Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Sivák, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: dr inž. Fulík, Pik.
189 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
Tučný.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Místopředseda dr Markovič zahájil
schůzi ve 3 hod. 8 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní a zítřejší den
posl. Stunda, Kunz, Bayer, E. Köhler,
inž. Lischka, G. Böhm, Polívka,
Vančo; na týden posl. Stanislav.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. dr Kossey, Kejmar.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznány dodatečné omluvy posl. Knotka,
inž. Lischky, E. Köhlera, G. Böhma
na den 15. t. m.
Do výboru soc.-politického vyslal: klub poslanců
čsl. soc.-dem. strany dělnické posl. Kleina
za posl. dr Markoviče; klub poslanců komunistické
strany Československa posl. Zápotockého
za posl. Vodičku; klub poslanců "Bund der Landwirte"
posl. Viereckl a za posl. Kunze.
Do výboru branného vyslal klub poslanců
republik. strany zeměděl. a malorol. lidu posl.
dr Suchého za posl. Vančo.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 16. června 1937:
že senát projednal a přijal v 79., 80. a 81.
schůzi dne 9., 15. a 16. června 1937 osnovu zákona
o nejvyšším správním soudě
(tisk 468-IV sen. 1937) ve znění usneseném
posl. sněmovnou, že senát schválil v
80. a 81. schůzi dne 15. a 16. června 1937 dodatkovou
dohodu k dodatkové úmluvě mezi republikou
Československou a královstvím Jugoslavií
ze dne 30. března 1931, č. 79 Sb. z. a n., k československo-jihoslovanské
obchodní a plavební smlouvě ze dne 14. listopadu
1928, č. 163 Sb. z. a n. z r. 1929, sjednanou výměnou
not ze dne 10. listopadu 1936 a uvedenou v prozatímní
platnost vládní vyhláškou ze dne 4.
prosince 1936, č. 309 Sb. z. a n. (tisk 384-IV sen. 1937).
počátkem schůze:
Návrhy tisky 988, 989 a 991 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zpráva tisk 990.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Pristúpime k pojednávaniu prvního odstavca
poriadku schôdze, ktorým je:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 936)
o prozatímní úpravě právního
postavení guvernéra Podkarpatské Rusi a o
souvislých opatřeních organisačních
(tisk 980).
Zpravodajom je pán posl. Révay.
Budeme pokračovať v rozprave, ktorá bola započatá
v 105. schôdzi snemovni dňa 15. t. m.
Rečnícka lehota je 50 minút.
Prihlášení sú ešte rečníci
na strane "proti": pp. posl. Borkaňuk,
dr Fencik a E. Klíma.
Dávám slovo prvému prihlásenému
rečníku na strane "proti", p. posl.
Borkaňukovi.
Posl. Borkaňuk (malorusky): Podkarpatský
lid po staletí úpěl pod vládou maďarských
hrabat. Po připojení k Československé
republice doufal, že jeho rány, způsobené
dlouholetým otroctvím, budou rychle zahojeny, že
demokratický řád a bratrský poměr
českého národa bude příznivý
pro napravení zaostalosti země a pro hospodářské,
sociální a kulturní povznesení národa.
Ale tyto naděje se dosud nesplnily.
Jak známo, saint-germainskou mírovou smlouvou se
ruskému území na jih od Karpat zabezpečuje
široká autonomie. "Samosprávné
území Podkarpatské Rusi bude vypraveno nejširší
autonomií, slučitelnou s jednotností Československé
republiky. Podkarpatská Rus má vlastní sněm
.... příslušný usnášeti
se o zákonech ve věcech jazykových, vyučovacích,
náboženských, místní správy
jakož i v jiných věcech, které by naň
přenesly zákony Československé republiky"
- praví se v §u 3, odst. 2 až 4 ústavní
listiny.
Podle tak zv. generálního statutu, jenž byl
vydán v listopadu r. 1919 pod č. 26.536, měly
býti do 3 měsíců po prvních
volbách do Národního shromáždění
Československé republiky provedeny volby do podkarpatského
sněmu. Od té doby uplynulo přes 18 let a
my nyní projednáváme osnovu pouze o prozatímní
úpravě práv guvernéra Podkarpatské
Rusi. Proč se to stalo? Měl snad podkarpatský
národ čekati celých 18 let, aby byly splněny
závazky podle saint-germainské smlouvy? V důvodové
zprávě vládního návrhu se o
tom praví: "Uskutečnění těchto
zásad, totiž uskutečnění autonomie,
bylo jen otázkou doby, jejíž určení
bylo podmíněno kulturním a hospodářským
povznesením Podkarpatské Rusi." Jinými
slovy vláda celých 18 let odkládala splnění
svých mírových závazků, neuskutečňovala
autonomii Podkarpatské Rusi omlouvajíc se, že
k tomu je třeba nejdříve vytvořiti
předpoklady, že třeba lid i zemi povznésti
kulturně a hospodářsky.
Ale vláda za těch 18 let učinila velmi málo,
aby se zlepšilo postavení lidu a země. Celá
naše země byla podrobena monopolnímu panování
agrární reakce, která vykořisťovala
svou moc a zneužívala jí pro stranický
diktát, teror a korupci. Náš lid se měl
vychovávati v demokratickém duchu. Samospráva
a práva lidu se měla stále rozšiřovati.
Ale místo toho agrární režim v okresních
a obecních zastupitelstvech zaváděl stále
větší diktát notářů
a okr. hejtmanů. Stále se rozpouštělo
více obecních zastupitelstev a dosazovali se vládní
komisaři skoro výlučně z kortešů
agrární strany. Obecní starostové,
volení demokraticky, nebyli potvrzováni jen proto,
že nepatří k agrární straně.
Notářské a okresní úřady
tak srostly s agrární stranou, že je těžko
zjistiti hranici, kde začíná úřad
a kde se končí sekretariát agrární
strany.
Na Podkarpatí považují vládní
pánové za zcela normální zjev, když
na příklad úředník zemského
úřadu pan Pužman zanechá na celé
týdny svého úřadu a jde organisovati
agrární "odborovou jednotu". Tento pán
dovede i hroziti jednotlivým notářům,
nebudou-li plniti rozkazy agrární strany, že
vydávají všanc svůj chléb. To
nejsou na Podkarpatí ojedinělé případy,
to je celý systém. Tento systém na Podkarpatí
nejvíce omezoval svobodu shromažďovací,
organisační a tiskovou.
Nyní po 18 letech můžeme konstatovati, že
Podkarpatí, které se se zřetelem na vnitřní
a mezinárodní situaci stalo neobyčejně
ožehavým, znovu přichází na pořad
jednání. Vláda dlouho vyjednávala
s podkarpatskými zástupci koaličních
stran o vyřešení podkarpatské věci.
My jako největší strana na Podkarpatí
protestujeme proti tomu, že se toto jednání
vedlo za kulisami bez vědomí podkarpatského
občanstva s vyloučením podkarpatského
zemského zastupitelstva, jakož i bez zástupců
komunistické strany, která zastupuje nejčetnější
vrstvy obyvatelstva této země.
Vláda po tomto jednání přichází
do sněmovny s osnovou zákona, kterým neřeší
ani národních, ani hospodářských,
ani sociálních, ani jiných životních
otázek podkarpatského lidu. Osnova zákona
zní: O prozatímní úpravě právního
postavení guvernéra Podkarpatské Rusi a o
souvislých opatřeních organisačních.
Ale tato osnova neupravuje ani práva guvernérova.
Jak praví naše národní přísloví:
"Zde máš, Bože, ale mně není
dobře." Tak i vláda dává guvernérovi
některá sestřihaná práva, a
pánové z vládních stran to jmenují
"první etapou autonomie". Dovolím si říci,
že velmi mnozí i koaliční poslanci nesouhlasí
s touto osnovou. Jeden z koaličních poslanců,
bývalý ministr p. dr Mičura, otevřeně
pravil v ústavně-právním výboru,
že se stydí za takovou autonomii a za takovou moc,
kterou tato osnova zákona dává guvernérovi
Podkarpatské Rusi, a že kdyby ho nevázala koaliční
povinnost, nikdy by pro tuto osnovu nehlasoval.
My považujeme toto rozhodnutí vlády za naprosto
nepostačující, zvláště
nyní, když Podkarpatí je předmětem
revisionistických úsilí maďarského
a polského fašismu, které jsou spojenci německého
fašismu. Dlužno uvážiti, že Podkarpatí
má velký mezinárodní význam
pro Československou republiku a pro obranu evropského
míru. Ono spojuje Československo s Malou dohodou
a Sovětským svazem, leží mezi dvěma
spojenými fašistickými státy, které
se nepřátelsky staví k Československé
republice. A není možné nepočítati
s tím, že na Podkarpatí již nyní
reakční skupiny, Fencikové, Bródyové,
maďarští iredentisté a ukrajinští
nacionalisté vykořisťují řešení
národnostních a sociálních otázek
pro své zpátečnické účely.
Tak řešiti otázku autonomie, třebas
jen v "první etapě", jak ji vláda
řeší tímto zákonem, to znamená
jen hnáti vodu na mlýn těmto reakčním
skupinám.
Tyto reakční skupiny vystupují se svými
návrhy na vyřešení autonomie, které
jsou vypočteny jen pro klamání lidu. Jedna
z těchto skupin s posl. dr Fencikem v čele
podala kdysi jakýsi návrh ústavy podkarpatské
autonomie a nyní sbírá podpisy, provádí
jakýsi plebiscit, tak jak to káže Henlein.
A to dělá týž pan Fencik, který
ze sebe dělal za starého maďarského
režimu čistokrevného Maďara, který
se v Americe spojuje s iredentistickými skupinami, na jehož
doporučení "karpatoruští studenti"
studují na varšavské universitě na útraty
polského státu, stran něhož zde v imunitním
výboru leží žádost kraj. soudu,
aby ho sněmovna vydala pro zločin velezrady podle
§u 2 zákona na ochranu státu, to jest za styky
s polským konsulem, dále žádá
o jeho vydání krajský soud podle §u
333 maďarského trest. zákona, to jest pro krádež.
A tento pan Fencik si troufá vystupovati jako "vůdce"
"karpatoruského" lidu.
Táži se vlády: Když máte důkazy
o těchto těžkých zločinech, které
spáchal pan posl. Fencik proti republice, proč
ho neženete před soud? Bývalého senátora
Lokotu, který hájil hladovějící
lid před agrárním reakčním
režimem, mohli jste rychle zbaviti mandátu a vrhnouti
ho na dlouhá léta do vězení, a pana
Fencika pro zločin velezrady nemůžete?
Jeden vážný agrární činovník
mi na tyto otázky odpověděl: "To by
přece nebylo rozumné vyvlékati před
soud tuto věc, do které je zapleten ten cizí
stát, se kterým usilujeme navázati přátelské
styky?" Jedním slovem agrární reakční
špičky hledají cestu k fašistickému
státu a proto béřou do ochrany i zločiny
pana Fencika. Co na to řekne demokratické
občanstvo a demokratičtí činitelé
vlády?
Podívejme se i na druhou podobnou skupinu, s panem poslancem
Bródym v čele. Na Podkarpatí je každému
podezřelé, mimo jiné i vládním
činitelům, jak Autonomní zemědělský
svaz s p. poslancem Bródym v čele může
vydržovati tak velký stranický aparát
a vydávati tak velkým nákladem svůj
časopis a mnoho agitační literatury. Odkud
béře na to peníze? A již velice podezřelý
jest přátelský postoj vedení této
strany k hortyovskému Maďarsku. Pánové
z vládní koalice přímo podezřívají
Bródyho a Földesiho, že jejich
hnutí financuje horthyovské Maďarsko.
Ale to nepřekáželo agrární reakci
a rovněž i reakčním vůdcům
jiných koaličních stran pracovati společně
s Bródym v Centrální ruské
národní radě, kde pomohli p. Bródymu
vypracovati demagogický návrh zákona o ústavě
autonomní Podkarpatské Rusi. Tento návrh
podepsal předseda agrární strany Vasil Ščerecký,
vůdce ukrajinského odboru agrární
strany na Podkarpatí Štěpán Kločurak,
vůdce křesťanské strany Augustin Vološin,
dr Julian Braščajko a dr Michal Braščajko
a dokonce jeden z vůdců strany nár. socialistů
na Podkarpatí Michal Vasilenko. Tito pánové
dali panu Bródymu do rukou dokument, aby mohl klamati
pracující lid na Podkarpatí v zájmu
horthyovského Maďarska. A po tom všem agrární
reakční vůdcové zvali ke spolupráci
jak Fencika, tak i Bródyho, když připravovali
uskutečnění této slavné první
etapy autonomie.
Tedy ty reakční skupiny, když předkládají
své návrhy na řešení autonomie,
nepřejí si, aby náš lid byl sytý,
kulturní a svobodný. Naopak, svými návrhy
jen zakrývají své reakční úmysly,
totiž: přejí si zavésti na Podkarpatí
režim reakce, fašismu a starého hraběcího
karabáče, režim ještě většího
hladu a bídy. Kdyby se jejich "ústavy"
nějakým zázrakem uskutečnily, znamenalo
by to roznícení národnostního nepřátelství
mezi národy na Podkarpatí, prohloubení nepřátelství
k českému národu, zesílení
iredentistických úsilí a mohlo by uvrhnouti
náš kraj do otroctví cizích fašistických
států.
My komunisté si nepřejeme, aby se národy
na Podkarpatí dostaly pod nadvládu maďarských
hrabat, kde národní menšiny nemají žádných
práv, kde maďarská hrabata nemilosrdně
odírají maďarské sedláky, kde
vězení jsou přeplněna maďarskými
dělníky. My také nechceme, aby náš
národ upadl pod nadvládu polské šlechty,
která uvrhla 7 milionů ukrajinského obyvatelstva
do neslýchaného hladu a otroctví, která
vysílá proti ukrajinským sedlákům
dragounské trestní výpravy a po tisících
je vraždí ve vězeních a v koncentračním
táboře Bereza Kartuska, která zavřela
všechny ukrajinské školy a nutí Ukrajince,
aby se hlásili jako "Malopoláci".
My komunisté jsme pro vypsání voleb do sněmu
a pro úplné uskutečnění autonomie
tak, jak je zaručeno ústavou republiky, ačkoliv
jsme si vědomi, že to ještě neznamená
důkladné demokratické řešení
národnostní otázky tak, jak ji vyřešily
národy Sovětského svazu.
Ale vláda zase odkládá vypsání
voleb do sněmu na neurčito. Vláda přichází
s návrhem zákona, jímž se prozatímně
určují práva guvernérova, a místo
sněmu se tvoří guberniální
rada, která má pouze poradní práva,
a kromě toho bude radou nedemokratickou, do které
vláda jmenuje ještě větší
část členů než do zemského
zastupitelstva a okresních zastupitelstev. Tak si agrární
strana již napřed zabezpečuje skoro polovici
úhrnného počtu členů v této
radě. Taková rada nemůže projeviti vůli
národa.
Takové vyřešení autonomie nemůže
uspokojiti pracující lid Podkarpatí, nemůže
zlepšiti hospodářského ani kulturního
života našeho lidu, nemůže zmocniti demokratické
síly - ani nemůže sblížiti národy
na Podkarpatí s českým národem. Považujeme
toto řešení za vyhýbání
vlády tomu, aby splnila své ústavní
závazky, a za obcházení těchto závazků.
My komunisté prohlašujeme, že se nepřestaneme
domáhati úplného splnění autonomních
práv, jak tato práva zaručuje našemu
národu ústava a především vypsání
voleb do sněmu.
Když vláda odkládá vypsání
voleb do sněmu prý proto, že by ve sněmu
nebyla zajištěna demokratická většina,
je to neodůvodněná výmluva, neboť
veliká většina obyvatelstva na Podkarpatí
je demokratická, stojí za demokratickými
zásadami, republikánským řádem
a je ochotna hájiti demokracii i republiku před
fašistickými útočníky podle příkladu
španělského národa.
Ale rozhodnutí vlády, které nesplňuje
požadavků lidu a ponechává u moci agrární
režim, nezesiluje důvěry v demokracii. Aby
zesílila důvěra v demokracii, aby byly zeslabeny
iredentistické síly a zvětšena demokratická
většina, pro to nutno provésti radikální
změny ve správě a dalekosáhlé
reformy hospodářské a sociální,
které by splňovaly aspoň nejpalčivější
požadavky lidu, rozšířily jeho práva
a povznesly zemi z hospodářské a kulturní
zaostalosti. Proto podáváme návrhy těch
nejdůležitějších věcí,
jež splniti je v zájmu ochrany republiky před
fašistickými útočníky.
1. Nutno přebudovati správu na Podkarpatí.
Než bude zvolen sněm, nutno rozšířiti
práva zemského zastupitelstva. Rozšíření
práv zemského zastupitelstva nechť se provede
v duchu t. zv. župního zákona z r. 1920. Zvláště
nechť zemské zastupitelstvo dostane širokou normotvornou
moc, aby ke státním zákonům, které
se týkají věcí hospodářských,
sociálních a kulturních, mohlo vydávati
realisující a doplňující nařízení
platná na Podkarpatí. To by znamenalo, že zemské
zastupitelstvo, na př., by mohlo vydati k zákonu
o pozemkové reformě nařízení
o provedení pozemkové reformy na Podkarpatí,
a v tomto nařízení by přesně
určilo, kterým velkostatkářům
je nutno zabrati půdu pro reformu, do které doby
má býti reforma provedena, kdo má dostati
půdu při reformě a za jakou cenu. A toto
nařízení by bylo závazné pro
kancelář pozemkového úřadu
v Užhorodě. Nechť zemské zastupitelstvo
dostane široká práva k usnášení
a realisování rozpočtů a také
ke jmenování zemských úředníků
a zaměstnanců.
Guvernér nechť stojí v čele Podkarpatské
Rusi a zároveň budiž na něho přenesena
i funkce zemského presidenta. To nejen neodporuje zásadám
demokracie ani jednotnosti státu, nýbrž naopak
pružná demokracie toho vyžaduje. Když se
podle vládního návrhu má prozatím
utvořiti guberniální rada, nechť se
skládá pouze ze zvolených členů
zemského zastupitelstva.
2. Nutno rozšířiti práva okresních
zastupitelstev zvláště proti právům
okresních hejtmanů. Instituce obecních notářů
budiž zrušena a nahrazena tím zřízením,
které je v českých zemích, obecními
tajemníky, které by jmenovala obecní zastupitelstva
a kteří by byli podřízeni obecním
zastupitelstvům. Ve městech se zřízeným
magistrátem (Užhorod, Mukačevo) buďtež
voleni členové presidia a městští
starostové podle zákona o volení do obcí
stejně jako v jiných obcích. Potvrzování
obecních starostů budiž zrušeno.
3. Žádáme, aby pro samosprávu byla zrušena
všechna ustanovení zákona č. 77/1927
Sb. z. a n., jímž bylo zhoršeno finanční
hospodářství samosprávy. Chceme, aby
obecní a okresní zastupitelstva a zemské
zastupitelstvo měla práva ukládati přirážky,
dávky a daně podle svých potřeb a
to odstupňovaně tak, aby je hlavně platily
bohaté vrstvy.
Státní příspěvek, který
patří samosprávě podle §u 10
zákona č. 196/1930 a §u 10, odst. 4 zákona
č. 69/1935 Sb. z. a n., budiž pro Podkarpatí
zvýšen tak, jak toho vyžadují potřeby
země, a aby činil aspoň 8% celostátní
s umy z těchto fondů.
Pro Podkarpatí dlužno utvořiti zemskou hypoteční
banku, která by poskytovala levné půjčky
obcím, okresům a zemi na stavbu škol, nemocnic
a na jiné hospodářské věci
k povznesení země. Tato banka by měla dávati
také půjčky na levný úrok rolníkům,
drobným řemeslníkům, obchodníkům
a dělníkům. Stát ze svých prostředků
nechť poskytne na tuto banku 100 milionů Kč
jako bezúročný vklad.