Od 18. února uběhly již tři čtvrti
roku. To jest doba, ve které by se již bylo mohlo
nepochybně něco udělati. Dnes za porad v
rozpočtovém výboru žalovali němečtí
aktivisté sami na to, že z 18. února se venku
v německých oblastech republiky až do dneška
skoro nic nevidí a necítí. Posl. Böhm
ze Svazu zemědělců hrozil proto v rozpočtovém
výboru vystoupením své strany z vlády.
Reakcionářské křídlo v německé
křesťanskosociální straně a ve
Svazu zemědělců nebéře pasivitu
koalice, vlády za podnět, aby činilo na vládu
nátlak, aby bylo urychleno provedení slibů
z 18. února, nýbrž aby vytvořilo užší
a lepší styk s určitými kruhy sudetskoněmecké
strany. Za rozpočtových porad tak jako ve výboru
a i zde pro plenum byli aktivisté zase upokojeni a to novou
resolucí. Resoluce jest dobrá, ale sliby již
máme. Dnes však nezáleží na tom,
aby se tvořily prostě nové resoluce, nýbrž
na tom, aby skutečně následovaly činy,
aby skutečně bylo provedeno, co bylo slíbeno,
aby německému obyvatelstvu byla skutečně
poskytnuta pomoc, aby národnostní práva obyvatelů
byla skutečně rozšířena. Na tom
záleží, a o to dnes jde. Půjde-li to
takto s resolucemi a sliby dále jako dosud, skončí
politika 18. února ve slepé uličce, a je
to politika koalice a aktivistů, která vede řešení
národnostní otázky do slepé uličky.
Neboť tito činí z věci národností
pouhou kabinetní záležitost. Usilují
úzkostlivě o to, aby vyloučili lid z rozhodování
o jeho osudu. 18. únor byl mezi aktivisty a koalicí
vypracován tajně za zády lidu. Tento způsob
jistě nepřispěl k tomu, aby zvýšil
význam usnesení z 18. února. My, komunisté,
jsme žádali, aby se o řešení národnostní
otázky jednalo zde ve sněmovně před
celou veřejností, aby veřejnost měla
možnost do jednání zasáhnouti, a jsme
přesvědčeni, že by při takovém
jednání byly výsledky příznivější
než ty z 18. února. Žádali jsme dále,
aby byly ku provedení 18. února zřízeny
úřední kontrolní úřady,
na něž by se mohli němečtí obyvatelé
obrátiti se svými přáními a
stížnostmi. To se nestalo, takové kontrolní
úřady zřízeny nebyly, nýbrž
zase z toho byla učiněna jen tajná schůzka
aktivistů. Byly otevřeny aktivistické sekretariáty,
o nichž jest známo, že mezi německými
obyvateli v republice nemají příliš
velkou autoritu. Z velké národnostní věci
nelze totiž udělati jednoduchou koaliční
záležitost, nechce-li se dílo národnostního
dorozumění zdiskreditovati. Aktivisté svalují
dnes na byrokracii vinu za to, že se s uskutečněním
nepostupuje rychleji. Nuže, nechci bráti byrokracii
v ochranu, ale jsem toho mínění, že
při tomto neprovádění byrokracii rozhodně
pomáhá vláda. Jest otázka, jak se
může zlomiti pasivita vlády a sabotáž
byrokracie při provádění únorových
slibů? To se může jen tehdy, jestliže
lid zasáhne, jestliže masy lidu budou pro to zmobilisovány.
Avšak právě to aktivisté nečiní
a odmítají to. Nechávají masy lidu
doma. Tímto způsobem bude úprava národnostní
otázky odkázána na milost a nemilost koalice
a byrokracie. Taková politika vede právě
do slepé uličky. Bez účasti nejširších
lidových vrstev nemůže býti národnostní
otázka uspokojivě vyřešena. My, komunisté,
se postavíme všemi silami proti tomu, aby velká
myšlenka národnostního vyrovnání
byla kompromitována koalicí a politikou aktivistů.
Budeme myšlenku národnostního dorozumění
brániti se vší rozhodností proti národnostnímu
štvaní sudetskoněmecké strany. Nepřipustíme
však také, aby národnostní vyrovnání
zůstalo vězeti uvnitř koalice nebo u byrokracie.
Národnostní vyrovnání nebude lidu
přineseno přáteli sudetskoněmecké
strany, českou reakcí, nýbrž lidové
vrstvy si je musí proti německé a české
reakci vybojovati. Bráníme demokracii, musíme
jí však také použíti a využíti,
abychom vybojovali úpravu národnostní otázky.
K tomu jest žádoucno, aby v českém i
německém lidu byly vyvolány všechny
síly národnostního dorozumění.
Takových sil dorozumění jest v obou táborech
dosti. A jednou z největších sil národnostního
dorozumění jest komunistická strana, která
se skládá z příslušníků
různých národností republiky.
Protestujeme s této tribuny proti tomu, že tato velká
síla národnostního dorozumění,
komunistická strana, byla vyloučena z jednání
o úpravě národnostní otázky.
Bez československé strany komunistické, bez
komunistů se republika nemůže brániti
a bez komunistů se také nemůže řešiti
národnostní otázka v republice. (Potlesk
poslanců strany komunistické.) Všechny
strany a organisace, které usilují o národnostní
dorozumění, musí se spojiti ve velké,
jednotné lidové hnutí a musí si národnostní
vyrovnání vybojovati tak, jako si široké
lidové vrstvy vybojovaly volební právo nebo
osmihodinový pracovní den. Takové lidové
hnutí pro národnostní vyrovnání
rozbije národnostní demagogii a šovinistické
štvaní sudetskoněmecké strany a donutí
vládu, aby své sliby skutečně provedla,
aby je rozšířila až ke skutečnému
národnostnímu vyrovnání. aby došlo
ke skutečnému pokojnému spolužití
národností v republice. K tomuto jednotnému
vystoupení musí dojíti na každém
místě, aby na místě zlomilo sabotáž
byrokracie a reakce. Kontrolu provádění vládních
slibů musí prováděti nikoliv aktivistické
sekretariáty, lidu uzavřené. nýbrž
výbory všech organisací a stran, které
usilují o dorozumění. Jestliže lid,
spojený a zastoupený výbory se zasadí
o provedení 18. února a při tom vykoná
potřebný nátlak, pak bude vytvořena
poměrnost v zaměstnání, pak bude velkým,
nouzi trpícím územím poskytnuta pomoc,
pak budou národnostní práva německých
obyvatelů rozšířena, aby bylo umožněno
opravdu pokojné spolužití národností.
Jest nezbytné, aby vláda šla dnes aspoň
ve dvou otázkách dále, než slíbila
ve svém prohlášení 18. února.
Sudetskoněmecká strana a pan dr Rosche to
znovu zdůraznil - chce sudetským Němcům
vnutiti řeč Goebbelsovu, řeč fašistickou.
My této řeči nepotřebujeme. Sudetskoněmecký
lid potřebuje něčeho jiného; chce,
aby všude mohl užívati své mateřštiny.
Proto žádáme znovu, co jsme žádali
již ve svém memorandu předsedovi vlády
dr Hodžovi, novelisaci jazykového zákona
tak, aby Němci mohli všude u úřadů
používati svobodně své mateřštiny
a aby v této mateřštině mohli dostávati
vyřízení také svých záležitostí.
Řeč musí býti prostředkem k
dorozumění, nikoliv však prostředkem
k odstrkování lidu.
Druhou otázkou, která musí býti vyřešena,
a kde vláda musí o krok postoupiti, jest toto: Sudetskoněmecká
strana chce, aby všichni Němci v republice byli autonomně
podřízeni "mluvčímu", samovládci,
jímž nemá býti nikdo jiný, než
Konrád I. Odmítáme rozhodně, aby sudetští
Němci byli postaveni pod karabáč Konráda
Henleina. Sudetští Němci potřebují,
aby své záležitosti spravovali sami ve větším
měřítku než dosud v rámci všeobecné
správy státu, aby jejich přání
byla rychleji vyřizována. Proto žádáme,
aby německým ministrům byla přikázána
jiná úloha, než jakou mají dnes. Tři
němečtí ministři jsou dnes ve vládě
pátým kolem u vozu. To jest neudržitelný
a nesnesitelný stav, chce-li se vážně
mluviti o úpravě národnostní otázky.
žádáme, aby bylo zřízeno v rámci
celé vlády německé ministerské
kollegium. Toto ministerské kolegium má ve spojení
s německým obyvatelstvem uplatňovati jeho
záležitosti v ústředním správním
ústrojí. Bude věcí Němců
v republice, aby se postarali o takové ministry, kteří
by na svou úlohu opravdu stačili. Ve spojení
se zřízením takového ministerského
kolegia žádáme zřízení
národnostních odborů u všech ministerstev,
které by měly zpracovávati zvláštní
záležitosti Němců a které by
musily pečovati o národnostně spravedlivé
provádění zákonů a nařízení.
Tato doplnění k 18. únoru jsou podle našeho
mínění právě nyní nezbytná.
Doba vyžaduje, aby tento další krok byl učiněn,
aspoň tak daleko, jak navrhujeme. Požadavek novelisace
jazykového zákona, požadavek zřízení
ministerského kolegia a zřízení odborů
u ministerstev jest dnes absolutně nezbytný, aby
se sliby z 18. února dostaly do pohybu a aby byl učiněn
další krok k vytvoření národnostního
vyrovnání.
Na konec chci sudetskoněmeckým lidovým vrstvám
na venkově ještě připomenouti, že
splněním národnostního vyrovnání
nejsou ještě vyřešeny všechny životní
otázky sudetskoněmeckých obyvatelů.
Mnoho zla přichází z Prahy, ale všechno
zlo pro pracující sudetskoněmecké
obyvatele z Prahy nepřichází. Největší
zlo pro sudetskoněmecký lid přichází
od německých továrníků, od
německých kapitalistů (Posl. Gottwald:
Esterházy!) Ano od Esterházyovců německé
národnosti. Němečtí kapitalisté
to jsou, kteří platí hanebné mzdy,
kteří vyhazují dělníky na dlažbu,
němečtí velkostatkáři to jsou,
kteří dělníky vyssávají,
němečtí kapitalisté to jsou, kteří
německému lidu chtějí uloupiti jeho
práva. Jde tedy o to, aby národnostní vyrovnání
bylo uskutečněno a aby byly vynaloženy všechny
síly na to, aby došlo k spravedlivému řešení
národnostní otázky. Jde však také
zároveň o to, aby byl německý lid
v republice chráněn proti svým vlastním
továrníkům, proti kapitalistům a jejich
vykořisťovacímu systému. To jest cesta,
jež vede k tomu, aby sudetskoněmecký lid dospěl
k lepšímu životu a aby s českým
lidem mohl v tomto státě žíti v bratrském
spolku. (Potlesk poslanců strany komunistické.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr Porubszky.
Posl. dr Porubszky (maďarsky): Vážená
snemovňa!
Otázka sostavenia štátneho rozpočtu
a jeho odhlasovania nie je otázkou straníckopolitickou,
ale otázkou svedomia. 80 % výdavkov štátnych
snášajú poplatníci. Zda možno im
uložiť ešte viac bremien a požadovať
od nich ešte väčšie obeti? Bol by nemúdrym
gazdom, kto, ač vidí, že jeho dobytok nemôže
hnúť jarmom, zaťažil by náklad ešte
väčšou ťarchou.
Daňové bremená roztrpčovaly ľud
už dosiaľ. Je zneužitím poslaneckej odpovednosti,
jestliže z parlamentu stáva sa daňová
továreň. Minister financií čiste z
verejných daní očakáva príjem
8016 mil. Kč. Je to viac než 20% vzrast oproti rozpočtu
predchoziemu. Rozpočet mimoriadny, pomocou úveru,
činí 3508 mil. Kč. Úhrnné výdavky
štátu prevyšujú rozpočet z r. 1937
o 5142 mil. Kč. Je to zvýšenie 61%. Mimo rozpočtu
sú daňové prirážky samosprávné,
ktoré vykazujú tiež tendenciu vzostupnú,
a zavedenie desať nových druhov daní zaiste
sa vyrovná desať novým egyptským pohromám.
Sostavenie rozpočtu na budúci rok dialo sa podľa
slov pána ministra financií v znamení obrany
štátu. Je právom a povinnosťou vlády
postarať sa o obranu štátu. To uznávam.
Treba však počítať tiež s únosnosťou
poplatníctva. Ad impossibilia nemo tenetur. Nemožnosti
nelzä požadovať od nikoho. 40 % rozpočtových
výdavkov tvoria náklady na vojsko. Je prepínaním
robiť z chleba municiu, kedže pod pojem obrany štátu
spadá nielen obrana územia, ale i obrana imania.
Uvádzam ako príklad, že sotva sú tomu
dva týždne, čo povodne riek Šajo, Rima
a Turec zničily oziminy asi na 7300 kat. jutrách
pôdy. Podobné jesenné povodne pustošily
v povodiach Ipľa, Hrona, Nitry a na dunajských pobrežných
krajoch Žitného ostrova. Čo dostanú
poškodení drobní gazdovia týchto krajov
na obranu svojich statkov? Alebo z čoho majú platiť
zvýšené dane? (Posl. Rybárik: Prečo
za tisíc rokov nespravili Maďari reguláciu
tokov a prečo chcú, aby republika to spravila za
20 rokov?) Čo sa staráte o Maďarsko? Mluvíme
o tom, čo je tuná. Zda budeme ma ť chuť
kochať sa na pohraničných betonových
krytoch, keď štát nemá peňazí
na poriečné ochranné hrádze a na reguláciu,
veď už i vodoregulačná subvencia, stanovená
zákonom č. 49/1931 Sb. z. a n., bola z "úsporných"
dôvodov snížená pre r. 1938 o 80 mil.
Kč?
Je poľutovania hodný skutok, že rieky Slovenska
a Podkarpatskej Rusi, akonáhle vyúsťujú
na územia obývané Maďarmi, môžu
za trochu väčších pŕšok voľne
a bezuzdne šarapatiť na pšeničných
poliach maďarského ľudu, ako keby tieto kraje
patrily k republike už len iba s hľadiska berného.
I keby maly nejaký smysel tie trovy na obranu štátu,
i takto desaťtisíce zadlžených maďarských
gazdov skusia za krátko na svojej vlastnej koži sovietsku
pravdu, že vraj "štát je náš,
ale pôdu vzal iný."
Rozumná obrana štátu má len jeden spôsob:
vytvorenie pokojného, dobrého súsedského
pomeru na vonok a mravnú i hmotnú prosperitu občianstva
dnuka.
Pán minister zemedelstva dr Zadina sa zmienil, že
na živelné škody bolo v tomto roku pre celé
územie republiky poukázané 17,925.000 Kč
pomoci, keďže zemedelské fondy na to nestačily.
Ako bola táto výpomoc v jednotlivých krajinách
rozdelená, neviem. Kol. posl. dr Korláth
sa zmienil v dopoludňajšej debate, že škody
v Podkarpatskej Rusi boly odhadnuté na 30 mil. Kč,
a na ich úhradu dostalo sa len 5 mil. Kč. (Posl.
Jaros [maďarsky]: Zprepitné!) Áno, zprepitné.
Posledné dva roky na Slovensku a Podkarpatskej Rusi boly
hospodársky plané roky. Suchá, povodne a
krupobitie niekoľkokráť navštívily
tie najúrodnejšie kraje. Pán posl. Teplanský
odhadol zemedelské straty na Slovensku a Podkarpatskej
Rusi v tomto roku na 400 mil. Kč oproti krajinám
historickým. V okresoch Parkáň a Želíz
spôsobily povodeň a krupobitie v r. 1937 škody
na 25 mil. Kč. Tieto dva okresy dostaly vo forme výhodného
osiva subvenciu asi 200.000 Kč. To nie je ani 1% utrpenej
škody, keďže sotva to znamená 8 Kč
na jutro. Zaslané osivo nestačilo, zásielku
bolo treba vyplatiť hotove a tiež pri rozdelení
došlo niekde k rozmieškam a zneužitiam. Musím
podotknúť, že 75% obyvateľstva týchto
okresov sú roľníci maďarskí, ktorí
odvádzajú štátu dane a vojakov podľa
svojho procentuálneho pomeru. Tieto okresy ani dnes ešte
nie sú pojaté medzi okresy núdzové.
Mimo obrany štátu odôvodňuje pán
minister financií zvyšovanie daní tiež
lepšou konjunktúrou a zlepšením hospodárskeho
života. Možná, že jednotlivcom sa vedie
dobre, avšak viem z vlastnej skúsenosti, že maďarskému
maloroľníkovi a maloživnostníkovi vedie
sa zle. Roľnícke statky sú zadlžené
v Čechách a na Morave do 79 %, na Slovensku a Podkarpaťskej
Rusi do 88˙5%. Úhrn roľníckych dlžôb
na území republiky - k väčšej sláve
čsl. agrárnej politiky - dosiahne za krátko
výšku štátneho dlhu, t. j. 47 miliard
Kč. Mnohí z maďarských maloživnostníkov
vrátili svoje živnostenské listy. Stali sa
z nich tovarychári, alebo po dedinách potulujúci
sa žobrajúci pocestní. To je tedy tá
lepšia konjunktúra Kalfusova. To už však
nie je konjunktúra, ale skôr túra mizerie.
Príjmy u väčšiny poplatníkov sotva
dosahujú existenčné minimum. Zvýšenie
daní z predmetov všeobecnej potreby však vylúči
i najnepatrnejšiu možnosť občianskej sporivosti.
(Posl. Esterhásy [maďarsky]: Hovor o dani z vína!)
Pán posl. Esterházy riekol, aby som hovoril
o dani z vína. Všeobecné rozhorčenie
vyvolal medzi vinárskym obecenstvom chýr, že
všeobecná daň napojová bude so 46 milionov
zvýšená na 77 milionov. Do 13 alkoholových
stupňov zostane daň, aká bola. U vín
od 13 alkoholových stupňov silnejších
bude daň s 80 halierov zvýšená na 2
Kč a tak s rôznymi prirážkami vzrastie
na 2.50 až 3 Kč.
Nadobudne-li tento návrh moci zákona, privodí
v kultúre viníc, hlavne však vo výrobe
kvalitnej zpätný vývoj. Už za dosavádnej
dane z vína nebolo vinárske hospodárstvo
výnosné pre nízke ceny moštu a vína
ako aj pre nesnádze v odbyte. Pri odbornom obrábaní
doplácal vinohradník na katastr. jutro priemerne
1000 Kč. Osoh mal z toho iba medziobchod, ktorý
z 1 a 2 korunového rasového moštu vyrába
v Prahe 20korunové víno.
Tu ide zasa o typické ukrivdenie gazdov, hlavne maďarských
gazdov na Slovensku a Podkarpatskej Rusi, keďže jadro
viničnej plochy pripadá na územia Maďarmi
obývané. Podľa poslednej štatistiky z
r. 1936 bola celková výmera viničných
kultúr v republike 26.090 ha. Z toho prípadá
na Slovensko 13.745 ha, na Podkarpatskú Rus 4500 ha, dohromady
18.245 ha, čo je 73% všetkej plochy viničných
kultúr.
Počet vinohradnikov činí 73.370. V tom nie
je počet vinárskych delníkov, ktorý
pri skrovnom odhade môže činiť 200.000.
Pre týchto nie je víno nápoj, lež znamená
pre nich v prvom rade kus chleba, živobytie. Rozvrh vinohradníkníkov
je tento: na Slovensku a Podkarpatskej Rusi je ich 51.149, na
Morave 21.714, v Čechách 507. Ja v tej číslici
507 spatrujem kľúč toho macošského
a nechápavého nakladania, ako sa s vinohradníkmi
zachádza. Keby ten i pomer bol obrátený,
t. j. 73% výmery viničných kultúr
a 80% vinnej produkcie bolo by v území zamoravskom,
tu by som neveril, že by i vtedy bol vinohradník šikanovaný
takouto daňou z vína, ktorá činí
z jutra viac, než koľko činí hrubý
výnos výroby. To sa už nemôže nazývať
politikou hospodárskou či finančnou, ale
skôr politikou koloniálnou.
U nás sa vinohradníci napriek všetkým
našim interpeláciám nedostali ešte ani
tak ďaleko, aby mohli mať 200 l daneprostého
vína pre vlastnú spotrebu, čo vinný
zákon rumunský povoľuje nielen vinohradníkom
samým, ale i na každého dospelého člena
rodiny, ba i na zamestnancov zvlášte.
Čo som uviedol, sú len ojedinele vytrhané
listy z našej knihy sťažností. Takýto
predimenzovaný rozpočet za parlamentnej odpovednosti
je už sám o sebe neprijateľný. Ako maďarský
poslanec však nespatrujem nikde, že by z daní,
nami zaplatených, bola nám dávaná
podľa nášho národnostného početného
pomeru nejaká účasť z neho na naše
hospodárske, kultúrné a sociálné
statky.
V obrovskej spúste číslic ropočtu
figurujeme my Maďari ako zanedbané tečky. Ropočet
neprijímam. (Potlesk poslanců maďarských
spojených stran.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Široký.
Dávám mu slovo.
Posl. Široký: Slávna snemovňa!
Po uznaní vážnosti medzinárodnej situácie
všetkými demokratickými stranami, hlavne s
ohľadom na ohroženosť republiky so strany fašistického
Nemecka, treba nám skúmať, na koľko poskytuje
dnešná vládna politika záruky pre obranu
štátnej nezávislosti. Dobrá politika
obranná nespočíva iba v tom, že vláda
predkladá parlamentu rozpočet, ktorý pamätá
predovšetkým na vystrojenie armády. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.) Podstatnou
časťou politiky obrany republiky je aj to, aby bola
vedená politika národnej snášanlilivosti
na podklade zrovnoprávnenia občanov nečeských
národov s národom českým, aby bola
vedená politika bojovná a dôsledná
proti vnútorným spojencom fašistických
nepriateľov republiky, a konečne, aby bola vedenáí
politika sociálneho uspokojenia ľudu všetkých
národností. To znamená, aby bola vedená
politika vychádzajúca zo zorného uhlu, že
robotnícka trieda a ľud dá svoje sily na obranu
republiky, a monopolisti, kartelári a boháči
nech dajú svoje peniaze.
Opiera sa politika dnešnej vlády na tieto principy
zaistenia štátnej nezávislosti? Stačí
sa podívať na výsledky vládnych sľubov
zo dňa 18. februára, aby sme boli nedôverčiví
voči účinnému a rýchlemu prevedeniu
vládnych sľubov, daných v rozpočtovom
výbore snemovne, pokiaľ ide o riešenie najpálčivejšich
otázok maďarsského, poľského a
ukrajinského ľudu. Už sama tá okolnosť,
že vláda chce jednať o poľských otázkach
s t. zv. dorozumovacím výborom, v ktorom zasedajú
iredentistickí nrpriatelia republiky, musí pobúriť
demokratickú verejnosť. Aká je to demokratická
politika česko-poľského sblíženia
a dorozumenia, keď vláda neberie zreteľ na najsilnejšiu
složku poľ ského ľudu: jedinú reprezentantku
demokratického dorozumenia v záujme obrany republiky,
na poľskú časť komunistickej strany?