Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Pik.
Posl. Pik: Slavná sněmovno!
První řečník proti úhradovým
předlohám, p. inž. dr Toušek měl
velmi snadný úkol a jistě by měl zcela
jinou argumentaci a jiné postavení, kdyby byl ve
stejné odpovědnosti, jako jsou strany vládní.
(Tak jest!) Je jenom škoda, že rekonstrukce vlády
je zdržována tak dlouho, aby se strana předešlého
pana řečníka dostala na půdu jiné
argumentace a širší odpovědnosti s námi,
kteří tyto předlohy musíme nezbytně
schváliti. Snad některé věci, které
se týkají merita předlohy, mohli bychom přijmouti
jako věci odborné kritiky, avšak hlavní
chybou pana inž. Touška je, že nenavrhuje
nový způsob úhrady, když odmítá
úhradové předlohy vládní. Je
to velmi snadné a je to velmi populární postaviti
se na zamítavé stanovisko, ale při tom nenavrhnouti,
jakým způsobem by si měl stát opatřiti
prostředky pro svoji obranu, prostředky pro opevňovací
práce a prostředky zbrojní. My také
víme velmi dobře, že kytice nových daní
nebude nijak přívětivou gratulační
visitkou pro poplatnictvo k vánocům a Novému
roku. Je nepochybné, že nová zdanění
způsobí dosti značné komplikace hospodářské
a sociální. Víme, že je to opět
nový stín do údobí hospodářské
a výrobní konjunktury po těžkých
pěti letech hospodářské krise. Pro
nás je však důležitou omluvou tohoto nového
zdanění obyvatelstva, že tak činíme
pod tíhou světového napětí
a z potřeby nutné obrany země. Našemu
obyvatelstvu musí býti zdůrazňováno,
že vina na překotném zbrojení není
v nás, kteří jsme od doby znovuzbudování
československého státu stáli vždycky
na principu všeobecného míru a odzbrojení.
(Výborně!) Víme velmi dobře,
že vina za překotné zbrojení, zatěžování
státních rozpočtů celého světa
a přepínání poplatních sil
všech národů spočívá na
režimech sledujících buď zájmy
výbojné, nebo kořistících ze
světového napětí pro své územní,
politické a mocenské cíle.
Víme dobře, že národové světa
platí dnes krutou daň krve i peněz za dobrodružnou
politiku nepokojných sil, které do právního
stavu světa zavedly zmatek a nejistotu, vytvořivše
při tom psychologické prostředí pro
mír a žádoucí soulad národů
velmi nebezpečné. Je tragikou doby, že všeobecné
zbrojení vyčerpává síly národů
a znemožní rozmach blahodárných zařízení,
neboť stamiliardové náklady zbrojení
a opevňovací znamenají znemožnění
nebo odklad četných úkolů na poli
kulturním, sociálním a hospodářském.
Z toho vznikají všem národům hmotné
újmy, nehledě k tomu, že opuštění
ideologie mírové a odzbrojovací znamená
mravní škodu, jejíž následky ponesou
po dlouhou dobu příští generace, dokud
nenastane návrat k politice rozumu a přesvědčení,
že dobré soužití národů
v duchu přátelství, míru a demokracie,
je jedinou možností civilisovaného světa.
I náš stát je postižen reakcí doby,
jak ji vytvořila ve světě politika nedemokratických
režimů. I při své mírumilovné
tradici musíme se podrobiti tlaku poměrů,
neboť zkušenost poslední doby nás naučila,
že slabí jsou předmětem útoku
a snadno podléhají vyzbrojenějšímu.
Naše obrana je preventivním opařením
a průkazem, že nechceme sdílet osud slabých,
nýbrž že chceme své, svou svobodu a demokratickou
republiku uhájiti stůj co stůj a proti jakémukoliv
útočníku.
I my poneseme těžký účet nákladů
na naši obranu. První z účtů
jsou tyto úhradové předlohy, jimiž se
od našeho občanstva žádá oběť
uhraditi schodek státního rozpočtu, vzniklý
mimořádnými náklady na naši národní
obranu. Uvědomujeme si, že se při této
oběti nového zdanění neobejdeme ani
my bez následků, jaké se projeví v
hospodářském, sociálním a výrobním
životě. Ať běží o daně
přímé nebo spotřební, je zřejmé,
že při zvýšeném zdanění
a zpoplatnění ponesou největší
risiko nejširší vrstvy pracujícího
lidu, dělníci, zřízenci, gážisté,
malí zemědělci a maloživnostníci,
neboť starý princip přesunování
nových břemen na nejširší základnu
bude zase uplatňován. Musíme žádati
vládu, aby co nejenergičtěji zamezila tyto
přesuny na nejchudší a na spotřebitelské
vrstvy a stíhala co nejpřísněji každou
kalkulaci těch, kteří by svou povinnost ke
státu chtěli zmenšit na úkor jiných,
aby sami neutrpěli újmy na svých ziscích
a na svém bohatství.
Stěžujeme si, že se při projednávání
úhradových osnov nebral dostatečně
ohled na zájmy samosprávy, která je stále
pod vlivem protisamosprávných zákonů
z r. 1927 a pod následky pětileté krise,
jejíž vliv je ještě dnes viditelný
na neutěšeném finančním hospodářství
četných obcí a okresů. Odpočitatelnost
daní podle úhradových zákonů
povážlivě sníží daňové
základy u všech, kdož podléhají
zdanění. Tím se zmenší i výnos
přirážkový, který v samosprávných
rozpočtech způsobí značné disharmonie,
poněvadž rozpočty obcí a okresů
pro r. 1938 mají již právní platnost.
Také při platbě výdělkové
daně budou mnohé obce postiženy, neboť
nenaleznou úhradových položek pro své
vyšší daňové povinnosti.
I regres, pokud se bude dotýkati obytných domů
činžovních, způsobí nové
komplikace, zejména v obcích, které z důvodů
bytové nouze musely podniknouti více staveb obytných
domů. Připočtou-li se veliké úkoly
obcí v oboru civilní protiletecké ochrany
a konečně připočítáme-li,
že se neustále, téměř každým
zákonem rozšiřuje přenesená působnost
obcí, shledáme, že samosprávě
vzniknou nové finanční potíže,
které jí ještě více znesnadní
plnění povinných úkolů, jež
se v době nynější neustále zvyšují
při zmenšeném výnosu, který po
účinnosti úhradových zákonů
ještě více poklesne.
Poznamenávám, že na př. náklady
civilní protiletecké ochrany v městě
Plzni representují částku 5 mil. Kč
za rok. Kdyby nebylo této okolnosti, která vyplývá
z příkazu zákona, mohla by míti plzeňská
obec skoro vyrovnaný rozpočet. A počítáme-li,
že každým rokem musíme věnovat
jisté částky na civilní protileteckou
ochranu, znamená to na dlouhá léta zatížení
rozpočtů veškeré samosprávy,
ale také nemožnost dosáhnouti vyrovnaných
samosprávných rozpočtů.
Za takovýchto okolností budou ovšem trpět
nejen obce, nýbrž bude velice poškozeno samosprávné
zaměstnanectvo, které se přes analogii platových,
služebních a právních poměrů
se státními zaměstnanci dostává
do situace podparitní. Tak na př. státní
podniky mohou vypláceti vánoční výpomoc,
avšak četné obce ji vyplatiti nemohou nemajíce
na to peněz, nebo ji poskytují v míře
nesrovnatelně menší, než je tomu u státních
zaměstnanců. Také nový srážkový
zákon, který určuje lhůtu pro vypršení
srážek u státního zaměstnanectva,
reguluje po této lhůtě srážky
u státních zaměstnanců, ale podle
usnesení výborového mohou obce od srážek
upustit jen tenkrát, když mají vyrovnaný
rozpočet a nebudou žádat příspěvek
z vyrovnávacího fondu. To znamená, že
se nyní vytvářejí ve státě
dvě kategorie zaměstnanců, státní
a obecní, kteří podle zákona mají
míti stejné poměry se státními,
avšak poněvadž samospráva nedosáhne
vyrovnání svých rozpočtů, zůstane
zaměstnanectvo samosprávní na nižší
sociální úrovni, na stavu podparitním,
tedy poměry těchto zaměstnanců samosprávy
jsou nesrovnatelně horší nežli poměry
u zaměstnanců státních. Podle výborového
usnesení až na město Prahu většina
měst nebude moci svému zaměstnanectvu srážek
prominout, čímž, jak jsem pravil, nastane nesrovnalost
v poměrech zaměstnanců státních,
zaměstnanců obcí s vyrovnanými rozpočty
a zaměstnanců těch obcí, které
nemají rozpočty vyrovnány. Vznikne tím
tedy nová dobová sociální nespravedlnost,
která postihne veliký počet samosprávních
zaměstnanců, upadajících do právní
a požitkové nerovnosti. Musíme důrazně
žádati, aby příslušnými
opatřeními i tento nedůstojný stav
byl odčiněn a uplatněna zásada sociální
rovnoprávnosti.
Velikou vadou úhradových zákonů je,
že zachovávají nespravedlivou disparitu daňovou
mezi hlavním městem státu, některými
městy zemskými na straně jedné a celým
ostatním venkovem na straně druhé. V posledních
letech pozorujeme rapidní přesun četných
průmyslových podniků do hlav. města,
které trpí již dnes přelidněním
a přeplněním. Nejsou to jen příčiny
přitažlivosti k centru státu, kde jsou sídla
ústředních úřadů, zastupitelských
úřadů cizích států,
výhody dopravní a tarifní, které způsobují
odplývání četných podniků
do hlav. města, ale jsou to hlavně příčiny
daňové a přirážkové disparity,
které hrozí vylidňováním a
ochuzováním venkova o průmyslové podniky.
Na překrvení hlavního města bylo již
často upozorněno a musí býti i dnes
znovu zdůrazněno, že tímto nepřirozeným
stavem hrozí veliké hospodářské
nebezpečí četným městům
venkovským. Přejeme Praze plný rozvoj, ale
soudíme, že překrvení ani jí
nebude zdrávo, neboť nesnese přetížení,
která jí určuje míra téměř
nesplnitelných úkolů a velikých projektů.
Daňová a přirážková disparita
je problémem, který nesnese odkladu, nemá-li
být ohrožen hospodářský život
venkova a také samosprávy. Disparita daňová
se projevuje povážlivě v číslicích.
Dnes na př. počítáno se všemi
přirážkami, komunálními, komorními,
zdravotní zemskou přirážkou, při
382% samosprávných přirážek v
Praze a 679% samosprávných přirážek
v Plzni, je daňové zatížení podnikatele
plzeňského o více než 61.6% vyšší
než u podnikatele pražského. Při tom však
celkové přirážkové zatížení
v Plzni nepatří mezi největší,
neboť v republice jsou místa, kde úhrn samosprávných
přirážek činí 800% i více.
V úhradových předlohách není
nijak brán zřetel na trvající nerovnost
daňového zatížení. U zvláštní
daně výdělkové zaplatí poplatník
v Plzni na každých 100 Kč dohromady 83.71 Kč,
kdežto v Praze pouze 56˙98 Kč. Stejně
je tomu i u jiných titulů daňových.
Nemohu souhlasiti s tím, co zde pronesl p. dr Klapka,
že Praha vděčí svůj přirážkový
stav jen tomu, že je v Praze dobré komunální
hospodářství. Nevěřím
tomu, že by tím pan dr Klapka chtěl
říci, že v Plzni, Budějovicích,
Hradci Králové, Chrudimi, v Brně je hospodářství
špatné, poněvadž tam mají vyšší
přirážky, nežli má Praha, ale soudím,
že přirážková míra Prahy
a venkova musí se posuzovat s jiného hlediska. Na
př. tangentou přirážkovou platí
Praze celá republika a zejména ta města,
kde jsou provozovny, kdežto obchodní ústředí
těchto podniků je v Praze. To je nesmírný
finanční příliv, nehledíc k
tomu, že hlavní město, jemuž nezávidíme,
má mimořádné podmínky lepší
existence hospodářské a také se strany
státu je vždycky větší zřetel
na potřeby hlav. města nežli na potřeby
měst venkovských. Tedy nezáleží
jenom na tom, že se v Praze dobře hospodaří,
nýbrž nižší míra přirážková
Prahy je dána tím, že Praha má nesmírné
výhody naproti ostatním městům venkovským.
Otázka disparity přirážkové a
daňové je problémem, který musí
vláda řešit. Litujeme, že přes
to, ač pan ministr financí a úřední
osnovatelé těchto předloh byli často
informováni o rozporech, které způsobí
ještě větší disparitu, a přes
to, že byly žádány jisté korektury,
nebylo k tomuto nepoměru přihlédnuto. Vždyť
přece musí být pamatováno, že
nemůže žít jenom hlavní město
Praha, nýbrž že musí žít všechna
města a celý venkov. Praha není republika,
republiku tvoří 15.000 obcí v celém
státě, to znamená, že musí být
pracováno, aby se dostalo i těm ostatním
řádných podmínek pro jejich trvání.
Při projednávání úhradových
osnov i v rozpočtovém výboru nebyl brán
zřetel na trvající nerovnoměrnost
daňového zatížení. Nové
úhradové osnovy v oboru přímých
daní zavádí totiž také novou
daň, t. zv. mimořádnou daň z výnosů
podrobených výdělkové dani, jež
u zvláštní daně výdělkové
má činiti 10%, resp. 6% vyměřovacího
základu, u všeobecné daně výdělkové
pak 2˙5% až 8%. Tyto sazby jsou jednotné a nepřihlíží
se při nich vůbec k celkovému daňovému
zatížení, což ovšem znamená,
že nová daň postihne všechno podnikání
ve stejné výši a bez ohledu na to, jaké
celkové zatížení daňové
u něho bude resultovati. Z toho vyplyne veliká nerovnoměrnost
v rozvržení nových poplatných břemen,
která vyvolává disparitu v neprospěch
venkovského průmyslu a všeho podnikání.
Jako malý příklad uvádím: U
zvláštní daně výdělkové
s normální 9% sazbou při úhrnné
výši samosprávných přirážek
679% zaplatí dnes poplatník v Plzni při 100
Kč daňově zjištěného čistého
zisku na dani s přirážkami 70˙11 Kč.
K tomu by přistoupily podle úhradové osnovy
o příspěvku na obranu státu a z mimořádné
daně z výnosů podrobených výdělkové
dani jednak příspěvek na obranu státu,
který činí 3˙60 Kč, jednak daň
ze zmíněné již mimořádné
daně výdělkové, jež činí
10 Kč. Celkové zatížení by činilo
tedy 83˙71 Kč. V Praze při celkové výši
samosprávných přirážek 382% zaplatí
dnes poplatník při 100 Kč daňově
zjištěného čistého zisku na dani
s přirážkami 43˙38 Kč. Podle úhradové
osnovy přistoupil by k tomu příspěvek
na obranu státu ve výši 3.60 Kč a dále
nová daň 10%, jež činí 10 Kč,
takže celkové zatížení by činilo
56˙98 Kč. Bude tedy celkové zatížení
podniku v Plzni usazeného proti podniku pražskému
při každých 100 Kč daňově
zjištěného zisku o 26˙73 Kč, čili
o 46% vyšší. Znamená to tedy, že
na př. podniku s vyměřovací základnou
daňovou 100.000 Kč, nepřijde-li u něho
v úvahu ani přirážka rentabilitní,
ani přípočet pozemků a budov pro výpočet
příspěvku na obranu státu, byly by,
sídlí-li v Plzni, vyměřeny zvláštní
daň výdělková s přirážkami,
příspěvek na obranu státu a mimořádná
daň výnosová úhrnnou částkou
83.710 Kč. Je-li podnik v Praze, byl by zatížen
částkou pouze 56.980 Kč, tedy v Plzni částkou
o 26.730 Kč větší nežli v Praze.
To je strašný nepoměr, který porušuje
všechny principy správného hospodaření
a porušuje také princip soutěžní.
Jak může, prosím, při územní
vzdálenosti soutěžiti průmysl z Plzně,
Budějovic, Ostravy s průmyslem pražským?
Není možná soutěž, což znamená
ubíjení venkovského průmyslu. Byly
různé podněty k tomu, aby se tato věc
reparovala, leč, jak jsem řekl, nebylo dosti slechu
pro tato opatření.
Nová mimořádná daň výnosová
mohla by se však vedle vlastního svého účelu
bez jakýchkoliv potíží daňově
technických státi i vhodným prostředkem
ne-li k odstranění. tedy alespoň k částečnému
zmírnění nynější i budoucí
disparity v celkovém daňovém zatížení.
Mohlo by se tak státi nikoliv sazbami jednotnými,
nýbrž sazbami odstupňovanými podle celkového
daňového zatížení i se samosprávnými
přirážkami, při čemž by
při celkovém zatížení větším
platily nižší sazby nežli při celkovém
zatížení menším.
V oboru zvláštní daně výdělkové
s normální 9% sazbou bylo možno provésti
na př. takovéto odstupňování
mimořádné daně výnosové:
Při úhrnu samosprávných přirážek
přes 600% by mohla činiti sazba této daně
5%, při úhrnu přirážek pod 600%,
avšak přes 500%, mohla by nastoupiti sazba 10%, při
úhrnu přirážek pod 500%, avšak
přes 400%, sazba 15% a při úhrnu samosprávných
přirážek pod 400% sazba 20%, a to s obvyklou
Reischovou klausulí. Tam, kde nová daň má
činiti 6%, byly by podle stejného klíče
její sazby odstupňovány 3%, 6%, 9% a 12%.
Uskutečnění tohoto návrhu by znamenalo,
vezmeme-li opět za příklad Prahu a Plzeň,
že při normální 9% sazbě zvláštní
daně výdělkové bez případné
rentabilní přirážky připadlo
by při 100 Kč daňově zjištěném
zisku v Plzni celkové daňové zatížení
78.71 Kč a v Praze 63.69 Kč. Tím by se značně
zmírnila disparita v celkovém daňovém
zatížení na př. mezi Prahou a Plzní
na 23%.
Podobně je tomu i u všeobecné daně výdělkové,
kde by měly rovněž nastoupiti sazby odstupňované,
a rovněž i u příspěvku na obranu
státu, který má býti vybírán
u zvláštní daně výdělkové.
Litujeme, že na tyto okolnosti a podněty nebyl brán
zřetel a že zůstává při
dnešní daňové disparitě v neprospěch
venkovských měst, obcí a průmyslových
obvodů. Je to neudržitelný nepoměr,
kterým jsou podkopávány základy hospodářského
života na venkově. Porušuje se tím také
princip soutěžní parity a nebezpečně
se povzbuzuje k další invasi průmyslových
podniků z venkova do Prahy.
Žádáme důrazně, aby k této
disparitě byl brán patřičný
zřetel a aby jí bylo účelnými
korekturami zabráněno. Vláda se musí
starati, aby výrobě, hospodářství
a soutěži byly zjednány stejné podmínky
a zabráněno úplnému ochuzení
venkova. Daňová a přirážková
disparita musí býti vážně řešena.
Stejně tak je nutno vyřešiti i jiné
aktuální otázky samosprávní.
Ohlašuje-li ministerstvo vnitra, že dokončuje
osnovu zákona o sjednocení obecního zřízení
pro všechny země republiky, zdůrazňujeme,
že je zároveň třeba řešiti
i jiné neodkladné otázky samosprávní
v duchu nového poslání a nových úkolů
československé samosprávy.
Konečně musím vznésti apel na vládu,
aby přihlížela k tomu, že účinnost
úhradového zákona se neobejde bez vlivů
na hospodářský a sociální život.
Chce-li vláda dosáhnouti toho, co je jí povolováno
úhradovými předlohami, musí také
zabezpečiti kupní schopnost obyvatelstva, které
cestou nových nebo zvýšených spotřebních
daní má participovati na těchto úhradových
položkách. To znamená, nebudou-li nejširší
vrstvy pracujícího lidu míti garancii zaměstnání,
nebude-li dostatečná výše mezd a platů,
která uschopní tuto kupní sílu, tak
je vyloučeno, aby se dostalo státu to, co dnes máme
odhlasovati. Obyvatelstvo a zejména pracující
vrstvy tohoto státu musí míti trvalou možnost
výdělku, práce a slušného platu.
Jen za takových okolností nepoklesne spotřeba,
jen za takových okolností může stát
těžké břemeno spotřebních
daní od obyvatelstva dostati. Nutno počítati
s tím, že už dnes poměry velmi těžce
doléhají na vrstvy pracujících a že
by bylo velikou chybou, aby se vláda nestarala o to, aby
výrobní život byl uschopněn k výkonnosti,
a bylo by chybou způsobiti ještě větší
nivelisaci sociální úrovně pracujících
vrstev. Obyvatelstvo a zejména dělnictvo velmi rádo
přispěje státu k jeho životu. Dělnická
třída ví, že v těchto osudových
chvílích jde o stát, jde o jeho svobodu,
ale také o celý demokratický režim.
(Tak jest!) V této dějinné chvíli
přispěje pracující třída
k tomu, co stát pro svůj život a pro svoji
obranu potřebuje. (Potlesk.) Ale musíme žádati,
aby vláda pečovala také o to, aby tyto vrstvy,
jež mají nésti nejtěžší
břemeno, byly schopny tuto oběť státu
přinésti. (Potlesk.)