Pondělí 20. září 1937
Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr Markovič,
Langr, Košek, Sivák, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: Pik, Jaša.
247 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři Bechyně, dr
Czech, dr Černý, dr Dérer,
inž. Dostálek, dr Franke, Machník,
Najman, inž. Nečas, dr Spina,
dr Šrámek, Tučný, dr Zadina,
Zajiček.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
PŘEDSEDA (při jehož vstupu na předsednické
křeslo celé shromáždění
povstalo). Zahajuji dnešní schůzi za okolností
nesmírně smutných a památných.
Obavy, s nimiž sledovali jsme nemoc presidenta Osvoboditele,
proměnily se dne 14. tohoto měsíce v tragickou
skutečnost, když o půl čtvrté
hodině ranní Tomáš Garrigue Masaryk
vydechl svoji šlechetnou duši.
S nevýslovným žalem skláníme
se před tímto neúprosným rozhodnutím
osudu, jímž ukončen byl tělesný
život největšího občana republiky,
ale s plnou jistotou jsme přesvědčeni, že
duch jeho zůstane pro vždycky státu i všemu
jeho lidu útočištěm nejbezpečnějším.
On, jehož celý život zasvěcen byl práci
a službě pro národ s tak hlubokou, však
neokázalou láskou a obětavostí, pro
niž je málo příkladů v dějinách
- nemůže zemříti. Odchází
jen, aby dal matce zemi, co její jest, ale nám i
budoucím zůstane tím, čím byl,
když byl s námi - učitelem, rádcem,
ochráncem a Osvoboditelem.
Jeho duch vstoupil do Slavína velikánů našich
dějin a bude v srdcích národa vždycky
mezi těmi, k nimž se obracíme slovy chorálu
svatováclavského:
ťNedej zahynouti nám ni budoucímŤ.
Celý jeho život je důkazem, že patří
k vyvoleným, které pověřuje Prozřetelnost
mimořádnými úkoly v životě
národů i vývoji celého lidstva, a
proto je vybavuje mimořádnými schopnostmi.
Tak také On, zrozený na Moravském Slovácku
z otce Slováka a matky Češky, přichází
na svět jako symbol budoucího spojení a symbol
svobody těchto dvou větví národa,
který v minulosti byl národem jednotným.
Narodil se v rodině panského kočího
na císařském statku v Hodoníně,
obdařen bohatými dary ducha i srdce a neobyčejnými
schopnostmi, jimiž se lišil od veškeré tehdejší
mládeže. Je to vidno na jeho přímo vášnivé
touze po vědění a vzdělání,
po němž sahá již v nejmladších
letech, když jako učedník kovářský
a později zámečnický používá
každé volné chvilky a příležitosti,
aby si opatřil četbu, z níž by se mohl
poučiti. Nemá nechuti k řemeslné práci,
ale živelná - jakoby povinná - touha a snaha
více se dověděti a dále se vzdělávati
přivádí jej posléze do gymnasia a
po něm na universitu, ovšem německou ve Vídni.
Jeho všestrannému a hloubavému duchu byla nejbližší
filosofie. Prostudoval její vznik i vývoj, všecky
soustavy minulé i současné, ale na žádné
z nich neulpěl.
Svým vlastním filosofickým badáním
dospěl k poznání, jaký má být
poměr člověka k tomu, co uniká jeho
rozumu i jeho zdánlivě svrchované vůli,
a propracoval se tak k hluboké, ale neokázalé
zbožnosti. Z ní vyvěrala pak jeho upřímná
láska k člověku a na této spočívala
jeho filosofie humanitní a přímo vášnivá
láska k pravdě a odhodlanost k boji za právo
a spravedlnost.
S takovouto průpravou a s vyhraněnými vědeckými
názory přichází mladý profesor
Masaryk z Vídně do Prahy na universitu, která
po rozdělení na českou a německou
stala se živnou půdou pro národně-kulturní
obrodu. Nezatížen vědeckými a politickými
předsudky tehdejší Prahy, utisknuté
v město provincionálního významu,
poznal záhy, že je potřeba mnohých a
vážných změn v našem kulturním
životě.
Když viděl a se přesvědčil, jak
úzce souvisí kultura s politickým postavením
národa na jeho historické půdě, rozhodl
se také pro činnost politickou. Na cestě
za pravdou a právem i v ostatních zájmech
národního života, zejména hospodářských
a sociálních, hlásí nutnost změny
tehdejší české politiky založené
téměř výhradně na historickém
státním právu - v politiku reálnější,
počítající se skutečnostmi
současného stavu jak uvnitř monarchie, tak
v poměrech mezinárodních. Setkává
se však dlouho s neporozuměním i s nepřátelstvím.
S houževnatostí a vytrvalostí, jež byla
z nejvýznačnějších vlastností
jeho povahy, s temperamentem svého rodného Moravského
Slovácka, dal se do práce, neohlížeje
se na to, že byl mnohými pokládán za
buřiče a revolucionáře.
Nic z toho však neodstrašilo jej od práce a nezměnilo
poznání, že idealista má býti
také realistou a jíti za svým ideálem
po skutečné a pevné půdě. Přistupuje
proto od vědeckého a literárního měsíčníku
ťAtheneumŤ, který založil, k vydávání
listu politického, napřed týdeníku,
později deníku ťČasŤ. píše
do něho politické články a vede jeho
politický směr.
Je přirozeno, že kolem mladého a výbojného
profesora, radikálně měnícího
zastaralé způsoby kulturní, vědecké
i politické práce, seskupuje se značné
množství jeho universitních posluchačů
i ostatních vysokoškolských studentů
českých i některých slovenských
a - pokud v Praze studují - i jiných slovanských.
Když pak začíná přednášeti
i širším kruhům občanstva, přicházejí
k němu mladší lidé ze všech vrstev,
zejména také dělnických, kterým
sociální názory jeho jsou dobře srozumitelné
a blízké.
Nepřestává však na této činnosti
a postupuje dále v politickém vývoji. Když
rozešel se s mladočeskou stranou, na jejíž
program kandidoval a byl zvolen, zakládá samostatnou
stranu realistickou a je pak zvolen v urputném volebním
boji poslancem na říšskou radu vídeňskou
ve svém rodném kraji.
Poněvadž je demokratem nejen teoretickým, nýbrž
i skutečným, přikloňuje se k modernímu
demokratismu západnímu a pracuje proti rakouskouherskému
konservativismu a feudálnímu absolutismu. který
se chce ubrániti všemu, co by mohlo ohroziti přežité
hodnoty století minulých a državy nabyté
často neprávem. Jeho mimořádný
postřeh, založený na neobyčejném
vzdělání a vědění, dává
mu tušiti blížící se otřesy
a rozklady a jeho filosoficko-politický přehled
mu dokazuje zaostalost a neudržitelnost politiky středoevropských
států. zejména pak Rakousko-Uherska. Vidí,
že konečný osud staré říše
která nedovedla a ani nechtěla uspokojiti kulturní,
hospodářské a politické potřeby
většiny svých národů - je odvislý
od vývoje politiky mezinárodní, a vede tudíž
tím směrem svoji činnost. Sleduje pozorně
zahraniční politiku monarchie a od anexe Bosny a
Hercegoviny poznává, že blíží
se těžká evropská krise. Když pak
po balkánských válkách v r. 1912 a
1913 uspořádaly vojenské kruhy rakousko-uherské
v měsíci červnu r. 1914 manévry v
Bosně za přítomnosti následníka
trůnu Ferdinanda d´Este, vzrostlo mezinárodní
napětí do neudržitelné míry a
v červenci začala svoji strašnou a krvavou
hru o miliony životů světová válka.
Utlačované národy monarchie vyciťují
záhy, že půjde o boj práva s násilím,
demokracie s absolutismem, a v srdcích rostou naděje
na lepší a svobodný národní život.
A tu začíná největší vypětí
všech schopností Masaryka - demokrata. Studuje
hned od počátku válku jako historický
zjev, uvažuje o ethické její oprávněnosti,
váží síly hmotné i morální
a dochází k přesvědčení,
že morální hodnoty - právo, spravedlnost
a pravda - v této válce nakonec přece zvítězí.
Poznává proto záhy, kde je jeho místo
a kudy musí jíti jeho národ na cestě
k svobodě a neodvislosti.
Je přesvědčen, že nejen historické,
nýbrž i přirozené právo mluví
pro svobodu a neodvislost celého národa československého.
Po zralých úvahách a studiu poměrů
ve válčících státech jde ve
věku, v němž měl již právo
na odpočinek po vykonané práci, do téměř
celého civilisovaného světa volat po spravedlnosti
pro svůj národ. Nejde prosit, nýbrž
informovat a přesvědčovat, nachází
všude spolupracovníky mezi Čechy i Slováky,
usedlými ve válčících státech,
a ve spolupráci s dr Benešem, který
se za ním tajně vydal, a Milanem Štefánikem
koná velikou práci propagační pro
demokratické a spravedlivé uspořádání
Evropy a osvobození utlačovaných národů.
Jaká to byla opravdovost, jaké nadšení
a jak pevná víra, kterou dovedl přesvědčiti
vedoucí státníky spřátelených
států, že požadavky těchto národů
jsou spravedlivé a splnění jich možné!
Nebál se tvrditi, že je to však možno jen
za cenu existence staré monarchie Rakousko-Uherské.
v níž vládnou dva národy většině
národů ostatních, pomocí nespravedlivých
volebních řádů a ústavnosti
jen papírové.
A bylo to jeho catonské ťceterum autem censeoŤ
a bylo nejen prohlašováno všude tam, kde mělo
být slyšeno, ale bylo také prokazováno
skutečnostmi historickými i současnými
a bylo opřeno o nezvratitelnou pravdu.
Svojí mimořádnou schopností, rozpoznati
v pravý čas pravý stav věcí,
přichází k přesvědčení,
že musí tuto svoji pravdu opříti ještě
o důkazy, o nichž nemůže býti pochybnosti.
Ve válce nestačí slova, tu je potřeba
skutků, a tyto může vykonati jen vlastní
armáda - armáda československá - bojující
bok po boku s armádami spojenců.
Takovým důkazem mohlo by býti také
vzbouření utlačených národův
monarchii samé, ale zná jeho nemožnost proto,
že bylo by snadno v krvi udušeno.
Tož utvoří armádu za hranicemi ve státech
Čtyřdohody, kde bojují již českoslovenští
dobrovolníci v nich usedlí, ze zajatců, o
nichž ví, že používají každé
příležitosti, aby mohli přejíti
ťna druhou stranuŤ. Prokáže, že nečinili
to ze strachu nebo zbabělosti, nýbrž z přesvědčení,
že tato válka vznikla a je vedena proti vůli
většiny národů Rakousko-Uherska a že
půjdou proto dobrovolně pod prapory svého
národa do boje za jeho svobodu.
Dalekosáhlost a nebezpečí tohoto rozhodnutí
a ohromná odpovědnost za osudy a životy těchto
vojáků-dobrovolců i příslušníků
jich rodin ve vlasti vynikne v plné velikosti, uváží-li
se, že organisování této armády
uskutečňovalo se v době, kdy výsledek
světové války stával se nejistým.
Unésti tuto odpovědnost - k tomu bylo potřeba
většího hrdinství než nasaditi
život vlastní.
Nebál se, šel a volal syny svého národa
do svých legií k boji pro vlast. Jaká to
byla statečnost ducha i srdce a jak ohromná to byla
mravní síla, která přelévala
se z něho do jich srdcí i duší a tiskla
jim do rukou zbraň, aby mohli znovu jíti do vražedné
bitevní vřavy, z níž nedávno
unikli.
Desítky tisíců bylo jich téměř
na všech bojištích světa a tisíce
bylo těch, kteří nechali tam své životy.
Jak znamenitá to byla posila v odboji domácím,
který vzrůstal, s bedlivou však opatrností,
aby nemohl býti krvavě potlačen. Jak zřidly
a mizely nevelké řady malověrných,
když od úst k ústům šířily
se zprávy o vítězství české
brigády u Zborova, o bojích ve Francii a Italii
a obraně legií proti bolševikům v Rusku
ve frontě od Kazaně až do Vladivostoku.
A všecko to bylo výsledkem nezvratného rozhodnutí
jediného muže, který nerozkazoval, ale poučoval
a přesvědčoval.
Skoro čtyři roky - v Evropě, Americe i Asii
- konal svoji obrovskou mesiášskou práci, až
dočkal se přes svůj vysoký věk
a ohromnou námahu tělesnou a duševní
- zdráv a svěží na těle i na
duchu - dne 28. října 1918 splnění
toho, več nezlomně věřil a doufal,
že pravda a právo zvítězí. A
tak vrací se dne 21. prosince téhož roku do
vlasti jako president Československé republiky,
jímž zvolen byl revolučním Národním
shromážděním na základě
prozatímní ústavy.
Přichází do hlavního města
obnoveného a rozšířeného státu
a vítán jásajícím lidem, jede
na hrad českých králů, aby tam vládl
nikoli z boží milosti, nýbrž povolán
k tomu svojí osvoboditelskou prací, opřenou
o víru ve spravedlnost a požehnání boží
- aby vládl tak, jak káže mu jeho svědomí
a víra v demokracii, aby vládl s lidem pro lid.
Ví dobře, že nebude to snadné a že
nelze očekávati, že všechen lid správně
i rychle pochopí a dovede užívat širokých
demokratických svobod a práv, jež mu dává
ústava republiky a nové nebo změněné
zákony. Již cestou do vlasti přemýšlí
o tom, neleká se toho však proto, že neočekává
dokonalosti tam, kde nebylo skutečné demokracie
a kde poměr občana k státu a jeho orgánům
byl vždy spíše záporný než
kladný. Má porozumění pro rušný
kvas doby, projevující se občas v citech
a myslích lidu, který po staleté porobě
stal se náhle svobodným a samostatným. Přehlíží
proto s moudrou shovívavostí objevující
se tu a tam nedostatek smyslu pro autoritu zákonů,
státní moci a někdy i hlavy státu.
Varuje před politikou odplaty za staleté křivdy
a nabádá ke snášenlivosti národní,
kulturní i sociální.
Uznává obtíže, které vznikají
z těžkých následků války
jak hospodářských, tak sociálních
a zejména mravních, a v osobních stycích
s vedoucími politiky radí, napomíná
a pomáhá vyrovnávati rozpory a protiklady.
Je si dobře vědom své pravomoci a odpovědnosti
za klidný a zdravý vývoj mladého státu
a žádá totéž od vlády i
od sborů zákonodárných a zejména
těmto věnuje pozornost mimořádnou.
Od vlády, jako výkonného orgánu demokracie,
žádá především spořádanou
administrativu ve všech oborech její činnosti.
V prvních dobách republiky sleduje především
správu politickou, zajišťující
klid i pořádek, a proto stýká se nejčastěji
s prvním ministrem vnitra Antonínem Švehlou,
v němž poznal a našel upřímného
demokrata blízkého svým základním
názorům.
Scházejí se po dlouhou dobu i soukromě, nejvíce
na statku v Hostivaři, a věnují všechen
svůj čas úvahám, jak odstraňovati
současné potíže.
Konferuje často i s ostatními ministry a především
s předsedy vlády, aby v mezích své
ústavní pravomoci pomáhal upozorněním
a radou.
Při tom vykonává řadu povinností
svého presidentského úřadu a sleduje
bedlivě vývoj poměrů v ostatních
státech, ve stálém styku se spolupracovníkem
za hranicemi dr Edvardem Benešem, který od
obnovení státní samostatnosti byl ministrem
zahraničních věcí.
Parlament je mu nejdůležitějším
nástrojem demokracie. Proto první cesta po návratu
do osvobozené vlasti vedla jej přímo do Národního
shromáždění a tomuto platil také
jeho první veřejný presidentský akt,
ono památné poselství, které přednesl
na Hradě pražském dne 22. prosince 1918.
K parlamentu a k parlamentním otázkám vracel
se pak opětně jednak ve svých presidentských
poselstvích, jednak v projevech, které pronesl při
různých významných příležitostech.
Jsou v nich výroky, z nichž mohl by - lépe
řečeno - měl by býti sestaven katechismus
parlamentní demokracie.
Vzpomeňme proto aspoň některých z
nich:
ťDemokracie opírá se o mravnostŤ.
ťDemokracie - demokracie skutečná - demokracie
pravá je v začátcích. Naše doba
je zřejmě dobou přechodnou také politicky-státně.
Vady parlamentu dají se odstranit, jeho dělnost
může reformami rázu technického být
zvýšenaŤ.
ťDemokracie se neobejde bez schopných, vzdělaných
a slušných odborníků, pracovníků
a vůdců. Je právě úkolem moderního
parlamentarismu zabezpečiti politickému vzdělání
a odborné znalosti náležitou platnostŤ.
ťNezbývá než stále a vždy
znovu požadovat, aby do parlamentu zvoleni byli representanti
schopní kontrolovat celou administraci a schopní
státotvorné práce. Problém demokratických
stran, demokracie vůbec je do značné míry
problémem jich vůdcůŤ.
ťNáš parlament a naša vláda musí
byt v našej republike obecne uznanou politickou autoritou;
smiem povedať, že som od svojho vkročenia na
domácu pôdu velmi toho dbal, aby som túto
autoritu všemožne podporoval. Tomu zostanem verným
aj v budúcnostiŤ.
ťSkutečně tak zvaná krise parlamentarismu
jest hlavně krisí voličstva a vedení
stran. Může se jednat o zlepšení parlamentní
techniky, ale to jest věc podružnáŤ.
Z těchto i mnohých jiných jeho názorů
na parlamentní demokracii i z celé jeho životní
práce a činnosti je zřejmo, že Masaryk
byl optimistou, i když byl přísným kritikem.
Byl demokratem ryzího zrna a zaslouží právem
názvu, jejž mu dala cizina: Největší
demokrat současné doby.
Byl člověkem dobré a pevné víry
a humanistou v nejširším slova smyslu. Proto
mohl právem pronésti slova, jimiž se sám
řídil a jež by rád viděl jako
vůdčí heslo svého národa i
všech národů dobré vůle: Ježíš,
ne César.
Celým svým životem může býti
vzorem a poučením národům, neboť
na sobě dokázal, že člověk z
malých poměrů může vyrůsti
k nejvyšším metám lidským a podobně
také že může i malý národ
státi se velmi významným kulturním
i politickým činitelem světovým. I
cesty k tomu nám naznačil: Odvaha, houževnatá,
neúmorná práce, svědomitost a poctivost.
Na ni kladl největší důraz.
Ve své politické činnosti byl toho sám
vzorným příkladem a vždycky řídil
se pravdou, že nejlepší politika je politika
poctivá.
Vzorná - až úzkostlivá - svědomitost,
s kterou konal každou svoji práci, přiměla
jej k rozhodnutí vzdáti se po třech letech
choroby svého úřadu.
Dne 14. prosince r. 193 5 uskutečnil toto své rozhodnutí
stručnými slovy, která dnes stávají
se jeho politickým odkazem. ťStáty se udržují
těmi ideály, z nichž se zrodily, sám
jsem si toho byl vždycky vědom. Potřebujeme
dobrou zahraniční politiku a doma spravedlnost ke
všem občanům, ať jsou kterékoliv
národnostiŤ.
Vzkázal při tom všemu lidu republiky, že
- dá-li Bůh, bude se na nás ještě
chvíli dívat, jak to vedeme.
Dne 14. tohoto měsíce přestal se na nás
dívat svým zrakem tělesným věříme
však, že bude se dále dívat svým
zrakem duchovním.
V síních obou sněmoven v mrtvý, ale
věčný kámen vryta jsou slova zákona:
ťT. G. Masaryk zasloužil se o státŤ.
Dejž Bůh, aby budoucími dějinami bylo
prokázáno, že také národ zasloužil
se o svůj stát v duchu svého prvního
velikého a nesmrtelného presidenta Osvoboditele.
Končím schůzi.