Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, dr Markovič,
Langr, Košek, Sivák, Mlčoch.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
9 hod. 59 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
Zapisovatelé: Dubický, dr inž. Fulík.
162 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády ministr dr Czech.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Remešovi, Topolimu,
Polívkovi, Lieblovi.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. Liebla na
dny 24. a 25. června t. r.
Do výboru kulturního vyslal: klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
dr Hodinu a Illinga za posl. dr Eichholze a Kundta;
klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické
posl. Révaye za posl. Dlouhého; klub poslanců
národního sjednocení posl. J. Sedláčka
za posl. dr Domina.
Předsednictvo senátu NSRČ sdělilo
přípisy ze dne 25. června 1937, že senát
projednal a přijal:
v 83. a 84. schůzi dne 23. a 25. června 1937 osnovu
zákona, kterým se mění zákon
ze dne 13. července 1922, č. 226 Sb. z. a n., o
školách obecných a měšťanských
(tisk 498-IV sen. 1937);
v 84. schůzi dne 25. června 1937 ve znění
usneseném poslaneckou sněmovnou:
osnovu zákona o zriadení vysokej školy technickej
v Košiciach (tisk 491-IV sen. 1937),
osnovu zákona o celních slevách pro dovoz
strojů a přístrojů (tisk 515-IV sen.
1937),
osnovu zákona, kterým se nově upravuje věková
mez pro překládání vojenských
soudců do výslužby (tisk 516-IV sen. 1937).
Předseda vlády zaslal přípisem ze
dne 22. června 1937, č. j. 16.436/37 m. r., vládní
nařízení ze dne 11. června 1937, č.
102 Sb. z. a n., kterým se prodlužuje platnost §u
95 a), odst. 4 vládního nařízení
ze dne 15. června 1934, č. 112 Sb. z. a n., o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří, ve znění vládního
nařízení ze dne 13. července 1934,
č. 143 Sb. z. a n. - přikázáno výboru
soc.-politickému.
posl. Neumeistra:
min. nár. obrany:
ve věci bezplatného propůjčování
vojenských hudeb (č. D 378-IV),
ve věci umístění délesloužících
poddůstojníků (č. D 379-IV).
počátkem schůze:
Návrhy tisky 1027, 1028 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zpráva tisk 1029.
Odpovědi tisk 983 (I až XXVI).
Těsnopisecká zpráva o 100. schůzi
posl. sněmovny NSRČ.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového
o usnesení senátu (tisk 1026) k vládnímu
návrhu zákona (tisky sen. 486 a 498), kterým
se mění zákon ze dne 13. července
1922, č. 226 Sb. z. a n., o školách obecných
a měšťanských (tisk 1029).
Zpravodaji jsou: za výbor kulturní p. posl. Hladký,
za výbor rozpočtový p. posl. Bergmann.
Uděluji slovo prvému zpravodaji, za výbor
kulturní, p. posl. Hladkému.
Zpravodaj posl. Hladký: Slavná sněmovno!
Zlepšení našeho hospodářského
života se projevuje i v zákonodárných
sborech tím, že se častěji objevují
předlohy školských zákonů.
Kulturní výbor sněmovny již několikráte
projevil přání, aby došlo ke snížení
počtu žactva ve třídách národních
a středních škol. Věc tato není
věcí učitelských osob, nýbrž
zájmem žactva. Všeobecně je uznáváno,
že snížení počtu žactva ve
třídách je nejdůležitější
podmínkou jakékoliv školské reformy.
Při velikém počtu žactva ve třídě
je vlastně učitel jen dozorcem a teprve při
nižším počtu žáků musí
prokázati, jakým je vychovatelem a učitelem.
Četné závady na zdraví dětí,
kasárnická kázeň, nedostatek samočinnosti
žáků, nemožnost věnovati se slabším
žákům, zdržování pak žáků
zvláště nadaných způsobuje právě
přeplňování tříd. Ještě
před válkou a zvláště ve válce
jsme měli 80 i přes 100 žáků
ve třídě. Při tom na př. v
Dánsku již r. 1899 byl stanoven počet žáků
ve třídě na 35, v Londýně již
r. 1898 byl stanoven počet dětí na 40.
Vláda při projednávání zákona
čís. 226 r. 1922 byla si vědoma, že
navrhovaný počet dětí 60 byl značný.
Finanční momenty, nedostatek budov a tříd,
nedostatek učitelstva však nedovolily zmenšiti
tento počet. Snahy po snížení žactva
ve třídách byly vyjádřeny i
u nás podáním dvou iniciativních návrhů
ve sněmovně. Bohužel stav státních
financí nedovoluje snížení počtu
žáků pod 60 a tak ani po schválení
tohoto zákona, který byl předložen,
nebude snížen počet žáků
ve třídách na národních školách
pod 60. Vládní návrh má za účel
zmírniti pouze spojování a rušení
tříd při poklesu žactva. Dosud se spojovaly
a rušily třídy již zřízené,
klesl-li počet žáků v obou třídách
pod 60. Podle osnovy budou se nyní spojovati nebo rušiti
třídy, klesne-li počet žáků
v obou třídách pod 45 dětí.
Jde o to, aby nebyly rušeny již zřízené
třídy, když máme řady nezaměstnaného
učitelstva a když počet žactva na národních
školách stále klesá.
Senát změnil svým usnesením vládní
návrh tím způsobem, že opatření
toto platí i pro vyučování v odděleních
jednotlivým předmětům.
Kulturní výbor posl. sněmovny, který
projednával včera osnovu, vyjádřil
několik přání, která jsou obsažena
v resolucích připojených k usnesení
kulturního výboru. Jde mu o to, aby vláda
předložila návrh zákona na snížení
počtu žáků ve třídách
jak škol národních, tak i škol středních
a pomocných. Dále vyslovil přání,
aby byly rozdělovány správy t. zv. mamutích
škol nebo ústavů, kde je často i přes
tisíc žáků v jedné škole,
na samostatné menší školy. Jde o to, aby
mohly býti takové školy lépe pedagogicky
spravovány.
Poněvadž osnova přes to, že nesnižuje
počet žáků ve třídách,
znamená přece jenom veliký a značný
pokrok proti stavu dnešnímu, doporučuji osnovu
i resoluci kulturního výboru ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový,
p. posl. Bergmannovi.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
V poslední době máme příležitost
projednávati osnovy, které vyšly z rukou školské
správy. Není tomu dávno, co jsme projednávali
osnovu o zlepšení situace vysokoškolských
asistentů, o příplatcích do pense
započitatelných, kterých se má dostati
okr. školním inspektorům, učitelům
a profesorům přiděleným ke školské
administrativě, a nyní máme příležitost
projednávati třetí osnovu, která znamená,
že není nebezpečí, že by došlo
ke zrušování škol následkem zmenšené
populace. Vítáme tuto aktivnost školské
správy.
Rozpočtový výbor tuto osnovu zkoumal po stránce
rozpočtové, a poněvadž nebude míti
žádných následků ani pro rozpočty
samosprávy, ani pro rozpočet státní,
doporučuje posl. sněmovně, aby toto usnesení
senátu schválila. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahajuji proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 20 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není, navržená lhůta
je schválena.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "pro", pp. posl. dr Macek,
dr Hodina.
Dávám slovo p. posl. dr Mackovi.
Posl. dr Macek: Slavná sněmovno!
Osnova nám předložená jistě nepotřebuje
dlouhé obhajoby, poněvadž je očividně
správná. Ale já bych v této souvislosti
rád v této sněmovně načal problém,
který nás všecky už několik let
zajímá a který bych vyjádřil
krátkou otázkou: Co tedy s dětmi? Náhodou
končíme zasedání parlamentní
zároveň se školním rokem. A každý
z nás byl x-krát žádán, aby se
přimluvil za přijetí toho nebo onoho studenta
- v případě, že udělá
přijímací zkoušku! Neboť jako v
minulých letech, také letos čeká řadu
velmi dobrých studentů a studentek, že po přijímací
zkoušce se jim řekne: Zkoušku jste sice udělali,
ale pro nedostatek místa nemůžete být
přijati.
Vážení, o tomto thematu jsme několikrát
mluvili v rozpočtovém výboru při kapitole
ministerstva školství. Ale myslím, že
toto thema musíme předložiti celé veřejnosti
a pomocí tlaku veřejného mínění
vynutiti si jeho řešení. Naše střední
a hlavně odborné školy prostě nestačí
státní potřebě, ať je to u příslušníků
národnosti československé anebo u Němců
či jinde. Školy prostě nestačí,
a my musíme žádati se vší důrazností,
aby se rozšířila příležitost
k vzdělání, především
k odbornému vzdělání.
Velectění, zde nepomůže povzbuzovat
v lidech vědomí odpovědnosti před
dějinami, aby nenechali národ vymříti,
nestačí mluvit o tom, co znamená pro brannost
národa potřebný počet mládeže
dobře kvalifikované, nestačí také
dávat směšné úlevy na daňové
povinnosti při dani důchodové, a při
tom rozmnožovati daně spotřební, které
jsou trestem na rodiny s mnoha dětmi! Ne, my se musíme
také starati o to, aby lidé, kteří
děti mají, kteří je vychovají
do věku, způsobilého buď k hlubší
přípravě na životní povolání
anebo k výdělku, našli pro ně jednak
místo k přípravě na povolání
ať v učení, ať ve školách,
a pak aby našli pro ně pracovní a výdělkovou
příležitost, až skončí svá
studia. V obou těchto směrech náš stát,
myslím, neplní to, co by plniti měl. A já
proto s tohoto místa žádám nepřítomného
pana ministra školství, aby tak, jako loni, i letos
a ještě ve větší míře
dal pokyn, aby všude tam, kde je dosti žáků,
kteří zkoušku udělají, dal rozšířiti
počet paralelek. Na odborných školách
to nemusí býti spojeno s žádným
vydáním státním, protože školné
je tak vysoké, že když stát paralelku
povolí, ještě na tom vydělá.
Školy také se neprosí ministra financí
o nějakou finanční pomoc, nýbrž
o laskavé svolení, aby směly najmouti nějakou
učírnu, přijmouti pár lidí
z velikého kádru nezaměstnaných kandidátů
profesury a ulehčiti dětem přípravu
na život.
Vážení, když jsem loni viděl ty
strašlivé návaly před středními
a odbornými školami, když jsem viděl ty
zoufalé scény, kdy na lidech byly roztrhány
šaty při tlačenici, když jsem viděl
scény: Děti pláčou - zkoušku
udělaly, ale přijaty nebyly, vzpomněl jsem
si na krásnou radu, kterou Jonathan Swift, vám všem
známý autor "Gulliverových cest",
dal r. 1729 Irsku, po případě Anglii, za
tím účelem, aby děti přestaly
býti břemenem rodičů a aby se staly
prospěšnými veřejnosti. Jonathan Swift
napsal "Skromný návrh", jehož krátký
smysl je, aby se v Irsku zavedlo pojídání
ročních dětí. (Veselost.) Dokazoval,
jak tím vzroste národní jmění,
přibude potravin, jak vzroste národní soběstačnost
ejhle autarkisté! Tato krvavá ironie Swiftova, která
se v dějinách literatury připomíná
jako jeden z dobrých, byť i strašlivých
vtipů, ta, jak se zdá, se v některých
státech bere jako vážná rada, protože
rodičům, kterým se děti nepřijmou
do škol anebo kterým se neumožní, aby
je dali do učení, neříká se
nijak, co s těmi dětmi mají dělat.
Já bych však, velectění, přece
jen radil, dříve než přistoupíme
k vážnému projednávání
té Swiftovy rady v tomto státě, abychom to
zkusili jinak: Abychom rozmnožili počet škol,
i za tu cenu, že zámožní rodiče
budou platiti vyšší školné, aby děti
rodičů nemajetných mohly býti vzdělávány
bezplatně, a potom abychom rozhodněji než dosud
dělali politiku pracovní a výdělkové
příležitosti, čili tu politiku, kterou
jsme nazvali positivní politikou proti krisi. (Posl.
Srba: Vždyť schází odborně vzdělané
dělnictvo na celé čáře!) Zajisté,
je to jistě paradoxní, že v době, kdy
je nouze o odborně vzdělané lidi v různých
povoláních, rodiče nevědí,
co s dětmi.
Ale dál, velectění! Nestačí
pouze rozmnožovati školy, ale musíme se také
starati o to, čemu a jak se tam učí. V této
souvislosti, myslím, každý má na jazyku
heslo: Reforma střední školy! My si toto heslo
rozebereme asi po prázdninách zevrubně, ale
dnes bych vás zatím jen upozornil na to, co začíná
býti předmětem také veřejných
debat v novinách a revuích, totiž thema zavedení
národního hospodářství na střední
školy.
Pan ministr školství projevil svůj souhlas
již před rokem s plánem, který už
dlouhá léta řada lidí tady doporučuje,
ale jak se zdá, tato samozřejmost naráží
na jakési překážky v ministerstvu i
mimo ně. Mnoho lidí se u nás domnívá,
že se tato věc může odbýti tím,
čím se odbývala dosud, že se totiž
rozstrká národní hospodářství
do několika předmětů. To je asi takový
návrh nebo názor, jako kdyby se měl dějepis
rozstrkat mezi češtinu a latinu. (Posl. Srba: To
by však museli škrtnout, jak stavěl Caesar mosty,
a to přece nejde!) Ano, páni, kteří
debatují o tom, že se národní hospodářství
do škol zavést nemá, projevují - neváhám
to zde říci - takový stupeň nevědomosti
o tom, co národní hospodářství
vůbec je, že by vlastně mělo býti
zbytečné s nimi polemisovati; ale ti lidé
mají jakési slovo ve veřejnosti, poněvadž
jsou profesoři, a u nás se považuje reforma
školská za záležitost učitelů
a profesorů.
To je strašlivý omyl! Učitelé a profesoři
jsou experti v tom, jak se má vyučovati, a jejich
hlas bude vždycky slyšen a uvážen, ale nemůže
býti rozhodný. O tom, čemu se má na
škole učiti, v jakém rozsahu, kolik let atd.,
o tom musí býti slyšeni, ba co dím,
o tom musí rozhodovati všichni lidé, kteří
mají jasné vědomí, jaké předpoklady
musí býti v národě splněny,
aby národ měl nejenom kulturu, nýbrž
především existenci. (Tak jest!) A já
vyzývám s tohoto místa lidi v nejrůznějších
povoláních praktických, aby pozvedli svého
hlasu a nahlas kritisovali naši střední školu;
aby mně neprojevovali sympatie s tím, když
nahlas řeknu, že naše střední škola,
tak jak dnes vypadá, je postrachem rodičů
a dětí, a když mně tyto sympatie vyjádří,
aby říkali hned: Prosíme vás, neotiskujte
to a nikomu neříkejte naše jméno. (Potlesk.)
Já vyzývám ty lidi, aby mluvili nahlas, aby
bylo vidět, co si naši lidé fakticky myslí
o střední škole, aby se kritika neomezovala
jenom na drastický případ nějaké
žákovské sebevraždy, která může
míti všelijaké příčiny,
které se školou vůbec nemusejí souviseti,
nýbrž aby se střední škola kritisovala
věcně, s hlediska národní potřeby.
Tím končím. (Potlesk.)