Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, Košek,
Mlčoch, Taub.
Místopředseda Langr zahájil schůzi
v 10 hod. 20 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
Zapisovatelé: Vičánek, Sivák.
174 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. Vencl, Rybárik,
Čavojský; na dnešní a zítřejší
den posl. Liebl.
nemocí posl. Rechcígl, Obrlik, Knorre,
inž. Richter, dr Porubszky.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznány dodatečné omluvy posl. Rybárika
a Čavojského na den 31. března t.
r.
Místopředseda Langr sdělil, že
předsednictvo sněmovny vyhovělo žádosti
zástupce sněm. tajemníka odborového
přednosty Otakara Nebušky za přeložení
do výslužby a zprostilo jej dnem 31. března
t. r. jeho funkce.
Při té příležitosti vyslovilo
mu díky a plné uznání za jeho platné
služby, které sněmovně poslanecké
od jejího počátku konal.
počátkem schůze: Vládní návrh
tisk 851 přikázán výborům ústavně-právnímu
a brannému.
přikázána žádost okr. soudu trest.
v Praze ze dne 23. března 1937, č. Nt VI 1/37, za
souhlas s trest. stíháním posl. Rodovského
pro přestupek podle § § 1 až 3 zákona
č. 108/33 Sb. z. a n. (č. J 227-IV).
Místopředseda Langr (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 749)
o nejvyšším správním soudě
(tisk 837).
Zpravodajem jest p. posl. dr Meissner.
Budeme pokračovati v rozpravě, započaté
ve včerejší, 88. schůzi sněmovny.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. dr Clementis,
dr Wolf; na straně "pro" pp. posl. dr
Dominik, dr Klapka, dr Mareš, dr Peters.
Dávám slovo prvnímu řečníku
"pro", p. posl. dr Dominikovi.
Posl. dr Dominik: Slavná sněmovno!
Státovědecká nauka novodobého konstitučního
státu vyslovila mezi jinými postuláty moderní
správní politiky i požadavek zákonitosti
správy, zásadu, aby každý správní
úkon jako autoritativní projev vůle správního
orgánu odpovídal zákonu.
Tento požadavek se uplatňuje s intensitou ještě
větší v dnešních demokraciích,
jimž zákon jako projev kolektivní vůle
je nejvyšší směrnicí pro všechno
lidské jednání. Postulát zákonitosti
správy není tedy požadavkem novým, ale
v nových demokraciích s novou silou a novými
prostředky uplatňovaný.
Právní řády utvořily mnoho
prostředků, jimiž se má dosíci
splnění a zachování tohoto požadavku.
Také československé právo zná
takové prostředky k dosažení zákonitosti
správy. Je to pořad správních stolic,
politická a právní odpovědnost ministrů,
povinnost úředníků k náhradě
škody způsobené výkonem správy,
hospodářská kontrola správy, soudní
kontrola správy. Některé z těchto
záruk pokládal zákonodárce za tak
důležité, že je vtělil přímo
v ústavní listinu. Jsou to §§ 53, 75,
79, 86, 88, 102 a 105 úst. listiny. Všecky tyto záruky
zákonitosti správy nejsou provedeny stejně
dokonale a nejsou také stejně účinné.
Nejdůležitější z nich je soudní
kontrola správy. Záleží v tom, že
nezávislé soudy zkoumají, vyhovuje-li činnost
správního úřadu v konkretním
případě zákonu čili nic. Tato
soudní kontrola správy je u nás svěřena
jednak obyčejným soudům, jednak zvláštním
tribunálům veřejného práva.
Obecně stanoví nejprve § 102 úst. listiny,
že soudcově mají právo, řešíce
určitou právní věc, zkoumati platnost
nařízení. Dále stanoví §
105 úst. listiny, že ve všech případech,
ve kterých správní úřad podle
zákonů o tom vydaných rozhoduje o nárocích
soukromoprávních, volno je straně tímto
rozhodnutím dotčené po vyčerpání
opravných prostředků administrativních
dovolávati se nápravy pořadem práva.
Stanoví dále § 86 ústavní listiny,
že při správních úřadech
má býti postaráno o nejvydatnější
ochranu práv a zájmů občanstva správním
soudnictvím, a konečně stanoví §
88 ústavní listiny, že soudní ochranu
proti správním úřadům poskytuje
v nejvyšší stolici soud složený z
nezávislých soudců. V § 88 je řeč
jenom o nejvyšší stolici správního
soudnictví a nejsou zmíněny jiné soudní
tribunály správního práva, jako je
soud patentní podle zákona č. 30 z r. 1897,
soud volební v případě §u 8,
č. 1 zákona č. 125 z roku 1920 a soud kartelový
podle §u 20 zákona č. 141 z r. 1933. Za to
však obrat "soudní ochrana proti správním
úřadům" užitý §em 88
ústavní listiny je velmi široký a není
vyčerpán, jak také první president
nejvyššího správního soudu dr Hácha
zdůraznil ve svém exposé v ústavně-právním
výboru, ani pouhou ochranou subjektivních práv
občanských proti správním úřadům,
ani toliko zrušovací činností tohoto
soudu, nýbrž zahrnuje v sobě ještě
mnoho jiného, zejména také ochranu proti
nečinnosti úřadů a reformační
činnost správního soudu.
Měla-li by tedy činnost nejvyššího
správního soudu býti upravena novým
zákonem, který by odpovídal znění
a smyslu §u 88 ústavní listiny, musel by se
tento nový zákon zabývati předem problémem
soudní ochrany proti správním úřadům,
a to v celém rozsahu. Na to poukazuje také důvodová
zpráva ústavně-právního výboru
uvádějíc správně, že §
88 obsahuje směrnici pro každou budoucí úpravu
a že tuto směrnici sluší vykládati
s hlediska ochrany občanstva proti správním
úřadům, tedy co možná široce,
a že proto - cituji (čte): "bylo by jistě
vítanější, kdyby byla vláda předložila
osnovu o nejvyšším správním soudu,
provádějící všechny podrobnosti
zásady obsažené v §u 88 ústavní
listiny."
Místo tohoto §em 88 žádaného zákona
o soudní ochraně proti správním úřadům
byla nám předložena pouhá osnova novely
zákona č. 36 z r. 1876 o správním
soudě, která ani zdaleka, právě tak
jako tento platný zákon sám, nevyčerpává
obsahu § 88 úst. listiny. Osnova je si toho ostatně
dobře vědoma: nesleduje cíl provésti
§ 88 do podrobností, nýbrž chce učiniti
pouze opatření proti přetížení
nejvyššího správního soudu, ulehčiti
jeho činnosti, umožniti vyřízení
nahromaděných tam stížností v
dohledné době a zajistiti pro budoucnost rychlejší
nalézání práva u tohoto tribunálu.
Bylo nutno zatím upustiti od dalších reformních
zásahů, poněvadž jejich příprava
a projednání by si bylo vyžádalo delší
doby, a po tuto dobu byl by dnešní neutěšený
stav neobyčejného přetížení
nejvyššího správního soudu nejen
potrval, nýbrž se ještě zhoršil na
škodu občanstva, které u nejvyššího
správního soudu hledá právní
ochranu.
Znamená-li, vážení pánové,
dnešní stav nevyřízených stížností
u nejvyššího správního soudu podle
důvodové zprávy k vládnímu
návrhu asi tříleté zpoždění
ve vyřizování agendy, je jasno, že soudní
ochrana občanstva proti správním úřadům,
poskytovaná nejvyšším správním
soudem, ztrácí tímto časovým
průtahem na své účinnosti, ceně
a významu, neboť podstatnou náležitostí
soudní pomoci je, aby občan došel svého
práva nejen bezpečně a jistě, nýbrž
aby se to stalo také pokud možno rychle. Toho chce
předložená osnova především
dosáhnouti. Chce ulehčiti nejvyššímu
správnímu soudu a tím přivoditi rychlou
soudní ochranu proti činnosti správy. Avšak
to se nesmí státi na újmu rozsahu ochrany
poskytované nejvyšším správním
soudem. Aspoň v tomto směru musí se již
nyní uplatniti zásada §u 88 úst. listiny.
Dosavadní rozsah ochrany poskytované nejvyšším
správním soudem nesmí osnova při nejmenším
nijak zúžiti a obmeziti, nechce-li se vystaviti výtce
neústavnosti. A proto nesmí býti z dosavadní
příslušnosti nejvyššího správního
soudu nic vyňato. Ústavně-právní
výbor proti vládnímu návrhu nevyloučil
z příslušnosti nejvyššího
správního soudu ani t. zv. věci nepatrné,
ani věci volné úvahy, v přesvědčení,
že obmezení kompetence nejvyššího
správního soudu by znamenalo nejen porušení
principu §u 88 úst. listiny, nýbrž rovnalo
by se přímo odepření soudní
ochrany v těchto věcech a vyvolalo by zdání,
že se tak má státi na úkor občanstva
ve prospěch libovůle správních úřadů.
Vyloučením určitých věcí
z příslušnosti nejvyššího
správního soudu bylo by se sice dosáhlo rychlejšího
nalézání práva u tohoto tribunálu,
ale soudní kontrola správy, tato nejdůležitější
záruka její zákonitosti, stala by se méně
vydatnou než dosud.
Důvod, ze kterého vzešla tato osnova, totiž
ulehčiti nejvyššímu správnímu
soudu, nesmí tedy býti prosazován za každou
cenu, i za cenu zkrácení občanských
práv, nýbrž naopak ochrana práv občana
musí býti jeho zástupci hájena a prosazována,
třeba to někdy šlo na účet úlev
žádaných vládním návrhem.
Tato tendence ochrany občanských práv se
ostatně uplatňuje i při redakci jiných
předpisů, které do této osnovy byly
pojaty.
Obsahově možno zařaditi předpisy osnovy
do dvou skupin: Do jedné předpisy o úlevách
nejvyššímu správnímu soudu, do
druhé ony předpisy, které nesledují
cíl úlevy anebo aspoň jej nesledují
přímo, byly však pojaty do osnovy proto, aby
platný, přes 60 let starý zákon o
správním soudě byl aspoň v některých
směrech přizpůsoben názorům
a požadavkům dnešní doby.
Do první skupiny patří ustanovení
o složení soudu, o řízení a o
závaznosti judikátů vyslovených rozšířeným
senátem.
Do druhé skupiny patří předpisy o
náležitostech stížností, o odkladném
účinku, o nahlížení do spisů,
o zastavení řízení, o právu
chudých, o zastupování obcí, okresů
a zemí a j.
Několik slov o těchto podrobnostech.
Podle §u 10, odst. 4 platného zákona o správním
soudě č. 36 z r. 1876 musí aspoň polovina
členů nejvyššího správního
soudu míti způsobilost k úřadu soudcovskému.
Vládní osnova navrhla snížení
této kvoty na 1/3, avšak vyhradila tuto 1/3 skutečným
soudcům, to jest osobám nikoliv jen k úřadu
soudcovskému způsobilým, nýbrž
u řádných soudů za soudce ustanoveným.
Ústavně-právní výbor navrhuje
2/5 soudců, ale zase z osob způsobilých k
úřadu soudcovskému. Otázku účasti
soudců ve správním soudnictví, to
jest soudců, kteří byli dříve
činni u soudů, nutno řešiti bez ohledu
na stavovské zájmy nebo nějakou državu
soudců, nutno ji řešiti jen se zřetelem
na účel a smysl této instituce. Jde přece
o správní soud, jemuž v nejširším
rozsahu musí býti zachována možnost
získávání odborníků
správních. Poukazuje-li se ve prospěch soudců
na to, že jsou vychováni v neodvislosti a že
tento ráz a ducha neodvislosti přinášejí
s sebou do správního soudnictví, lze na to
odpověděti nejen slovy Ungrovými, která
cituje důvodová zpráva ústavněprávního
výboru na str. 41, že tuto nezávislost zákon
zaručuje všem členům správního
soudu, nýbrž sluší ještě dodati,
že každý správní soudce, i když
dříve byl úředníkem správním,
si tuto výsadu jistě brzy dobře uvědomí.
Ostatně určitá instituce se nestává
soudem proto, že se rozhodování v ní
zúčastňuje soudce, nýbrž stává
se soudem tím, že je vybavena prerogativami, jež
ústava poskytuje orgánům vykonávajícím
moc soudcovskou.
První president nejvyššího správního
soudu dr Hácha mínil, že věcně
se nedá dobře hájiti ani dosavadní,
ani jakýkoliv jiný klíč. Já
bych upozornil jen na to, že spolučinnost soudců
justičního původu má ve správním
soudnictví význam potud, že jsou mnohem lépe
než správní úředníci školeni
po formální stránce, že s sebou přinášejí
tento smysl pro formy řízení a že tohoto
formalismu je velmi potřebí, poněvadž
řízení správní je upraveno
dosud velmi nedokonale, a na nejvyšším správním
soudu jest, aby svou judikaturou odstraňoval neurčitosti
a vyplňoval mezery. Z tohoto důvodu jsem pro zastoupení
soudců v gremiu nejvyššího správního
soudu, ale myslím, že 1/3, navržená vládním
návrhem, by byla účelu postačila,
zvláště když osnova stylisovala, že
alespoň 1/3 musí býti jmenována z
úředníků právní služby,
ustanovených v oboru veřejné správy,
aspoň 1/3 ze soudců ustanovených u řádných
soudů. (Posl. dr Mareš: Tím více
2/5!) Já jsem právě pro snížení
toho počtu. Dnes se stylisuje, že na účet
těch 2/5 půjdou všechny osoby způsobilé
k úřadu soudcovskému, tedy i advokáti
a universitní profesoři podle organisačního
soudního řádu.
Z uvedeného důvodu jsem také pro účast
soudců v nalézacích senátech nejvyššího
správního soudu a nesouhlasím se zrušením
§u 13, odst. 5 platného zákona o správním
soudu. Nesouhlasím však ani s požadavkem Svazu
čsl. soudců, aby toto ustanovení bylo ponecháno
v platnosti beze změny. Neboť v tom je nutno dáti
za pravdu vládnímu návrhu, že dosavadní
předpis, podle něhož polovina radů přibraných
do jednotlivých senátů má býti
vzata z kvalifikovaných soudců, brání
účelnému využití sil u nejvyššího
správního soudu. Myslím, že by byla
stačila změna tohoto předpisu v ten smysl,
že do každého rozhodujícího senátu
nejvyššího správního soudu musí
býti přibrán aspoň jeden člen
s kvalifikací soudcovskou. Touto obligatorní účastí
soudce ve spojení s dalším, osnovou navrženým
předpisem, že první president nejvyššího
správního soudu má dbáti toho, aby
senáty byly pokud možno stálé, bylo
by se alespoň částečně vyhovělo
dalšímu požadavku Svazu čsl. soudců,
"aby byla odstraněna ingerence presidia nejvyššího
správního soudu na individuální sestavování
senátu pro jednotlivé případy."
Vydatnějšímu nebo úplnému splnění
tohoto požadavku Svazu čsl. soudců brání
účel, který sleduje projednávaná
osnova, neboť tento účel vskutku přikazuje
co nejintensivnější využití všech
pracovních sil a proto vyžaduje jistou diskreční
moc presidia nejvyššího správního
soudu.
Nejpronikavějším prostředkem pomoci
nejvyššímu správnímu soudu by bylo
rozmnožení jeho personálu. Ale již důvodová
zpráva k vládnímu návrhu poukazuje
na to, že značnější rozmnožení
stavu osob nelze doporučiti, poněvadž by to
mohlo vésti k nejednotnosti v rozhodování
a tím ke snížení úrovně
judikatury nejvyššího správního
soudu. Proto navrhuje osnova instituci pomocných referentů,
dočasně přidělovaných, kteří
by měli za úkol "připravovati zprávy
a návrhy pro jednání soudu v senátech,
vykonávati i jiné konceptní práce
a zastávati funkce zapisovatelské." Oni také
mají tvořiti sbor, z něhož bude možno
doplňovati gremium nejvyššího správního
soudu kvalifikovanými silami. Zavedení pomocných
referentů pokládám za velmi účelné
jak s hlediska úlevy, tak s hlediska doplňování
nejvyššího správního soudu Doufejme,
že tito pomocní referenti budou míti u nejvyššího
správního soudu týž význam jako
podobná instituce přidělených soudních
radů a vrchních radů u nejvyššího
soudu v Brně, která se velmi dobře osvědčila.
Aby nejvyšší správní soud mohl
v dohledné době zpracovati věci dosud nevyřízené
pomocí svých zapracovaných členů,
navrhuje osnova zvýšení věkové
hranice členů nejvyššího správního
soudu na 68. rok věku jako přechodnou výjimku
ze zákona č. 165/1934 až do konce r. 1940.
Toto ustanovení nelze schvalovati v jeho principu. Je sice
pravda, že by pro dobu příštích
asi dvou let ztráta způsobená nejvyššímu
správnímu soudu odchodem zapracovaných členů
do výslužby nemohla býti nahrazena jmenováním
nových členů, kteří by se teprve
musili zaučovati, a že jde o to, aby právě
v této době t. zv. nedodělky u nejvyššího
správního soudu aspoň z části
byly zpracovány. Je také pravda, že přichází
v úvahu poměrně malý počet
míst, která by se uprázdnila do konce roku
1940 normálním odchodem členů nejvyššího
správního soudu do výslužby. Je to asi
10 míst z celkového počtu 59. Myslím,
že se v těch číslech nemýlím.
Ale proti tomu dá se argumentovati, že právě
důvody výkonnosti soudu a důvody soc. politické
žádají, aby se uvolnila místa silám
mladším. Kompromisu bylo by se dosáhlo možností
individuálního reaktivování vynikajících
členů nejvyššího správního
soudu anebo dalším jejich použitím jako
zaměstnanců smluvních. Ale nebezpečí
tohoto ustanovení spočívá v tom, že
by se na ně jako prejudiciální mohli odvolávati
také členové nejvyššího
soudu, také jiní soudové a také dokonce
úředníci správní a mohli by
rovněž žádat zvýšení
věkové hranice pro odchod do výslužby.
Tento předpis musí tedy zůstati obmezen na
členy nejvyššího správního
soudu jako východisko z nouze, jako ojedinělá
výjimka diktovaná poměry, která však
nepřipouští analogie na jiné případy.
Velmi podrobně mění osnova předpisy
o řízení před nejvyšším
správním soudem. Nejvyšší správní
soud jedná a rozhoduje zpravidla v senátech pětičlenných.
V nově zaváděných tříčlenných
senátech bude na příště jednat
o věcech uvedených v §u 13, odst. 2 osnovy,
zejména o t. zv. věcech nepatrných a o aliminaci
stížností podle §u 22. V pětičlenném
- a ne jako dosud v sedmičlenném - senátě
bude rozhodovati nejvyšší správní
soud o platnosti nařízení (§ 13, odst.
3) a v devítičlenném senátě
- dnešní odborná plena mají 13 členů
- bude usnášeti právní zásady
závazné pro správní úřady
(§ 13, odst. 4 až 6). Snížením počtu
senátních přísedících
bude uvolněna jejich pracovní síla pro jiné
úkoly nejvyššího správního
soudu, doufejme, že ne na újmu kvality judikátů,
neboť při specialisaci členů gremia
nejvyššího správního soudu neznamená
číselné obmezení senátu, že
by se tím musela snížiti jeho odborná
úroveň, jako naopak rozšíření
senátu samo o sobě ještě nezvyšuje
jeho odbornost. Proto nelze souhlasit s požadavkem Svazu
čsl. soudců, "aby byly vypuštěny
nově zaváděné předpisy o devítičlenných
senátech a ponechány byly v platnosti předpisy
o plenárních a plenisimárních senátech",
zvláště když § 13, odst. 8 osnovy
ponechává jednacímu řádu nejvyššího
správního soudu, aby stanovil, ve kterých
"jiných případech" budou zasedati
rozšířené senáty a "jak
jsou tyto senáty složeny". To se má státi
zejména, když se zjistí nejednotnost judikatury
nejvyššího správního soudu.