Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
jeho řečnická lhůta již uplynula.
Posl. Nepomucký (pokračuje): Považujeme
splnění těchto čtyř základních
zemědělských požadavků za prvý
krok k zabezpečení širokých zemědělských
vrstev na vesnici, a to tím spíše, že
se zde ještě dneska ráno mnoho mluvilo o tom,
jak je potřeba zabezpečiti pomocí předvojenské
výchovy a branného výcviku mládež
a obyvatelstvo tohoto státu k účinné
obraně naší republiky.
Vážená sněmovno, stará zkušenost
učí, že vždycky a v každém
období láska k vlasti vedla přes žaludek.
Nestačí proto dneska usnášeti jen zákony,
pomocí kterých se diktuje a komanduje, co se občan
pro případ ohrožení naší
republiky musí naučiti, s čím se musí
seznámiti, nýbrž je také potřeba,
aby na pořad parlamentu současně byly dány
předlohy, na základě kterých budou
splněny předpoklady, které povedou k tomu,
aby masy malých a středních rolníků
obývajících tuto republiku cítily
se v ní jako doma, aby nebyly ohrožovány exekucemi,
aby byly zabezpečeny řádným stanovením
cen za obilí a za své zemědělské
produkty, aby byly i ve svém základním požadavku
volajícím po půdě uspokojeny.
Jsem přesvědčen o tom, že splnění
a uskutečnění těchto 4 základních
požadavků, které neohrozí existenci
státu ani republiky, které snad ohrozí nanejvýše
zisky několika desítek pánů vládců
z kartelů a monopolních institucí, z velkostatků
a zbyťáků, může vésti a
také povede k tomu, aby venkovský lid jako celek
společně s pracující třídou
v tomto státě dovedl se brániti a dovedl
se také ubrániti proti všem nebezpečím
reakce a fašismu bez rozdílu, hrozí-li toto
nebezpečí uvnitř státu anebo ze zahraničí.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Špaček.
Posl. Špaček: Vážená sněmovno!
Pokládal bych nejen já, nýbrž celá
naše strana za rozumnější, kdybychom byli
nekončili toto zasedání právě
takovouto osnovou, neboť přes to, že byla uvedena
do našeho veřejného života jako určité
ulehčení slabším zemědělským
vrstvám venkovským v jejich daňovém
břemenu, je současně a hlavně, myslím,
novým značným zatížením
pro některé zemědělce, jejichž
zemědělský majetek je snad inventárně
větší, než jak o něm tato osnova
mluví, jako o nejzazší mezi těchto úlev,
ale může býti při tom daleko menší
než nejmenší majetek, který má
požívati největších výhod
tohoto zákona, poněvadž rozhoduje přece
zatížení dluhové, které pravidelně
u všech zemědělských nemovitostí
je spíše větší než menší
se vzrůstající velikostí dotyčného
objektu. Z tohoto důvodu vlastně může
se také nedostati vůbec žádná
výhoda podle tohoto zákona zemědělskému
majetku, který ve skutečnosti je menší
než nejmenší stupeň toho majetku, kterým
začíná výhoda tímto zákonem
poskytovaná, právě proto, že je buď
předlužen anebo zadlužen, jak říkáme
populárně, až po poslední šindel
anebo do komína.
To je jeden defekt. Ale druhý a větší
záleží v tom, že zatím co se všeobecně
ve veřejnosti mluví o tom, že touto osnovou
zákona bude pomoženo malému rolníku
tím, že při převodu zemědělské
nemovitosti na syna nebude platiti tak veliké převodní
poplatky, jako platil on, a že se tím do jisté
míry plní v jiných státech a v sociologii
zemědělství již dávno přiznané
stanovisko, že zemědělská půda
je udržovatelem soudnosti, kontinuity nejdůležitějších
pokolení národa, že ona je jakýmsi reservoárem
zdravé, živné síly každého
národa, že majetek zemědělský
děděný od staletí z pokolení
na pokolení nepředstavuje žádné
nově nabývané bohatství určitého,
dočasně tento majetek spravujícího
subjektu, nýbrž že zůstává
trvalou základnou nejpřirozenější
existence největšího počtu obyvatelstva
každého státu a i našeho státu,
třebaže většina jeho obyvatelstva se neživí
jenom a hlavně z výnosu a práce zemědělské;
ale kořen i našeho národa, jako jiných
národů velkých i malých, tkví
přece jenom v zemědělství. Vždyť
všichni ze zkušenosti víme, že skoro všechny
ostatní vrstvy, které nepracují zemědělsky,
tkví svým původem v zemědělství.
A všechny tyto ostatní vrstvy - živnostenské,
obchodnické, průmyslové, svobodné
pracující inteligence, gážistů
veřejných i soukromých - jsou i u nás,
a hlavně u nás, ne-li v druhém, tož
v třetím koleně ze zemědělství
vyšlými lidmi, všechno naše obyvatelstvo
tímto způsobem ze zemědělství
vzešlo resp. s ním souvisí. Myslím,
že žádný z našich předsedů
vlády, ani z ministrů a z jiných veřejných
představitelů, nemá ve svém rodokmenu
příliš daleko člověka, který
hospodařil jako zemědělec na nějakém,
pravidelně malém, zemědělském
podniku. Vidíme z toho, že zachování
možnosti existence zemědělcovy není
jenom v zájmu užšího společenství
lidí tohoto druhu práce, nýbrž že
je zájmem celonárodním, zájmem státním.
V tomto smyslu i my, kdož nejsme bezprostředně
členy této kategorie stavovské v našem
národě, musíme míti zájem na
tom, aby se její existence hmotná nejenom udržela
na přijatelných zásadách výnosnosti,
nýbrž aby podle možnosti bylo pomoženo této
důležité vrstvě našeho národa
v překonávání a překonání
hospodářských nesnází, které
se na ni nakupily jmenovitě v předcházejících
6 nebo 7 letech hospodářské krise a které
velmi značně ohrozily zachování zděděné
zemědělské půdy v rukou toho stavu,
jehož si jistě všichni vážíme.
Ovšem ministerstvo financí patří jistě
podle mínění všech nás k oněm
činitelům, o nichž je možno říci,
i když přicházejí s nějakým
darem, docela oprávněně: Timeo Danaos et
dona ferentes - mám strach z těch Danaů,
i když přicházejí s dary. Jestliže
bylo třeba znovu potvrditi pravdivost tohoto klasického
přísloví resp. citátu z Aeneidy, je
to zrovna zase tato skutečnost v předloženém
vládním návrhu dokumentovaná, že
ministerstvo financí, i když přichází,
možno říci, s velmi účinnou reklamou
jako poskytovatel určitého odlehčení
v daňovém břemenu, druhou rukou vytahuje
buď těmže, jimž dobrodiní poskytuje,
a jmenovitě jiným, kteří bezprostředně
nejsou takovou předlohou dotčeni, nebo se jim zdá,
že nejsou tím dotčeni, peníze, které
potřebuje na nahražení úbytku nejen
v tom rozsahu, pokud je potřeba, nýbrž ve způsobu
daleko větším, nových zatížení
jiných, nebo těch, kterých se tato předloha,
výhodná prý, dotýká.
Tato skutečnost v této osnově je.velmi diplomatický
skryta v ustanovení §u 4, který zní
tak nevinně, tak přátelsky a tak pořádkově,
jakoby se celkem nic nedělo, než že se dává
dohromady s hlediska finančně vědeckého
systematika našeho finančního zákonodárství,
neboť se tam prostě říká - samá
citace (čte): "Dary, uvedenými v dodatku
k sazbě zákona čís. 31/1920 Sb. z.
a n. a v §u 3, písm. k) vl. nař. čís.
403/ 1920 Sb. z. a n. rozumějí se veškerá
poskytnutí, která se podle poplatkového práva
mají za dary pokládati (§§ 30 a 31 cís.
nař. č. 278/ 1915 ř. z. a § 15 zák.
čl. XI/1918, o poplatcích z převodu nemovitosti).
Tady máš, poplatníku, podívej se, tady
se dávají do pořádku stará
císařská nařízení a
věci, aby nebyly nějaké neslušnosti
při kritice soustavnosti našeho daňového
zákonodárství, a ve skutečnosti to
znamená, že ministerstvu financí za to, že
snad, jak to bylo vypočteno, uleví zemědělským
drobným podnikatelům o 20 mil. Kč - samo
to tak asi formulovalo má jednak větší
zemědělské obyvatelstvo a jednak ostatní
vrstvy obyvatelstva poskytnouti na vyrovnání státního
rozpočtu částku 80 mil. Kč, čili
že při tomto dobrodiní, které tímto
vládním návrhem ministerstvo financí
určité poměrně malé vrstvě
našeho obyvatelstva poskytuje, vydělává
netto kasa 60 mil. Kč.
Vážené dámy a vážení
pánové, já nemohu ministerstvu financí
zazlívati, že plní svůj úkol
ústavou mu přikázáný, resp.
že ho chce plnit, ale pokládám za nezbytné,
jmenovitě v demokracii, jakou si chceme a stále
přejeme vybudovati a o které stále mluvíme,
pokládám za účelné, slušné
a spravedlivé a do jisté míry demokracii
propagující jasné přiznání
se k věcem, kterých státní správa
osnovami chce dosíci. Když potřebuje peníze,
má přijít a říci, já
potřebuji nový pramen příjmů.
Tento nový pramen příjmů podle mého
přesvědčení je možno objeviti
v té skutečnosti, která sice trvá
věky, a kterou ohromná většina lidí
pokládá nejen za spravedlivou a slušnou, nýbrž
za samo sebou se rozumějící, to jest v té
skutečnosti, že pořádný otec,
pořádná matka, pořádní
rodiče se starají o děti, které ve
svém mladickém vznícení myslí
a krve přivedli na svět, a mají se starati
o to, aby ony zas mohly své existence ve světě,
jmenovitě na počátku své samostatné
existence, trochu slušně obhájiti.
Vážené dámy a pánové,
jestliže vlastně touto osnovou zákona dáváme
zákonodárně na celou další budoucnost
proti dosavadním rozhodnutím nejvyššího
správního soudu nevývratný základ
možnosti, aby tato veliká mravní povinnost
rodičů byla ve prospěch státní
pokladny progresivně co nejvíce zatěžována,
pak jestliže jsou finance našeho státu opravdu
v takovém stavu, že je to nutno učiniti, má
ministerstvo financí tento svůj požadavek vyjádřiti
řečí všem slušným, normálním
lidem, jmenovitě rodičům, srozumitelnou a
ne haliti takovéto své úmysly do takového
skromňoučkého §u 4. ve kterém
se cituje spousta zákonů, které na prvý
pohled ani žádný nejučenější
právník a advokát nemůže v jejich
důsledku a v jejich dosahu správně pochopiti.
Tedy prosím, to je věc, kterou bychom vytýkali
ministerstvu financí jako určitou neupřímnost,
jako určitý - promiňte, že to řeknu
tak populárně, jako jsem to řekl včera
v rozpočtovém výboru - takový neslušný
podfuk. jako u nás říkáme. Proč?
Je-li to potřebí, říci to a odůvodniti,
ale říkat "následkem těchto a
těchto opatření" měla by k tomu
snad finanční správa právo - já
jim k tomu nebudu raditi, oni jsou dosti chytří,
aby si poradili sami - aby se jí hradil rozdíl na
stoupající potřeby, mohla by se na to odvolati,
že stoupnou potřeby, které jsme včera
uzákonili zákonem o branné výchově.
říci, když mi ukládáte nové
povinnosti, musíte mi povoliti také nové
příjmy. Ale dáti to tímto §em
4 tak, jako by se nechumelilo, do osnovy tohoto zákona,
která má poskytnouti ulevení v břemenech
malým zemědělcům. to se mně
nezdá fair play. Nezdá se mně také
správné, a to nejen mně, nýbrž
celé naší straně, a myslím. že
velmi značné části našeho veřejného
mínění i pokud je snad representováno
v této sněmovně většinovými
stranami, aby se při této příležitosti
mluvilo zase o reformě zákona a nařízení
o převodním poplatku nemovitostním. Tohoto
si také mnoho lidí nevšímá, ani
právníků, co to znamená, že ministerstvo
financí v této osnově mluví o reformě
některých ustanovení týkajících
se převodního poplatku nemovitostního, daně
z obohacení, vědouce přec dobře, vždyť
tam jsou právníci mimořádně
vzdělaní ve finanční vědě.
že nemovitostní poplatek převodní není
vůbec podle terminologie finanční vědy
žádným poplatkem. Myslím, že je
tu více lidí než jenom já sám,
kteří chodili do semináře velikého
našeho národohospodáře a profesora vědy
finanční na Karlově universitě Albína
Bráfa, který nám říkal, že
zásadní rozdíl mezi poplatkem a daní
je v tom, že daň je příspěvek,
který stát nebo jiná veřejnoprávní
korporace donucovací mocí svou ukládá
každému členu státního a veřejnoprávního
společenství jako úplatu za to, že mu
poskytuje veřejné dobro, bezpečnost osobní,
bezpečnost majetkovou, právní řád,
ochranu proti nebezpečí zevnímu i vnitřnímu
atd., to jsou daně. Poplatky jsou úplaty každého
jednotlivce - tak nám to říkával Bráf
- za to, co mu stát poskytuje ne v zájmu veřejném,
nýbrž v zájmu jeho vlastním, osobním,
za jakousi výhodu, kterou mu přispívá
k plnění jeho potřeb a přání.
Když se obrátím k soudu o pomoc proti nespravedlivému
útlaku civilnímu, vím dobře, že
tím zatěžuji ten soudní orgán,
že tím nejen pro sebe zabírám čas,
jejž potřebuji speciálně já jako
ohrožený tímto nespravedlivým útlakem
jiného subjektu, že potřebuji ochrany této
státní instituce speciálně pro sebe,
že také pro mne, pro tento případ musí
soud míti místnost, úředníky,
zřízence a všechno to ostatní a že
je spravedlivé, abych tomu soudu za to, že jsem se
dovolával jeho zákroku, poskytl určitou náhradu
za toto jeho jenom mně a speciálně mně
věnované jednání, určitou úplatu
ve formě poplatku, jednak rozsudečného a
jednak také poplatků kolkových. Totéž
platí o jiném zákroku, které učiní
jednotlivec u veřejného úřadu a za
který platí tomu státu ve formě poplatku
neboť, zase si vzpomeňte, jak Albín Bráf,
jako inspektor obchodního školství, nám
jednou říkal v semináři národohospodářském,
že byl velmi příjemně překvapen,
když mu jeden kandidát na obchodní akademii,
zdá se mi, že to bylo v Chrudimi, na jeho dotaz, co
je to kolek, odpověděl: "Pane profesore, to
je kvitance." Správně, výborně,
je viděti, že to byl bystrý žák.
Kolek je kvitance na poplatek, který platí ten dotčený
občan státu za to, že mu určité
k jeho dobru směřující opatření
buď poskytl nebo ochránil jeho zájem v tom
či onom smyslu.
Vážená sněmovno, je takovým poplatkem
převodní poplatek při postupu nemovitosti
selské s otce na syna, nebo při převodu nemovitosti
jiné, kterou získal někdo svými úsporami,
na jiného? Co tady stát dělá, jaké
poskytuje dobrodiní? Můžete mi říci,
že zřídil pozemkové knihy, že má
instituci úředníků u soudu, kteří
se těmi věcmi zaměstnávají.
Ano, však si za to dá zaplatiti poplatek vkladní,
poplatek výmazný, když se to břemeno
má vymazat - to je zvlášť, ale převodní
poplatek se zaplatí, i když smlouvu neprovedete a
do knih zapsat nedáte. Ten se musí zaplatiti napřed,
to je daň, kterou stát vybírá při
příležitosti projevu určitého
majetkového zabezpečení nebo určité
majetkové posice, kterou stát postihuje zkrátka
a dobře skutečnost, že někdo takový
majetek má. Vybírá daň z tohoto převodu
nemovitosti tak, jako ji vybírá při převodu
movitostí podle zákona o dani obratové z
r. 1921, při převodu každé movitosti
jiné; když prodáte něco, ať je
to látka, kráva nebo jiný předmět,
musíte zaplatit podle zákona daň obratovou.
A v tomto zákoně, když jsme jej usnášeli,
bylo výslovně řečeno, že se daň
obratová nevztahuje na převod nemovitostí,
poněvadž už od předešlého
století, bezmála víc než tři
čtvrti století, existuje tato převodní
daň při převodu nemovitostí ve formě
t. zv. poplatku z převodu nemovitostí. Ale z celé
vědecké konstrukce našeho zákonodárství
u daně obratové vysvítá, že poplatek
z převodu nemovitosti je vlastně daň obratová
a nemá tudíž býti nazýván
dále, jmenovitě když reformujeme částečně
nebo úplně náš poplatkový systém,
poplatkem, nýbrž otevřeně daní.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Proč to neudělá - a v tom je ten podfuk finanční
správy - proč se návrhu, který jsem
jí včera v rozpočtovém výboru
podal, finanční správa nepřizpůsobí?
Poněvadž si zvykla zase na určité metody.
kterými se snaží získati z obyvatelstva
více, než snad jí podle strohého výkladu
zákona o daních přísluší.
Víte, vážené dámy a pánové,
že když podáváte přiznání
k dani důchodové, máte právo - právě
tak jako při dani výdělkové - odpočítat
si od daňového základu této daně
všechno, co jste zaplatili na daních všeho druhu
a na přirážkách. (Hlasy: Ale žádné
poplatky!) Ale poplatky jsou vyloučeny, poněvadž
poplatek je právě jenom kompensací za určitou
práci, kterou vykonal stát nebo jiné veřejné
těleso ve prospěch zvláštního
zájmu poplatníkova. Poplatky si odrazit nemůžete,
ale když zaplatíte tuto obratovou daň z převodu
nemovitosti a do přiznání k dani důchodové
nebo výdělkové napíšete: Zaplatil
jsem na dani obratové z převodu nemovitosti která
se však podle staré zvyklosti dosud jmenuje převodní
poplatek nemovitostní 1000, 2000 Kč a odrazíte
si je, tu berní správa řekne: Na to nemáte
právo, poněvadž podle zákona o dani
důchodové nejsou odpočitatelnou položkou
zaplacené poplatky, nýbrž jen zaplacené
daně. A proto se dále zase povlečeme s poplatkem
z převodu nemovitostí, aby se proti duchu zákona,
proti pravdě a skutečnosti finanční
a vědecké, dávno prokázané,
mohl zvyšovat t. zv. základ daně důchodové
a výdělkové, aby z tohoto titulu a tímto
způsobem dostávala finanční správa
na dani důchodové a výdělkové
více, než podle skutečného znění
zákona a podle přesného finančního
a vědeckého výkladu by jí příslušelo,
tím, že by takováto daň obratová
mohla býti odpočitatelná, kdežto když
se nazývá převodním poplatkem, odpočítána
býti nemůže a také se fakticky nikdy
neodpočítává. To jsou významné
věci, které, vážené dámy
a pánové, souhlasem svým k tomuto vládnímu
návrhu pomůžete přenést do další
budoucnosti, resp. založit, pokud běží
o placení daně darovací ze všeho, co
ode dneška, resp. ode dne, kdy tento zákon vejde v
platnost, poskytnete své ženě, svým
dětem, svým vnukům na jejich vybavení
do života, na to, aby se mohly, třeba ještě
nemajíce ženicha, připravit, že přece
snad se jednou manželkami stanou. Jestliže budete dávat
dcerám sukcesive, vy, kteří jste malí
a musíte to napřed uspořit, na to, aby si
nakoupily látek pro peřiny, šaty, košile,
aby si je postupně šily, budete mít povinnost
to, co jim dáte, přihlásit u berní
správy do 8 dnů, poněvadž je to darování,
pokud ovšem tato částka přesáhne,
podle §u 3 tohoto vládního návrhu, tu
sumu během posledních 10 let, která je stanovena
jakožto event. nezdanitelná nebo zdanitelná
jenom do polovičky. Budou tím jistě zasaženi
ti, kteří budou moci dát více než
30 až 50 tisíc za 10 let, ale vážení
přátelé, snad není naším
ideálem, aby celý náš národ v
budoucnosti zůstával pod tímto niveau, aby
nemohl nikdo svým dětem poskytnout na umožnění
jejich života v budoucnosti více a za všech okolností
ne více než 50.000 Kč a aby všecko, co
je již nad to, co tu sumu přestoupí, podléhalo
zdanění daní darovací, jak je to v
dosavadních zákonech i v tomto zákoně
normováno, resp. určeno.
Vážení pánové a vážené
dámy, tímto souhlasem k té osnově
do jisté míry odvrhujeme zásadu, na které
stojí mravně celé naše dnešní
civilisace. Každý otec, každá matka má
povinnost starati se, aby co nejvíce a v největším
rozsahu umožnili těžký a v budoucnosti
těžší a těžší
život těch, kterým dali život, pro splnění
jejich potřeb duševních a hlavně fysických.
Prosím, je větší odpovědnost
rodičů k dětem než odpovědnost
dětí k rodičům. A podle mého
přesvědčení tato osnova velmi málo
slouží zrovna v této době společnému
našemu zájmu, kterým chceme, aby náš
národ v budoucnosti nejenom rostl duchovně a mravně
ve svých představitelích dnešních,
nýbrž aby se zachoval i ve své dosavadní
početnosti a aby dal možnost, aby jeho početnost
vzhledem k nepřátelskému sousedství
daleko větších národů rostla
i fysickým rozmnožováním příslušníků
národa. Jaká je to politika, která v době,
kdy diktatury italská, německá, ruská
a jiné dávají veliké výhody
rodinám mnohopočetným, poskytují úlevy
daňové v daleko větším měřítku,
než činí dnešní naše zákonodárství,
rodičům a poplatníkům, kteří
mají více než dvě nebo tři děti?
U nás jsme ustrnuli na nepochopitelném pravidlu,
které musí být v dohledné době
reformováno, že u nás stát odměňuje
jenom ty, kteří mají nanejvýše
2 děti; jak mají více, pokládá
se to, promiňte to slovo, za jakousi neslušnost nebo
za jakousi nečestnost. Jak je možno takováto
ustanovení srovnat se zájmy opravdové politiky
populační? Jakým způsobem chceme umožnit,
aby ti, kteří dávají státu
více dětí k obstarávání
jeho úkolů civilních a hlavně válečných,
aby měli život těžký jenom proto,
že se musí starati více než ti, kteří
mají jedno, dvě nebo žádné, ale
aby byli za to trestáni, že se starají systematicky
o to, aby svým početným dětem umožnili
jakési uvedení do života, jmenovitě
pro první léta jejich samostatné existence,
tím, že jim určitou sumu, třeba ve větší
výši než 50.000 Kč, na umožnění
samostatné existence dají?