Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Sivák, dr
Markovič, Langr, Košek, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: de Witte, R. Böhm.
232 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Czech, dr Černý,
dr Dérer, inž. Dostálek, dr Kalfus,
dr Krofta, Machník, Najman, inž.
Nečas, dr Spina, Tučný,
dr Zadina, Zajiček.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
15 hod. 32 min. a konstatoval, že sněmovna je způsobilá
jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Dembovskému, Jašovi,
J. Sedláčkovi; na týden posl. Kočandrlemu.
nemocí posl. dr Kellner.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Hodina.
Klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" oznámil přípisem ze dne 6. listopadu
1937, že posl. Liebl přestal býti členem
tohoto klubu.
Posl. dr Fencik oznámil přípisem ze
dne 3. listopadu 1937, že není hospitantem klubu poslanců
nár. sjednocení, jak bylo mylně uváděno,
nýbrž poslancem mimo klub.
Do výboru imunitního vyslal: klub poslanců
republ. strany zeměděl. a malorol. lidu posl. dr
Suchého za posl. Dvořáka; klub poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické posl. dr Mareše
za posl. Nového.
Do výboru techn.-dopravního vyslal klub poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické posl. Al.
Langra za posl. Bečko.
Do výboru zahraničního vyslal klub
poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei"
posl. Birkeho za posl. Franka.
Dotazy:
posl. dr Peterse min. soc. péče o opožděném
doručení odpovědi na dotaz (č.
D 417-IV);
posl. dr Neumana min. železnic:
ve věci zdokonalení hygienických opatření
na čsl. státních drahách (č.
D 419-IV),
ve věci zdokonalení propagace krajinných
krás Československa (č. D 420-IV);
posl. J. Sedláčka:
min. financí o předpisování daně
důchodové krejčím po domácku
pracujícím (č. D 421-IV),
vládě republiky Československé a min.
vnitra o postupu zemského četnického velitelství
v Užhorodě a rušení t. zv. stabilisační
výhody pro zaměstnance na Slovensku a Podkarpatské
Rusi (č. D 422-IV),
min. školství a nár. osvěty o přiznání
výchovného na 3 nezaopatřené děti
ovdovělé učitelce Františce Grygárkové
v Bedihošti (č. D 423-IV);
posl. dr Klímy min. zahraničních věcí
o ochraně našich vnitrostátních záležitostí
před nepřípustnými zásahy ciziny
(č. D 424-IV).
Odpovědi:
min. železnic na dotaz posl. J. Sedláčka č.
D 396-IV;
min. školství a nár. osvěty na dotazy:
posl. Bátkové-Žáčkové
č. D 367-IV, posl. Polívku č. D 374-IV, posl.
J. Sedláčka č. D 400 a 404-IV.
počátkem schůze:
Návrhy tisky 1091, 1093, 1095 až 1099, 1101 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Odpovědi tisk 1081 (I až XXII).
přikázal předseda žádosti:
kraj. soudu v Levoči ze dne 15. října 1937,
č. Nt III 116/37, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Košicích ze dne 2. listopadu
1937, č. 11.480/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Longy pro přečin rušení
obecného míru podle §u 14, č. 5 zákona
č. 50/23 Sb. z. a n. (č. J 279-IV);
kraj. soudu v Levoči ze dne 15. října 1937,
č. Nt III 114/37, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Košicích ze dne 2. listopadu
1937, č. 11.481/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Sidora pro přečin rušení
obecného míru podle §u 14, č. 5 zákona
č. 50/23 Sb. z. a n. (č. J 280-IV).
Předseda (zvoní): Před schůzí
rozdaný tištěný vládní
návrh finančního zákona republiky
Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1938 (tisk 1100),
přikazuji výboru rozpočtovému.
Slovo vyžádal si pan ministr financí dr Kalfus
k výkladu o vládním návrhu finančního
zákona a státního rozpočtu na rok
1938.
Dávám mu slovo.
Ministr financí dr Kalfus: Slavná sněmovno!
Je ustálenou československou zvyklostí, že
rozpočet bývá pravidelně předkládán
parlamentu tak včasně, aby mohl býti s obvyklou
důkladností projednán do počátku
nového rozpočtového období.
Jestliže výjimkou předkládám
státní rozpočet na r. 1938 ke schválení
teprve dnes, v prvé polovici listopadu, je patrno, jak
sestavení tohoto rozpočtu bylo letos pro vládu
mimořádně obtížné, a to
jak po stránce výdajové, tak příjmové.
Příčiny těchto obtíží
nebyly povahy hospodářské. Naše hospodářství
po těžké hospodářské krisi
let 1931 až 1936 vyvíjí se uspokojivě
a je na vzestupu. To je patrno i ve státním hospodářství
ze vzestupu příjmů daňových
i ze zlepšené situace státních podniků.
Z toho rostly i naděje na zlepšený vývoj
státních financí. Ale z toho se odvozovaly
i zvýšené nároky, které se upínaly
k budoucímu státnímu rozpočtu.
Mezitím musili jsme si konstatovati, že státní
finanční hospodářství octlo
se v nesnázích, a to nikoli pro nepříznivý
vývoj příjmů, nýbrž pro
enormní vzrůst nároků. Podotýkám
jen, že v rozpočtu na r. 1938 státní
příjmy bez nových daní, tedy příjmy
vyplývající ze zlepšené hospodářské
situace, jsou proti výsledku r. 1936 vyšší
téměř o 1.400 mil. Kč.
Byly tedy nesnáze, se kterými bylo třeba
se vyrovnávati při sestavení rozpočtu
na rok 1938 nikoli nesnázemi čsl. hospodářství,
nýbrž nesnázemi finančními, poněvadž
obtíže nebyly v příjmech, nýbrž
ve vydáních. Obtíže tyto bylo nutno
při jednání o rozpočtu nejprve rozřešiti
a překonati.
Ve výdajích charakterisovalo tento stav tíhy
výdajů na prvém místě vydání
na obranu státu, t. j. v podstatě na výzbroj
armády a opevnění hranic.
Prvenství těchto výdajů zatlačovalo
samozřejmě všechny nové potřeby
a nároky jednotlivých resortů. Ale vedle
obrany jsou to ve výdajovém hospodářství
stále ještě nedořešené problémy
krise, jež vyžadují, aby jim byla s hlediska
výdajové stránky rozpočtu dále
věnována pozornost. Jsou to problémy nezaměstnanosti,
problémy zemědělské výroby
a veřejné správy.
Hlavní část výdajového problému
státního, t. j. obrana státu, má i
svou příznivou stránku, neboť je součástí
dnešní hospodářské prosperity.
Na druhé straně přináší
však s sebou veliké zatížení finanční;
přináší-li tedy na jedné straně
zaměstnání a výdělek, je na
druhé straně jejím nezbytným důsledkem
nutnost uhraditi veliká rostoucí veřejná
vydání s tím spojená a pokud jsou
rázu dočasného a mimořádného,
aspoň úrok a úmor z těchto investic,
jež jsou prémií naší bezpečnosti.
Odmítáme-li jednomyslně inflaci, která
by měla škodlivější účinky
a mohla vésti k rozvratu, nelze jinak než uhraditi
tato vydání obětmi. Promítneme-li
si tento požadavek s hlediska předloženého
rozpočtu, znamená to, že všechny řádné
výdaje musí býti uhrazeny řádnými
příjmy; výdaje mimořádné
budou kryty úvěrem, při čemž
jsme především odkázáni na vlastní
síly, t. j. vlastní tvorbu kapitálovou, tedy
obecně na střádaly.
Ale máme-li na tento úvěr apelovati a jeho
dosáhnouti, musíme míti napřed naprostý
pořádek v řádném finančním
hospodářství státu.
Novými daněmi ve výši 1.150 mil. Kč
žádáme oběti na hospodářství
soukromém; mohli bychom však obstáti, kdybychom
napřed nevyslovili zásadu. že musí býti
napřed šetřeno v hospodářství
všech veřejných svazků? Kdyby tomu tak
nebylo, mohl by právem namítati každý
občan, že daňová břemena se neukládají
pro potřeby obrany, nýbrž na zbytečnosti.
Kdybychom pak postavili vedle sebe zbytečná vydání
veřejná a na druhé straně relativně
těžké oběti daňové i vrstev
méně zámožných, mohlo by se pochopitelně
vytýkati, že snížením existenční
úrovně vrstev i hospodářsky slabých
má se vykupovati vydání na veřejné
potřeby méně nutné a snad dokonce
zbytečné.
Proto také kladla vláda od počátku
váhu na to, aby všechna státní vydání
byla posouzena nejprve s tohoto zorného úhlu, a
v součinnosti s parlamentní úspornou a kontrolní
komisí hledala nejprve úspory ve státních
výdajích.
Veřejnost měla i ze sporých zpráv
o tomto jednání příležitost sledovati,
kolik úsilí vyžadovalo přizpůsobiti
rozpočet požadavku. aby byl úsporný
a aby oběti daňové. jichž přes
to bude třeba. byly snesitelné. Také úhradová
stránka rozpočtu vyžadovala dlouhého
a důkladného jednání vlády
a koalice o tom, jak mají býti rozvrženy daňové
oběti. aby byly únosné a spravedlivé.
Také o tom bylo do předložení rozpočtu
dosaženo dohody vlády i koalice.
Oběti, jež představují úhradové
osnovy daňové, o nichž se dále zmíním,
žádají však nadále zvýšené
a stálé kontroly státních výdajů.
Výsledek celého tohoto předběžného
jednání zračí se v předloženém
návrhu finančního zákona, kterým
se státní rozpočet na r. 1938 dělí
na rozpočet řádný a mimořádný.
Přese všechny obtíže předchozího
jednání nutno říci, že dílo
se podařilo a že tento rozpočet má svůj
veliký klad. Je pravdivý. střízlivý,
reální a vyrovnaný potud. že řádné
výdaje mají býti uhrazeny řádnými
příjmy. V rozpočtu jsou všechny výdaje
a není v něm příjmů umělých.
Z jednání, které mu předcházelo,
a doby, kterou toto jednání trvalo, vidíte,
kolik úsilí vyžadovalo, aby tyto vládou
přijaté zásady reelní rovnováhy
byly v číslicích rozpočtu uplatněny.
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ministr dr Kalfus (pokračuje): Tato rovnováha
rozpočtu není však jenom pokladní, je
to rovnováha hospodářská, neboť
v rozpočtu máme nejen úrok, nýbrž
i úmor všech státních dluhů.
i těch, jež vzcházejí z mimořádné
obrany státu. Tento fakt má velký význam
politický. Můžeme-li s dobrým svědomím
říci, že vláda tyto zásady v
předkládaném rozpočtu se souhlasem
koaličních stran vtělila ve skutečnost.
pak je to vítězství demokracie. která
si uvědomuje, že politicky vláda neznamená
jen svobodu, nýbrž také - a snad ještě
více - odpovědnost, v tomto případě
odpovědnost hospodářskou.
Zásada pravdivého a vyrovnaného rozpočtu
má však i veliký význam výchovný
a mravní. Demokracie si tu uvědomuje. že nároky
na stát mají své meze v nosnosti národního
hospodářství. Jinými slovy: všeho,
čeho potřebujeme, ať jde o péči
sociální nebo zdravotní, kulturu nebo bezpečnost,
můžeme si na konec dovoliti jenom tolik. kolik obětí
na to unese národní hospodářství
bez újmy na své výrobě a její
soutěživosti a bez neúměrného
poškození životní úrovně
národa. Obě tyto podmínky předpokládají,
že máme-li se o všechny tyto potřeby lépe
postarati. musíme více pracovati. Také zvýšen
národního blahobytu závisí jen od
toho, budeme-li více pracovati a šetřiti. Pravím,
napřed pracovati a pak šetřiti proto, že
jenom prací tvoříme reálné
hodnoty a jenom z práce vyrůstají národní
úspory.
Proto vláda - poučena krisí - vytkla si jako
důležitou další zásadu rozšiřovati
pracovní příležitost a pečovati
o zaměstnanost jako podmínku dalšího
klidného a zdravého rozvoje hospodářského.
Kolik v mezích takto daných možno zařaditi
do péče vlády o kulturní, hospodářské
a jiné úkoly státu a jak spravedlivě
rozděliti břemena občanstva, určuje
každoročně státní rozpočet,
který po schválení parlamentem je výrazem
vůle lidu a postaven pod kontrolu jeho zástupců.
Vláda předkládá rozpočet na
r. 1938 slavné sněmovně u vědomí,
že v rámci daných možností učinila
vše, aby v duchu demokratických zásad Masarykových
i Benešových učinila další
krok ku předu k hospodářské konsolidaci
státu a jeho bezpečnosti po stránce hospodářské
a tím i politické.
Bezpečnou základnou pro rozpočtový
plán je analysa stavu a vývoje hospodářství.
Rok 1937 znamená v našem hospodářství
přelom mezi dobou krise a značný krok k hospodářskému
zlepšení.
V oboru měnovém jsme na rozdíl od r. 1936,
kdy jsme byli při projednávání rozpočtu
pod čerstvým dojmem nové úpravy měnové,
nyní v období klidu. Úpravami provedenými
v r. 1934 a 1936 přizpůsobili jsme svou měnovou
jednotku světovému měnovému uspořádání.
Provedli jsme to způsobem ukázněným,
takže nevznikly v důsledku toho žádné
hospodářské poruchy. Cenová hladina
se v podstatě nezvýšila. Jestliže stoupl
v r. 1937 o několik procent celkový velkoobchodní
index, lze to u průmyslových výrobků,
jež toto zvýšení způsobily, přičísti
zvýšení světových cen surovin,
jež však v poslední době v řadě
složek mají opět tendenci sestupnou. Naproti
tomu index životních nákladů stoupl
v r. 1937 proti r. 1936 jen asi o 2%.
Srovnáme-li však indexní čísla
dnešní s dobou předkrisovou, t. j. r. 1928/29,
můžeme konstatovati, a to hlavně vlivem deflačního
světového snížení cen v těchto
letech, jež i nám bylo vnuceno, že žijeme
ve snížených hospodářských
číslech.
Tak činil průměrný velkoobchodní
index cen v r. 1928 kolem 969, v r. 1929 kolem 913, kdežto
v r. 1937 nejvýše 764, nejméně 737,
a index životních nákladů rodiny dělnické
v r. 1928/29 kolem 740 až 760, v r. 1937 kolem 710 až
725, rodiny úřednické v r. 1928/29 kolem
700 až 726, v r. 1937 kolem 700 až 714.
Úhrnný index průmyslové výroby,
který klesl v r. 1933 nejhlouběji na 55% výroby
r. 1929, stoupl v r. 1937 již na úroveň z
r. 1929. Jistým stínem této zaměstnanosti
výroby je, že z jisté míry se opírá
o dočasné zbrojení.