Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, dr Markovič,
Langr, Košek, Mlčoch.
Zapisovatelé: Bergmann, Vičánek.
204 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři Bechyně, dr
Czech, dr Černý, dr
Dérer, dr Kalfus, dr Krofta,
inž. Nečas, dr Spina,
dr Šrámek, Tučný,
dr Zadina, Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci dr
Mikyška, dr Záděra.
Místopředseda Košek zahájil schůzi
v 10 hod. 56 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. Dubický, Fuščič,
Nickerl, Schmidke, Stangl.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Dominik.
před schůzí: Návrhy tisky 1153 až
1155 přikázány výboru iniciativnímu.
Předsednictvo se usneslo podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o včerejší 120. schůzi
sněmovny projevy ohrožující bezpečnost
státu z řeči posl. inž. Richtera.
Místopředseda Košek (zvoní):
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž jest:
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 1100) státního rozpočtu
republiky Československé a finančního
zákona na rok 1938 (tisk 1140) a rozprava o prohlášení
ministra financí učiněném ve 114.
schůzi poslanecké sněmovny dne 9. listopadu
1937.
Zpravodajem jest pan posl. Remeš.
Budeme pokračovati v podrobné rozpravě
o státním rozpočtu na rok 1938, a to o třetí
části, to jest o části hospodářské,
dopravní a finanční, začaté
ve včerejší 120. schůzi sněmovny.
K této části jsou přihlášeni
ještě řečníci: na straně
"proti" p. posl. Kundt; na straně
"pro" p. posl. dr Markovič.
Uděluji slovo prvému řečníku
na straně "proti", p. posl. Kundtovi.
Posl. Kundt (německy): Dámy a pánové!
Přehlédneme-li při závěru rozpravy
o státním rozpočtu na rok 1938, jak se ve
výboru a se v plenu vyvíjela diskuse a především,
které problémy byly v diskusi v popředí,
pak musíme konstatovati, že vlastně až
na několik řečníků, ale nikoliv
v diskusi mezi řečníky, neměla hlavní
úkol starost o otázku, v jaké míře
jest ještě obyvatelstvo schopno nésti tato
velká břemena, která mu ukládá
státní rozpočet, nýbrž že
měla opět - nehledě k zahraničněpolitickým
problémům, které ovšem často
ustupovaly do pozadí - hlavní úkol především
národnostní otázka státu.
Diskuse ukázala, že přes úsilí
pana předsedy vlády během roku nepokročilo
řešení národnostního problému
v zásadě ani o krok. Mohli jsme se své strany
spíše dokázati, že se vývoj dál
v jednotlivostech jak v praxi. tak v zásadách, vlastně
spíše k horšímu než k lepšímu.
Ani řečníci z koalice nemohli první
den v této sněmovně národnostní
problém opominouti a dovolím si zabývati
se některými výroky těchto pánů
řečníků. Ukázalo se během
méně vznešené úrovně pozdější
debaty proti prvnímu dni, že se i slovenský
problém tak vystupňoval, že se dosti značně
rozvinul temperament. Nechceme se vměšovati do slovenských
rodinných záležitostí s českým
národem. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Košek zvoní.)
Konstatuji pouze, že slovenský problém
jest ve státě právě tak málo
vyřešen jako ostatní národnostní
problémy. (Různé výkřiky.
- Hluk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Kundt (pokračuje): Nás zajímá
především německý problém
ve státě. Jsou zde různé výroky,
ke kterým musíme opět zásadně
zaujmouti stanovisko.
Béřu nejprve výrok kol. F. Richtra
z české strany nár. socialistické,
který se obrátil proti kamarádovi dr Roschovi
takovým způsobem, jako bychom měli zájem
na tom, síti svár a nenávist mezi Československou
republikou a sousední Německou říší.
Posl. F. Richtr konstatuje, že odmítá
se vší rozhodností názor, jako by naše
zahraniční politika byla založena na nenávisti
k našemu severnímu sousedovi a doplňuje to
tím, že konstatuje (čte): "Jsme
naopak vždy ochotni upraviti k tomuto našemu sousedovi
přátelský a sousedský poměr
s podmínkou, že k tomu svolí naši spojenci
a s ohledem na naše mezinárodní závazky".
Těší nás, že právě
posl. F. Richter ze strany, jejíž tisk však
není vždy naplněn tímto pocitem, toto
konstatuje, že bychom se měli snažiti o přátelský
a sousedský poměr a že nenávist nemůže
určovati politiku.
Dostává se však do rozporu, říká-li,
že jest přátelský poměr k sousední
říši možný jen s podmínkou,
že k tomu svolí naši spojenci. Hledíme-li
na poměr spojenců Československé republiky,
obzvláště jednoho spojence, totiž Ruska,
k Německu a naopak, musí nám býti
jasno, že Rusko ve svém dnešním usměrnění
nedá nikdy svolení k přátelskému
poměru k sousednímu státu. Jest to také
v rozporu s konstatováním, které opětovně
učinil v zahraničním výboru pan ministr
pro věci zahraniční . . . . (Posl. F.
Richter: Pane kolego, řekl dr Rosche, že politika
Čechů vůči Německu jest založena
na nenávisti, či neřekl? O to mně
jde, poněvadž je to štvaní našich
Němců proti českému obyvatelstvu a
Německé říše proti Československé
republice! - Posl. dr Rosche [německy]: Ale pane
kolego, vy jste mou řeč vůbec nečetl,
jinak byste nemohl něco takového vůbec říci,
přineste sem tu řeč!)
Jde tu o konstatování, že také oficielní
zahraniční politika státu opětovně
zdůraznila, že Československá republika
dělá nezávislou politiku. Dělá-li
Československá republika nezávislou politiku,
nemůže býti tedy činěno přátelství
k jinému státu závislým na státech
třetích. Zde jest hlavní věc, na kterou
klademe váhu, aby se Československá republika
pokusila, s ohledem na své vlastní zájmy
a s ohledem na zájmy svého obyvatelstva, upraviti
konečně patřičný poměr
k Německu, aby vyšla ze seskupení, které
vy sami neoznačujete za šťastné. (Potlesk
poslanců strany sudetskoněmecké.)
Abychom tento poměr nalezli, při vší
vědomosti o tom, že se suverénní státy
spolu baví a třetí se takových zábav
nemohou přímo zúčastniti, jest podstatné,
aby byl především vyřešen národnostní
problém ve státě.
Tu nejprve poznal kol. Bergmann, ovšem s ohledem na
státní rozpočet, nutnost, že jest třeba
psychologické přípravy československé
veřejnosti na státní rozpočet a na
úkony, kterých vyžaduje pro obranu státu.
Žádá systematicky promyšlenou propagandu.
To jest úplně správné, ale nestačí
jen pomocí propagandy učiniti obyvatelstvo obětavým
pro vše, co se od něho bude žádati. Jest
spíše nutné, aby nastala psychologická
příprava v tom směru, aby byly odstraněny
poměry, které znemožňují, aby
veškeré obyvatelstvo dospělo k onomu poměru
ke státu, který jest nutný, aby byly vaše
předpoklady zajištěny. (Potlesk.) Budete-li
dělati pouze propagandu, pak budete moci ukazovati věci
pouze na povrchu, navenek, jako vyřešené, ačkoliv
i v Londýně, jak jste zpozorovali, se těmto
věcem již nevěří. Nebudete však
nikdy moci plánem propagandy změniti vnitřní
zaujetí a psychologický předpoklad. Neboť
lidé se neupoutají propagandou, nýbrž
tím, že se vnitřně zaujmou, a to se
může státi jen tak, že se béřou
tak, jak jsou a jsou-li Němci, tedy jako Němci a
vnitřně také uspokojeni jako Němci.
(Posl. B. Kőhler [německy]: To vaši
podnikatelé s dělníky nečiní!
- Posl. dr Neuwirth [Německy]: Již opět
továrníci!) Nechte ho, zdá se, že
byl najat od předsednictva sněmovny za domácího
křiklouna.
Kol. Hampl viděl věci poněkud
klidněji, tím že poukázal. že problém
spolupráce v republice není lehký, "budou-li
ovšem pánové - to jest namířeno
na naši adresu - sledovati nyní většinou
ony cíle, které dnes mají". To jest
správné, problém spolužití v
naší republice není lehký. Avšak
takové problémy se nedají řešiti
takovým lehkým způsobem a považuji za
poněkud snadný způsob žádati
jen, aby se ostatní, se kterými chcete žíti,
vzdali svých cílů. Nemám za to, že
nám tím chtěl kol. Hampl přisuzovati,
podle vzoru pana kol. Stránského, cíle
iredentistické, nýbrž mám za to, že
tím mínil jen naše vnitropolitické cíle;
tyto vnitropolitické cíle jsme vysvětlili
tak jednoznačně, že by měly býti
jasné a známé. V čem spočívají?
Spočívají v tom, aby byla nejprve v rámci
normálního správního aparátu
a v jeho působnosti a praxi skutečně zajištěna
rovnoprávnost národů také bez rozdílu
stranické příslušnosti. Vedli jsme ve
svých dosavadních řečích a
také v této debatě úplně konkretním
materiálem důkaz, že ani v normálním
aparátě dnešního řádu
administrativy není zajištěna rovnoprávnost.
Dosud na tuto tribunu nevstoupil ani jediný řečník,
který by vyvrátil jen v nejmenším jediný
z našeho číselného materiálu,
naše skutečnosti, které jsme zde přednesli,
konkrétním protidůkazem. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.) Jsme naprosto ochotni
diskutovati o tom, jak dalece jest správné to, co
pravíme, protože víme, že říkáme
jen to, co také můžeme dokázati jak
zde, tak před celým světem. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
A nyní jinou věc. Náš další
cíl jest však nejen, aby byl zjednán pořádek
v rámci současné administrativy ve smyslu
zásady rovnoprávnosti národů a státních
občanů, nýbrž aby byl nad to problém
řešen jako celek, poněvadž se čistě
administrativní řešení neukázalo
od počátku státu, tedy během 19 let,
řešením národnostního problému.
Mohli jsme se při tom stran otázky, jak má
býti řešen národnostní problém,
jaké jest možné řešení v
rámci stoletého národnostního boje,
odvolati na nikoho jiného než na nynějšího
presidenta republiky, který sám ve svých
pracích jako vědec před válkou řekl,
že národnostní otázku může
rozřešiti jen autonomie národů ve státě,
a tam dokázal, že se) jednota Čech - protože
se speciálně zabýval Čechami - autonomií
neruší; tam dokázal, že řešení
národnostního problému cestou autonomie jest
řešení demokratické, takže tím
vyvracíme také všechny, kteří
stále přicházejí a tvrdí, že
porušujeme jednotu státu, pokoušíme-li
se o řešení cestou autonomie a že jest
nedemokratické, pokládáme-li autonomní
ře- šení za nejlepší a nejšťastnější
ve státě. (Posl. Beuer [německy]: V Polsku
a v jižním Tyrolsku Hitler nežádá
autonomii!) My máme dělati politiku v Československu,
vy ji děláte v celém světě!
(Posl. Zischka [německy]: Správně!
V Československu!)
Vyslechli jsme zde řadu projevů mínění
o pokusu provedeném v tomto roce, o řešení
z 18. února, tyto projevy mínění vrcholily
na jedné straně - a to s uspokojením konstatujeme
- jak v rozpočtovém výboru, tak v plenu také
se strany německých vládních stran
v kritice 18. února tak dalece, že konstatovaly, že
18. únor nebyl proveden v té míře,
jaká byla vůbec možná, a že byl
s různých stran a určitých míst
nepřímo sabotován. To řekl jak kol.
Jaksch, tak kol. Böhm, to řekl kol.
Kunz a to řekli také ostatní kolegové
až po kolegu Schluscheho. Jen včera kol. Jaksch
pojednou obrátil a myslel, že musí svou pověst,
která se snad stala u některých koaličních
kolegů nejistou, opět napraviti a prohlásiti
se řečí bez koncepce jednak pro Moskvu a
jednak. že musí zde, s tohoto místa ponížiti
mrtvého, což musí býti odsouzeno právě
s hlediska humánního socialismu, který propaguje.
Dále se tím nebudu zabývati.
Hlavní diskuse byla o tom, že se otázka poměrnosti
zdá býti nevyjasněnou otázkou mezi
německými vládními stranami a českými
koaličními stranami, neboť zatím co
na př. mluvčí největší
koaliční strany kol. Beran kladl hlavní
váhu na to, aby byli v německých obcích
zaměstnáni čeští úředníci,
měli ostatní mluvčí německých
vládních stran daleko širší pojetí
o řešení 18. února, než aby měli
dostati především čeští
hraničáři v německém území
nová místa v německých obcích.
Zde musí býti jednou řečeno něco
jasného - také proto, aby se špatně
nevykládalo, jestliže jsme positivně hlasovali
pro resoluci koalice stran určitých prováděcích
forem 18. února - jak si představujeme klíč
obyvatelstva. Nejde to tak, jak se zdá, že si to představuje
koalice, že by se prostě použilo formálně
klíče obyvatelstva podle procenta obyvatelstva státu,
tedy něco více než 22 % Němců,
ať mají tito Němci službu kdekoliv. Nejde
jen o to, nýbrž jde především o
to, aby v německých oblastech prováděli
správu pro stát Němci a aby byl klíč
obyvatelstva proveden podle jedině přirozené
zásady, aby měl a mohl míti platnost klíč
obyvatelstva teritoriálního okruhu působnosti
dotyčného úřadu neb institutu. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.) Neboť
máme-li asi 20 % veškerých, přímých
a nepřímých státních zaměstnanců
v okresích: Liberec, Č. Lípa atd. a tím
dostává tedy české obyvatelstvo kolem
80 %, tím není vyřešen národnostní
problém. Jest rozřešen jen tehdy, když
vykonává správu pro stát takový
úředník, který pochází
z okruhu působnosti této oblasti, který
jest spojen s obyvatelstvem, jeho utrpením a jeho psychologickými
poměry. Proto pravíme: V německém
území jest použíti klíče
obyvatelstva, avšak jen teritoriálního okruhu
působnosti úřadu. A má-li býti
proveden 18. únor podle klíče 22˙4 %
u vysokých míst státu, pak se to má
státi konečně v ministerstvech. Nemáme
v ministerstvu školství a nár. osvěty
ani jediného systemisovaného německého
úředníka. Proto má ministr, který
se rovněž usnesl na této resoluci z 18. února,
ve svém oboru předcházeti příkladem,
aby se mohla nižší místa říditi
podle tohoto vzoru. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.) Nechci mluviti o ostatních zaměstnancích,
kde přísluší sotva 5 % úřednictva
ve všech ministerstvech a sotva 1/2 % nižších
zaměstnanců k německé národnosti.
A nyní k německým obcím, které
mají také české obyvatelstvo. Nezapomeňte,
že české menšiny nevyrostly přirozeně,
že tu byly roku 1918 v menší míře
než dnes, že vznikly často přesazovací
politikou a že proto nemohou míti lidé, kteří
nepocházejí odtud, kde bydlí, stejný
nárok jako ti, kteří odtamtud pocházejí.
Chceme dáti hraničářům to,
co jim patří, a chtěli bychom jen, aby měli
našeho ducha a také nám ponechali, co jest
naše (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Řekněte mi jako Pražané, zaměstnáváte
pro 40.000 pražských Němců na magistrátě
německé úředníky? Nedovolíte
ani, aby se mohlo na pražském magistrátě
mluviti německy, aby mohli němečtí
obchodníci vyvěsiti nápisy v německé
řeči atd. Mohu vám uvésti z nejnovější
doby případ, který dokazuje, jaký
duch v Praze převládá. Tu žádala
německá škola, aby mohly děti jezditi
do školy s 50 haléřovými lístky
i když jsou starší než 10 let a tu řekli
školnímu řediteli, že mají děti
choditi do české školy, nemusejí jezditi
tak daleko, jdou přece kolem české školy.
Odstraňte v Praze tohoto ducha a dejte nám v Praze,
v Plzni, v Brně, v Ostravě a všude, kde bydlejí
Němci v českých městech, německé
úředníky v městské správě
a dáme si říci, abychom Čechům
dali také české úředníky
tam, kde jsou Češi v menšině.
Avšak tím, že říkáte, aby
bylo Němcům 18. únorem odňato ještě
více pracovních míst a aby byli zaměstnáni
čeští úředníci v německých
obcích, zatím co my nedostaneme u státní
správy v německém území žádné
úředníky, tím nerozřešíte
problém v duchu 18. února. Této představy
zanechte! Bylo by třeba, aby pan předseda vlády
rozvinul své mínění o zásadě
poměrnosti poněkud jasněji, než jsme
dosud slyšeli, aby nebyla vedena o tomto tématu taková
diskuse plná nedorozumění, jako mezi kol.
Jakschem a panem předsedou vlády v rozpočtovém
výboru. Německé vládní strany
musejí požadovati, aby všechno ujasnily, aby
tu nebyla taková nedorozumění a pojetí
několik měsíců po 18. únoru
u českých vládních stran. (Hluk.
- Místopředseda Košek zvoní.)
Protože nám byla řečnická lhůta
vyměřena tak skrovně, mohu se zabývati
ke konci jen ještě jedním. Vítám,
že německé vládní strany nalezly
odvahu potvrditi zde a tím před celým světem,
že národnostní problém není vyřešen.
Vítám obzvláště, že kol.
Schlusche řekl tak podstatnou větu, která
zní: "... Německý aktivismus není
kulisa pro cizinu". Bylo dosud připuštěno
také německými vládními stranami,
aby byla se skutečností, že jsou tři
němečtí ministři, dělána
v cizině oficielní propagandou reklama, jako by
tím byl národnostní problém vyřešen.
Toto poctivé konstatování Schluscheho
klidně uznáme. Řekl také, že
bychom se mohli najíti při zákonitém
řešení a řešení administrativní
cestou. K tomu chci konstatovati: Ano, mohli bychom se najíti
cestou tohoto řešení a navrhuji, aby právě
tak, jako jsme my hlasovali v rozpočtovém výboru
pro resoluci koaličních stran, protože obsahuje
některé věci, které pokládáme
za počáteční minimum také našich
požadavků, německé vládní
strany uskutečnily výrok Schluschův a
co nejdůrazněji se zasadily o to, za prvé,
aby se naše návrhy zákonů urychleně
projednaly, a za druhé, aby také pro ony návrhy
zákonů hlasovaly. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.) Až uskutečníte tento čin,
jsme ochotni jednati mimo to k vytvoření tohoto
řešení o tom, aby jediná německá
fronta zajišťovala zájmy německého
obyvatelstva.
Na konec ještě jedno: Neklamte se: Pro nás
není 18. únor řešením národnostního
problému. Pro nás jest 18. únor podle okolností
možností spokojiti se s dnešními poměry
a věřiti, že národnostní problém
jest rozřešen. Nevidíme jen administrativní
řešení. Myslete na mnohé zákony
z posledních let, které působí mnohem
horší věci, než co chce 18. únor
napraviti. Trváme na stanovisku, že jest nutné
zásadní řešení a to pokud možno
nejrychlejší. Neboť kol. Stašek měl
pravdu, že jedině spravedlnost chrání
stát před tím, aby šel vstříc
osudům, kterých se bojíte, a měl také
pravdu, když řekl, že věci ve správě
se musejí dáti do pořádku, neboť
státy, které na to začaly churavěti,
také na to zašly. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)