodářství je jen a jen výslednicí
samostatného německého snažení
a že k tomu cizina ničím nepřispěla.
Pan říšský kancléř patrně
zapomenul, že v r. 1922 proveden byl záměrný
pád německé marky, jenž měl za
následek především, že spojenecké
státy přišly v Německu více než
o 1 miliardu dolarů, že tam Amerika přišla
o více než 700 mil. dolarů a že byla poškozena
také ostatní cizina. Pan říšský
kancléř patrně zapomíná, že
v r. 1928 a 1929 provedena byla určitá záměrná
operace s eskontní sazbou říšské
marky a že v souvislosti s těmito hospodářskými
skutečnostmi, na které těžce doplatila
cizina, odbourávalo Německo své reparační
závazky, že se z těchto reparačních
závazků posléze vyzulo a že tím,
že se Německo těchto reparačních
závazků zbavilo, byl především
získán podklad pro vnitřní rozmach
německého hospodářství, ovšem
na úkor celého ostatního postiženého
světa.
Za druhé je nutno se zabývati výletem pana
říšského kanceláře do
historie a jeho tvrzením, že požadavky Třetí
říše, pokud se týkají národních
menšin, jsou v souzvuku se zásadou sebeurčení
národů, se 14 body Wilsonovými a že
jsou odůvodněny historickou skutečností,
že tato menšinová německá území
až do r. 1866 náležela k tehdejšímu
německému spolku. Především,
slavná sněmovno, je nutno k výpočtu
o 10 mil. Němcích na dnešních německých
hranicích poznamenati, že ovšem německé
menšiny v Československu nejsou ve svém celku
pragermánského původu, nýbrž
že na rozmach němectví v českém
pohraničí měla za býv. monarchie podstatný
vliv urputná a soustavná germanisace, takže
v podstatném úseku tohoto němectví
jde o první nebo nejvýš druhou německou
generaci, jejíž rodoví předchůdci
r. 1866 ještě ani Němci nebyli.
Avšak pan říšský kancléř
přehlédl, že zásada sebeurčení
národů může se týkat a týká
se výhradně národních celků,
ať svobodných či nesvobodných, avšak
že v žádném případě
nelze vyvozovat takové nějaké právo
menšiny národní, které by bylo v přímém
rozporu s přirozeným a historickým právem
jiného národního celku na jeho hranici. Rovněž
apel pana říšského kancléře
na německý spolek z r. 1866 neodpovídá
ani historické skutečnosti, ani právnímu
stavu. Německý spolek zabíral časové
rozpětí let 1815-1866. Členy tohoto spolku
nebyly však ani německé menšiny na našem
území jako takové, ani nedělitelné
historické země koruny svatováclavské
jako takové, nýbrž členem tohoto spolku
bylo Rakousko, v němž se český národ
cítil podmaněn a na jehož zahraniční
politiku neměl rozhodujícího vlivu. Účelem
tohoto spolku právě bylo, aby byla chráněna
svrchovanost a neporušitelnost členských států
a jejich hranice. Vedení tohoto spolku nebylo v rukou tehdejšího
Pruska, nýbrž Rakouska. Předsedou spolkového
shromáždění ve Frankfurtu nebyl zástupce
pruského státu, nýbrž zástupce
Rakouska. V orgánech tohoto spolku nezasedali zástupcové
jednotlivých národů, nýbrž zástupcové
jednotlivých států, a do vnitřních
poměrů jednotlivých členských
států ovšem spolek jako takový nezasahoval.
Pokud tedy, slavná sněmovno, pan říšský
kancléř chtěl nalézt pro dnešní
německé cíle a aspirace historické
oprávnění, tedy se jeho pokus nezdařil,
a pokud snad chtěl rýsovat jakousi historickou paralelu
s možností aktualisace podobného stavu v dnešní
Evropě, s event. nadějí na podobný
vývoj, jenž vedl od spolku států německých
k německému spolkovému státu, narazil
na nejživotnější zájmy sebevědomého
a samostatného československého národa,
jenž trvá bezvýhradně do všech
důsledků na své naprosté nezávislosti,
kterou je ochoten a připraven hájiti do všech
důsledků a všemi prostředky.
Ostatně jestliže pan říšský
kancléř má rád politické reminiscence,
mohli bychom mu posloužiti také některými.
Mohli bychom mu říci, že Přemysl Otakar
II. založil velký centralistický stát
v Evropě v době, kdy kolem byla rozdrobena knížectví
a vévodství a že vybudoval tento stát
daleko dříve, než vzniklo jednotné Německo.
Mohli bychom mu říci, že za Karlem IV. do Prahy,
která byla sídlem českých králů
a římských císařů, jezdili
němečtí kurfirsti. Mohli bychom mu říci,
že obojí Lužice, Horní i Dolní,
byla nedělitelně spojena s korunou českou
v letech 1373 až 1635, tedy po 262 léta a Horní
Lužice dokonce po 326 let. Mohli bychom mu říci,
že hrabství kladské bylo do r. 1742, event.
do roku 1763 přímým příslušenstvím
království Českého. Mohli bychom mu
takových historických reminiscencí připamatovati
ještě více.
Je ovšem nutno uvésti ještě třetí
bod, který nás musí zajímati na výkladech
pana říšského kancléře,
a to pasáže, které se zabývají
tiskovými kampaněmi mezinárodními.
Myslím, že pokud pan říšský
kancléř označil jako stupidní a prolhané
tyto mezinárodní a tiskové kampaně,
tedy že nemohl skutečně lepším
způsobem charakterisovati trojnásobné tiskové
kampaně, které se opakovaly postupně v Německé
říši proti Československé republice
(Potlesk poslanců národního sjednocení.),
a v nichž bylo hanebným způsobem referováno
o vnitřních poměrech v naší republice,
aby tím způsobem byly vyvolávány mezinárodní
rozpory a napětí.
Pan říšský kancléř jistě
uzná, že žádný stát na celém
světě by nedovolil politickým exponentům
svých jinonárodních menšin, aby cestovali
po světě a popouzeli veřejné mínění
jiných států proti státu vlastnímu.
A myslím, že konec konců je v životě
zdejších jinonárodních menšin u
srovnání s tím, co zavádí pan
říšský kancléř ve své
vlastní zemi, dostatečným dokladem to, že
zdejší menšina má naprosto svobodný
politický vývoj, může býti v
řadě politických stran, ale není ani
jediná jinonárodní menšina na půdě
Třetí říše, která by směla
míti vlastní politickou stranu.