Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Mlčoch, dr
Markovič, Langr, Košek, Sivák,
Taub.
Zapisovatelé: Dubický, dr inž. Fulík.
190 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
dr Kalfus.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda (zvoní): Zahajuji 115. schůzi
posl. sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Dovolené podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
dal jsem na dnešní den posl. Dvořákovi,
Devečkovi, dr Luschkovi, Macounovi,
Petrovičovi, Suroviakovi, Ursínymu.
Nemocí omluvili se posl. dr Fencik, Jobst,
Mlčoch, Schlusche.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Bečko.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
jsem dodatečnou omluvu posl. Bródyho na den
9. listopadu t. r.
Před ukončením předešlé
schůze bylo ve sněmovně nepřístojně
hlučeno, takže předsedající nerozuměl
jednotlivým výkřikům. Dodatečně
bylo zjištěno, že někteří
páni poslanci dopustili se při tom urážlivých
výkřiků proti předsedovi vlády
státu, s nímž je republika v dobrých
stycích. Volám je dodatečně k pořádku.
Do výboru imunitního vyslal: klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
Kundta a dr. Eichholze za posl. inž. Karmasina
a dr Kellnera; klub poslanců komunistické strany
Československa posl. dr Clementise za posl. dr Jar.
Dolanského, posl. Appelta za posl. B. Köhlera.
Do výboru ústavně-právního
vyslal klub poslanců nár. obce fašistické
posl. dr Branžovského za posl. dr Dominika.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei"
posl. Kundta, dr Roscheho a dr Eichholze za
posl. dr Hodinu, Kliebra a F. Nitsche; klub poslanců "Deutsche
soz. dem. Arbeiterpartei" dne 10. listopadu t. r. posl. Tauba
za posl. Zischku, dne 13. listopadu t. r. posl. Jaksche
za posl. Tauba.
Dotazy:
posl. Obrlika min. vnitra o nekorektním úřadování
orgánů expositury státní policie ve
Frýdlantě (č. D 425-IV);
posl. Bezděka min. vnitra v záležitosti falešného
udání prozatímního učitele
Jana Chlupa, t. č. v České u Brna (č.
D 426-IV).
Odpovědi:
min. veř. prací na dotaz posl. dr Neumana č.
D 319-IV;
vlády na dotazy: posl. Zápotockého č.
D 349-IV, posl. J. Sedláčka a dr Domina č.
D 366-IV;
min. nár. obrany na dotaz posl. Neumeistra č. D
390-IV.
počátkem schůze:
Vládní návrhy tisky 1103 až 1108, 1112,
1116, 1117 - přikázány výboru rozpočtovému,
tisk 1110 - přikázán výborům
soc. politickému a rozpočtovému.
Návrhy tisky 1102, 1113, 1114 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zpráva tisk 1111.
Interpelace tisky 1089 (I až XII), 1094 (I až X).
Odpovědi tisk 1092 (I až XII).
Těsnopisecká zpráva o 112. schůzi
posl. sněmovny NSRČ.
přikázal předseda žádosti:
kraj. soudu v Košicích ze dne 30. října
1937, č. Nt. V 66/37, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Košicích ze dne 6. listopadu
1937, č. 11.769/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Esterházyho pro přečin podle
§u 18, č. 2 a 3 zákona č. 50/23 Sb.
z. a n. (č. J 281-IV);
kraj. soudu v Chebu ze dne 12. listopadu 1937, č. Nt VIII
393//37, za souhlas s trest. stíháním posl.
Wollnera pro přečiny podle §u 14, č.
1 a 5 zákona na ochranu republiky (č. J 282-IV).
Předsednictvo usneslo se vyloučiti podle §
9. odst. 1, lit. m) jedn. řádu z těsnopisecké
zprávy o 114. schůzi sněmovny dne 9. listopadu
1937 projevy ohrožující bezpečnost státu,
pokud se týče hrubě urážlivé
z řeči posl. Švermy.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výborů ústavně-právního
a branného o vládním návrhu zákona
(tisk 796) o zbraních a střelivu (tisk 1111).
Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní
p. posl. dr Dufek, za výbor branný p. posl.
Vančo.
Dávám slovo prvému zpravodajovi, za výbor
ústavně-právní, p. posl. dr Dufkovi.
Zpravodaj posl. dr Dufek: Vážená sněmovno!
Každý stát a tím více stát
demokratický, jakým je Československá
republika, musí se starati o zajištění
klidu, pořádku a bezpečnosti svých
občanů i jejich majetku. Jedním z významných
prostředků k dosažení tohoto účele
je také úprava předpisů o zbraních
a střelivu.
Musíme přiznati, že dosavadní předpisy
o této materii jsou jednak zastaralé, jednak rozptýlené,
nejednotné, hlavně však nedostatečné.
Nejednotnost a rozptýlenost této materie je dokumentována
jasně tím, že na území země
České a Moravskoslezské platí v tomto
oboru předpisy zbrojního patentu č. 223 z
r. 1852 a příslušných prováděcích
předpisů a vysvětlivek, zatím co na
území Slovenska a Podkarpatské Rusi je tato
otázka upravena většinou župními
statuty, to znamená rozdílně v každé
z jednotlivých bývalých žup a jen subsidiárně
ministerskými nařízeními č.
5476 a 5735 z r. 1914.
O zastaralosti a nedostatečnosti těchto předpisů
svědčí skutečnost, že občané,
kteří nekladou příliš velké
váhy na bezúhonnost, mohou si velmi snadno opatřiti
téměř neomezené množství
zbraní i zbraní střelných.
Jaké důsledky má tento stav, vidíme
stále a denně ze zpráv našeho tisku.
Tak se stalo, že za trvání naší
republiky za 19 let přišlo o život na 90 četníků
rukou zločinců. Tak došlo k řadě
vražd i sebevražd a k jiným tragediím.
Kolik vražd, kolik sebevražd a kolik tragedií
bylo by možno se uvarovati, kdyby předpisy o zbraních
a střelivu odpovídaly dnešním poměrům!
Proto jistě všecko pořádkumilovné
občanstvo i zákonodárné sbory uvítají
osnovu zákona, kterou se mají dosavadní předpisy
sjednotiti na území celé republiky, shrnouti
v jeden celek, a která má také znemožniti
držení a užívání zbraní
osobám veřejnému klidu pořádku
nebezpečným.
Hlavní změny, které přináší
osnova tohoto zákona proti dosavadním předpisům,
jsou:
Rozlišování dosavadního zbrojního
patentu mezi "zakázanými" zbraněmi
a střelivem a zbraněmi a střelivem ostatním,
nahrazuje se v osnově rozlišováním na
zbraně zvláště nebezpečné
a zvláště nebezpečné střelivo
a dále na zbraně a střelivo ostatní.
Ke zvláště nebezpečným zbraním
počítá osnova především
zbraně vojenské, to jest zbraně určené
výhradně nebo převážně
pro účely vojenské, dále zbraně
zákeřné, zejména zbraně ukryté
v jiných předmětech, nebezpečné
nástroje a výbušné přístroje.
Nepočítá k nim však nevojenské
střelné zbraně kratší 18 cm,
které dosavadní předpisy zahrnují
mezi t. zv. zbraně zakázané.
Kdežto dosavadní zbrojní patent předpisuje
povolení pouze k držení zakázaných
zbraní a zakázaného střeliva, uherské
nařízení z r. 1914 předpisuje povolení
k držení všech zbraní a střeliva,
stanoví naproti tomu osnova povolení k držení
jednak pro zvláště nebezpečné
zbraně a zvláště nebezpečné
střelivo, jednak též pro všechny ostatní
střelné zbraně a střelivo kulové,
dále pro jiné zbraně v množství
převyšujícím osobní potřebu.
Držení jiných než střelných
zbraní v množství nepřevyšujícím
osobní potřebu a držení brokového
střeliva může vedle toho okresní úřad
zakázati, je-li tu obava ze zneužití.
Souhlasně s dosavadním zbrojním patentem
zavádí osnova povolení k nošení
všech zbraní, které opravňuje též
k jejich držení. V zemích Slovenské
a Podkarpatoruské bude tak sjednocena dosavadní
velmi nejednotná úprava, obsažená v
župních statutech a předpisující
buď zvláštní povolení k nošení
vedle povolení k držení, nebo prokázání
se při nošení zbraní povolením
k nošení.
Pokud jde o nákup zbraní a střeliva, zná
dosavadní zbrojní patent pouze zvláštní
povolení k nákupu zakázaných zbraní
a zakázaného střeliva, neváže
však nákup, po případě prodej
ostatních zbraní a střeliva ani na předložení
zbrojního pasu. Uherské nařízení
z r. 1914 předpisuje povolení k nákupu pro
všechny zbraně a pro všechny druhy střeliva.
Osnova zavádí zvláštní povolení
k nákupu jenom pro zbraně zvláště
nebezpečné a pro střelivo zvláště
nebezpečné. Nákup střelných
zbraní a kulového střeliva vůbec,
jiných zbraní pak v množství převyšujícím
osobní potřebu, váže na předložení
příslušného zbrojního pasu nebo
příslušného povolení držeti
nebo nositi zbraně, ve kterém osoba nebo firma,
prodávající zbraň nebo střelivo,
zapíše příslušný nákup.
Dále se v osnově zavádí vedení
podrobných výkazů u výrobců
zbraní a také vedení záznamů
u obchodníků za účelem evidence a
kontroly. Setrvávajíc na rozlišování
dosavadního zbrojního patentu mezi soudními
a správními přestupky zvyšuje osnova
podstatně dosavadní nedostatečné trestní
sankce.
Souhrnně lze říci, že osnova zostřuje
předpisy bývalého rakouského zbrojního
patentu v zemích historických, naproti tomu na Slovensku
a Podkarpatské Rusi přináší některá
zmírnění proti dosavadnímu právu.
Ve všech případech na území historickém
i na území Slovenska a Podkarpatské Rusi
zvyšuje za to trestní sankce.
Ústavně-právní výbor bral při
projednávání této osnovy zřetel
na řady připomínek a námitek a snažil
se, aby osnova vyhovovala současným poměrům
co možná nejlépe. Vzhledem k tomu učinil
ve vládním návrhu některé změny,
o kterých doufá, že přispějí
ještě k dalšímu zvýšení
veřejné bezpečnosti. Jsou to zejména
tyto změny:
V §u 6, odst. 2 se navrhuje, aby věk osob, jimž
se smí normálně povoliti držení
střelných zbraní a střeliva vůbec
nebo jiných zbraní v množství převyšujícím
osobní potřebu, byl zvýšen ze 16 let
na 18 let. Rovněž tak se navrhuje zvýšení
hranice stáří na 18 let u osob, jimž
smí býti povoleno nošení střelných
zbraní v §u 7, odst. 2.
V §u 8 před odst. 3 navrhuje se vsunutí nové
věty za tím účelem, aby bylo zajištěno,
že osoby, které z ciziny cestují do Československé
republiky, převážejí k nám jen
ono množství a onen druh zbraní, na které
zní jejich zbrojní průvodní list,
a aby bylo tak zamezeno nežádoucí a nedovolené
dopravování zbraní z ciziny. Při odjezdu
dotčených osob z Československa bude na hranicích
znovu kontrolováno, zda cestující vyvážejí
z republiky opět stejné množství stejného
druhu zbraní.
V §u 22, odst. 1 mění se pouze úvodní
věta vzhledem k tomu, že další výjimky
jsou myšleny také pro jiné osoby než fysické,
na které §§ 6 a 7 omezují povolení
k držení a nošení zbraní. V témž
odstavci vynechána vládní osnovou pod č.
3 stanovená výjimka pro členy spolků,
které mají podle stanov za účel pěstovati
vojenský výcvik. Jest to velmi důležitá
změna, která se stala vzhledem k tomu, že v
mezidobí mezi podáním vládního
návrhu a jeho projednáním došlo k usnesení
zákona o branné výchově, kterým
jest ve spojení s §em 37. této osnovy dostatečně
postaráno o možnost všestranného výcviku
občanstva ve střelbě. Pro majitele úředně
povolených střelnic stanoví se povinnost,
aby zbraně a střelivo ukládali jen v místnostech,
které před tím byly úředně
schváleny. Úprava odst. 2 a 3 §u 22 je pouze
důsledkem změny, provedené v odst. 1.
V §u 28, odst. 1 rozšiřuje se možnost kontroly
i na místnosti, v nichž jsou uloženy zbraně
majitelů úředně povolených
střelnic. Změnou texace odst. 3 má se pak
omeziti provádění domovních prohlídek
jen na případy důvodného podezření.
V §u 36, odst. 3 nastává změna citace,
která je jen důsledkem úpravy učiněné
v §u 22.
V §u 37 provedena je změna v odst. 2. Jednak dává
se tu vládě možnost stanoviti nařízením
výjimky z věkové hranice podle §u 7,
odst. 2. To se jeví nutným vzhledem k tomu, že
v §u 7, odst. 2 zvyšuje se podle návrhu ústavně-právního
výboru stáří osob, kterým může
býti povoleno nošení zbraně ze 16 na
18 let. Bude se tu jednati zejména o žáky lesnických
a hájenských škol, jimž z důvodu
nutné přípravy k povolání bude
nutno takové výjimky povoliti. Jinak zúžuje
se tu zmocnění vlády, aby nařízením
stanovila změny, a to pouze u osob a zbraní zmíněných
v §u 22, odst. 1, čís. 1 a 2 a úlevy
z ustanovení §u 8 omezují se jen na případy
zájmu mezinárodních styků loveckých.
V §u 40, odst. 2 bylo nutno uvésti také
ustanovení §u 61 zákona o branné výchově,
který, jak již jsem řekl, byl vydán
v mezidobí, kdy se jednalo o přítomné
osnovy.
Ústavně-právní výbor bral také
zřetel k řadě námětů
a připomínek různých odborových
a odborných organisací, zejména organisací
loveckých, organisací živnostenských
a obchodnických. Nebylo ovšem možno při
nejlepší vůli všem těmto připomínkám
a námětům v jednání ústavně-právního
výboru vyhověti. Tak na př. organisace živnostníků
a obchodníků se zbraněmi a střelivem
bránily se proti ustanovení zákona o vedení
povinných záznamů u výrobců
a obchodníků se zbraněmi. Ústavně-právní
výbor veden byl sice snahou, aby živnosti i obchod
nebyly zbytečně zatěžovány, ale
přišel přece jen k názoru, že nelze
od opatření těch upustiti, aby se osnova
tato neminula svým účelem.
Organisace myslivecké navrhovaly na př., aby mezi
zbraně zahrnuty byly všechny nástroje a předměty
denního života, kterých může býti
použito k lovení zvěře. Se stanoviska
myslivosti je snad tento námět pochopitelný,
nikoli však z důvodu veřejné bezpečnosti,
poněvadž pak by byly zahrnuty mezi zbraně pastě,
sítě a podobné předměty denního
života. Naproti tomu chtěly zase některé
organisace vyjmout ze zákona flobertové pušky,
pistole na ztlačený vzduch a pušky pérové.
To nebylo možno učiniti z důvodů bezpečnosti.
Cvičení ve střelbě je zajištěno
dostatečnými opatřeními jinými,
zejména v zákoně o branné výchově.
Vojenské pušky jakkoli předělané
nelze vyjmouti ze zbraní zvláště nebezpečných,
jednak proto, že jsou skutečně nebezpečné,
a jednak také proto, že normálním způsobem
nepřijdou do majetku jednotlivců.
Česká myslivecká komora naproti tomu žádala,
aby pravidelné zbraně vojenské nebyly vůbec
povolovány. Hmoždíře, o kterých
se také jednalo, nepovažují se za výbušné
přístroje ve smyslu zákona a střílení
z nich bude upraveno vládním nařízením
ve smyslu §u 37, odst. 3.
Povolení k držení a nošení zbraní
ve smyslu této osnovy má platiti na pět let.
Nebylo možno přihlédnouti k přáním,
aby povolení tato dávána byla na dobu delší,
případně na doživotí, poněvadž
by byl mařen účel zákona.
Bylo také vysloveno přání, aby přímo
v zákoně byly taxativně vyjmuty některé
osoby, jimž nesmí býti dáno povolení
k držení a nošení zbraní. Poněvadž
nelze okruh těchto osob taxativně dobře vymeziti,
je lépe ponechati věc k uvážení
úřadům, které už dnes dbají
a budou i příště dbáti většinou
skutečností v přání uvedených.
Žádalo se stanovení povinného pojištění
odpovědnostního pro ty, kteří obdrží
povolení k nošení zbraní. Podle názoru
ústavně-právního výboru nepatří
toto opatření do tohoto zákona, poněvadž
odpovědnostního pojištění nepotřebuje
jistě ten, kdo má zbraně pouze pro svoji
obranu. Doporučuje se naopak řešiti otázku
tuto v zákoně honebním a požadovati
předkládání pojistky o odpovědnosti
při vydávání honebních lístků.
Ponechávati odevzdané zbraně trvale v úschově
úřadu, není dosti dobře proveditelné.
V §u 30 bylo žádáno, aby k provedení
mimořádného opatření byla zmocněna
vláda, nikoliv, jak jest v osnově, zemské
a okresní úřady. Kdyby toto vše mělo
býti provedeno, způsobilo by to jistě nezdar
a opatření tímto paragrafem předpokládané
minulo by se svým cílem.
Přání mysliveckých kruhů, aby
požadováno bylo předchozí vyjádření
a vyšetření četnictva před vydáním
zbrojního pasu na zbraň loveckou, se již nyní
provádí a bude prováděno i dále.
Totéž platí o dohledu k držbě zbraní.
Očekává se přísná kontrola
i příště. Zákaz k držení
předělaných zbraní vojenských
je v zákoně nepřímo obsažen.
Jednotné deklarování loveckých zbraní
bez rozlišování na počet i druh zbraní
nelze provésti, poněvadž zákon by se
minul účinkem.
Zavedení jednotného poplatku za vydání
zbrojního pasu a jeho podstatné snížení
nelze řešiti v tomto zákoně, poněvadž
to patří do pravidel o dávkách z úředních
výkonů. Ústavně-právní
výbor přimlouval by se za to, aby v příslušných
pravidlech byla i tato otázka vyřešena.
Z tohoto stručného referátu je patrno, že
ústavně-právní výbor věnoval
projednání tohoto vládního návrhu
největší pozornost, že v úvaze
velké důležitosti pro bezpečnost a klid
ve státě, ale také v úvaze, aby nebyla
žádná vrstva občanstva zbytečně
zatěžována, snažil se vyjíti vstříc
odůvodněným přáním a
návrhům.
Vzhledem k tomu doporučuji jménem výboru,
ústavně-právního, aby slavná
posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona
ve znění upraveném ústavně-právním
výborem. (Souhlas.)