To se nevztahuje ovšem na lékařské recepty,
neboť ty jsou v lékárnách podrobeny
zvláštní přísné evidenci.
Podle §u 4 a §u 5 se zakazuje obchod všemi látkami
tohoto druhu, které výslovně nepovolí
ministerstvo zdravotnictví a těl. výchovy.
Toto ministerstvo, k němuž se musí nyní
každý, kdo s tím má co dělat,
obrátiti, jakmile zákon odhlasujeme a bude sankcionován,
ustanoví, kdo a jak smí s nimi obchodovat. Ono bude
míti jedině právo, aby v dorozumění
s ministerstvem nár. obrany ustanovilo, do jaké
míry smějí býti exportovány
ty látky, které jinde se neprodukují a u
nás ano.
Podle §u 7 smějí býti omamné
látky vyráběny, připravovány,
zpracovány a na skladě chovány pouze v takovém
rozsahu, jaký připustí ministerstvo zdravotnictví
vzhledem k našim mezinárodním závazkům.
§§ 10 a 11 obsahují pravidla pro udělení
koncese výroby a prodeje těchto látek.
Poslední odstavec stanoví - což je důležité
- že převod zvláštního povolení
na jinou osobu propachtováním anebo provozováním
náměstkem jsou zakázány. Koncese je
tedy přísně osobní, individuální.
Úřad může její udělení
podmíniti složením zvláštní
kauce, která je dosti vysoká a může
jíti až do výše 20.000 Kč. V zemských
věstnících se bude uveřejňovati
seznam majitelů těchto zvláštních
povolení. Rozumí se, že se koncese netýkají
lékáren, které je již mají, ale
lékárny a veřejné ústavy tvoří
sice výjimku, jenže zvláštní vládní
nařízení, které teprve přijde,
se bude zabývati velmi podrobně podmínkami
přísné evidence. Už v zákoně
se stanoví, že o příjmu a prodeji musí
se vésti přesné zápisy; z toho nejsou
vyňaty ani lékárny. Musí si ponechávati
propis receptů podaných ordinujícím
lékařem.
§ 18 a následující obsahují trestná
opatření proti přestupníkům.
Jsou přísná. Byl-li spáchán
čin ve velkém rozsahu anebo po živnostensku,
anebo za takových okolností, že z toho vzešlo
těžké poškození na zdraví
nebo dokonce smrt člověka, nebo nebezpečí,
jsou trestné sankce trest žaláře od
1 do 5 let, trest na penězích od 10.000 do 100.000
Kč. A v důsledku mezinárodnosti těchto
konvencí leží, že, byly-li zločiny
takové spáchány v různých státech,
pokládá se to v každém z těchto
států za samostatný trestný čin,
takže bude těžké uniknutí.
Podle závěrečného paragrafu naší
osnovy pozbývá dnem, kdy vejde v účinnost
tato osnova, tedy, kdy se stane zákonem, platnosti zákon
ze dne 13. července 1928, č. 135 Sb. z. a n., jakož
i předpisy na základě těchto zákonů
vydané. Nový zákon mají provésti
ministři: zdravotnictví, zahraničí,
nár. obrany, spravedlnosti a obchodu v dohodě.
Slavná sněmovno, zahraniční výbor
posl. sněmovny se usnesl jednomyslně ve schůzi
dne 11. listopadu 1937, doporučiti plenu posl. sněmovny,
aby osnovu zákona přijala beze změny v tom
znění, v jakém jsme je přejali od
senátu Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor zdravotnický,
p. posl. dr Hulovi.
Zpravodaj posl. dr Hula: Slavná sněmovno!
Vláda předložila návrh zákona,
jímž se provádí mezinárodní
opiová úmluva, směřující
k účinnému potírání
zhoubné toxikomanie. Vláda nesplňuje tím
toliko povinnost smluvního závazku vysoké
smluvní strany, Československé republiky,
danou příslušnou ratifikací mezinárodní
úmluvy. Jde zde především o včlenění
našeho státu do mezinárodně organisovaného
úsilí o odvrácení zhouby, která
těžce doléhá na lidstvo všech světadílů.
Jestliže používání omamných
látek jest tak staré jako tyto látky samy,
jest nutno rozlišovati způsob i domov této
vášně v dobách dávných
od zarážejících skutečností
současné doby. Chápeme-li se mezinárodní
součinnosti v tomto boji, nesloužíme jen lidskému
zájmu asijské pevniny, nýbrž konáme
především naléhavou potřebu,
postaviti hráz přívalu tohoto zla, deroucího
se k nám každou nestřeženou skulinou nedostatků
příslušné zákonné úpravy.
Bráníme tak svého vlastního občana
před nebezpečím toxikomanie i odvracíme
zhoubné výsledky nežádoucí modernisace
v našem státě v tomto oboru. Chráníme
tím především zdraví národa,
jeho fysickou a mravní odolnost a v neposlední řadě
také vlastní brannou hodnotu.
Potírání nezákonného obchodu
narkotiky a jejich podloudného obchodu nedosáhlo
až dosud takové formy, aby bylo lze pozorovati pokles
statistických čísel. Naopak, od r. 1931,
od kdy jsou vedeny přesné statistiky, vykazují
tato čísla stálý a obavy vzbuzující
vzestup. V ústředně pro potírání
obchodu omamnými jedy v Československé republice
v Praze jest vedena centrální evidence všech
osob, které v tomto oboru byly zjištěny jako
obchodníci, přechovavači, osoby zprostředkující
dopravu a podobně. Tato evidence obsahuje dnes 1420 osob
nejrůznějších povolání
a úrovně. Vyskytují se v ní právě
tak zločinci z povolání, kteří
si zvolili toto dnes velmi pohodlné nezákonné
zaměstnání, nebo lidé bez zaměstnání,
jako osoby ze středních kruhů úřednických
i lidé vyšších společenských
postavení. Ti jednak propadli sami toxikomanii, jednak
opatřují si tímto způsobem pohodlný
příjem. Je to řada obchodníků,
majitelů hostinských a podobných podniků,
lékaři, lékárníci, číšníci,
vrátní, úředníci, nevěstky,
herci, řemeslníci, těžce přehledný
kaleidoskop osob, které téměř všechny
propadly toxikomanii, a co horšího, rozšiřují
narkotika mezi svými známými toxikomany,
zasvěcují nové osoby do této neblahé
vášně a rozšiřují již
tak nesmírný okruh osob, angažovaných
v illegálním obchodu s narkotiky a toxikomanů.
Jak nebezpečná je dnešní situace zákonných
norem a jaké nebezpečí v sobě skrývá
do budoucnosti, podává nejlepší doklad
skutečnost, že z uvedeného již počtu
1420 osob v evidenci Ústředny jest 1140 osob, které
jsou toho času aktivními illegálními
narkotiky v celé Československé republice.
Z tohoto počtu jest 628 obchodníků pražských.
Tento počet je jistě dokonale zarážející.
Tato základní cifra pro oběh narkotik v Praze
má však další důsledky. Podle zjištěných
skutečností a získaných zkušeností
lze usuzovat, že každý z těchto aktivních
obchodníků narkotiky má okruh svých
odběratelů, minimálně 10 až 15
osob, které jsou odběrateli pravidelnými,
a kromě toho nejméně 5 až 8 osob, jež
jsou odběrateli náhodnými a nepravidelnými.
Z toho by vyplývalo - a odpovídá to také
skutečnosti - že v Praze jest toho času nejméně
10.000 osob, které propadly toxikomanii. Číslice
10.000 jest však dosti veliká, aby prokazovala dosti
eminentně naléhavou potřebu radikální
změny v dosavadní praxi a v zákonné
úpravě. Za dnešního stavu obyvatelstva
Prahy jest toto číslo de facto téměř
jedním procentem obyvatelstva. Přidáme-li
k tomuto počtu ještě jisté procento
osob, které si narkotika opatřují od mimopražských
a zejména pohraničních dodavatelů,
docházíme k cifrám skutečně
zarážejícím.
Ve statistických číslech jest tento růst
stále patrný. Za r. 1935 bylo předvedeno
a zatčeno celkem 50 osob. Už však v r. 1936 vzrostlo
toto číslo na 104 a v r. 1937 se udrželo téměř
na téže výši počtem 100 osob. Stav
zákonných norem však nedává výkonným
orgánům naprosto žádné možnosti,
aby byl získán mezi illegálními obchodníky
respekt a obava před zatčením. Vždyť
podle §u 361 trest. zák. jest obchod jedy, tedy nikoliv
speciálně obchod narkotiky, trestný pouze
jako přestupek. A po určité době při
zavedení řízení, které však
pravidelně trvá několik měsíců,
jest u okresního soudu, jemuž bylo o věci učiněno
trestní oznámení, provedeno hlavní
přelíčení, při němž
bývá obchodník odsouzen buď k pokutě
peněžité nebo k několika dnům
vězení. Maximální výměra
trestu na svobodě jest toho času 8 dní. Praxe
však ukazuje, že ve většině případů
jsou obchodníci s narkotiky odsuzováni k trestům
peněžitým, a v tomto případě
není takový trest vlastně ani trestem, neboť
dosahuje pouze maximálně 100 Kč.
Illegální obchod s narkotiky jest dvojího
druhu: vnitrostátní a mezinárodní.
Při tom ovšem vnitrostátní obchod jest
v určitých, a to dosti širokých mezích
článkem obchodu mezinárodního. Za
mezinárodní lze počítati onu část
oběhu narkotik, která byla dopravena podloudně
do země a jež jest zahraničního původu.
Zbytek oběhu jest nasycen z produkce domácí.
Ve všech případech, ať již jde o
obchod mezinárodní či vnitrostátní,
jest organisace obchodníků naprosto dokonalá.
S touto zkušeností se setkává exekutivní
služba i při zatčení nepatrného
obchodníčka, který v průjezdu domu
prodává prostitutkám desetiny gramu kokainu,
smíchaného se salicylem nebo sodou. Naše služba
jest vybavena zcela nedostatečně jak personálně,
tak technicky i finančně. Nutno zde důrazně
oceniti činnost věhlasného kriminologa, vládního
rady Vaňáska, který má k disposici
toliko 3 školené orgány, s nimiž musí
vyčerpati celou širokou agendu tohoto trestního
oboru. Uvážíme-li, že vlastní resortní
ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy má spíše ozdobnou než prakticky
danou položku rozpočtovou 10.000 Kč na celý
tento boj, musí se jeho výsledky též
prokázati prakticky. A skutečně, usuzujeme-li
podle množství látek, jež byly zabaveny,
vidíme, že jsou to kvanta nedostatečná,
malá. V r. 1935 bylo zabaveno toliko něco přes
1 kilogram kokainu, přes 1,25 kg percainu a malé
množství novocainu. V r. 1936 bylo zabaveno 2˙75
gramů opia a méně významná
množství kokainu, percainu a morfia. V r. 1937 bylo
zabaveno 210 gr kokainu, 550 gr novocainu a nepatrné množství
dilaudidu a morfia. Uvážíme-li počet
toxikomanů a tím i množství narkotik,
které za rok jest jimi konsumováno, jsou tyto výsledky
skutečně minimální. Bylo jich však
dosaženo vyčerpávající a neústupně
prováděnou stálou službou, dozorem a
sledováním, které zcela zaměstnaly
výkonné orgány po celý rok.
Dalším dokladem stále stoupajícího
růstu agendy narkotikové je statistika případů,
které byly Ústřednou projednány v
jednotlivých běžných letech; tak r.
1931 bylo projednáno 76 případů, r.
1932 109, r. 1933 86, r. 1934 134, r. 1935 154, r. 1936 263 a
r. 1937 354. Z toho je patrno, že v posledních 3 letech
stoupl počet případů ročně
o 100.
Neobyčejně nízké trestní sankce
mají další, tentokráte mezinárodně
důležité důsledky.
Jelikož většina států uzákonila
velmi přísné normy v oboru protinarkotikovém,
byl mezinárodní illegální obchod narkotiky
postaven před nevalnou perspektivu. Výrobní
illegální střediska narkotik se nacházejí
sice na Balkáně, v blízkém i ve vzdáleném
Orientě, ale je nutno udržovati také službu
spediční a prodejní v Evropě a v Americe.
Až do konce r. 1936 nebyl v Praze zjištěn pobyt
ani jednoho mezinárodního velkorysého podloudníka
s omamnými jedy. Pokud se objevili vůbec někteří
členové mezinárodní organisace, šlo
obyčejně o průjezd nebo přechodný
pobyt v Československu, který byl patrně
diktován spíše osobními nežli obchodními
zájmy.
Koncem r. 1936 a během roku minulého objevilo se
však v Praze asi 15 cizích osob, nad jichž přítomností
v Československu je nutno se zamyslit. Byli to vynikající
členové mezinárodních podloudnických
tlup, zejména pak tlup, které se zabývají
podloudnou dopravou narkotik do severní Ameriky. V důsledku
toho byl navázán velmi živý a čilý
styk s americkou protinarkotikovou službou. Pomocí
těchto styků a vzájemnou korespondencí
bylo nesporně zjištěno, že jeden z hlavních
proudů illegálních narkotik do Ameriky je
veden Evropou, a to přes Československou republiku
a Německo do Francie, kde je další filiální
centrála podloudníků a kde zboží
je přebalováno, příp. zušlechťováno
a pod falešnou deklarací dále dopravováno
do přístavních měst a odtud do Ameriky.
O velikosti tohoto proudu je možno si učiniti představu
z toho, že americké protinarkotikové úřady
zabavují ročně cca 13 zásilek narkotik
(zejména heroinu a kokainu), které pravidelně
dosahují váhy několika metrických
centů. Všechny tyto zásilky jsou zadržovány
na východním americkém pobřeží,
pravidelně ihned po vylodění z lodi, které
vypluly z evropských přístavů, nejčastěji
z francouzských.
Československo je touto dobou výhodným územím
pro mezinárodní podloudný obchod narkotiky,
neboť risiko, s nímž se zde tito obchodníci
setkávají, jest oproti jiným státům
zcela minimální, pokud se při velkorysosti
jejich podnikání, při němž běží
o statisíce dolarů, může vůbec
mluvit o risiku, je-li maximální trest 20.000 Kč.
Tyto okolnosti jsou sice celkem pro vnitro-státní
narkotikovou službu poměrně podružné,
přece však mají i na tuzemský illegální
obchod vliv, neboť již několik zdejších
větších obchodníků narkotiky
se specialisovalo na mezinárodní obchod.
Za dnešního stavu zákonných norem a
za dnešního stavu vybavení protinarkotikové
služby nelze vůbec pomýšleti, že
by bylo možno čeliti úspěšně
tuzemskému, natož pak ještě mezinárodnímu
obchodu, který si nyní vybral Československo
za svoji základnu pro zámořský obchod.
Z vylíčeného je patrno, že již
vnitrostátní protinarkotiková služba
je naprosto nedokonalá a že proto naše mezinárodní
spolupráce jest ještě daleko za úrovní
ostatních států.
V poslední době stala se zejména v Praze
řada tragických případů, které
pronikly i do veřejnosti a vzbudily rozruch jednak svojí
tragikou a nezvyklou formou, jednak obrátily pozornost
veřejnosti ke stavu protinarkotikového zákonodárství.
Mohl bych jmenovati mnoho případů, omezím
se však jen na prosté konstatování,
jak v denním tisku nemine téměř týdne,
abychom neslyšeli nějaký obdobný případ.
Všimneme-li si jen posledního a nejzajímavějšího
případu poštovní úřednice
Langrové, který vzbudil tak velkou sensaci a byl
dlouho komentován v denním tisku, tento případ
dává jistě dostatečný důvod
k tomu, abychom poznali, jak těžká rána
je touto toxikomanickou vášní našemu národu
zasazována. To však nejsou všechny případy,
je jich nevyčerpatelné množství. Ze
všech vrstev obyvatelstva rekrutují se smutné
postavy toxikomanů, které nemají jiné
touhy a jiného cíle nežli opatřiti si
jakýmkoliv způsobem narkotikum, které pokládají
za jedinou svoji spásu a záchranu.
Toxikomanie je rozšířena ve všech vrstvách.
Je jisté, že v době nejbližších
několika let budou naši zdravotní statistikové
překvapeni vysokými čísly duševně
chorých toxikomanů. Odstraniti všechny vytčené
závady zákonných ustanovení je účelem
předložené osnovy. Dokonalý výpočet
omamných látek úřednímu dozoru
podléhajících má zabrániti
zmatku v tomto oboru. Hlavně pak od ustanovení trestních
norem slibuje si předložená osnova žádoucí
úspěch. Sleduje-li však osnova cíl rozeznávati
mezi zištnými dodavateli látek a nešťastnými
nemocnými, je nutno první zřetel věnovati
distribuci látek. Bylo by nespravedlností řaditi
tuzemský velkoobchod i lékárny do paušální
řady illegálních obchodníků.
S uspokojením nutno zdůrazniti, že drtivá
většina z nich nejen nemá s illegální
činností nic společného, ba naopak
jsou svědomití a své stavovské i akademické
cti po všech stránkách dbalí. Oni jsou
první, kdož nejen zákon vítají,
ale kdož žádali jasný a přísný
zákon, který by umožnil vymýtiti někdy
se projevující kazy v jejich řadách.
Ač zaváděnou evidencí prodeje i nákupu
narkotik budou sami míti nejobtížnější
postavení jak zvýšenou administrativní
agendou, tak i často choulostivým poměrem
vůči pacientu-zákazníku, ochotně
se této potřebě podřizují.
Žádají-li lékárníci, aby
lékařský předpis, který musí
sloužiti za doklad odběru, byl expedující
lékárnou povinně straně odebrán,
je povinností státní správy, aby i
v tomto bodě pro drobnou evidenci distribuce nejdůležitějších
narkotik zavládlo v předpisech naprosté jasno
jakoukoliv záměrnost v každém případě
vylučující.
Slavná sněmovno! Zdravotnický výbor
posl. sněmovny obíral se obšírně
předloženou osnovou ve schůzi dne 16. prosince
1937 a doporučuje plenu poslanecké sněmovny
přijetí osnovy zákona ve znění
shodném s usnesením senátu. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "proti": pp. posl. dr Novotný,
Kopecký a drJilly.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému
řečníku, p. posl. dr. Novotnému.
Posl. dr Novotný: Slavná sněmovno!
Bude jistě velmi záhodno, máme-li před
sebou t. zv. opiový zákon, jímž se mají
provésti mezinárodní opiové úmluvy
ž r. 1912 a r. 1925, jakož i úmluva o omezení
výroby a úpravě distribuce omamných
látek z r. 1931, abychom si několika historickými
daty uvědomili, jak velikou odpovědnost před
budoucností tohoto národa přejímáme
my, kteří máme tento zákon odhlasovati,
odpovědnost nejenom k současné, nýbrž
i budoucí generaci tohoto národa.
Boj proti opiovému moru, boj proti toxikomanii, která
je zhoubným úkazem po řadu dlouhých
věků mezi všemi národy, jest již
velmi starého data. Již r. 1730 Čína
vidouc svými osvícenými panovníky,
jaké zhoubě propadá obyvatelstvo, chtěla
tuto zhoubu omeziti a vydala první nařízení
proti užívání opia, hlavně proti
kouření opia. Toto nařízení
nestačilo a po řadě let r. 1790 musí
vydati Čína nařízení nová,
v nichž zároveň určuje tresty pro osoby,
které tato nařízení přestupují.
R. 1845 a v předcházejících letech
tlačí se do Číny Anglie podloudným
dopravováním velkých kvant opia, takže
dochází k rozporu mezi Anglií a Čínou,
k t. zv. první opiové válce. Tato válka
opětuje se o 13 let později. Konečně
se Indie odhodlává k vydání velmi
přísného a striktního protiopiového
zákona r. 1906. Od počátku tohoto století,
jak jsem už naznačil a jak velmi přesně
statistickými daty doložil kol. referent dr Hula,
stává se nadužívání opia
nebezpečím pro všecky evropské státy.
Proto se schází první mezinárodní
opiová konference v Šanghaji r. 1909, aby určila
a doporučila vládám, aby obchod opiem, jakož
i alkaloidy, deriváty to z opia isolované, byl usměrněn,
aby zejména přípravky a každý
způsob prodeje opia byl pod přísnou státní
kontrolou ve všech kulturních státech, které
se zúčastnily této mezinárodní
konference, a aby vyjma předpisy lékařské
byl upraven a regulován zákon o užívání
opia. Tak dochází po řadě let r. 1912
k první konvenci t. zv. haagské, kde za účastenství
36 států se uvažuje o způsobu, jakým
zabezpečiti státy proti opiovému moru. (Předsednictvo
převzal místopředseda dr Markovič.)
Tato konvence byla neúplná, proto se r. 1925
schází znovu, aby pohovořila o dalších
věcech a aby tak nad dalšími důležitými
věcmi, týkajícími se zejména
dozoru nad distribucí, dále pak nad výrobou
opiátů a derivátů z opia získaných
byla přesná kontrola. A tu se smluvní strany
zavázaly ve čl. 5 této úmluvy, že
vydají účinné zákony a nařízení,
aby tak dovoz, prodej, rozdělování, vývoz
a užívání látek, na něž
se úmluva vztahuje, byly omezeny výlučně
na potřeby lékařské a vědecké,
a že budou spolupracovat navzájem, aby bylo zabráněno
užívání těchto látek k
jakémukoliv jinému účelu. Smlouvu
tuto ratifikovalo 42 států.
Nyní máme před sebou osnovu zákona
a ptám se a ptal jsem se, pročítaje jednotlivé
paragrafy, zdali podle tohoto čl. 5 se použije všech
prostředků a přísných zákonných
ustanovení, aby bylo zabráněno užívání
těchto látek k jakémukoliv jinému
účelu.