Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Sivák, Mlčoch, Taub
Zapisovatelé: de Witte, R. Böhm.
175 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády ministr inž. Nečas.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 28 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Bátkové-Žáčkové,
dr Neumanovi, Řičářovi,
Stanislavovi, Stundovi; na dnešní a
zítřejší den posl. Lancovi, Polívkovi;
na tento týden posl. dr Szüllömu.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Marek.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. Hatiny na
den 9. prosince t. r.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. dr Neumana za posl. dr Klapku.
Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické dne 4. prosince
t. r. posl. Tymeše za posl. Kleina, dne 9. prosince
t. r. posl. Nového za posl. Tymeše.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců čsl. strany nár.
socialistické posl. dr Neumana za posl. dr Stránského;
klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické
posl. dr Meissnera za posl. dr Markoviče.
počátkem schůze:
Návrhy tisky 1160 až 1162 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zprávy tisky 1167 až 1178.
Předseda (zvoní): Slovo k osobní
poznámce vyžádal si p. posl. Esterházy.
Dávám mu je.
Posl. Esterházy: Vážená snemovňa!
Pravdomluvnosť vládnej tlače chcel by som krátko
kritizovať. Je síce pravda, že maďarskí
zákonodarci stoja všeobecne na tom stanovisku, že
pri osobných urážkach nereflektujú na
takéto články, lebo vládnu tlač
posudzujú ako takú, čo neni ani objektívna,
ani súca k tomu, aby nás právom mohla kritizovať.
Teraz ale musím od tohoto zvyku odhliadnuť, lebo 8.
decembra bola uverejnená v "Slovenskej politike"
a na základe toho vo "Večerníku Práva
lidu" a tiež i v "Polednom liste" o mojej
osobe zpráva, ako by som bol súčasne členom
pražského parlamentu a tiež i hornej snemovne
v Budapešti.
Toto zlomyseľné a lživé tvrdenie odmietam
čo najdôraznejšie a prehlásim, že
nezúčastnil som sa nikdy ani aktívne, ani
pasívne volieb hornej snemovne v Budapešti, mňa
tam nikdy nekandidovali už i preto, lebo tam každý
dobre vie, že som československý štátny
občan a ako taký člen pražského
parlamentu.
Naproti tomu pravda je tá, že v maďarskej hornej
snemovne má aktívne a pasívne volebné
právo môj bratranec gróf Ján Esterházy,
ktorý je maďarským štátnym občanom,
veľkostatkárom v Maďarsku a ktorého pri
posledných voľbách tiež zvolili za náhradného
člena do hornej snemovne.
O pravde tohoto skutku môže sa každý presvedčiť,
keď sa jednoducho spýta pána Miloša Kobra,
pána vyslanca československého v Budapešti.
A "Slovenská politika" nech pokračuje
v svojej "pravdomluvnosti".
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o usnesení senátu (tisk
1150) k vládnímu návrhu zákona
(tisky sen. 561 a 573), kterým se prodlužuje
a doplňuje zákon ze dne 26. března 1936,
č. 65 Sb. z. a n., o stavebním ruchu
(tisk 1167).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této věci sloučeno bylo s jednáním
o dalším odstavci pořadu, jímž
jest:
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o usnesení senátu
(tisk 1151) k vládnímu návrhu zákona
(tisky sen. 560 a 572) o daňových úlevách
na opravy domů (tisk 1168).
Sloučené jednání navrhuji z důvodu,
že obě tyto osnovy věcně souvisí.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Námitek nebylo.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji při odst. 1 pořadu jsou: za výbor.
soc. politický pan posl. Fr. Langr, za výbor
rozpočtový pan posl. Al. Langer.
Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor
soc. politický, panu posl. Fr. Langrovi.
Zpravodaj posl. Fr. Langr: Slavná sněmovno!
Pozorujeme-li současnou situaci na bytovém trhu,
vidíme, že jsme již překonali nedostatek
bytů velkých a středních, že
však dosud trvá nouze o byty malé a levné.
Ani zákonem ze dne 26. března 1936, č. 65
Sb. z. a n., nebyla potřeba bytů levných
ukojena. Vláda uznala proto za nutné předložiti
návrh zákona, jímž se platnost dosavadního
zákona z r. 1936 č. 65 o stavebním ruchu
prodlužuje o dva roky, a to beze změny.
Považuji za potřebné upozorniti při
projednávání této osnovy na výsledky
z provádění tohoto zákona, jakož
i na některá jeho ustanovení. Přes
velmi výhodné daňové a poplatkové
úlevy, které zákon poskytuje, a přes
velmi značnou přímou i nepřímou
podporu státu nebylo obcemi tohoto zákona v dostatečné
míře použito. Největší podporu
poskytuje obcím stát podle hlavy V o bytové
péči pro chudé. Podle této hlavy uděluje
stát přímý příspěvek
tím, že po celou dobu, dokud nebudou hypotekární
zápůjčky přímo splaceny, bude
přispívati na zúročení takovou
částkou, aby výdaje obce na anuitách
a vedlejších platech nepřesahovaly 3 %
stavebního nákladu. Nepřímou podporu
poskytuje stát tím, že se zaručuje za
celý stavební náklad, nepočítaje
v to cenu pozemků. Tato státní podpora udělí
se však pouze obcím, které se zaváží,
že budou ku zlevnění přispívati
jedním procentem stavebního nákladu. Byty
v těchto nájemních domech nesmí přikročiti
34 m2 podlahové plochy obytných místností,
počítaje v to i kuchyň. Tendencí ustanovení
hlavy V je umožniti obcím postaviti nájemní
domy pokud možno s nejlevnějšími byty,
aby nájemné bylo dostupné i lidem skutečně
chudobným.
Posuzujeme-li s tohoto hlediska dosavadní výsledky
stavební, musíme si bohužel přiznati,
že mnohé obce nepochopily pravý účel
zákona a že přes veškerou značnou
podporu státu nevykazují uspokojivé výsledky.
Úkolem obcí je stavěti jednoduché,
levné, avšak zdravé byty, jejichž nejvýznačnější
předností má býti nízké
nájemné. Stavební náklady v mnohých
obcích jsou však tak vysoké, že nájemné
stále tam neodpovídá pravému účelu
zákona. Zatím co některé obce postavily
nájemní domy, v nichž měsíční
nájemné z jednoho bytu nepřesahuje 75 Kč,
jsou obce, kde nájemné dostupuje výše
až 120 Kč měsíčně. Toto
nájemné je pro lidi skutečně chudobné
nesnesitelně vysoké.
Uvážíme-li, že se prakticky nájemné
vyměřuje z pouhých 2 % stavebního
nákladu, jelikož stát se zavázal platiti
částku převyšující 3 %
stavebního nákladu a že uložil povinnost
obcím přispívati jedním procentem
ku zlevnění nájemného, je měsíční
nájemné z jednoho bytu 120 Kč neslýchaně
vysoké. Dokazuje to, že stavební úřady
těchto obcí nedovedou dělati dobrou a lidu
prospěšnou stavební politiku. Musíme
proto žádati naléhavě, aby ministerstvo
soc. péče podrobilo všechny stavby nájemních
domů, které byly provedeny a které se budou
prováděti podle tohoto zákona, přísné
revisi a zjednalo tak nápravu.
Jsou obce, které situaci chudých lidí zhoršují
také tím, že příliš tvrdě
vykládají prováděcí nařízení
o zadávání bytů k tomuto zákonu
ministerstvem soc. péče vydaných. Přes
to, že je v zákoně ustanovení, že
za chudou se považuje osoba, která vzhledem ke svým
majetkovým, důchodovým a rodinným
poměrům není s to, aby si byt opatřila,
nepřihlíží se při zadávání
bytů zejména k poměrům početné
rodiny, a uchazeč posuzuje se pouze podle ročního
důchodu. Přesahuje-li roční důchod
takové třeba i 7členné rodiny 6000
Kč, byt se jí nepronajme. Jest zajímavé,
že v takových případech nikdo neuvažuje,
že vícečlenná rodina s ročním
příjmem 6000 Kč nemůže platiti
120 Kč měsíčně nájemného.
Doporučuji proto ministerstvu soc. péče,
aby upozornilo obce, že takovýto výklad prováděcích
nařízení není správný
a že obce při zadávání bytů
pro chudé musí přihlížeti nejen
k výši důchodu, nýbrž zejména
k počtu členů rodiny uchazeče.
Jak jsem již uvedl, dosavadní výsledky nejsou
takové, jaké jsme od zákona čekali.
Stav ke dni 30. června 1937 podle statistiky ministerstva
soc. péče je tento (čte): Podle hlavy
V o bytové péči o chudé postaveno
bylo obcemi 85 nájemních domů s 1586 byty
a s 2518 obytnými místnostmi. Stavební náklad
činil 44,129.749 Kč. Státní příspěvek
udělen byl ze 40,947.770 Kč zápůjček,
což si vyžaduje 1,098.806 Kč ročního
nákladu. Z tohoto počtu sama obec brněnská
postavila dosud 20 domů s 387 byty, s 24 obytnými
kuchyněmi a 36 svobodárnami. Stavební náklad
činil 14,250.000 Kč. Obec brněnská
má zastupitelstvem schválenou stavbu dalších
6 domů se 156 byty nákladem 5,430.000 Kč.
Z uvedených číslic je zřejmo, že
některé obce buď vůbec anebo jen v míře
nedostatečné použily dobrodiní hlavy
V zákona o bytové péči o chudé.
Zvláštní kapitolou je však stavební
výsledek podle hlavy VI tohoto zákona o podpoře
usidlování nezaměstnaných. Krásná
a chvalitebná myšlenka nedošla praktického
vyjádření. Podle hlavy VI podporoval by stát
obce při provádění usidlovacích
akcí nezaměstnaných a polozaměstnaných
tím, že poskytuje záruky až do 90% stavebních
nákladů a uděluje podporu na stavbu rodinného
domku o obytné podlahové ploše do 40 m2,
kuchyni v to počítaje. Tutéž záruku
a podporu poskytuje na opatření potřebného
hospodářského příslušenství
a zemědělské půdy, která by
stačila alespoň k částečné
jejich obživě. Také v tomto případě
uděluje stát podporu částkou, která
převyšuje 3% na anuitách a vedlejších
platech.
Bohužel do dnešního dne nebylo v žádném
případě použito tohoto ustanovení
zákona. Nejtěžší překážkou
praktického provádění zákona
po této stránce je naprostý nedostatek finančních
prostředků obcí. Uvážíme-li,
že obce musí podle zákona opatřiti nejen
plný úvěr na stavbu domků, zemědělskou
půdu a potřebné hospodářské
příslušenství, ale že musí
také platiti 3 % anuity, jelikož je nemyslitelné,
že by nezaměstnaný člověk, kterému
by se poskytlo zemědělské půdy jen
na částečnou obživu, byl schopen sám
anuity platiti, nemůžeme se příliš
diviti, že tohoto dobrodiní zákona nebylo dosud
obcemi použito.
Výbor soc.-politický usnesl se proto pozvati do
zvláštní schůze soc.-politického
výboru ministry soc. péče, financí
a zemědělství, jakož i zástupce
finančních ústavů, na kteréžto
schůzi by se učinil pokus vyřešiti otázku
opatření hypotekárních úvěrů
pro tyto účely.
Soc.-politický výbor dospěl shodně
s vládou k názoru, že poměry na bytovém
trhu, zejména pokud se týče malých
a levných bytů, jsou toho druhu, že vydatná
podpora staveb nájemných domů s malými
byty pro chudé je nutná a proto schválil
jednomyslně vládní návrh na prodloužení
dosud platného zákona čís. 65/1936.
Světová hospodářská situace
lepší se už od r. 1934 a zlepšila se zejména
v roce letošním. Také u nás v republice
Československé zaznamenáváme podstatné
celkové zlepšení hospodářských
poměrů a značný pokles nezaměstnaných.
Věříme, že zlepšování
není pouze výsledkem silného zbrojení,
ale že bude pokračovat. Jsme si však vědomi,
že proces zlepšování bude trvati ještě
delší dobu, než se dostaneme do normálních
hospodářských poměrů. Musíme
proto učiniti na poli sociální péče
o chudé vše, co je v naší možnosti.
Řádné ochranné sociální
zákonodárství je jedním z nejdůležitějších
úkolů demokratického parlamentu. Stavebním
ruchem udržujeme však také v zaměstnanosti
velký počet stavebních dělníků
a mnoho řemeslných živností a stavebního
průmyslu. Stavebním ruchem bojujeme úspěšně
proti nezaměstnanosti. Proto je podporování
stavebního ruchu důležitým úsekem
dobré národohospodářské politiky.
Doporučuji slavné posl. sněmovně,
aby projednávanou osnovu schválila ve znění
usneseném soc.-politickým výborem. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový,
p. posl. A. Langerovi.
Zpravodaj posl. Al. Langer: Vážená sněmovno!
Rozpočtový výbor projednal a schválil
usnesení senátu a usnesení soc.-politického
výboru k vládnímu návrhu zákona
o stavebním ruchu. Vzal na vědomí dosavadní
výsledky stavebního ruchu, podporovaného
podle zákona č. 65/1936. Tyto výsledky lze
posouditi z číslic, která nám ukazují,
jak se v letech 1936 a 1937 stavělo a které stavby
ministerstvo soc. péče podporovalo.
Ministerstvo soc. péče udělilo podpory na
stavby nájemních domů a rodinných
domků podle zák. č. 65, a to na 160 nájemních
domů a 243 rodinných domků celkem s 3244
byty a 35 malými provozovnami a s 8 jinými místnostmi
o stavebním nákladu 107,995.000 Kč. Z uvedeného
nákladu činí zaručené zápůjčky
52,688.000 Kč a státní příspěvek,
poskytnutý obcím v bytové péči
o chudé, činí 1,901.000 Kč.
Z úhrnné částky převzatých
zaručených zápůjček připadá
na obce 41,531.000 Kč, na obecně prospěšná
stavební družstva 1,554.000 Kč a na jednotlivé
žadatele 9,603.000 Kč.
U ministerstva soc. péče a u zemských úřadů
projednávají se ještě další
žádosti za udělení podpory: Žádosti
obcí na stavbu 145 domů s 2204 byty o stavebním
nákladu 60,957.000 Kč. Žádosti obecně
prospěšných stavebních družstev
na stavbu 63 domů s 541 bytem o stavebním nákladu
42,315.000 Kč. Dále žádosti jednotlivců
na stavbu 24-5 domů se 426 byty o stavebním nákladu
36,058.000 Kč. To je celkem žádostí
všech stavebníků na stavbu 453 domů
s 3171 bytem o stavebním nákladu 139,132.000 Kč.
Kladné vyřízení těchto žádostí
znamenalo by udělení státní záruky
ve výši asi 73 mil. Kč a státního
příspěvku obcím na byty pro chudé
ve výši 1,600.000 Kč.
Podle §u 48 zákona č. 65/1936 může
být záruka převzata za zápůjčky
do úhrnné výše 300 mil. Kč. Podle
udělené záruky a projednávaných
žádostí byla by vyčerpána částka
125 mil. Kč a z částky 12 mil. Kč,
určené pro státní příspěvek,
asi 3,500.000 Kč.
Dosavadní zkušenosti a povolené částky
jak na státní záruku, tak také na
příspěvek obcím na byty pro chudé
ukazují, že částky určené
pro tyto účely zákonem jsou dostatečné
i pro další období.
Proto rozpočtový výbor, maje na zřeteli,
že je nutno, aby nová opatření zákonná
stala se včas a mohla působiti k žádoucímu
rozvoji stavebního podnikání, doporučuje,
aby usnesení senátu k vládnímu návrhu
zákona o stavebním ruchu bylo posl. sněmovnou
schváleno beze změny tak, jak je doporučuje
soc.-politický výbor. (Potlesk.)