Pan ministr spravedlnosti neopominul ve svém včerejším
výkladě ukázati, že návrh jest
výsledkem společné práce vynikajících
teoretiků a praktiků bez rozdílu národnosti.
Toto konstatování jsme přijali s dostiučiněním.
Ale pan ministr spravedlnosti uvedl včera ještě
jedno podstatné poznání, když řekl:
Jen když se naše republika ve všech podstatných
životních zájmech svých občanů
dá vésti jednotným právem, bude plně
zaručena naše státní a národní
bezpečnost a zajištěn rovnoprávný
vývoj všech státních občanů
bez rozdílu národnosti a jen tato jednota a rovnost
práva trvale velmi silně sblíží
k sobě navzájem rozličné národy
obývající náš stát. Pan
ministr dovolí, že ho doplním takto: Jen když
i ti, kdož každého dne a každé hodiny
jsou účastni tvoření práva
a tím i uskutečňování práva,
uznají, že celé právo jest nedělitelné
a že skutečně stejným účinkem
musí zahrnovati všechny státní občany,
uznají-li, že se všechno právo musí
sečítati jako faktická spravedlnost právě
v drobných a nejdrobnějších denních
zjevech, a budou-li podle tohoto poznání jednati,
i když oportunistické důvody při jednotlivých
rozhodnutích snad svádějí na jinou
stranu, jen potom může u všech občanů
státu bez rozdílu národnosti vzniknouti a
stále se zvyšovati ona důvěra, takže
duševní předpoklad spočívá
v činném a radostném plnění
státoobčanských povinností u všech
občanů bez rozdílu národnosti.
V této souvislosti jsme se zvláštním
dostiučiněním přijali na vědomí
ustanovení §u 4 návrhu, který, když
se v §u 3 mluvilo o interpretaci, praví: Nelze-li
ani takto dojíti k rozhodnutí, jsou směrnicí
rozhodnutí základní v ústavní
listině obsažené myšlenky spravedlnosti,
svobody omezené právním řádem
a rovnosti před zákonem. Těmito ustanoveními
byly nyní i de lege lata uskutečněny sliby
naší ústavní listiny jako konkretní,
jednotné právo až do oblasti soukromého
práva. Ústavní nárok na základě
zásad spravedlnosti, svobody a rovnosti před zákonem
jest nyní donucovací normou pro soudce i v oblasti
soukromého práva a zvláště tam,
kde by snad platný zákon měl mezeru. Ovšem
budiž dovolena poznámka, že toto ustanovení
po hmotné stránce není novum, neboť
podle stavu našeho vědeckého poznání
víme, že § 4 ve znění, které
jsem uvedl, jest jen moderním zněním tak
dlouho nechápaného §u 7 dosud platného
všeobecného občanského zákoníka,
který nařizuje soudci, aby na konec, je-li nějaký
právní případ po vyčerpání
všech možností výkladu ještě
pochybný, rozhodl se zřetelem na pečlivě
sebrané a zrale uvážené okolnosti podle
zásad přirozeného práva.
Dnes totiž víme, že otec našeho dnešního
všeobecného občanského zákoníka
a konec konců i tohoto návrhu František von
Zeiller naprosto nemínil "zásadami přirozeného
práva" ztrnulé přirozené právo
Wolfa nebo Grotiusa, v něž se věřilo
před Kantem. Víme spíše, že Zeiller
jako Kantův žák v nejlepším smyslu
slova neuznával ztrnulého přirozeného
práva, naopak se přes velmi silný osobní
styk osvobodil od tehdejšího vídeňského
zástupce přirozeného práva, Martiniho
a myšlenku nezměnitelnosti omezil na nejvyšší
základní myšlenky, které se projevovaly
v přirozeném právu, totiž na zásadu
naprosté spravedlnosti, která se může
uskutečniti jen regulativními zásadami svobody
a rovnosti všech před právem a při nalézání
práva. I tyto zásady ovšem považoval již
Zeiller za změnitelné, z kteréhožto
zásadního poznatku vznikla dynamická povaha
našeho dosavadního všeobecného občanského
zákoníka. Že i nynější návrh
svým rázem přihlíží k
dynamické povaze práva, jest jednou z jeho předností
a opravňuje ke zjištění, že s hlediska
právně politického tento návrh směřuje
kupředu.
Jak tedy dovedeme bez předsudků pohlížeti
na tento návrh a souhlasiti s ním, tak velice musíme
jedním dechem konstatovati: Nejlepší zásady
nejsou nic platny, stanou-li se v oboru skutečného
provádění práva prázdnými
deklamacemi. Jsou-li právní zásady třeba
tak jednoznačně zakotveny v zákoně
či nikoliv, konec konců nerozhoduje. Pro moderního
člověka, který jest bytostí samostatně
myslící a jako taková chce najíti
uplatnění ve společenském životě,
rozhoduje skutečně provádění
práva. Skutečné provádění
práva však závisí na tom, jsou-li zde
soudcové, lidé, kteří byli dostatečně
vyškoleni a nezlomeni vyzráli v charakterní
osobnosti a jsou hmotně dosti svobodni, aby mohli vykonávati
svůj úřad ve smyslu pravé, správné
soudcovské nezávislosti. Nejlepší zákony
nebudou moci působiti na společenský vývoj
ve státě, nedostaneme-li zase onen typ soudce, který
jsa hmotně i duševně nezávislý,
přímo uměleckou rukou vykonává
denní úkoly spravedlnosti.
Nemohu proto pominouti příležitosti, abych
neřekl panu ministrovi spravedlnosti: Postarejte se, abychom
zase dostali soudce, kteří vědí, že
právo není samo účelem, nýbrž
že musí sloužiti životu. Postarejte se,
aby se učinila přítrž výchově
soudců, která se zřetelem na platy, jichž
jest k živobytí příliš málo
a k umírání příliš mnoho,
snižuje soudcovský dorost na písaře,
aby je později nechala dorůsti k úloze strojů
nalézajících právo; postarejte se
o to, pokud ještě jest v soudcovské
praksi tradice schopná generace soudců, a než
pod tíhou těžkých hospodářských
a společenských poměrů, jichž
naprosto nezneuznáváme, soudcové úplně
vymrou, aby učinili místo soudícím
úředníkům.
Ať se ve kvasící Evropě jakkoliv vyvinou
systémy utváření politické
vůle a zahrnou veřejný život některého
státu, ať se jakkoliv vytvoří tvářnost
evropských států, nebude žádného
státu bez oné nejvyšší míry
právnosti ve státě, který přislibuje
jednotlivému občanu, že pravá spravedlnost
bude uskutečněna. František von Zeiller, když
tvořil všeobecný občanský zákoník,
byl nepochybně pod vlivem dvou velmi velkých událostí:
Nejprve francouzské revoluce a za druhé kritické
filosofie Kantovy. Vycházeje z těchto zážitků
došel Zeiller, učený filosof, který
oklikou přes ztrnulé názory přirozeného
práva ze svého mládí zahájil
činnost jako praktický právník, pro
něhož se soudy staly "klinikami práva",
k těm rozhodujícím názorům,
které ho teprve učinily schopným býti
tvůrcem občanského práva. Zeiller
podle těchto obou zážitků postavil právo
lidské důstojnosti do prostředí svého
díla, ale s druhé strany zároveň věděl,
že svoboda se nemůže chápati individualisticky
a že v zájmu veškerenstva musí býti
podrobena zákonitému omezení. My ovšem
musíme říci, třebaže sebe více
uznáváme, že ve službě všeobecnosti
jsou nutná zákonitá omezení, že
tím více musíme žádati, aby se
svoboda omezovala jen ve službách veškerenstva
jako takového, úhrnného veškerenstva
ve státě.
Kristus zase uplatnil lidskou důstojnost a tím provedl
roztržku s názory římského práva,
které konec konců umožňovaly, že
i člověk se mohl státi věcí.
Ale ponětí lidské důstojnosti v křesťanském
smyslu bylo během dalšího vývoje silně
omezeno a za dalšího procesu recepce římského
práva pronikly názory římského
práva tak dalece, že se staly vhodnými prostředky,
aby odůvodnily despotismus, proti němuž v jeho
naprostém vyvrcholení stálo nevolnictví
milionů lidí, jejichž svoboda vývoje
byla úplně vyloučena. I doba despotismu minula
a znovu pronikla lidská důstojnost a její
právní upevnění, osobní právo
jako takové v právním vývoji. My sami
se zase nyní dožíváme dob, v nichž
se společenská kolektiva a především
národnostní kolektiva stala se prvotními
nositeli politické vůle. Z toto vyplývá
velmi velké nebezpečí, že totiž
despotismus kdysi feudálních pánů
najde v našich dobách protějšek v despotismu
nějakého společenského kolektiva,
zvláště však národnostního
kolektiva v národnostním státě. Musí
se jednou docela zřetelně vysloviti, že nemá
účelu mluviti o demokracii, rovnosti před
zákonem, je-li možno na základě formálně
užívané zásady většiny zřizovati
de facto despotismus národnostních kolektiv. (Souhlas
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Tím jsem zároveň vyslovil naše zásadní
výhrady a požadavky. Již dříve
jsem vyložil, že považujeme za přednost
návrhu, že jest dynamický. Tím poskytuje
soudci možnost, aby dále rozvíjel právo
v zákoně v duchu zákona. Ale tím jest
zároveň vyslovena míra odpovědnosti,
která příště bude tížiti
soudce. Tím více musíme právě
při této příležitosti žádati:
Dejte nám přiměřený podíl
na počtu soudců ve státě a v zemi,
aby z věcného jeho spolupůsobení se
uplatnila ona míra vlivu, který zajišťuje
další konstruktivní vývoj v oblasti
dynamických možností ve smyslu pravé
spravedlnosti.
Návrh jest proniknut sociálním duchem a poskytuje
všechny předpoklady soukromého sociálního
práva, které se může vyvíjeti
přiměřeně k našim časovým
potřebám. Za zvlášť významné
považujeme jednotlivá ustanovení o vytvoření
vlastnického práva, poněvadž návrh
uznává nižší vlastnictví,
které podle potřeb praktického života
zaručuje všechna práva užívati
cizí věci, tedy i závazná práva
užívání, jako nájem, pacht a
půjčku, od chvíle vykonávání
poskytuje ochranu proti třetím osobám podle
způsobu žaloby o vlastnictví. Pružně
jest upraveno i právo na náhradu škody, o kterém
myslíme, že můžeme říci,
že v nejširší míře vyhovuje
požadavkům karlovarského sjezdu německých
právníků z roku 1933.
Jedno jest ovšem pro naše poměry příznačné,
a to, že bylo ustoupeno od nové úpravy rodinného
práva a že bylo z návrhu vůbec vypuštěno.
Nezneuznáváme mimořádné společenské
a zvláště politické těžkosti,
které se stavěly proti nové úpravě
rodinného práva. Ale domníváme se,
že zde jde o tak významné úkoly, že
s trochou odvahy bylo by bývalo lze zabývati se
blíže i tímto úkolem. Neváháme
ovšem v této souvislosti říci, myslíme-li
na ustanovení druhé podoby návrhu, že
jest lépe, že ustanovení tohoto návrhu
nepřišla do sněmovny, neboť příliš
silně byla ona ustanovení návrhu ovládána
materialistickými názory, které by naprosto
nebyly vyhovovaly našim názorům o manželství
a rodině, které má upravovati rodinné
právo.
Slavná sněmovno! Pokusil jsem se jako řečník
sudetskoněmecké strany ukázati bez předsudků
klady návrhu, dokonce jsem jako řečník
pro návrh uvedl předběžné poznámky
k tomuto návrhu. To není pro nás ničím
jiným než přiznáním k věcnosti.
Naše konečné stanovisko k návrhu bude
záviseti na tom, jak se tento návrh v práci
obou sněmoven dále vytváří,
jak konec konců nás donutí k nějakému
stanovisku politické úvahy, které konečně
pro nás, parlamentní zástupce, musí
býti rozhodující. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Taub (zvoní): K
předběžné rozpravě není
již dalších řečníků.
Rozprava je tedy skončena.
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce, jakož i pořadu této schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní den posl. inž. Karmasin, Rösler,
inž. Künzel, Klieber, dr Kellner,
Budig, May, Obrlik.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznána
dodatečná omluva posl. inž. dr Touška
na den 15. dubna t. r.
mezi schůzí:
Návrh tisk 873 - přikázán výboru
iniciativnímu.
Zprávy tisky 867 až 872.
Těsnopisecká zpráva o 88. schůzi posl.
sněmovny.
Místopředseda Taub sdělil, že
se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek dne 22. dubna t. r. o 11.
hod. dopol. s
1. a 2. Nevyřízené odst. 1 a 2 pořadu
9. schůze.
3. Volba místopředsedy poslanecké sněmovny.
4. Volba terna pro jmenování člena a náhradníka
ústavního soudu.