Hospodářské vztahy mezi Československem
a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou po
rapidním poklesu v letech krise se podstatně zvětšily.
V roce nejvyšší konjunktury hospodářské
1929 činil náš dovoz z Belgie 313 mil. Kč,
klesl v letech 1932 a 1933 až na 120 mil. Kč, od kdy
se postupně zlepšil, takže v r. 1936 dosáhl
již 234 mil. Kč. Vývoz do Belgie činil
v r. 1930 243 mil. Kč, klesl v r. 1933 na 147 l. Kč,
načež se zlepšil a dosáhl v r. 1936 192
mil. Kč. Jest ovšem skutečností, že
zatím co v obdobích zmenšených hospodářských
styků v r. 1932 byla naše bilance aktivní částkou
61 mil. Kč, je v r. 1936 pasivní částkou
41 mil. Kč a v době konjunktury v r. 1929 byla pasivní
dokonce 124 mil. Kč. Nová dodatková dohoda
umožňuje další dovoz do Československa,
takže pasivita bilance se spíše ještě
zvětší. Je ovšem nutno říci,
že nezle předpokládati celkové rozšíření
dovozu cizího vína do Československa, poněvadž
domácí trh je dostatečně zásobován
domácí produkcí. Proto také dovoz
vína do Československa v sudech jeví spíše
tendenci sestupnou, a zatím co v r. 1935 bylo k nám
dovezeno 83.968 hl, bylo v r. 1936 dovezeno 73.301 hl. Ještě
v r. 1936 bylo největším dodavatelem vína
do Československa Španělsko 16.186 hl. Druhým
největším dodavatelem byla Jugoslavie 12.992
hl, třetím Řecko 12.780 hl. Dovoz vína
z Italie poklesl z dřívějších
38.000 hl v r. 1936 na 11.073 hl. Naproti tomu se zvětšil
dovoz vína z Maďarska ze 6.079 hl v r. 1934 na 9.824
hl v r. 1936. V posledních letech lze pak pozorovati zvětšený
dovoz zejména ze států balkánských.
Jugoslavie k nám r. 1934 dovezla 4.614 hl, zatím
co r. 1936 již 12.992 hl. Rumunsko nemělo v roce 1934
žádného dovozu k nám, kdežto v
r. 1936 dovezlo již 1.911 hl. Stejně je tomu i u Bulharska,
které k nám dříve vůbec nedováželo,
kdežto v r. 1936 činil dovoz již 1.464 hl. Naproti
tomu v lahvích je dovoz vína k nám poměrně
malý. Největším dovozcem je tu Francie
s 8.507 l v roce 1936, dále pak Řecko s 5.974 l
v témže roce a konečně s menšími
položkami Rakousko, Maďarsko a Italie. Z Belgie jsme
do Československa již po řadu let víno
vůbec nedováželi.
Je ovšem nutno konstatovati, že československé
vinařství zvětšilo podstatně
svoji produkci, jednak zvětšením hektarového
výnosu, jednak rozšířením vinic.
Bude proto nutno, aby v příštích obchodně-politických
jednáních bylo pamatováno na tuto důležitou
okolnost a abychom se snažili dovoz vína do Československa
omeziti a snažili se umístiti na našem trhu víno
domácí. Československé víno
má dobrou kvalitu a pro svoji přístupnou
cenu jistě nalezne na domácím trhu většího
a většího uplatnění. Situace
vinařských oblastí není v dnešní
době záviděníhodná. Bude ku
prospěchu československého vinařství
i všech zmíněných krajů, dostane-li
se mu takové ochrany, na jakou má na domácím
trhu právo.
Živn.-obchodní výbor projednal ve schůzi
dne 15. listopadu t. r. vládní návrh dodatkové
dohody k obchodní smlouvě s Hospodářskou
Unií belgo-lucemburskou a poněvadž předpokládá,
že se nezvýší celkový dovoz vína
do Československa, projevil souhlas s usnesením
výboru zahraničního a doporučuje proto
posl. sněmovně tuto dodatkovou dohodu ke schválení
v tomto znění:
Národní shromáždění republiky
Československé souhlasí s dodatkovou dohodou
k obchodní smlouvě mezi republikou Československou
a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou ze
dne 28. prosince 1925, sjednanou v Praze dne 20. července
1937 a uvedenou v prozatímní platnost vládní
vyhláškou ze dne 25. srpna 1937, čís.
200 Sb. z. a n. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Zpravodajcami k druhému odstavcu sú: za výbor
zahraničný za omluveného pána posl.
inž. Žilku pán posl. Rechcígl a
za výbor živn.-obchodný pán posl. Klein.
Dávam slovo prvému zpravodajcovi, za výbor
zahraničný, pánu posl. Rechcíglovi.
Zpravodaj posl. Rechcígl: Slavná sněmovno,
dámy a pánové!
Německo bylo vždy a je dosud největším
odběratelem, ale zároveň také dodavatelem
československého zboží.
Oproti letům poslední konjunktury se náš
obchod s Německem zmenšil na čtvrtinu co do
hodnoty a z 19 % klesl na necelých 15 %. Od r. 1928 klesal
celkový obrat obchodu s Německem až do r. 1933.
V r. 1934, jak vysvítá ze statistiky, nastalo zlepšení,
které bylo toliko přechodné, poněvadž
již v r. 1935 celkový obrat obchodu opětně
klesl, ačkoliv je vyšší nežli v r.
1933.
V posledních letech uvázl obchodní styk s
Německem, při čemž je zajímavo,
že velmi se zlepšily zároveň jeho obchodní
styky s Bulharskem, Maďarskem, Jugoslávií a
Rumunskem. Je proto také přirozeno, že Německo
je zásadně proti hospodářskému,
samostatně praktikovanému plánu předsedy
vlády dr Hodži, neboť Podunají
je pro Německo velmi cenné, ačkoliv jeho
dosavadní styk s těmito státy nečinil
více nežli pětinu německého obchodu.
Velmi nepříznivě se vyvíjel náš
zahraniční obchod s Německem ve srovnání
s obchodem německým zejména v Řecku
a Bulharsku. Obchodní bilance s Německem s výjimkou
let 1926 a 1927 byla pasivní. R. 1928 je to částka
73 mil. Kč, kterážto pasivita v r. 1931 dostoupila
téměř 1 miliardy Kč. Od r. 1931 pasivita
klesala a v r. 1934 vykazovala naše bilance již aktivní
zůstatek. Aktivita byla zachována i v r. 1935. Ve
druhém pololetí r. 1935 a v prvé polovině
r. 1936 byla bilance ovšem opět pasivní. V
r. 1934 a 1935 projevila se aktivita naší bilance
s Německem vzrůstem našeho aktivního
salda, které dosáhlo až 45 mil. RM.
V letošním roce, právě jako v loňském,
snížila se clearingová špička a
stabilisovala se přibližně na 10 milionech
RM. Jednou z nevýhod clearingové špičky
je, že československý vývozce obdrží
hodnotu dodávky průměrně teprve za
3 měsíce, což se stává tím,
že výplaty do sběrného účtu
Národní banky se pozdržují tím
více, čím vyšší je špička,
a jejím snížením se zkrátí.
Od r. 1929 Německo počíná se brániti
dovozu, a to nejvíce pronikavými opatřeními
celními, čímž byl postižen zejména
vývoz zemědělských výrobků.
Později k tomu přistoupila i politika devisová,
která postihla vývoz našich hotových
výrobků. Tímto omezením dosáhlo
Německo značných úspěchů.
Jak ukazuje německá statistika, činil náš
vývoz zemědělských výrobků
v r. 1927 222 mil. RM., v r. 1930 klesl již na 87
mil. RM. a v r. 1931 na 49 mil. RM. Ztratili jsme téměř
úplně trh ječmene, kterého ještě
v r. 1927 bylo vyvezeno do Německa za 22 mil. RM.
Rovněž jsme ztratili vývoz sladu a velmi silně
poklesl vývoz ovoce, sýrů, zeleniny atd.
Mimořádnou důležitost mělo i
nebezpečí, že budeme poškozeni ve vývozu
našeho kvalitního chmele.
Celý německý obchod je založen podstatně
na kontingentech. Pokud jsou kontingenty pro určité
zboží vyčerpány, je možno to vyvážiti
cestou kompensační. Kompensační možnost
byla dána teprve na podkladě ujednání
dodatkového protokolu z 15. března 1935, který
tyto kompensace povoluje, ale pouze za předpokladu, že
jde o dodatkový vývoz. Tím se rozumí
vývoz v případě, že není
stanoven žádný kontingent, nebo je-li kontingent
vyčerpán anebo v případě, není-li
možno uskutečniti obchod jiným způsobem
z důvodů cenových nebo jiných.
Poměr kompensační byl stanoven na 100: 150.
Může býti ovšem někdy i vyšší.
Účelem stanovení poměru je, aby došlo
k postupné likvidaci clearingové špičky.
Kompensační obchody jsou podrobeny jak v Německu,
tak u nás velmi složitému řízení
povolovacímu, při čemž je zejména
velmi zevrubně zkoumáno, zda byla splněna
podmínka dodatkového vývozu.
Náš vývoz do Německa klesl v posledních
letech, jak jsem již řekl dříve, na
16% veškerého našeho vývozu. Avšak
je třeba uvážiti, že se naskytují
v případě konsolidace poměrů
značné možnosti pro náš export
do Německa i dále. V Německu je čilá
poptávka po našem zboží, která
je způsobena jednak výší cenové
hladiny v Německu, jakož i nedostatkem zboží
v důsledku omezeného přídělu
devis a jiných platových prostředků.
Při dovozu jsou ovšem právě vysoké
ceny příčinou, že je odbyt do Československa
velmi brzděn, ačkoli ke snížení
aktivního clearingového salda je liberálně
povolován. Naše dovozní kontingenty do Československa
se totiž vztahují pouze na několik málo
položek čsl. celního sazebníku. Tato
situace je příčinou, že němečtí
dovozci požadují od našich vývozců
určitou kompensační prémii, jež
způsobuje, že dovážíme zboží
z Německa za poměrně vyšší
ceny. Prémie se pohybuje při kompensačním
poměru 100:150 mezi 9 až 15%.
Potíže v obchodě s Německem byly i při
vývozu našeho kvalitního chmele. R. 1931 po
rozvázání závazku na dovoz chmele
s Francií a Belgií při celní sazbě
60 RM, kteréžto clo se vztahovalo podle hospodářské
dohody také na náš stát, zvýšeno
bylo clo na 150 RM. za 100 kg chmele, při čemž
nemalou důležitost mělo další opatření,
že pivovary musí užívati při výrobě
nejméně 75% domácího chmele. Jsou
to opatření, která by úplně
byla znemožnila dovoz našeho chmele do Německa.
Při tom musíme míti stále na zřeteli,
jaký mimořádný význam má
vývoz našeho kvalitního chmele, neboť
rozloha chmelnic se rovná u nás přibližně
10.000 ha a doma může býti spotřebována
toliko polovina, takže druhá polovina se musí
vyvézti. Je proto příkazem zachrániti
naše odbytiště chmele v Německu. Sjednána
byla proto dodatková úmluva ze dne 12. listopadu
1932, která byla pak několikrát prodloužena
a kterou se snížilo clo na československý
chmel ze 150 RM na 70 RM, při čemž se německá
vláda zaručuje, že bude blahovolně posuzovati
žádosti pivovarů o povolení používání
chmele československého původu.
Při sledování průběhu dovozu
našeho chmele do Německa zjišťujeme, že
při sníženém clu se 150 na 70 RM se
zvýšil náš vývoz a postupně
dále stoupá.
Stejně tak s radostí konstatujeme, že se při
novém projednání obchodní smlouvy
s Německem podařilo podstatně zvýšiti
kontingenty na řadu výrobků dovážených
do Německa, a za zvláštní úspěch
naší delegace považujeme, že na místo
surovin budeme vyvážeti polotovary nebo hotové
výrobky. Německo je stále jedním z
největších odběratelů našeho
zboží a také chmele. Proto má čsl.
zemědělství mimořádný
zájem, aby dodatková úmluva navrhovaná
vládou byla schválena. Nepoškozuje to zájmy
ani jiných oborů našeho podnikání,
poněvadž poskytujeme kompensací za to blahovolné
povolování dovozu hašeného vápna
do Československé republiky, dále dehtové
barvy s obsahem nastavovadel až do 80 % podle položky
625 celního sazebníku, to je se slevou, při
které clo činí 15%, a u některých
druhů také beze cla. Je to ku prospěchu i
řadě našeho průmyslu, zejména
textilního, papírnického, koželužského,
takže je zřejmo, že předkládaný
návrh schvalovacího usnesení vyhovuje potřebám
nejen československého zemědělství,
nýbrž stejně tak kryje i zájmy československého
průmyslu, a že může zlepšiti obchodní
styky Československé republiky s říší
Německou. Proto výbor zahraniční doporučuje
jej jednomyslně ke schválení. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo druhému p. zpravodajcovi, výboru
živn.-obchodného, p. posl. Kleinovi.
Zpravodaj posl. Klein: Slavná sněmovno!
Výbor živn.-obchodní projednával tisk
1055 ve schůzi konané dne 15. listopadu 1937. Připojil
se k usnesení výboru zahraničního,
a proto si dovoluji jménem výboru živnostensko-obchodního
doporučiti slavné sněmovně, aby dodatkovou
dohodu schválila. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Prerušujem prejednávanie týchto odstavcov
ako aj poriadku tejto schôdze.
mezi schůzí: Vládní návrh tisk
1166 - přikázán výboru rozpočtovému.
K návrhu místopředsedy dr Markoviče
byly výboru rozpočtovému resp.
výborům, kterým byly přikázány
vládní návrhy tisky 1104 až 1108, 1110,
1112, 1116, 1117, 1123, 1149, 1151, 1166, uloženy lhůty
k podání zpráv o těchto návrzích
do pondělí dne 13. prosince t. r. do 12 hod. pol.
Místopředseda dr Markovič sdělil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala v pondělí dne 13. prosince
t. r. ve 3 hod. odpol. s
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového podle §u 35 jedn. řádu
o usnesení senátu (tisk 1150) k vládnímu
návrhu zákona (tisky sen. 561 a 573), kterým
se prodlužuje a doplňuje zákon ze dne 26. března
1936, č. 65 Sb. z. a n., o stavebním ruchu (tisk
1167).
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového podle §u 35 jedn. řádu
o usnesení senátu (tisk 1151) k vládnímu
návrhu zákona (tisky sen. 560 a 572) o daňových
úlevách na opravy domů (tisk 1168).
3. Návrh, aby senátu prodloužena byla lhůta
stanovená §em 43 úst. listiny k projednání
usnesení posl. sněmovny o vládním
návrhu zákona o četnickém kázeňském
a kárném právu, odnětí četnické
hodnosti, přeložení do výslužby
v řízení správním a o umisťování
superarbitrovaných četnických gážistů
mimo služební třídy (tisk 2189-II).
4. Zpráva výborů zahraničního
a živn.-obchodního o vládním návrhu
(tisk 1056), kterým se předkládá Národnímu
shromáždění k projevu souhlasu dodatková
dohoda k obchodní smlouvě mezi republikou Československou
a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou ze
dne 28. prosince 1925, sjednaná v Praze dne 20. července
1937 a uvedená v prozatímní platnost vládní
vyhláškou ze dne 25. srpna 1937, č. 200 Sb.
z. a n. (tisk 1121).
5. Zpráva výborů zahraničního
a živn.-obchodního o vládním návrhu
(tisk 1055), kterým se předkládá Národnímu
shromáždění k projevu souhlasu dodatková
úmluva k československo-německé hospodářské
dohodě ze dne 29. června 1920, sjednaná dne
31. července 1937 a uvedená v prozatímní
platnost vládní vyhláškou ze dne 25.
srpna 1937, č. 201 Sb. z. a n. (tisk 1120).
6. Volba 16 členů a 16 náhradníků
Stálého výboru podle § 54 ústavní
listiny.
7. Volba výboru inkompatibilitního.